Vraag
Reacties
Oplossing
pietsan01
Level 4

Ziggo stopt FM radio.. Hoe dan??

Nu Ziggo stopt met FM radio zal ik dus weer een hark op het dak moeten gaan zetten, wat een slecht verhaal zeg!!

Ik ben nog wel aan het overwegen of ik het gratis FM draadje aanbod van Ziggo zal gaan gebruiken voor mijn 2 JVC Digifine tuners van €400 per stuk..

Dat gratis FM draadje is natuurlijk wel een heel aanlokkelijk aanbod, en geeft natuurlijk een perfecte ontvangst hier achter het HR++ glas.

Top Ziggo! bedankt maar weer voor de zoveelste teleurstelling dit jaar.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
59 Reacties 59
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Helaas gaat de techniek gaat nu eenmaal vooruit en de FM gaat in de toekomst  in zijn geheel afgeschakeld worden.

Nieuwe auto's moeten al voorzien zijn van DAB+, mits iemand een radio in zijn auto wil.

Ziggo heeft de FM frequenties nodig voor een hogere upload internet snelheid, die kan alleen op de frequenties waar nu de analoge radio zit in het Docsis systeem.

pietsan01
Level 4
Topicstarter

Volgens mij kan Ziggo momenteel al een Gigabit verbinding leveren met de FM band nog aan.

Hoe ver willen ze in godsnaam gaan dan?

Ik denk dat er meer klanten zijn die FM radio luisteren dan een gigabit nodig hebben.

Denk eens aan al die perfect werkende apparatuur die nu weer afgedankt op de schroothoop gaat belanden, zonde!!

En dat Ziggo zegt dat het geluid beter is, Gelul natuurlijk.

Veel mensen luisteren straks noodgedwongen naar de radio via hun TV.. top geluid hoor die piep speakertjes die daarin zitten.

Mijn inziens stopt Ziggo te vroeg met FM.

Net als met DAB in de ether, luistert verhoudingsgewijs ook nog geen hond naar.

DAB is er sinds 1993 en nog luistert er nu nog geen 20% naar.

Analoge FM is nog steeds marktleider.

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

De Ziggo oplossing is o.a het kopen met korting van een digitale radio. 

Dat komt het dichtst in de buurt van de vorige radio. De audio uitgang stop je in de bestaande versterker.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio

Er zijn meer oplossingen maar die komen op hetzelfde neer. Je gebruikt een digitale tuner om de radio kanalen te ontvangen die op een tv kanaal uitgezonden worden.

Dat kan al langer op mijn tv en humax bijvoorbeeld.

Op de Next en nieuwe XL jammer genoeg niet.

0 Kudos
Template
Level 17

Gezien het feit Ziggo is gestopt met analoge tv, is Ziggo verplicht te stoppen met FM doorgifte, dit is al vaker gemeld en ook vaker in de media geweest. Het is gewoon de Nederlandse wet. Als een provider wel FM door blijft geven, overtreed deze nu eenmaal de Nederlandse wetgeving 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@pietsan01  schreef:

Volgens mij kan Ziggo momenteel al een Gigabit verbinding leveren met de FM band nog aan.

Dat gebeurt nu alleen in de regio's waar analoog geheel is afgeschakeld.

De verhoging van de upload zit nu eenmaal in een Docsis systeem op de plek waar nu analoog zit.

Hoe ver willen ze in godsnaam gaan dan?

Ik denk dat er meer klanten zijn die FM radio luisteren dan een gigabit nodig hebben.

Denk eens aan al die perfect werkende apparatuur die nu weer afgedankt op de schroothoop gaat belanden, zonde!!

De apparatuur kun je vrijwel geheel en al blijven gebruiken, doe ik al minstens 10 jaar met een digital ontvanger die het digitale radiosignaal via tulp naar de versterker brengt of zoals nu via een optische uitgang naar de nieuwe versterker brengt.

Het is alleen de tuner vervangen voor een digitale ontvanger en dat kan al een Humax 5300c zijn met een smartcard voor al je radio en TV abonnement inhoud, ook leuk als er een goed concert is op TV, dan kan je die ook via de audio installatie horen.

Of een digitale radio ontvanger van 50 euro: Digitale radio ontvanger | Ziggo aansluiten aan je audio installatie via tulp of een optische kabel.

En dat Ziggo zegt dat het geluid beter is, Gelul natuurlijk.

Onjuist, niet alleen Ziggo zegt dit, maar ook muziek liefhebbers die knap wat audio apparatuur thuis hebben staan.

Ik heb nu een Humax 5300c met een optische kabel aan een Onkyo A-9150 en dat verschil is heel duidelijk te horen, veel gedetailleerder, meer dynamiek en helderheid.

Veel mensen luisteren straks noodgedwongen naar de radio via hun TV.. top geluid hoor die piep speakertjes die daarin zitten.

Dan kan een niet te grote soundbar ook al een flinke verbetering opleveren.

Mijn inziens stopt Ziggo te vroeg met FM.

Net als met DAB in de ether, luistert verhoudingsgewijs ook nog geen hond naar.

DAB is er sinds 1993 en nog luistert er nu nog geen 20% naar.

Analoge FM is nog steeds marktleider.

Ik vermoed dat je alle 10-40/50 jarigen vergeet die via internet hun muziek streamen op een audio installatie of een soundbar of bleu tooth box.

En iedereen die al jaren digitaal TV geluid en digitaal radio geluid via hun audio / Dolby systeem hebben vanuit de mediaboxen waar dit al minstens 10 jaar mogelijk mee is.

Alleen een mini jack / tulp kabel naar je audio installatie en je hebt alle digitale zenders al op je audio installatie.

pietsan01
Level 4
Topicstarter

Echt een hele rare wet, dat het verplicht is te stoppen met een dienst.

Wat betreft alle losse kastjes, aparte afstandsbedieningen, ik vind het helemaal niks.

Geen gezicht ook zo’n raar afwijkend kastje met blauwe verlichting tussen mijn high end set. En dan nog dit, hoe moet ik

m’n ouders van in de 70 uit gaan leggen dat ze eerst met 1 AB de versterker aan moeten zetten, dan kastje 2 aan met andere AB, dan eerst volume aan met kastje 1, en bijregelen met kastje 2..  hou toch op! een bende wordt het.

In de auto luister ik ook gewoon nog naar de FM band, aangezien de dekking van DAB niet goed genoeg is, en het geluid regelmatig wegvalt.

Hoe dan ook, ik ga op zoek naar een antenneversterker met aparte  FM band ingang, en weer een hark op het dak.

0 Kudos
Hatolex
Level 16

Schaf een Logitech AB aan, ik bedien meerdere apparaten met de Logitech.

pietsan01
Level 4
Topicstarter

Ik denk niet dat deze mijn JVC afstandsbediening met allemaal specifieke toetsen kan vervangen

.

image.jpg

0 Kudos
franske1958
Level 8

Een antennetje achter HR+ glas werkt vaak niet juist vanwege die speciale laag op dat glas en is ook vaak geen gezicht in een huiskamer. de enige oplossing die dan overblijft is die QE317 of een internet radio tuner

of met de TV luisteren naar de radio zenders. 

0 Kudos
Hatolex
Level 16

Je zal nog verbaasd zijn over de mogelijkheden van dat ding, zelfs mijn B&O apparatuur kan er mee worden bediend. En wat jij laat zien lijkt mij een  redelijk standaard AB te zijn.

pietsan01
Level 4
Topicstarter

In dat geval ga ik wel even op zoek naar zo’n AB..

Ik ben wel benieuwd hoe ze diezelfde symbolen op zo’n AB krijgen. Met name de equalizer bediening. 

0 Kudos
RoWi
Level 20

Het statement over de 10-40/50 jarigen mag dan wel met harde cijfers worden onderbouwd.

Wel is het zo dat je steeds meer oortjes op straat ziet, die luisten nagenoeg allemaal naar spotify, dat zelfde zie je ook in auto's een levensgevaarlijke ontwikkeling.

Net zo goed dat ik geen cijfers ken van het aantal klanten die via hun mediabox radio luisteren.

Verder weten we allemaal dat het een pure geld kwestie is ook het uitschakelen van FM via de ether. Het gaat daarbij om het verkopen van de frequenties omdat er meer zenders mogelijk zijn.

Aangezien de FM wordt gebruikt voor de noodzenders moeten DAB+ toestellen meer dan 95% van de markt voorzien, anders kan de FM niet uit.

Verder zijn alle reacties hieromtrent niet meer dan begrijpelijk, omdat we ogenschijnlijk ineens moeten zoeken naar een oplosing. Niet omdat we dit zelf willen maar omdat het lijkt te worden opgedrongen.

0 Kudos
peanuts
Level 2

Ik stel voor dat Ziggo het analoge tv-signaal weer gaat uitzenden, dan mag de analoge radio ook gewoon blijven. Ik vind de digitalisering helemaal niet zo'n vooruitgang. Qua beeld en geluid merk ik amper verschil.

"Doen met wat je hebt" is ook belangrijk voor veel mensen.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@peanuts "Qua beeld en geluid merk ik amper verschil."

Zet analoog beeld en HD maar eens naast elkaar, dan schrik je flink van het verschil.

Analoog 576 zichtbare beeldlijnen (768 X 576) en HD 1080 beeldlijnen (1920 × 1080) met meer kleurruimte, dat is meer dan 4,5 maal meer beeldinformatie, meer kleurvariatie en geen enkele beeldruis, die je met analoge filters wel weg kunt krijgen, maar dan wordt het beeld weer een stuk onscherper.

Met het geluid hoor je het inderdaad alleen als je een behoorlijke stereo installatie hebt, anders vrijwel niet.

Analoog zal niet terugkomen, het kost teveel ruimte op de kabel en de upload internetsnelheid kan niet omhoog, wat vooral belangrijk is bij thuiswerken en grote bestanden moeten uploaden.

pietsan01
Level 4
Topicstarter

Ik heb echt m’n twijfels of Ziggo het complete frequentie spectrum nodig heeft voor haar huidige diensten, ik denk meer dat het een commerciële kwestie is (onderhoud en stroomverbruik).

Wat betreft de meerwaarde van digitale radio, die is er amper.

Geluidskwaliteit van FM is nagenoeg perfect.. vandaar niemand ook die trage. en vaag te bedienen DAB radio’s wil hebben.

Maar goed, ze gaan het toch allemaal doorzetten en door de strot duwen.

Dat heet vooruitgang..

0 Kudos
RoWi
Level 20

@pietsan01  schreef:

In dat geval ga ik wel even op zoek naar zo’n AB..

Ik ben wel benieuwd hoe ze diezelfde symbolen op zo’n AB krijgen. Met name de equalizer bediening. 

Dezelfde symbolen mogelijk niet, je kan wel alle knoppen her programeren. Er zijn weinig apparaten die niet door een Logitech Harmony bedient kunnen worden, dat staat wel vast.

Het lijkt er op dat er momenteel wel leverproblemen zijn.

RoWi
Level 20

Dat is een slecht vergelijk @Bert digitaal is 576i net zo slecht wat het aantal pixels betreft. Het grootste probleem met de kijkbeleving zijn de grotere schermen die worden gekocht. 

Bij een 576i uitzending moeten er pixels worden bij verzonnen op een 49 inch uhd scherm is dat al goed zichtbaar. Ook op de digitale kanalen kijk maar eens naar Crime en Investigation of CNN.

Op de moderne schermen heb je geen zichtbare beeldlijnen meer, dat is enkel op de oude beeldbuizen.

Als @peanuts nog een niet oled of lcd tv heeft en een kleiner formaat dan 30 inch dan zal er weinig verschil zichtbaar zijn. 

Dat de upload niet omhoog kan zonder deze ingreep is eens te meer bewijs van het gebrek van de docsis techniek.

0 Kudos
RoWi
Level 20

@pietsan01 dat het nodig is vanwege de gebruikte docsis techniek, ben ik wel van overtuigd. Zelfs met het huidige docsis 3.0 kunnen de up en download omhoog bljkbaar enkel door bepaalde frequenties vrij te maken.

De commerciele reden is er zeker, de concurrentie positie met de providers die niet van docsis gebruikmaken en al sinds 2010 synchrone snelheden kunnen leveren via glasvezel.

Template
Level 17

FM via de Ether zal ook stoppen op een gegeven moment, daarin investeren is dan geld weggooien.

Dat personen 70+ zijn heeft er niks mee te maken, leeftijd zegt niks.