Op de website van Ziggo staat vermeld hoe je de digitale radio ontvanger moet aansluiten waarbij drie opties zijn vermeld, echter verzuimd is aan te geven hoe je de aansluiting regelt als een signaalversterker aanwezig is.
In mijn geval betreft dat een Technetix FRA-752/N die er exact hetzelfde uitziet als de op de website van Ziggo getoonde Tratec FRA-752/N.
Ik heb natuurlijk eerst geprobeerd een radio expert van Ziggo te benaderen, maar ik niet eerder meegemaakt om zo incompetent en irritant te woord te zijn gestaan als met deze medewerker die na ongeveer 25 minuten van meerdere keren dezelfde vragen aan mij te stellen uiteindelijk de hoorn op de haak heeft gesmeten.
Volgens deze medewerker heeft Ziggo geen klachtenafdeling (hoezo????) en moest ik een eventuele klacht bij hem indienen waarbij hij mij er ook nog eens op wees dat ik geen enkele reden tot een klacht had.
Hoe duidelijk kun je zijn als je wilt demonstreren dat bij Ziggo de slager zijn eigen vlees keurt.
Hoe dan ook ik weet nog steeds niet hoe ik de digitale radio ontvanger op de aanwezige signaalversterker moet aansluiten. Wie o wie heeft een oplosssing die Ziggo blijkbaar zelf niet kan leveren?
Bij voorbaat dank voor elke poging mij uit de brand te helpen.
Peter Ruyter
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Helaas is de standaard helpdesk niet altijd zoals je zou wensen.
Ik heb vaak voor ICT klanten de helpdesk moeten bellen en als ik merkte dat iemand mij in het geheel niet begreep, dan vertelde ik netjes dat we op een andere golflengte communiceerden en dat ik op ging hangen en belde dan opnieuw, vrijwel altijd had ik daarna iemand aan de telefoon, die wel op dezelfde golflengte communiceerde.
Het is heel simpel met de versterker, hoe verder een apparaat met een coax aansluiting weg is van de versterker, hoe sterker de versterking moet zijn om dat apparaat goed van signaal te voorzien.
Je kunt ook, als de analoge ontvanger naast een TV staat, de coax kabel doorlussen vanuit de digitale radio ontvanger, naar een TV/mediabox die geen retoursignaal nodig heeft.
heeft die wel een retoursignaal nodig, kun je een splitter gebruiken met 1 kabel naar de TV en 1 kabel naar de digitale radio ontvanger.
Staat de digitale radio ontvanger ver weg en moet je een aparte kabel vanuit de versterker aansluiten, kun je die vergelijkbaar aansluiten aan de versterker als een TV of een mediabox.
Een klacht wordt altijd serieus opgepakt hier op de Ziggo community en er wordt effectief iets mee gedaan.
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.
Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info
In het kort een samenvatting van @Bert zijn beschrijving:
De digitale radio ontvanger moet op een "TV" aansluiting mocht de coax eindigen op een Radio/TV aansluiting.
Is er maar 1 aansluiting dan kun je die direct gebruiken.
Bedankt voor uw reactie, echter wat ik heel erg op prijs zou stellen is dat iemand mij vertelt welke kabel in welk aansluitpunt moet worden gestoken net zoals Ziggo op haar website heeft gedaan voor wat betreft de andere drie opties dat heel duidelijk heeft gedaan. Die uitleg is idiot proof en dat is wat ik zoek. Ik heb totaal geen verstand van dergelijke zaken en dus heb ik een uitleg nodig die zelfs een kind zou kunnen volgen.
Ik snap dan ook écht niet waarom Ziggo blijkbaar is vergeten dat er mensen zijn die een signaalversterker gebruiken, een signaalversterker die nota bene door Ziggo zelf is geleverd en door een van hun monteurs bij mij is geïnstalleerd.
Bij voorbaat dank voor alle hulp!
Met vriendelijke groet,
Peter Ruyter
@pcaruyter zoals @Bert aangeeft het heeft met de afstand te maken.
