Ik las deze week een artikel van Totaal TV dan NLziet met 7,5 Mbit/s een betere beeldkwaliteit levert als de streams op de Next mini van Ziggo.
NLZIET levert beter beeld dan Ziggo Next Mini en KPN TV+ | Totaal TV
Nu lees ik vandaag dat KPN op zijn nieuwste Android televisie ontvanger (KPN+) de beeldkwaliteit van de NPO en RTL en Talpa zenders binnenkort gaat doorgeven in de oorspronkelijke kwaliteit van 14 Mbit/s.
KPN kondigt HD+ bij TV+ aan: veel beter beeld | Totaal TV
Iedereen weet dat Ziggo de beeldkwaliteit nu reduceert ( wat ook de nodige vertraging oplevert)
Dat het problemen oplevert met eventueel ruimte op DVB-C vind ik niet zo erg. IPTV is toch de toekomst, maar ik zou toch wel heel graag zien dat Ziggo op de Next mini ook de volle 14 Mbit/s streams gaat doorgeven.
Eurosport is zelfs beschikbaar in 25 Mbit/s en dat vertikt Ziggo ook al.
Dus Ziggo, waar blijft nu de beste kijkervaring?
Op dit moment vind ik het nog ver te zoeken met al dat geknijp..
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@wewanl schreef:
Dus Ziggo, waar blijft nu de beste kijkervaring?
Op dit moment vind ik het nog ver te zoeken met al dat geknijp..
Je kan wel gelijk hebben met de streams, maar vind je de mini dan zo een slecht beeld doorgeven ?
Want dat zou ik niet met je eens zijn.
Ik heb een 65 inch Philips OLED scherm van 1 jaar oud en dat geeft gezamenlijk met de mini een heel goed beeld.
Tussen diverse zenders zit verschil de ene beter dan de andere, maar ik ben er tevreden over en oké ja het zou zeker beter kunnen maar dan moet je alles in 4 K ( content ) gaan doorgeven.
Dus al met al ik deel jou mening niet .
Ik vind de beeldkwaliteit niet slecht van de mini, maar heb toch graag op mijn 75 inch televisie de best beschikbare beeldkwaliteit. Ik vraag me af met 6 Mbit/s als er 14 Mbit/s beschikbaar is of Ziggo nu de beste beeldkwaliteit doorgeeft.
@wewanl schreef:
Ik vind de beeldkwaliteit niet slecht van de mini, maar heb toch graag op mijn 75 inch televisie de best beschikbare beeldkwaliteit. Ik vraag me af met 6 Mbit/s als er 14 Mbit/s beschikbaar is of Ziggo nu de beste beeldkwaliteit doorgeeft.
Ja dat vraag ik me ook af maar inhoudelijk ontbreekt mij de kennis daaromtrent dus ik kan er weinig over zeggen.
Maar ik vind het ook al wel een ding dat de NPO uberhoupt niet uitzend in 4 K en dit was een antwoord en toelichting die ik van de NPO kreeg over de uitzendkwaliteit van de WK voetbal.
Toelichting
De doorgifte van het WK in UHD, op een tijdelijk parallel NPO 1-kanaal, is een experiment. Deze keer wil de NPO ervaring opdoen met het UHD-formaat 1080p50 HLG, dat ook door andere partijen in de markt wordt gebruikt.
De keuze voor dit formaat is ingegeven door studies van de European Broadcasting Union (EBU) die hebben aangetoond dat op de gemiddelde kijkafstand van de tv-kijker in Nederland, de resolutie (de hoeveelheid pixels) niet uitmaakt. Het publiek blijkt geen onderscheid te kunnen maken tussen HD en 4K. Om het verschil wel te kunnen zien, moet de kijker maximaal 1,5x de beeldhoogte van de tv van het scherm afzitten. Van een 55 inch televisie is de beeldhoogte ongeveer 70 centimeter en bedraagt de kijkafstand waarbinnen 4K nog te onderscheiden is van HD, derhalve ongeveer 1 meter.
De onderscheidende kenmerken van het UHD-kanaal van de NPO ten opzichte van ‘gewoon’ HD zijn de rijkere kleuren (Wide Colour Gamut) en het betere contrast (High Dynamic Range). Het distributiesignaal van het 1080p50 HDR is daarbij transport-efficiënter (16 mb/s, tegenover 25 mb/s stream die nodig is voor 4K HDR). Deze kleinere stroom past beter bij de zogeheten netwerkprovisioning die een aantal providers moet doen voor doorgifte.
De NPO volgt in dit experiment de aanbevelingen van de EBU: produceren in 4K HDR, distribueren in 1080p50 HDR. Dat geldt overigens alleen voor live-wedstrijden, niet voor de programma’s daaromheen. Wat NPO’s uiteindelijke toekomstige distributieformaat wordt en op welke termijn die wordt ingevoerd, is nog niet bepaald.
Ik ben het helemaal met je eens, alle zenders zouden scherper gebracht kunnen worden, en zeker de sportzenders! Kanaal 14 altijd top maar schakel je bv over naar Ziggosport kanaal 401 is de kwaliteit een stuk minder. Dus Ziggo er valt nog veel te winnen om klanten te behouden of erbij te krijgen!! Dus vlug schakelen en meer mbits per kanaal.
Het is inderdaad onbegrijpelijk als KPN 14 mbps kan doorgeven met IPTV op de glasvezel, dat Ziggo de boel knijpt naar 6 mbps met IPTV.
Gezien de prijs die je bij Ziggo betaalt mag je toch wel de maximale kwaliteit verwachten.
Wat is de reden dat Ziggo zo enorm beknibbelt op de beeldkwaliteit met IPTV?
En maar blijven verbazen waarom KPN groeit en Ziggo krimpt.
Er hebben een paar hoge heren bij Ziggo echt boter op hun hoofd.
Er moet echt nog een hoop verbeteren bij Ziggo.
Ziggo doet net voldoende om het overgrote deel van de klanten tevreden te houden. Zij die klagen zijn 'aanvaardbare bijkomende schade'.
Max. 7Mb/s op de Next Mini. Ik heb van ellende maar weer de gewone Next neergezet.
Bij telefonie ook, ik heb nog geen N78-antennes in de buurt gezien. Alleen maar 5G over lagere frequenties. Het is allemaal net voldoende. Stel je voor dat ze weer eens gaan uitblinken. Dus ja, waarom niet gewoon lekker hoppen van provider, want echt voorop lopen ze niet meer.
Heeft dit dan te maken met de beperkingen van Doscis?
@Thermo schreef:Heeft dit dan te maken met de beperkingen van Doscis?
Nee natuurlijk niet, er is zat ruimte.
Zij die zeggen dat Ziggo te weinig ruimte heeft:
@Thermo schreef:Heeft dit dan te maken met de beperkingen van Doscis?
Ja en Nee dat heeft te maken met de ruimte voor DVB-C. Hiervoor is een vastgesteld frequentie gebied beschikbaar. Een hogere kwaliteit kan wel, dan moeten alle kanalen worden doorgegeven in HEVC/H.265 dan krijg je het probleem dat niet alle hardware bij de klanten zoals de vele Humax boxen hiervoor geschikt zijn.
Hoe hoger de kwaliteit via DVB-C hoe minder kanalen Ziggo zo kan doorgeven.
En met de voor de Mini gebruikte IPTV techniek spelen andere zaken een rol.
En aangezien het hier over de bitrate op de Next MINI gaat en dus IPTV maakt de bitrate totaal helemaal niets uit op de DOCSIS frequentieband.
Die kunnen ze zo hoog opschroeven als ze willen tot de max bitrate van het aangeboden signaal.
