Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Zin en onzin over HDMI kabel "versies" en kwaliteiten

Ik wil bij deze een paar misverstanden uit de weg ruimen.

 

HDMI heeft versienummers zoals we weten. Echter wordt vaak ten onrechte beweerd dat dat ook voor de kabels geldt. Dit is NIET zo. Qua functionaliteit zijn er 2 soorten: met en zonder internet (niet zo interessant). Qua bandbreedte zijn er 3 soorten: standard-speed, high-speed en ultra-high-speed.

 

Die laatste (ultra-high-speed) is gedefinieerd voor HDMI 2.1 tbv de stap van 18Gbps naar 48Gpbs. Deze is voor 99% van de gebruikers eerstkomende jaren niet interessant, zelfs niet als je een 8k tv koopt met HDMI 2.1 aansluiting. Normale high-speed kabel werkt normaal gesproken t/m 4k @ 60Hz en 8k @ 30Hz. Extreme gaming laat ik hier buiten beschouwing.

 

Dus alleen standard-speed (tot 1080i) en high-speed (tot 4k @ 60Hz) zijn relevant voor dit verhaal.

Helaas gaat de commercie aan de haal met de HDMI versies om zodoende nieuwe en duurdere kabels te kunnen verkopen.

 

Vaak wordt een artikel uit Lifewire met fouten gelinkt / nagepraat. Ik link deze expres niet maar je komt hem vanzelf tegen als je gaat googlen.

Nogmaals: HDMI kabels hebben dus geen versienummers! HDMI 2.0 kabel is nonsense. Onderscheid maken in kabel geschiktheid voor HDR? Nonsense. Idem voor 3D? Nonsense. 4k kabel? Nonsense. Elke fatsoenlijke high-speed kabel is geschikt tot 4k @ 60 Hz en alle fratsen die je maar kunt bedenken.

 

Hoe zit het met Premium High Speed kabels? Dit is een certificaat dat werd bedacht omdat er ook kabels ten onrechte high-speed werden genoemd. Premium High Speed is dus niet per definitie een betere of snellere kabel dan gewone high-speed, alleen heb je nu wel een extra garantie dat het een echte high-speed is (geschikt tot 18 Gbps) (en je betaalt iets meer). De HDMI kabel die Ziggo levert bij de Next box is bv zo'n gecertificeerde Premium High Speed kabel.

Wil je in meer details weten hoe het echt zit met HDMI kabel versies, soorten en kwaliteiten? Begin dan es met wikipedia of met dit artikel:

https://www.cnet.com/news/4k-hdmi-cables-are-nonsense/

en lees ook vooral de andere artikelen waaraan deze linkt voor meer basiskennis.

Daarin wordt bv ook uitgelegd dat er geen sprake is (niet kán zijn) van betere beeldkwaliteit dmv betere HDMI kabel. Het werkt of het werkt niet. Een kabel die niet goed is, vertoont artefacten, en dat is iets anders dan mindere beeldkwaliteit. De mildste artefact is zgn “sparkles” (door interferentie) maar meestal is het beeld ernstiger verstoord (valt uit). Bij korte kabels spelen dergelijke issues zelden. (Voor audio kwaliteit ligt het iets subtieler, denk aan jitter, maar ook dit wordt vaak zwaar overschat en is meestal nauwelijks relevant).

 

Bestaat er dan geen kwaliteitsverschil? Jawel, maar dat uit zich dus niet in beeldkwaliteit (artefacten buiten beschouwing gelaten). Hoe langer de kabel, hoe belangrijker de kwaliteit (van de afscherming met name). Ook robuustheid en corrosiebestendigheid van kabels en connectors kunnen verschillen. Allemaal niet heel interessant voor een kabel die je één keer inplugt.

 

Heel dure en extreem dure HDMI kabels zijn je reinste geldklopperij. Een erfenis uit het analoge tijdperk (waar kabelkwaliteit weldegelijk van invloed is op met name geluidskwaliteit).

 

Hier komt vast wel weer discussie op, zoals meestal. Logisch wel, want we willen toch graag kwaliteitsverbetering zien als we veel geld uitgeven? Mijn advies: verdiep je in de onderliggende techniek. Neem daarbij de zwaar geaffilieerde artikelen met een onsje zout. En/of: voer een gedegen dubbel-blind test uit.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ruby Tuesday

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@Jiri :

Dank voor je berichtje. Heb toch maar een HDMI 2.1 kabel gekocht. Daar zowel mijn TV als AVR eARC ondersteunen, heb ik nu ook de mogelijkheid van o.a. Dolby Atmos wat echt super klinkt op mijn 7.2 luidsprekers.

Kortom: Het was de 29 euri voor die kabel waard.

Daar het Pasen is heb ik ook de krat bier er maar bijgekocht  😛

Bekijk in context

33 Reacties 33
Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

*** moderator: dit is geen vraag, sorry. Dit is een artikeltje. ***

 

*Ik heb het voor je aangepast - Lycke*

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Kleine aanvulling nog. Ik probeerde duidelijk te maken dat er geen nieuw kabel type is gedefinieerd voor HDMI 2.0 of 4k. Wel is het zo dat oudere high-speed kabels uit het pre-4k tijdperk stammen en de kans wel groter is dat ze toch niet up to 18Gbps (4k @ 60 Hz) werken. Een test wijst dat snel genoeg uit. Dan kan een nieuwe HDMI kabel nodig zijn en dan heeft zo'n gecertificeerde wel de voorkeur. Maar nogmaals, zoiets als een HDMI 2.0 kabel bestaat niet, dat is marketing praat.

Schiksie

Level 11
  • 550Posts
  • 63Oplossingen
  • 119Likes

Goed verhaal Dolf ! 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Prima verhaal. HDMI is niet het enige terrein voor spraakverwarring en flauwekul.
Denk bv ook maar eens aan wat er door deze of gene soms over Dolby of 4k wordt beweerd. Of iets simpels als ‘Ziggo Modem’. Het is geen Modem, maar een Router met ingebouwd Modem. Het wordt pas een Modem als ie in Bridge wordt gezet. Dat zal me wat worden als een eigen (standalone) Modem wordt toegestaan door Ziggo.
En, uh, wat was je vraag eigenlijk? 

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Mijn vraag is: hoe krijg ik dat vraag label weg?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Kabels, en de onzin daarover; het zal altijd blijven bestaan… 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Wat denk je hier bv. van:

 

De D102MKIII is een ruimtelijke klinkende interlink met een warm, gecontroleerd en diep laag, maar een echte droge ‘punch’ ontbreekt. Het klankbeeld is rustig, open en holografisch. De van de Hul laat de speakers verdwijnen en laat slechts de muziek klinken. Deze interlink luistert ontspannen en zal je nooit in nadelige zin verrassen; hij is heel muzikaal en beslist niet scherp. Het middengebied is vergevingsgezind, waardoor ook slechter klinkende albums prima worden weergegeven. Focus van deze kabel is prima en de plaatsing van de instrumenten is waar je deze zou verwachten.

De kabel is echter niet geheel vrij van kleuring, maar laat sommige akoestische instrumenten hierdoor wel realistisch klinken. Bekkens en ride krijgen in het geheel meer body, diepte en glans. Scherpe randjes in zang en van koperblazers worden hierdoor helaas ook licht gedempt. Al met al een hele goede allround interlink die het niveau van de meeste sets direct naar een hoger niveau tilt.

 

Het gaat hier dus om een tulp/cinch/RCA kabel. Met zo'n kabel heb je bijna geen geluidsinstallatie meer nodig. Volgens mij moet een kabel gewoon het signaal van A naar B brengen, zonder iets weg te laten of toe te voegen, maar als ik het mag geloven zijn er kabels. die dat toch doen. Wat een onzin word er geschreven. En dat men het allemaal vaak ook nog geloofd is zeker, gezien de verkopen. 

DirkZutphen

Level 6
  • 105Posts
  • 6Oplossingen
  • 69Likes

Altijd al zo geweest.

Kennis van mij kocht kabels van 80-90 euro om uiteindelijk te kijken vanaf 4 meter naar een 32inch scherm?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Hier een paar mooi lijstjes met de specificaties van de verschillende HDMI kabels:

https://www.hdmi.org/resource/cables

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

De D102MKIII is een ruimtelijke klinkende interlink met een warm, gecontroleerd en diep laag, maar een echte droge ‘punch’ ontbreekt. Het klankbeeld is rustig, open en holografisch.

 

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dat voorbeeld van die interlink, inderdaad lekker wollig allemaal maar met interlinks en speakerkabels heb ik veel getest. Daar zijn daadwerkelijk verschillen te horen (mits de rest vd installatie van hoog niveau is). Ik heb zelf lang geleden meermaals uitgebreide blind-AB tests gedaan, het is echt overduidelijk (ik haalde 100% score als kabelverschillen groot genoeg waren). Na beetje oefening hoort een niet-audiofiel het ook. Dit is ook technisch verklaarbaar trouwens. Dit artikel noemt wat mogelijke redenen. Niet heel wetenschappelijk maar toch leuk.

Maar het wordt door sommigen een esotherische kant op getrokken om honderden, soms duizenden euro’s aan kabels te verantwoorden. Daar zet ik op z'n minst m’n vraagtekens bij.

Het analoge domein is echter lastige materie wat dat betreft. Ik heb wel ondervonden dat het gehoor (na oefening) absurd gevoelig is voor bepaalde verstoringen. Heel lastig om te relateren aan metingen. Zoiets als THD is makkelijk te meten maar helemaal niet zo interessant (het gehoor is tamelijk vergevend tav THD). Er bestaan geen goede metingen om al die subtiele gehoormatige verschillen (die er echt zijn) te verklaren.

