1
Vraag
2
Reageer en help mee
RMS52

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo via UTP

Ik ben verbaasd dat Ziggo monteurs (2 verschillende) niet verder komen dan met het advies doortrekken van een coax kabel als je in een nieuwbouwhuis zit met alleen UTP leidingen vanaf je meterkast waar Ziggo aansluitpunt zit. 
De al eerder in 2017 in deze community genoemde oplossing met MuxLab 500306 werkt goed. Kost €130 incl passende adapters, 2 korte UTP kabels (cat 5e of 6, 6A) en het probleem is in 2 minuten opgelost. Ik gebruik geen mediabox, wel CI module.

 

11 Reacties 11
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Tja iets met niet buiten de gebaande paden kunnen denken.

En een paar meter coax is een heel stuk goedkoper dan deze oplossing.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Het verbaast  mij dat iemand in een nieuwbouw huis niet de installatie van coaxkabels in het bestek laat opnemen in elke ruimte waar eventueel een tv wordt geplaatst.
Maar het is een interessante oplossing. Is er voor iedere tv zo’n apparaatje nodig of kunnen er meerdere tv’s op worden aangesloten? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jan F. In principe heb je per TV een adapter nodig kortom een duur grapje. Er zal vast een coax splitter op kunnen, ik zou niet aanbevelen.

Het wel of niet opnemen van coax staat en valt met de keuze van de provider. 

Plus als de toekomstige koper niks aangeeft is het maar de vraag of er iets wordt aangelegd.

Het ideaal beeld is naar elke ruimte utp en coax ongeacht of ergens wel of geen TV komt.

RMS52
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat erom om een alternatief te hebben als je geen 8 m coaxkabel wilt trekken door welk kanaal of als zichtbare leiding aanleggen.

 

RMS52
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wij hadden geen invloed op de aanleg van de aansluitingen. Het is wel een goed werkend alternatief voor ons gebleken. Iedereen moet/kan zijn eigen afwegingen maken en rekening houden met prijskaartje en ook de (on)mogelijkheden voor het aanleggen van alsnog een coax kabel. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het is dus meer bedoeld als tip of advies. Het omgekeerde komt bij vooral oudere woningen voor, wel een uitgebreid coax netwerk echter geen utp netwerk, ook dan is dit een nuttig alternatief. 

Betreft het een bestaande nieuwbouw woning? Als aspirantkoper bijvoorbeeld is dit vooraf bepalen belangrijk.

 

RMS52
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het betreft een nieuwbouw appartement, overgenomen na ontwerpfase nadat alles vastlag. Maar al mijn buren, eerste kopers waren nu net zo verrast door dezelfde bevinding, alleen UTP aansluiting in de kamer. Je leest bij de ontwerpfase alleen dat er een coax-aansluiting is, waarmee door de bouwer bedoeld was tot de meterkast, terwijl iedereen een aansluiting in woonkamer en andere kamers veronderstelde.

Goede voorlichting zou dat kunnen verhelpen. Maar voor de situatie zoals bij ons is de MuxLab 500306 oplossing een goed alternatief, zeker als je 8 m met bochten moet overbruggen tot de slaapkamer. Ziggo zou dat moeten kunnen benoemen. In mijn appartementencomplex is al 1 bewoner gewisseld naar KPN, een andere heeft na gesprek en demonstratie met en door mij, nadat bij hem een monteur van Ziggo was geweest en alleen maar een nieuwe coax voorstelde en een UTP kanaal wilde opofferen, ook nu ook de snelle MuxLab oplossing gekozen.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk, het bouw bedrijf of wie dan ook hiervoor verantwoordelijk was heeft het installatieburo simpelweg de verkeerde opdracht gegeven. Alle binnenleidingen loos laten was in dit geval beter of wat ik eerder aangaf dubbel uitvoeren zowel coax als utp.

 

Persoonlijk zou ik het vreemder vinden als er alleen coax was toegepast.

Mr. Jinx

Level 4
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb die MuxLab 500306 adapters ook ooit eens geprobeerd. Telkens als ik dan TV ging kijken, dan viel het WiFi signaal compleet weg. Schijnaar zorgde deze adapters voor gigantisch veel storing in het 2.4 Ghz spectrum.

Daarnaast werkte het ook lang niet altijd zo goed. Ik vond het geen stabiele oplossing en heb uiteindelijk toch maar gekozen voor een echte coax kabel.

RMS52
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de ervaring niet en kijk ongestoord TV. Als bescherming voor de interferenties heb ik op de kwaliteit van de UTP kabels gelet: Cat 6A met aandacht voor bescherming en koperkern.

De storing in het 2.4 GHz begrijp ik niet en is niet te beredeneren.

De adapters zijn extra beschermd tegen interferentie, aluminium „shieling“, dat zal dan ook de andere kant op werken. De bandbreedte van het signaal via de adapters is 5-900 MHz via de UTP wat aansluit bij de 5-1006 MHz van van CAI signalen. Het is niet in te passen in een storing in het 2.4 GHz spectrum.

 

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@RMS52 je weet dat de UTP voor Unshielded Twisted Pair staat 😉 Cat 6A houd in dat er tot 10 Gigabit mogelijk is, kortom cat 5e en Cat6 zijn voor doorsnee gebruik goed genoeg. Je wil wel een CU = masieve koperkern en geen CCA = Copper Clad Aluminium. Wie het beste van het beste wil kiest voor S/FTP =Shielded Foiled Twisted Pair.

Bron

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic