@wewanl schreef:
Ik vind de beeldkwaliteit niet slecht van de mini, maar heb toch graag op mijn 75 inch televisie de best beschikbare beeldkwaliteit. Ik vraag me af met 6 Mbit/s als er 14 Mbit/s beschikbaar is of Ziggo nu de beste beeldkwaliteit doorgeeft.
Ja dat vraag ik me ook af maar inhoudelijk ontbreekt mij de kennis daaromtrent dus ik kan er weinig over zeggen.
Maar ik vind het ook al wel een ding dat de NPO uberhoupt niet uitzend in 4 K en dit was een antwoord en toelichting die ik van de NPO kreeg over de uitzendkwaliteit van de WK voetbal.
Toelichting
De doorgifte van het WK in UHD, op een tijdelijk parallel NPO 1-kanaal, is een experiment. Deze keer wil de NPO ervaring opdoen met het UHD-formaat 1080p50 HLG, dat ook door andere partijen in de markt wordt gebruikt.
De keuze voor dit formaat is ingegeven door studies van de European Broadcasting Union (EBU) die hebben aangetoond dat op de gemiddelde kijkafstand van de tv-kijker in Nederland, de resolutie (de hoeveelheid pixels) niet uitmaakt. Het publiek blijkt geen onderscheid te kunnen maken tussen HD en 4K. Om het verschil wel te kunnen zien, moet de kijker maximaal 1,5x de beeldhoogte van de tv van het scherm afzitten. Van een 55 inch televisie is de beeldhoogte ongeveer 70 centimeter en bedraagt de kijkafstand waarbinnen 4K nog te onderscheiden is van HD, derhalve ongeveer 1 meter.
De onderscheidende kenmerken van het UHD-kanaal van de NPO ten opzichte van ‘gewoon’ HD zijn de rijkere kleuren (Wide Colour Gamut) en het betere contrast (High Dynamic Range). Het distributiesignaal van het 1080p50 HDR is daarbij transport-efficiënter (16 mb/s, tegenover 25 mb/s stream die nodig is voor 4K HDR). Deze kleinere stroom past beter bij de zogeheten netwerkprovisioning die een aantal providers moet doen voor doorgifte.
De NPO volgt in dit experiment de aanbevelingen van de EBU: produceren in 4K HDR, distribueren in 1080p50 HDR. Dat geldt overigens alleen voor live-wedstrijden, niet voor de programma’s daaromheen. Wat NPO’s uiteindelijke toekomstige distributieformaat wordt en op welke termijn die wordt ingevoerd, is nog niet bepaald.