Van deze vaagheid maakt de commercie handig gebruik. Want ja, de verbeelding en de suggestie zijn enorme verstoorders van objectief luisteren. We menen vanalles te horen. Maarrr, alleen met langdurige blind-AB testen kun je dat echt vaststellen! Laat dat nou juist een testwijze zijn die high-end zaken afraden! Gek hè?

Lekker off-topic maar o zo leuk. Ik móést er even op ingaan.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Bert, ik zag je linkjes en dacht even, o jee… Maar dat zijn goeie bronnen gelukkig met de correcte info. Thanks. (Ik verwacht ook niet anders van je )

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Dolfff 

 

ik geloof niet zo in die verschillen, of er moet al een heel slechte kabel tegenover een heel goede, of beter, een gewoon goede staan. Ik denk dat ik een mooie installatie heb en heb ook bes heel wat uitgetest en uitgeprobeerd, maar ik hoor het niet. En als er al verschil is, is dat wel zeer subtiel. Maar ik denk simpel: als je gewoon en goede kabel gebruikt, laat deze niets weg en voegt deze niets toe. En dat is wel wat men vaak schrijft in dergelijke reviews. Ik houd het vaak op pure perceptie. Men koopt een duurdere kabel en die moet dus ook beter zijn. En natuurlijk is deze dat ook, tot men weer een ‘beter’ exemplaar koopt. Ik hoor wel verschil tussen (SA)CD spelers, maar ook dan is iets van 10.000 euro echt niet 5 keer beter als iets van 2000 euro. Maar de verhalen willen je dat wel graag doen geloven. Ik luister nu naar een SACD op een SACD speler van destijds 1400 euro en dat klinkt meesterlijk. Verder laat ik al de praatjes aan me voorbij gaan. Als ik het goed vind, is het ook goed wat mij betreft. Maar de discussie erover zal nooit stoppen. Maar als er zoveel verschillen met kabels te horen zijn, is er iets niet goed Ik geloof dan bv. ook niet dat een stukje netsnoer van 1500 euro je set ineens naar een hoger plan tilt.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik had eigenlijk verwacht dat mensen in opstand zouden komen tegen mijn bewering dat een dure HDMI kabel geen verbetering van beeldkwaliteit (artefacten uitgezonderd) kan geven . Nou ja, dat komt misschien nog.

Nu zitten wij in een omgekeerde discussie, Willem, over analoge audio kabels. Ook grappig. Maar ja, wees blij dat je die verschillen niet hoort. Lekker no nonsense, houden zo.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@Dolfff 

Ik zie wel verschil tussen HDMI kabels hoor! Maar dat zijn er zoveel dat ik ze hier maar niet benoem …  En ik wil er ook geen gedonder om hebben … 

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Pas op hè Willem want ik ga je vastbinden en net zo lang laten A-B testen tot je een score haalt van 10x juiste kabel geraden uit 10 tests! Dat gaat héél lang duren

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Dolfff wrote:

Mijn vraag is: hoe krijg ik dat vraag label weg?


Waarom moet dat weg? Je stelt nu toch een vraag.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dolfff wrote:

Pas op hè Willem want ik ga je vastbinden en net zo lang laten A-B testen tot je een score haalt van 10x juiste kabel geraden uit 10 tests! Dat gaat héél lang duren

Dat is bij mij zo bekeken, want ik heb een heel scherp gehoor. Daarnaast geloof ik er absoluut niet in dat ook maar iemand precies weet welke kabel er aan een set hangt. Dus hier worden we het niet eens. 

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Was geintje hè, en mbt HDMI, niet audio.

Maar idd, een willekeurige audio kabel herkennen lijkt me vrijwel onmogelijk.

Toch even uitleggen wat ik dan bedoel met blind-AB test: Men neme 2 kabels, een goedkope en dure. En dan minstens 6 x door iemand anders random laten aansluiten en dan mag je gaan luisteren zolang je wilt en moet je raden welke van de twee je hoort. In een goeie audio opstelling gaat dat lukken. Ook jou denk ik. Evt eerst na oefenen. Kans dat je toevallig 6x goed raadt is slechts 1,5%. Desnoods doe je het nog vaker. Ik deed meestal 6 steekproeven. (Wel zorgen dat er absoluut geen andere clues zijn. Ik deed dat bv door een echte random generator te laten gebruiken en mijn toenmalige vriendin (geduldig als ze was) moest sowieso de kabel eruit trekken en rommelen gedurende precies 1 minuut terwijl ik een koptelefoon met harde muziek op had. Ik had gedurende de hele sessie een slaapmasker op (dat helpt ook met luisteren trouwens) dus ook geen oogcontact en niet babbelen. Lijkt overdreven allemaal maar is het niet want onbewust neem je clues waar. ) (Tja, dat woordje “toenmalige” hè, dat geeft te denken. Inmiddels is mijn audio hobby erg latent geworden maar dat bracht ons niet meer bij elkaar...)

Doen we zo'n zelfde blind-AB test met HDMI kabels mbt beeldkwaliteit, dan gaat dat never nooit niet lukken. Omdat er nou eenmaal geen verschil is

Uitgelicht topic