1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Ziggo’s plannen met 4k 2160p uitzendingen

Het blijft angstig stil bij Ziggo omtrent 4k 2160p content.

 

Leuk een Nextbox en Ci+ met ondersteuning voor 4k. 
Maar eigenlijk hebben we er nog niet zo veel aan.

Want wat heeft Ziggo nu te bieden in 4K ?

 

Weet iemand de plannen van Ziggo voor meer 4k. Sporadisch een CL wedstrijd in 4k ?

 

Laten we anders internetsnelheid omhoog gooien want het is nog niet snel genoeg….


Ziggo mag wel eens wat gaan doen met 4k.

Word tijd!!

231 Reacties 231
Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

*Native 2160p

dus niet 1080p upscaled naar 4k

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

niet alleen ziggo, maar ook bijv kpn hebben bijna geen 4k zenders. dit is niet iets waar de provider wat aan kan doen volgens mij

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Tuurlijk kan een provider er wel wat aan doen.

Waar een wil is, is een weg.

Het gaat waarschijnlijk om kosten die de provider moet maken om een 4k signaal aan te kopen of om 4k content aan te kopen.

Kosten waar wij allemaal aan mee betalen doormiddel van onze abbo.

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dan moet er wel 4k source material zijn heel veel zenders zijn nog geen eens echt 1080p

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Behalve films en wat series die in UHD worden gefilmd is er nauwelijks een lineair kanaal die in deze resolutie uitzend behalve de sporadische evenementen is er ook niet zo veel op TV gebied waar die resolutie of de extra kleur (HDR) meerwaarde bied. Ik hoef de neusharen van ....... vul maar een naam in..... niet te zien.

 

Het kost het TV station ook extra data/bandbreedte om in een betere kwaliteit te leveren. 

En met uitgesteld kijken is het een extra belasting voor het TV platform Ziggo Go is bewust nog in 720p wat de lineaire kanalen betreft.

 

Als ik hier kijk https://www.ziggo.nl/televisie/4k-tv heeft Ziggo nu geen eens voetbal meer in 4k/uhd of dat staat nu ergens anders.

 

Ah die rechten zijn dus ook naar Viaplee

 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

dan moet er wel 4k source material zijn heel veel zenders zijn nog geen eens echt 1080p


De resolutie hoe een zender materiaal doorgeeft staat uiteraard los van het source materiaal de meeste films en meerdere series van zeg de laatste 2 tot 5 jaar zijn in UHD beschikbaar. Talkshows en spelshows is een ander verhaal zoals eerder aangegeven heeft dat echt zo veel meerwaarde? Voor Sport en Films ja maar voor het overige aanbod, wat voor meerwaarde heeft Cnn in UHD? Misschien voor klanten met een 70 inch scherm of nog groter.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

 laat alle zenders maar eerst 1080p worden denk dat we dan al goed op weg zijn

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

 laat alle zenders maar eerst 1080p worden denk dat we dan al goed op weg zijn


Dat is een erfenis uit het verleden en ook dat scheelt data je hoeft de helft minder pixels per frame te versturen met interlaced. Een hogere bitrate zal al schelen, wat in Hilversum bij Redbee binnen komt is beter dan wat de providers ons voorschotelen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik dacht altijd dat 1080i de slechtere full hd versie was tav 1080p maar ik heb me next op 4k staat hij geeft dus 3840x2160 aan 50hz

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

ik dacht altijd dat 1080i de slechtere full hd versie was tav 1080p maar ik heb me next op 4k staat hij geeft dus 3840x2160 aan 50hz


Het enige verschil is het aantal beeldlijnen/pixels wat een TV scherm per frame laat zien. Bij progresive scan worden alle lijnen/pixels per frame ververst. 

Screenshot_20220806-022828_Chrome.jpg

Jouw Next houd je voor de gek door er pixels bij te verzinnen die er niet zijn. Datzelfde doet Ziggo met Ziggo Sport kanaal 14/400. Dat upscalen het pixels erbij verzinnen dat is wat je ziet/zag op de sd 576i kanalen met name op grotere schermen. Op een kleiner formaat scherm viel of valt dat veel minder op.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@RoWi.  schreef:

 

Jouw Next houd je voor de gek door er pixels bij te verzinnen die er niet zijn. Datzelfde doet Ziggo met Ziggo Sport kanaal 14/400. Dat upscalen het pixels erbij verzinnen dat is wat je ziet/zag op de sd 576i kanalen met name op grotere schermen. Op een kleiner formaat scherm viel of valt dat veel minder op.


Even wat nuance, dat upscalen gebeurt altijd. een 4 k tv kan niet anders.

 

Op Ziggo Sport kanaal 14/400 doet ziggo het. De next krijgt 4k binnen.

Als je de next op auto of 4k hebt staan doet de next de upscaling. De next krijgt 1080I binnen.

Zet je de next op 1080I dan doet de tv de upscaling.

