1
Vraag
2
Reacties
Floris

Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

beeld donker op de Next mini

ik heb mijn abonnement om laten zetten naar een abonnement met de Next mini. Ik had eerst een CI module in de tv. En sinds enkele dagen ben ik de gelukkige bezitter van de Next mini. Ik moet moet zeggen dat ik het echt een heel tof ding vind. Het werkt snel en makkelijk met een afstandsbediening.  Voor mij was vooral belangrijkste eis, geen kastje in het zicht, en een afstandsbediening gebruiken. Daarom destijds gekozen voor een CI module. Maar gelukkig heb ik dit met de Next mini ook. Ben er echt heel tevreden mee.

Ik heb wel een voor mij groot minpunt gevonden, en dat is de beeldkwaliteit. Het beeld is vrij donker van de Next mini. Volgens mij is dat bij de gewone Next ook. Bij mij CI module was ik gewend dat ik de helderheid, scherpte. HDR e.d. allemaal kon aanpassen in het menu van mijn tv. Maar bij de Next mini kan dat allemaal niet.

Behalve hoog contrast wat verder weinig verbetering toevoegd, heb ik geen andere mogelijkheid om het beeld helderder of scherper te krijgen. Dat is wel een tegenvaller tov toen ik nog de CI module gebruikte.  Zeker omdat ik ook een 4K tv heb met HDR, was dat met de CI module een stuk mooier. 

 

Is daar iets aan te doen om het beeld van de Next mini helderder te krijgen? Dat vind ik echt een minpunt. In het instellingen menu is daar niets over te vinden, behalve hoog contrast instellen.

Verder vind ik het echt een topapparaat.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is dan in dat gebied ook wel een meerwaarde, ik heb daar een Firestick voor gebruikt, want met de Humax was uitzending gemist ook niet alles.

 

Maar dat is hier verder off topic.

 

Met de Next en de Next Mini is dat donkere beeld niet op te lossen. Dat is echt iets met de TV, wat als is geschreven. 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Welke TV heb je precies in gebruik?

Mogelijk zijn er ook nog instellingen per HDMI ingang.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In principe zal je dit toch moeten bij sturen in de instellingen van je TV.

Met name bij Samsungs is wat Bert noemt inderdaad van belang.

Via Instellingen Beeld -Expert instellingen pijltjes toets omlaag tot je UHD Color ziet  dan aan of uitzetten. Voor de HDMI poort waar de Next  op is aangesloten.

Dat heeft met onderstaande te maken.

 

Let op: Een HDMI-aansluiting waarbij HDMI UHD Color Uit staat, ondersteunt ingangsignalen tot UHD 50P/60P 4:2:0, terwijl een HDMI-aansluiting waarbij HDMI UHD Color Aan staat ingangsignalen tot UHD 50P/60P 4:4:4 en 4:2:2 ondersteunt.

 

Ik kan bij de specificaties betreffende de Mini niet vinden wat deze uitstuurt.

Als dat niet goed staat krijg je dus wat je nu ondervindt.

Kartal72

Level 9
  • 252Posts
  • 2Oplossingen
  • 55Likes

@Floris mag ik vragen waarom jij bent overgestapt van ci+ module naar next mini? Ik wil eventueel overstappen van mediabox next naar ci+ module.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Heb je misschien andere beeldinstellingen op je televisie geselecteerd bij je HDMI ingang van je Next mini ten opzichte van kijken met de ingebouwde digitale televisie levisie tuner?

Ik heb ook een Next mini en bij mij is het beeld beslist niet donkerder als kijken met de ingebouwde televisie tuner. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Kartal72  schreef:

@Floris mag ik vragen waarom jij bent overgestapt van ci+ module naar next mini? Ik wil eventueel overstappen van mediabox next naar ci+ module.


Daar ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar behalve het twee dagen terugkijken zie ik de meerwaarde niet direct.

Kartal72

Level 9
  • 252Posts
  • 2Oplossingen
  • 55Likes

@RoWi. Wat mij nog een beetje dwars zit is dat ik in oude upc gebied geen interactive tv via ci+ module kan krijgen. Ik heb al een klacht bij de directie ingediend. Het wordt tijd dat we interactive tv via ci+ module gaan krijgen in oude upc gebied. In Turkije word ik uitgelachen dat ik in Nederland niet alles via ci+ module kan ontvangen. In Turkije zijn ze dol op ci+ module.🙄

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Volgens mij gaat het hier inmiddels over iets anders dan de vraag van @Floris. 😦

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is dan in dat gebied ook wel een meerwaarde, ik heb daar een Firestick voor gebruikt, want met de Humax was uitzending gemist ook niet alles.

 

Maar dat is hier verder off topic.

 

Met de Next en de Next Mini is dat donkere beeld niet op te lossen. Dat is echt iets met de TV, wat als is geschreven. 

Floris
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Kartal72 

@RoWi. 

 

De reden dat ik ben overgestapt van ci module naar Next Mini, is omdat ik problemen had met de CI module. Interactieve gedeelte werkte niet altijd, en soms ging de tv spontaan opnieuw opstarten en de CI module opnieuw laden. Ik heb al eerder daarover in ander topic vraag over gesteld. Alle oplossingen hebben niet geholpen. Er is zelfs 2x tv monteur geweest. Daar was ik zo klaar mee dat ik overgestapt ben op de next Mini. Dat werkt allemaal perfect. Alleen is het beeld dus donkerder dan bij mijn CI module.  Verder wil ik in mijn geval ook niet meer terug naar CI module. Ondanks dat ik daar wel 7 dagen kon terugkijken, via interactief, of anders via Ziggo Go. Dat kan dus nu niet meer.

Floris
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@wewanl, dankjewel, goed om te horen wat jouw ervaring is. Dan ligt het dus niet aan de Next Mini.

Ik heb al eens gekeken naar de HDMI instellingen van de tv, maar daar kan ik niet veel aanpassen. Alleen heb ik nu de HDMI ingang op optimaal gezet ipv standaard. Optimaal is nodig voor 4k volgens de handleiding.

Ik ga er wel effe verder mee stoeien. Bedankt!

Floris
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. Ja dankjewel, ja dat idee heb ik dus nu ook. Dan ga ik verder kijken of ik dat kan oplossen met de instellingen van de tv. Dan is het dus geen 'standaard' instellingen van de Next Mini.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Welk merk en model TV zoals Bert al vroeg, mogelijk heeft een medeklant dan de gouden tip.

Floris
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ha RoWi, het is een 43 inch 4k Toshiba tv van ongeveer 1,5 jaar oud.

Ik hoop dat iemand gouden tip heeft. Maar denk dat ik gewoon pech heb met het merk tv. Aangezien ik ook al problemen had met de CI module.

Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@Floris Is er mogelijk een eco of energie besparingsstand ingeschakeld in de TV instelling ?  Die kan ook wel eens voor een donker beeld zorgen. 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hej @Floris! Heb je nog gekeken naar wat @Buurman aangeeft? Misschien dat je daar nog wat aan hebt! 

Floris
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hey @Carlien , ja alleen dat is niet van toepassing.

 

Ik had laatst ook een keer dat beeld stil bleef staan, en moest weer opnieuw laden. Of dat ik YouTube had opgestart, en kreeg daarna zwart beeld. Mogelijk misschien toch iets met de internetverbinding. Is bekabeld aangesloten, met nieuwe bijgeleverde kabel. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik bel anders wel met de technische dienst als probleem blijft.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Ah oke! Dan weten we dat dat er niks mee te maken heeft.


Wat betreft de internetverbinding naar de Next Mini, wil je het modem eerst eens herstarten en het daarna nog eens controleren hoe het dan gaat?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic