Hallo beste forum leden,
Volgende week vervangen wij onze Panasonic 46 inch Plasma voor een nieuwe Sony 55 inch Oled tv. De Plasma functioneert nog perfect, maar het wordt tijd voor iets nieuws. Ondanks het feit dat de Sony tv door Acoustic Surface al een geweldig geluid heeft voor een plat scherm, bestaat voor films de behoefte aan wat extra "kick" in het laag. Ik heb hier nog toffe een Actieve Monitor Audio radius 360 sub staan die stof staat te happen en die wil ik aansluiten op de tv. Volgens de dealer lukt dat niet omdat optisch uit alleen geschikt is voor een 2.1 setje. Nu wil ik kijken of dit toch kan. Ook lees ik dat het via een Ziggo next- box kan . Bedoeling was om via de tv optisch uit naar een analoog converter te gaan en dan met tulp naar de line in van de sub.
Op de Panasonic tv is dit al jaren zo aangesloten ( maar dan rechtstreeks naar mijn stereoset) en dat werkte, maar bij simultaan geluid via tv en stereoset bleef ik een vertraging horen die niet helemaal te syncen was.
Nu wil id dus het geluid van de tv behouden, maar alleen de sub aansturen voor extra laag. Iemand een idee hoe dat moet?
Tv heeft geen koptelefoonaansluiting (dan was het gemakkelijk)volgens mij)
De tv betreft een Sony XR-55A84KAEP. Of kan het via de Next box?
Iemand een oplossing?
mvg,
Tom
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hallo Ferdy,
De oplossing was even simpel als geniaal: ik heb de optische kabel verbonden met een digitaal/analoog convertor die ik nog had liggen en van daar uit met tulp verbonden aan de Radius-sub. Werkt fantastisch, supermooi sublaag. Vriendje van me heeft een Sonos set met actieve sub en die begreep er niks van: uit mijn tv plus analoge actieve sub kwam veel meer en mooier laag dan uit zijn Sonos set😀.
1 nadeel: als ik het tv volume erg hard zet dan moet ik mijn sub achterop ook net iet extra’s bijgeven met de volumeknop op de sub, maar voor dagelijks gebruik is dit nooit nodig eigenlijjk.
Bedankt voor je suggesties en ik hoop dat anderen iets hebben aan “ mijn oplossing.”
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Tom waarom zet je het volume van de tv niet uit. En luister via de stereo set.
Indien er geen sub uitgang zit op de stereo set.
Dan is er geen andere oplossing, je hebt een streamer / voorversterker / DAC nodig. De 3 (verschillende) apparaten, bestaat ook in een.
Maar varieert enorm in het prijskaartje de Node streamer heeft bijvoorbeeld 'n optische ingang die rechtstreeks verbonden wordt met de next, de analoge uitgangen gaan naar de stereo set en de subuitgang gaat naar de aktive sub. Pas de volume regeling onderling aan. Na de aanpassing kun je met de afstandsbediening van de Next, het volume regelen. Het geluid van de tv wel op nul, synchronisatie is onmogelijk.
Fijne dag verder😉
@Tom1964 Maakte 'n vergissing de volumeregeling geschiedt natuurlijk niet via de afstandsbediening, dan wordt de (niet synchroon) audio ook van de tv hoorbaar, maar via de BluOs app. En een extra kanttekening de SPDIF optische toslink kabel is van de Node niet universeel. Mocht je Node aanschaffen bestel direct de kabel. Ik vindt audio heel belangrijk er moet gewoon alles worden weergegeven, de 12 inch (of groter) subwoofer (s) zijn absoluut nodig voor voldoende laag. Bij mij staat het volume van de subwoofers op 1/4, maar je hoort echt het laag van bijvoorbeeld de Bösendorfer 290 concertvleugel.
Hallo Ferdy,
De oplossing was even simpel als geniaal: ik heb de optische kabel verbonden met een digitaal/analoog convertor die ik nog had liggen en van daar uit met tulp verbonden aan de Radius-sub. Werkt fantastisch, supermooi sublaag. Vriendje van me heeft een Sonos set met actieve sub en die begreep er niks van: uit mijn tv plus analoge actieve sub kwam veel meer en mooier laag dan uit zijn Sonos set😀.
1 nadeel: als ik het tv volume erg hard zet dan moet ik mijn sub achterop ook net iet extra’s bijgeven met de volumeknop op de sub, maar voor dagelijks gebruik is dit nooit nodig eigenlijjk.
Bedankt voor je suggesties en ik hoop dat anderen iets hebben aan “ mijn oplossing.”
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.