@CreativeS schreef:En aangezien het hier over de bitrate op de Next MINI gaat en dus IPTV maakt de bitrate totaal helemaal niets uit op de DOCSIS frequentieband.
Die kunnen ze zo hoog opschroeven als ze willen tot de max bitrate van het aangeboden signaal.
Nee, dat kan niet, want zover bekend gebruikt Ziggo voor de Mini's geen multicast zoals KPN wel doet. Zou Ziggo ook multicast gebruiken dan is dit wel mogelijk. Met de huidige singecast methode betekent een hogere bitrate een hogere belasting van het achterliggende platform.
Maar dan schakelt Ziggo toch gewoon over naar multicast en klaar is Kees!
@Thermo schreef:Maar dan schakelt Ziggo toch gewoon over naar multicast en klaar is Kees!
Dat zal niet zomaar gaan. Die beslissing zal door eigenaar Liberty Global gemaakt moeten worden want alle Mini's ook die in België en Engeland gebruiken hetzelfde Horizon platform wat hier Ziggo Go heet.
@Garihd schreef:
@CreativeS schreef:En aangezien het hier over de bitrate op de Next MINI gaat en dus IPTV maakt de bitrate totaal helemaal niets uit op de DOCSIS frequentieband.
Nee, dat kan niet, want zover bekend gebruikt Ziggo voor de Mini's geen multicast zoals KPN wel doet. Zou Ziggo ook multicast gebruiken dan is dit wel mogelijk. Met de huidige singecast methode betekent een hogere bitrate een hogere belasting van het achterliggende platform.
Het ligt er aan wie de provider van die IPtv is !
Als Ziggo de provider is van de bitstream, dan bepaald ziggo de grote daarvan. Maar een IPtv provider ergens in de wereld bepaald zelf de grote van hun bitstream !
@ErikdeVries schreef:
@Garihd schreef:
Pick your battles @ErikdeVries... laat lekker gaan.
In het land der blinden... 🤡
@Thermo schreef:Maar dan schakelt Ziggo toch gewoon over naar multicast en klaar is Kees!
Helaas, men gaat steeds minder live tv kijken waardoor er dus minder gezamenlijk ( = multicast ) wordt gekeken en meer op een eigen tijdstip ( = singlecast ).
Maar een singlecast naar veel klanten heeft natuurlijk meer gevolgen dan een multicast.
Voor het netwerk van ziggo maakt het helemaal niet uit. De meeste ziggo klanten hebben minimaal 200 internet download en zo bekeken is de 10Mbps singlecast bitstream maar 5% en is dus bijna verwaarloosbaar t.o.v. de door ziggo geleverde internet verbinding. De tv bitstream is natuurlijk helemaal geen onderdeel van de door ziggo geleverde internet verbinding, maar met dit als voorbeeld kan je concluderen dat singlecast beslist geen grote netwerk belasting is.
Natuurlijk moet het DVB-C netwerk van ziggo wel ingericht zijn voor zo singlecast kijkers en dát is waarschijnlijk het probleem. Vandaar dat ziggo nu ook overgaat naar IPtv. Maar waarom ziggo de IP bitstream niet snel groter maakt, waardoor het beeld veel beter wordt dat is mij geheel onduidelijk. Want zo als hierboven al beschreven is dat qua netwerk belasting nul-komma-nul-bijna-niets.
@ErikdeVries schreef:
@Garihd schreef:
Als Ziggo de provider is van de bitstream, dan bepaald ziggo de grote daarvan. Maar een IPtv provider ergens in de wereld bepaald zelf de grote van hun bitstream !
Klopt maar het uiteindelijke probleem blijft hetzelfde. Het gaat helemaal niet om de verbinding die de klant heeft. Het gaat om de server die alle singlecasts moet bedienen.
Als ik dit zo lees is dus uitschakelen DVB-C de ideale oplossing?
Maar daarmee gaat de bitrate van die kanalen nog niet omhoog... Ziggo wil toch juist bewust niet de beste zijn?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.