1
Vraag
2
Reacties
Piet Fransen

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

code 2020 en blokken in beeld. Wat te doen?

Af en toe wordt een uitzending zomaar onderbroken met de code 2020. Soms komen er ook even blokken in het beeld of blijft het beeld even hangen. Meestal even wachten, dan is het weer oke. Ook naar een anderen zender zappen helpt soms. Eventueel de box uit en aanzetten als het nog niet werkt. Deze problemen liggen toch niet aan mijn installatie?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Piet Fransen
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
In overleg met ZIggo en na een paar metigen van het retoursignaal, heb ik de Splitterversterker FRA752N vervangen door de FRA752X. Deze is door Ziggo retourgeschikt bevonden. De FRA752N was nog uit het analoge tijdperk, vandaar. Voor de zekerheid het aftakelement ook maar vervangen. Alles werkt nu weer zoals het hoort. De signaalsterkte is nu maximaal in Goed en de Extra Mediabox werd ook zonder probleem weer meteen gevonden. Het retoursignaal is nu ook in orde, dus mijn probleem is waarschijnlijk opgelost. De situatie is voor geinteresseerden nu als volgt: vanuit het overnamepunt naar de Splitterversterker, uitgang 1 naar het Modem, uitgang 2 naar de Radio en TV splitterdoos, uitgang 3 naar de IN van het aftakelement, -1,7 naar de Extra Mediabox, -8,5 naar de Mediabox.
Hiermee beëindig ik deze berichtgeving. Allemaal bedankt voor het meedenken. Groeten

Bekijk in context

11 Reacties 11
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je kunt meteen weten wat je te doen staat. Niet naar gekeken?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/foutcodes/foutcode-2020
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Piet Fransen
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De signaalsterkte staat op goed op ongeveer 80% van de sterktebalk. De kwaliteit staat op maximaal. Dit is bij een paar zenders gemeten. Ik heb ook een extra box aangesloten via een aftakelement, Hirschmann TFC0811 demping van -1,7 en -8,5. Het signaal komt binnen op het overneempunt vlak bij de TV. Dan gaat het naar een splitterversterker van Technetix FRA-752/N (Beide door Ziggo aanbevolen). Het 1x versterkte signaal gaat naar het Ziggo Modem, het 2x versterkte signaal naar de IN van het aftakelement en het 4x versterkte signaal naar de Radio. Van het aftakelement gaat de -8,5 uitgang naar de Horizonbox en de -1,7 uitgang naar de Extra Mediabox, die zit op 20 meter afstand. Met deze situatie werkte alles vanaf Juni 2017 in het begin zonder problemen. Na werkzaamheden aan de buiteninstallatie door Ziggo (onderhoud) kregen we regelmatig uitvallen van beeld en zichzelf willekeurig opnieuw resetten van de Horizon. Via een monteur een nieuwe Horizon gekregen en het willekeurig resetten is nu voorbij, soms nog wel als hij uitstaat. Alleen af en toe komt de code 2020 voorbij, meestal midden in een uitzending. De extra mediabox staat tegenwoordig uit, geen spanning. Als die weer ingeschakeld wordt, heeft hij de Horizon zo gevonden, daar is niets mis mee. Rechtstreeks aansluiten van de Horizon is geen optie, dan heb ik ook geen internet, telefoon en radio meer, dan moet er minimaal toch een splitter tussen. Het probleem zit hem in af en toe, je kunt dan niet veel meer doen als herstarten of afwachten. Dit is ongeveer de huidige situatie. Groeten
ComputerSmurf

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Goedemiddag,

U moet al een hele poos klant zijn bij ziggo aangezien u nog een emxl heeft.

Kunt u eens inloggen op de mxl en daar de upstream en downstream foto graveren en hier posten?
En kunt u controleren of alle kabels wel goed aangedrukt zijn op de mxl en versterker en in de muur?
Vergeet niet de voedings kabel van de signaal versterker (fra) dat die goed zit.

mvg
Piet Fransen
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Computersmurf
Ik ben een gebruiker van de computer en zeker geen techneut, wel ervaring opgedaan met de problemen rondom de Mediabox en Extra Mediabox. Daarom begrijp ik uw opmerking en vraag ook niet. Wel zitten alle kabels en stekkers goed vast. Het probleem is. dat af en toe het signaal wegvalt met code 2020 en dat de Mediabox zich willekeurig gaat resetten.
Groeten
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Piet Fransen code 2020 is een foutcode in het interactieve deel en daar heb je downstream en upstream nodig voor de heen en terug verbinding met Ziggo.

Om zeker te weten dat het niet aan het upstream signaal ligt of juist wel zijn deze gegevens van belang om uit te sluiten of om het probleem te vinden.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/inloggen
Links in het menu staat Download en Upload.
Piet Fransen
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb intussen contact gemaakt met Ziggo via het contactformulier. Die hebben geconstateerd, dat het retoursignaal niet was, zoals het moet zijn. Als proef de mediabox rechtstreeks via de splitter POA01-UPC aangesloten. De extra mediabox zolang maar niet aangesloten, die kan dan ook geen roet in het eten gooien. Splitter, omdat ik anders geen internet en telefoon heb. De sterkte van het signaal is nu wel wat lager, maar het retoursignaal is nu zoals het moet zijn, dus waarschijnlijk is mijn splitterversterker niet meer in orde of het aftakelement vertoont kuren. Achteraf besefte ik me, dat de splitterversterker nog uit het analoge tijdperk stamt Ik ga deze vervangen door een ander type, wat door Ziggo geschikt is bevonden voor retoursignalen. Het was de Technetix FRA752N en wordt nu de Technetix FRA752X . Daarna alles opnieuw aansluiten, want mijn extra mediabox moet uiteindelijk ook weer werken. Dan zal Ziggo het retoursignaal opnieuw meten. Als alles weer goed werkt, laat ik het nog weten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Piet Fransen Dank voor je update, het lijkt me de beste mogelijkheid om het probleem op te lossen.
Succes gewenst.:relaxed:
Piet Fransen
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
In overleg met ZIggo en na een paar metigen van het retoursignaal, heb ik de Splitterversterker FRA752N vervangen door de FRA752X. Deze is door Ziggo retourgeschikt bevonden. De FRA752N was nog uit het analoge tijdperk, vandaar. Voor de zekerheid het aftakelement ook maar vervangen. Alles werkt nu weer zoals het hoort. De signaalsterkte is nu maximaal in Goed en de Extra Mediabox werd ook zonder probleem weer meteen gevonden. Het retoursignaal is nu ook in orde, dus mijn probleem is waarschijnlijk opgelost. De situatie is voor geinteresseerden nu als volgt: vanuit het overnamepunt naar de Splitterversterker, uitgang 1 naar het Modem, uitgang 2 naar de Radio en TV splitterdoos, uitgang 3 naar de IN van het aftakelement, -1,7 naar de Extra Mediabox, -8,5 naar de Mediabox.
Hiermee beëindig ik deze berichtgeving. Allemaal bedankt voor het meedenken. Groeten
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De FRA752N is nog prima geschikt voor een Ziggo aansluiting.
Heb hem nog steeds in gebruik.
Als je nog niks hebt en moet kopen dan is de FRA752X een betere optie voor de toekomst.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Piet Fransen Dank voor je update, ik zie steeds meer FRA 752/N de geest geven in mijn omgeving en op dit forum.
Diegene die al lang in gebruik zijn, lijken aan het einde van hun werkzame leven te zijn gekomen.
Ik heb hier 4 digitale boxen staan en die werken ook uitstekend op de FRA 752/N, maar ik zal hem wel in de gaten gaan houden.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic