1
Vraag
2
Reageer en help mee
wewanl

Level 16
Expert
  • 1683Posts
  • 20Oplossingen
  • 624Likes

Ziggo, wanneer schroef je de beeldkwaliteit omhoog bij de Next mini?

Ik las deze week een artikel van Totaal TV dan NLziet met 7,5 Mbit/s een betere beeldkwaliteit levert als de streams op de Next mini van Ziggo.

NLZIET levert beter beeld dan Ziggo Next Mini en KPN TV+ | Totaal TV

Nu lees ik vandaag dat KPN op zijn nieuwste Android televisie ontvanger (KPN+) de beeldkwaliteit van de NPO en RTL en Talpa zenders binnenkort gaat doorgeven in de oorspronkelijke kwaliteit van 14 Mbit/s.

KPN kondigt HD+ bij TV+ aan: veel beter beeld | Totaal TV

Iedereen weet dat Ziggo de beeldkwaliteit nu reduceert ( wat ook de nodige vertraging oplevert)

Dat het problemen oplevert met eventueel ruimte op DVB-C vind ik niet zo erg. IPTV is toch de toekomst, maar ik zou toch wel heel graag zien dat Ziggo op de Next mini ook de volle 14 Mbit/s streams gaat doorgeven.

Eurosport is zelfs beschikbaar in 25 Mbit/s en dat vertikt Ziggo ook al.

Dus Ziggo, waar blijft nu de beste kijkervaring?

Op dit moment vind ik het nog ver te zoeken met al dat geknijp.. 

3 Reacties 3
Ronihd

Level 18
Super Expert
  • 7968Posts
  • 305Oplossingen
  • 3004Likes

@wewanl  schreef:

Dus Ziggo, waar blijft nu de beste kijkervaring?

Op dit moment vind ik het nog ver te zoeken met al dat geknijp.. 

Je kan wel gelijk hebben met de streams, maar vind je de mini dan zo een slecht beeld doorgeven ?

Want dat zou ik niet met je eens zijn.

Ik heb een 65 inch Philips OLED scherm van 1 jaar oud en dat geeft gezamenlijk met de mini een heel goed beeld. 

Tussen diverse zenders zit verschil de ene beter dan de andere, maar ik ben er tevreden over en oké ja het zou zeker beter kunnen maar dan moet je alles in 4 K ( content ) gaan doorgeven.

Dus al met al ik deel jou mening niet .

wewanl
Topicstarter
Level 16
Expert
  • 1683Posts
  • 20Oplossingen
  • 624Likes

Ik vind de beeldkwaliteit niet slecht van de mini, maar heb toch graag op mijn 75 inch televisie de best beschikbare beeldkwaliteit. Ik vraag me af met 6 Mbit/s als er 14 Mbit/s beschikbaar is of Ziggo nu de beste beeldkwaliteit doorgeeft. 

Ronihd

Level 18
Super Expert
  • 7968Posts
  • 305Oplossingen
  • 3004Likes

@wewanl  schreef:

Ik vind de beeldkwaliteit niet slecht van de mini, maar heb toch graag op mijn 75 inch televisie de best beschikbare beeldkwaliteit. Ik vraag me af met 6 Mbit/s als er 14 Mbit/s beschikbaar is of Ziggo nu de beste beeldkwaliteit doorgeeft. 

Ja dat vraag ik me ook af maar inhoudelijk ontbreekt mij de kennis daaromtrent dus ik kan er weinig over zeggen.

Maar ik vind het ook al wel een ding dat de NPO uberhoupt niet uitzend in 4 K en dit was een antwoord en toelichting die ik van de NPO kreeg over de uitzendkwaliteit van de WK voetbal.

Toelichting

De doorgifte van het WK in UHD, op een tijdelijk parallel NPO 1-kanaal, is een experiment. Deze keer wil de NPO ervaring opdoen met het UHD-formaat 1080p50 HLG, dat ook door andere partijen in de markt wordt gebruikt.

De keuze voor dit formaat is ingegeven door studies van de European Broadcasting Union (EBU) die hebben aangetoond dat op de gemiddelde kijkafstand van de tv-kijker in Nederland, de resolutie (de hoeveelheid pixels) niet uitmaakt. Het publiek blijkt geen onderscheid te kunnen maken tussen HD en 4K. Om het verschil wel te kunnen zien, moet de kijker maximaal 1,5x de beeldhoogte van de tv van het scherm afzitten. Van een 55 inch televisie is de beeldhoogte ongeveer 70 centimeter en bedraagt de kijkafstand waarbinnen 4K nog te onderscheiden is van HD, derhalve ongeveer 1 meter.

De onderscheidende kenmerken van het UHD-kanaal van de NPO ten opzichte van ‘gewoon’ HD zijn de rijkere kleuren (Wide Colour Gamut) en het betere contrast (High Dynamic Range). Het distributiesignaal van het 1080p50 HDR is daarbij transport-efficiënter (16 mb/s, tegenover 25 mb/s stream die nodig is voor 4K HDR). Deze kleinere stroom past beter bij de zogeheten netwerkprovisioning die een aantal providers moet doen voor doorgifte.

De NPO volgt in dit experiment de aanbevelingen van de EBU: produceren in 4K HDR, distribueren in 1080p50 HDR. Dat geldt overigens alleen voor live-wedstrijden, niet voor de programma’s daaromheen. Wat NPO’s uiteindelijke toekomstige distributieformaat wordt en op welke termijn die wordt ingevoerd, is nog niet bepaald.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic