1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Zijn wijkkasten voorzien van UPS/Noodstroom?

Ik zit eraan te denken thuis een UPS voor o.a. pc, modem en wifi accesspoints te plaatsen, voor het geval er een korte stroomstoring is. Dan toch stabiel online blijven en de tijd hebben werk op te slaan/syncen en de pc af te sluiten na x tijd.

"Dat is niet nodig want Nederland heeft een super stabiel elektriciteitsnet" is wellicht de eerste reactie die ik krijg. Maar ik denk dat ons nu al steeds meer overbelaste net met de versneld komende energietransitie (van fossiele energie af) meer upgrades / onderhoud en glitches mag ervaren. BlaBla, koffiedik kijken....

Maar voordat ik zorg dat m'n internet apparatuur een korte storing kan uitzingen, de vraag. Zijn wijkkasten / versterkers eigenlijk voorzien van UPS/Noodstroom? Als dat niet zo is, dan heeft het ook geen zin om aan de thuiskant een UPS voor internet te plaatsen namelijk.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@ChrisNL  schreef:

Ik zit eraan te denken thuis een UPS voor o.a. pc, modem en wifi accesspoints te plaatsen, voor het geval er een korte stroomstoring is. Dan toch stabiel online blijven en de tijd hebben werk op te slaan/syncen en de pc af te sluiten na x tijd.

.....

Maar voordat ik zorg dat m'n internet apparatuur een korte storing kan uitzingen, de vraag. Zijn wijkkasten / versterkers eigenlijk voorzien van UPS/Noodstroom? Als dat niet zo is, dan heeft het ook geen zin om aan de thuiskant een UPS voor internet te plaatsen namelijk.

Hallo,

ik verwacht niet dat Ziggo's straat- en wijkkasten zijn voorzien van noodstroom. Dus als in de straat/wijk de spanning uitvalt, dan zal uw internet verbinding ook wegvallen.

Zakelijk gezien, is een UPS nog wel te verantwoorden, want dan zijn uw klanten bestanden natuurlijk 'uw bedrijf'. Dan kan een UPS ( net zoals een degelijk firewall/beveiliging ) een basis onderdeel van uw bedrijf zijn, waarvan de kosten worden doorberekend.

Maar voor een particulier, verwacht ik niet veel toegevoegde waarde. Vooral omdat b.v. Windows & Office dusdanig robuust gemaakt zijn, dat er tijdens een spanningsuitval zelden corruptie optreed en o.a. Office dan zal 'zien' dat er nog een achtergebleven backup bestand aanwezig is en deze aanbieden om te gaan gebruiken.

Voor een NAS zou een UPS wel voordelen kunnen hebben, maar ook daar is de firm/software zo gemaakt dat corruptie wordt tegen gegaan.
Staat er toch belangrijke data op een NAS, dan is m.i. een goede RAID keuze en voldoende degelijke schijven een betere investering.  Want anders heeft een defecte NAS schijf meer schadelijke gevolgen, dan een enkele spanningsuitval.

Bekijk in context

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10422Posts
  • 597Oplossingen
  • 2984Likes

ik heb ook een ups op mijn nas router en Ubee modem.

tijdje terug stroomstoring in de wijk gehad modem bleef netjes aan maar de verbinding werd verbroken 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
Hatolex

Level 16
  • 1655Posts
  • 51Oplossingen
  • 1093Likes

@ChrisNL  Ik weet het niet, maar met een leveringszekerheid van rond de 99%, lijkt eea een vrij zinloze investering. Zowel voor jou, als voor ziggo. En wat er in de toekomst gebeurd weet niemand.

Karel.

Level 16
  • 2370Posts
  • 290Oplossingen
  • 1633Likes

Mijn router en NAS’jes heb ik op een APC ups aangesloten. Niet om verbinding te houden met het internet maar wel om de mogelijkheid dat de NAS’jes netjes shutdown gaan. UPS voor thuisgebruik zijn meestal niet ingericht om door te werken maar geven je wel de tijd om lokaal alles veilig af te sluiten, automatisch of handmatig. Het vermogen en tijdsduur van deze UPS zijn meestal ook maar beperkt. UPS hebben soms ook een overspannings beveiliging, zeker nu al meer alternatieve energie bronnen worden aangesloten in een wijk zie je in het spanningsniveau wel een grillig verloop.

Nota bene als de spanning wegvalt geeft de UPS wel een behoorlijk luid waarschuwingssignaal.

Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@ChrisNL  schreef:

.....

Hallo,

ik verwacht niet dat Ziggo's straat- en wijkkasten zijn voorzien van noodstroom. Dus als in de straat/wijk de spanning uitvalt, dan zal uw internet verbinding ook wegvallen.

Zakelijk gezien, is een UPS nog wel te verantwoorden, want dan zijn uw klanten bestanden natuurlijk 'uw bedrijf'. Dan kan een UPS ( net zoals een degelijk firewall/beveiliging ) een basis onderdeel van uw bedrijf zijn, waarvan de kosten worden doorberekend.

Maar voor een particulier, verwacht ik niet veel toegevoegde waarde. Vooral omdat b.v. Windows & Office dusdanig robuust gemaakt zijn, dat er tijdens een spanningsuitval zelden corruptie optreed en o.a. Office dan zal 'zien' dat er nog een achtergebleven backup bestand aanwezig is en deze aanbieden om te gaan gebruiken.

Voor een NAS zou een UPS wel voordelen kunnen hebben, maar ook daar is de firm/software zo gemaakt dat corruptie wordt tegen gegaan.
Staat er toch belangrijke data op een NAS, dan is m.i. een goede RAID keuze en voldoende degelijke schijven een betere investering.  Want anders heeft een defecte NAS schijf meer schadelijke gevolgen, dan een enkele spanningsuitval.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

De meest practische nut zou dan de overspanningsbeveiliging zijn mede ook om harware defecten te voorkomen. Zeker voor een bedrijf vanuit huis zie ik toch wel het nut.

ChrisNL
Topicstarter
Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@Hatolex een leveringszekerheid van 99% klinkt tof, maar kan 87 storingen van een uur of een veelvoud van kwartiertjes per jaar opleveren. Klopt dat niemand weet wat de toekomst brengt, maar ik gok dus dat het er niet beter op gaat worden de komende jaren.

@Pasi Ik denk ook dat de wijkkasten geen noodstroom hebben (KPN wél een half uurtje) dus jou antwoord als oplossing gemarkeerd

@RoWi. overspanningsbeveiliging is idd leuk meegenomen, maar die had ik al 😉

@Karel. Klopt dat vermogen en levensduur beperkt is, maar met bijvoorbeeld een PowerWalker DC SecureAdapter 12V van een paar tientjes, én een iets grotere lithium batterij erin kan je een connectbox makkelijk één uur en een Ubee makkelijk twee uur overeind houden (hoewel langer dan een half uur meestal zinloos is). Daarnaast gaan lithium accu's in een UPS meestal 10 jaar mee (ipv de max 5 jaar voor loodzuur) dus het is wellicht minder beperkt dan je denkt.

Gezien internet toch uitvallen bij een storing, heb ik dan genoeg aan een UPS alleen voor PC en hoeft ik géén powerwalkers te halen voor ubee en poe accesspoint. 

Bedankt voor het meedenken!!

Karel.

Level 16
  • 2370Posts
  • 290Oplossingen
  • 1633Likes

@ChrisNL Ik had het eigenlijk niet over levensduur maar gebruiksduur. Het meest profijt van de UPS had ik op momenten dat ik mijn hoofdschakelaar in de groepenkast eens uit moest zetten.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10422Posts
  • 597Oplossingen
  • 2984Likes

ik heb ook een ups op mijn nas router en Ubee modem.

tijdje terug stroomstoring in de wijk gehad modem bleef netjes aan maar de verbinding werd verbroken 

ChrisNL
Topicstarter
Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Dank voor je reactie @anoniemforum, dat bevestigt dus dat de wijkkasten géén noodstroom hebben.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8214Posts
  • 313Oplossingen
  • 3251Likes

Ik kan je zeggen dat Ziggo GEEN noodstroom heeft in een wijkcentrum kast.

Als oud monteur weet ik dat zeker.