Op de versterker staat het aantal meters, gebruik degene met het het aantal meters dat het meeste in de buurt komt van het aantal meters van de versterker tot de radio.
Een signaal versterker komt nooit alleen. Die sluit je aan via een antenne kabel (coax) en die komt ergens uit de wand. Op die wand zit 1 van de mogelijke kastjes die Ziggo laat zien.
Wil je direct op de versterker zie die dan als 1 van de POA aansluitingen op de website. Niet de Radio/TV dus.
Daarna rest van de site volgen.
Als dit nog onduidelijk is meldt dan hoe de oude radio aangesloten zat. Of dat dit een nieuwe aansluiting is. Dat kan uitmaken in aanwezige kabels waar Ziggo van uitgaat.
@bloemen64 "Niemand zal direct de radio verbinden met een versterker. Tenzij die in de woonkamer zit. Dan heb je een ander soort kabel nodig omdat de Tratec F connectoren heeft. Die passen meestal niet meteen op een oude coax kabel."
Hier wel en ik heb dat op veel plaatsen gezien en geïnstalleerd.
Op de versterker f-connector IEC verlopen op alle uitgangen en aan 2 kanten IEC stekkers op de kabel.
Mijzelf als voorbeeld:
Hier zaten jarenlang 4 mediaboxen in huis rechtstreeks aan de versterker, er waren hier in dit oude huis geen wandcontactdozen.
Bij verbouwing geen wandcontactdozen geplaats, omdat dan allerlei kabels in muren gemaakt moeten worden.
56 meter coax kabel loopt er door het huis en op de plaats waar je beneden een wandcontactdoos zou hebben, zit een splitter op de kabel met 1 uitgang naar een Next met een korte kabel en 1 uitgang naar een Humax 10 meter verder die aan de stereo installatie hangt en boven een coax kabel die zo nodig verlengt wordt met 2 IEC stekkers aan elkaar.
En nu ben ik blij dat ik geen wandcontactdozen heb, want een wijziging in de inrichting is nu zo gepiept en nergens ook maar enige storing.
In mijn buurt waar ik woon zijn twee soorten aansluitingen gemaakt in de jaren 70/80. De ene heeft de telefoon aansluiting in de meterkast en de kabel aansluiting in de woonkamer. De andere precies andersom.
Bij mij is het laatste het geval en zit de versterker in de meterkast en zitten in heel het huis van die ouderwetse radio/tv dozen. Als ik "om" moet dan heb ik een splitter nodig om de enkele tv aansluiting voor twee apparaten te gebruiken. Als de Next geen retour signaal nodig heeft dan kan ik ook via het radio kastje de boel doorlussen.
Zo staat het ook beschreven op de site.
Heb je een versterker dan het afhankelijk van de aanwezige aansluiting hoe de ziggo radio daar op moet. Als je oude radio direct op de versterker zat dan is dat waarschijnlijk via een verloop plug. Die plug moet aangepast worden. De gebruikte kabel naar de radio moet omgedraaid worden en dan zou het moeten werken.
Het struikel probleem is de F connector waar een normale coax kabel niet oppast. Maar daar zijn verschillende adapters voor. Die heb ik ooit ook bij mij Tratec gehad.
Heb je zo'n verloop niet dan past de boel niet aan elkaar.
Dag @pcaruyter! Welkom hier op de Ziggo Community allereerst 🙂 Leuk dat je ons hier hebt weten te vinden voor hulp en advies bij het probleem dat je ervaart. Het spijt me dat je telefonisch niet verder bent gekomen en dat dit zo'n negatieve ervaring was. Ik ga ervan uit dat we hier een betere indruk maken!
Er zijn al ontzettend veel tips en adviezen met je gedeeld zijn, waarvoor dank iedereen! Met de hulp van de Community moet het ongetwijfeld lukken de digitale radio ontvanger aan te sluiten. Kom je er onverhoopt niet uit? Deel dan wat foto's met ons in dit topic van de aansluitingen bij je thuis. Dat zorgt voor een duidelijk beeld van de situatie. Als de hulp van moderators nodig is om bepaalde aansluitmaterialen te bestellen horen we dat natuurlijk graag.
Om te beginnen ben ik zeer positief overrast door zoveel warme reacties van mensen die mij proberen te helpen. Ik blijf echter van mening dat het een schandaal is dat Ziggo niet op de website aangeeft hoe te handelen zoals in mijn situatie. Als je ziet hoe duidelijk is vemeld hoe te handelen als het gaat om een 2-gats aansluiting, een POA-verdeler 1 en een POA-verdeler 3 dan snap ik écht niet waarom Ziggo verzuimt aan te geven hoe je dit oplost met een Technetix signaalversterker zoals ik in bezit heb om dan nog maar te zwijgen over het zowel imcompetente als niet behulpzame gedacht van de zogenaamd helpdesk, verschrikkelijk!
Tja nu zouden de lezers van dit bericht kunnen denken dat ik weet waarover ik het hebben als ik termen zoals POA-verdeler gebruik, maar niets is minder waar ik herhaal slechts wat ik lees op de website van Ziggo en zoals ik al eerder stelde: de desbetreffende uitleg is voor mij glashelder.
Mijn situatie is als volgt: er zit een contactdoos op de muur die is verbonden met de groene kabel die van buiten komt. Vanaf die contactdoos gaat er een groene kabel naar de signaalversterker die ook op de muur naast de bewuste contactdoos is gemonteerd.
Op de signaalversterker zijn 6 kabels aangesloten: De eerste kabel is de al genoemde groene kabel die van de contactdoos komt. Dan volgen er 4 dikke kabels in de kleurvolgorde wit, zwart, zwart en wit. Tenslotte is op een uitstulping van de signaalversterker een dunne zwarte kabel aangesloten en dit moet de voedingsdraad zijn.
Waar ik naar op zoek ben is net zo'n duidelijke uitleg zoals ik die bijvoorbeeld op de website van Ziggo heb gezien als het gaat om bijvoorbeeld een situatie waarbij een POA-verdeler 3 aanwezig is. En ja het nummer 3 zegt het al: op deze POA-verdeler 3 zijn 3 dikke kabels aangesloten en in de uitleg van Ziggo weet je dan ook precies wat je al dan niet moet doen met de aanwezig kabels. Mijn signaalversterker heeft echter 4 dikke kabels en ik heb geen idee welke kabel wat vertegenwoordigt. Ook heb ik inmidels uit de reacties op dit forum begrepen dat je niet zomaar een coaxkabel op deze versterker kan aansluiten, er zijn dus blijkbaar verloopstukken nodig.
Mijn radio bevindt zich ongeveer op 2 á 3 meter afstand van de signaalversterker.
Dus in het kort: hoe sluit ik de radio aan op de signaalversterker en wat voor materiaal heb ik extra nodig dat niet standaard zit bij het pakket als je de digitale radio ontvanger bestelt.
Ik weet het: een volslagen leek helpen is niet een ieder gegeven maar het is duidelijk dat dit forum mijn laatste hoop is want Ziggo laat zijn klanten blijkbaar gewoon barsten.
Als het helemaal niet lukt dan kan ik nog overwegen over te stappen naar een provider die zijn klanten wel serieus neemt maar dat is niet mijn eerste overweging alhoewel het vanaf volgend jaar niet meer beschikbaar stellen van de Formule 1 races wel veel van de aantrekkelijkheid van Ziggo als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.
Enfin, nogmaals heel hartelijk dank voor een ieder die zijn of haar kostbare tijd heeft besteed om mij een helpende hand toe te reiken, ik waardeer dat zeer en hopelijk kan iemand mij nader informeren over wat ik hiervoor aan de orde heb gesteld.
Met vriendelijke groet,
Peter Ruyter
@pcaruyter Op welke muur bevind zich de versterker? Is dit dezelfde ruimte als de tv en radio?
Indien mogelijk kan je een foto plaatsen van de versterker en digitale radio.
Het kan wel direct op de versterker zoals @Bert ook aangeeft.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb nog geen digitale radio, maar het betreft een nog van Ziggo te kopen digital radio ad € 50,- De versterker is ook te zien op de website van Ziggo maar dan onder de naam Tratec, terwijl op mijn versterker de naam Technetix staat. Verder is deze versterker exact gelijk aan die van Tratec.
Dus in plaats van foto's (ik heb geen idee hoe deze te uploaden en bovendien bezit ik geen smartphone gelukkig wat een rust...) kun je zowel de digitale radio als de versterker waarnemen op de website van Ziggo.
Ik beproef enige verbazing over het feit dat de versterker op de muur is gemonteerd, maar dat is toch echt het geval en bovendien door een Ziggo-monteur aangebracht.
@pcaruyter Maar welke muur de muur in de kamer waar de radio komt of de muur in de meterkast?
Dat is even belangrijk, maar jij zegt +/- 3 meter vanaf de versterker. Het advies is dan een kabel op de poort met kortste versterking, dit staat op de versterker vermeld, als je erop kijkt.
Alles gelezen hebbende denk ik dat het vrij eenvoudig is.
Voorop gesteld dat de huidige radio direct verbonden is met de versterker.
Dan is de aansluiting al breedband en hoeft die niet te veranderen. Het enige dat aangepast moet worden is de plug die nu in de radio gaat. Die past namelijk niet in de Digitale radio.
Daar zijn voor zover ik zie twee mogelijkheden voor, afhankelijk van hoe handig iemand is. Of een kennis heeft die zo'n plug eraan kan zetten.
1) een koppel stuk om van de Female plug naar Male te gaan: Een Male-Male koppel stuk. Hoeft geen gouden te zijn zoals onderstaand maar ik zag geen andere. Eenvoudige erop drukken en klaar.
https://www.allekabels.nl/coax-verloopstekker/124/1054792/coax-koppelstuk.html
2) Bestaande Female IEC plug er af halen en vervangen door onderstaande Male IEC plug of soortgelijks.
https://www.allekabels.nl/coax-stekker/123/1045774/coax-stekker.html
Optie 2) heeft mijn voorkeur in verband met instraling. Die plug kan tegen 4G straling. Het verloop plugje bij 1) is wel verguld maar zal geen kabelkeur krijgen.
Het betreft de onderzijde van de muur in de kamer. Het geheel zit in een kast en op het bovenblad van die kast staan radio en TV. Die plus minus 3 meter heb ik dan ook ruim genomen en in werkelijkheid zal dat misschien 1,5 á 2 meter zijn.
De meterkast is in dit verband totaal niet aan de orde. Mijn huis is opgeleverd eind 1977 en in die tijd en nog enige tijd daarna werd de kabelaansluiting onder de vloer van een huis naar binnen geleid. Die bewuste kabel is een paar jaar geleden nog door Ziggo vanaf de verdeelkast verderop in de straat tot aan het aansluitpunt in de woonkamer vernieuwd.
@pcaruyter als de radio en tv dicht bij elkaar staan dan zou je de antenne kabel die in de tv gaat in de Digitale radio kunnen stoppen. En de uitgang van de digitale radio verbinden met de tv ingang. Dan heb je alleen een extra kabel nodig tussen digitale radio en tv.
Mijn eerdere genoemde oplossing kan ook nog steeds.
Bedankt Bloemen64!
Waar ik naar zocht was net zo'n duidelijke uitleg als Ziggo op haar website heeft vermeld in het geval van de drie andere opties en dat betekent dat je precies weet welke kabel waar zit. Ik heb nu 4 dikke kabels op de signaalversterker (van links naar rechts nummers 1 t/m 4), maar ik heb geen idee wat is wat. Dus dat moet ik nog uitvinden waarbij dan ook nog komt dat blijkbaar de aansluitingen op de signaalversterker niet passend zijn voor een coaxkabel als ik het tenminste goed heb begrepen.
Intussen heb ik geprobeerd om dan maar met een internetradio mijn favoriete zender te vinden, echter....ik heb drie internetradio's en op alle radio's was het zo dat als je op "Locatie" drukt dat je daarna dan kon kiezen uit werelddelen daarna landen en dan zenders. Maar nu is er iets vreemds aan de hand op alle drie radio's gebeurt er nu het volgende: Ik druk op "locatie" en daarna kan ik kiezen uit "alleen internet" en "alle".
Als ik dan op "alle"druk springt deze keuze terug op "alleen internet" waarna dan uiteindelijk "no stations available" verschijnt. Dit gebeurt dus met drie verschillende internetradio's! Dus we kunnen er vanuit gaan dat het geen fout van een radio is, de fout moet dus zitten daar waar deze drie radio's iets gemeenschappelijk hebben en dat is WiFi en het Ziggo-net. Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?
De helpdesk van Ziggo bellen is zinloos dus ik weet nu niet meer wat ik moet doen.
Overigens werken de in een eerder stadium vastgelegde zenders nog steeds zoals het hoort, maar ik kan nu niet meer via Werelddelen/Landen/Stations een station opzoeken en vastleggen.
Dit is buiten de orde van het onderwerp "van analoog naar digitaal", maar misschien heeft u een diagnose beschikbaar die mij zou kunnen helpen.
Bij voorbaat dank!
Peter Ruyter
Ziggo is verantwoordelijk tot aan de AOP. Dat is de plek waar je kabel binnenkomt. Alles daarna is voor de abonnee. Om de AOP inhuis te kunnen gebruiken moet die meestal gesplitst worden voor radio en tv signaal.
Dat zie je steeds terug in de plaatjes. De aansluiting die ze noemen is de "radio" uitgang. Die zit op een vaste plek. Die gaat naar de oude radio.
De nieuwe digitale radio moet echter op een tv uitgang aangesloten worden. Dan begint het feest. Die plug is van een ander type en daarom is gewoon in een andere uitgang prikken niet mogelijk en wordt het uitgebreid besproken.
Dat speelt niet bij de versterker. Die uitgangen zijn allemaal "tv" en kunnen later aan het eind van de coax nog gesplitst worden in radio/tv.
Het enige issue dat bij u overblijft is dat de bestaande kabel niet in de digitale radio past. Daarom de adapter of andere plug.
Of eventueel doorlussen. Dat wordt ook besproken op de website.
De versterker past niet in het ziggo plaatje. Die gaan er vanuit dat je altijd een radio/tv aansluiting hebt.
Het andere onderwerp zal ik thuis nog eens lezen. Op een mobiel gaat dat niet lekker.
Bedankt alweer Bloemen64.
De bewuste adapter om de bestaande kabel in de nieuwe digitale radio te steken: is deze bij de Ziggo webshop te bestellen en zo ja wat is de juiste benaming van deze adapter zodat ik niet straks de verkeerde adapter heb besteld.
Voor wat betreft het andere onderwerp: ik zie nu dat er op geen enkele manier een station list beschikbaar is, ook niet als ik zoek op "Genre muziek". Wat ik ook probeer er wordt geen lijst met radio stations aangeboden en dat geldt voor alle drie de internet radio's. Er moet iets bij Ziggo aan de hand zijn dat deze lijst met stations niet kan worden benaderd. Ik wacht rustig af totdat u de tijd heeft gehad om uit te vissen wat er aan de hand is en wat er aan kan worden gedaan.
Nogmaals dank voor uw inspanningen.
Sorry Bloemen64 ik zie nu dat u al in een eerder bericht heeft uitgelegd om wat voor soort adapter het gaat.
Ik las uw laatste bericht en was mij er niet van bewust dat u al eerder had gereageerd.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.