 

Ik heb bij non native 4k het beste resultaat als de next op 1080p staat.

Dit kan per tv model of eigen interpretatie verschillen.

 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Steefb dat klopt een 4K TVscherm heeft nu eenmaal een x aantal pixels. Het is niet zoals een computer en monitor die laat de gekozen resolutie zien. Dan schaalt het scherm ook niks op.

 

Dat geschreven hebbend ik heb een pc met een 4k beeldkaart aan mijn 4k tv gehangen en in de hoogste resolutie was geen enkel letter leesbaar dus snel terug gezet naar 1440.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

daarvoor heb je scaling

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als Redbee een hogere kwaliteit heeft, waarom geeft Ziggo deze dan niet door? Met de steeds grotere televisies wordt de noodzaak steeds groter. Inzake lineaire televisie kanalen denk ik eerder de schuld ligt bij zenders. Als deze het vertikken om een UHD versie te lanceren kan Ziggo hier ook niets aan doen. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat heeft dus allemaal met de bandbreedte te maken als Ziggo zou stoppen met de variabele bitrate via DVB-C zouden diverse lineaire zenders er al beter uit zien. Het is niet alleen Ziggo die dit zo doorgeeft er zijn echt maar een handvol kleinere providers die de bitrate doorgeven zoals dat bij Redbee binnenkomt. 

 

Bij de eerste glasvezel providers die werden onder gebracht in het nu opgedoekte Telfort was elk TV kanaal beschikbaar in minstens 12 Mbps. Ziggo komt zover ik weet net aan de 7 voor HD en de groene provider heeft net aan 10 kanalen met die hogere bitrate die zien er dan ook beter uit.

 

 

@wewanl de schuld ligt niet zozeer bij de zenders eerder bij de productie maatschappijen. Die zenders kopen de programma's ook in. Films en series worden wel in UHD geschoten verder niet zover ik weet. En zoals geschreven welk nut heeft het een praat programma in een hogere resolutie uit te zenden behalve dan voor wie zelf bewust een grote TV koopt. Als 1080i  er niet goed uit ziet deugd de upscaling van die TV niet, althans dat is mijn persoonlijke mening ik zal bewust ook nooit groter gaan dan 55 inch mede vanwege de afstand tot het scherm groter heeft in onze woning geen meerwaarde. Met televisies is momenteel groter echt niet beter.

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Ik lees een hoop tegen berichten en blijkbaar is FullHd 1080i voldoende voor sommige.
Daar ben ik het uiteraard niet mee eens.

Tuurlijk heeft het wel een toegevoegde waarde om content in 4k te hebben. 
Extra haarscherp beeld meer detail.
Dat moet je gewoon WEL willen.

Even een opsomming:

 

-Internetsnelheid: 1000/50 snel zat voor de meeste. (Upload misschien niet)

-HD zenders: +- 50 zenders

-4k zenders: 1 zender…..,

 

snap je waar ik na toe wil?

 

Kpn heeft ook niks in 4k.

Dus waar kan Ziggo zich in gaan onderscheiden en eventueel klanten werven.

Juist 4k content.

 

Ik heb een vermoeden dat bijvoorbeeld ALLE wedstrijden vd CL in 4k geschoten worden en Ziggo ervoor kiest om alleen de halve finale en finale in 4k aan te kopen en dus uit te zenden.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

100/100 via glasvezel  meer hebben wij niet nodig, bewust de drie 4k kanalen die KPN heeft niet aangezet dat is mij de € 2,50 niet waard. 

 

Voor films en sport zie ik ook een meerwaarde voor een hogere resolutie voor mij zit de grootste meerwaarde in de kleuren (HDR) voor het Talpa pulp zie ik absoluut geen meerwaarde voor UHD.

 

Het nut en of noodzaak hangt van meerdere factoren af. Als de providers het uhd content net zo sterk terug zetten in de bitrate zoals nu met HD gebeurd dan hoeft het voor mij niet.

 

Ik kijk dan liever uhd via de streamdiensten.

 

 

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@RoWi. @MR_CHIP 

 


Jullie vinden het blijkbaar allemaal wel best bij Ziggo. Fullhd is voor jullie genoeg.

Ik ben blijkbaar meer eisend en wil graag het beste van het beste. En dat is 8k 😉


@MR_CHIP  Eerst maar eens alles in FullHd.

check mijn opsomming. Fullhd is er al in 50 zenders. Terwijl 4k maar 1 zender heeft…

 

@RoWi.  streamingdiensten maak je ook extra kosten om daar een abbo bij te nemen.

Streamingdiensten heb je indd al genoeg in 4k.

 

Ziggo loopt gewoon achter de feiten aan.

Ik ben het wel met jouw eens dat als je €2,50 meer moet betalen het wel waard moet zijn.

 

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Er is al genoeg content in 4k waarmee je standaard 2 zender 24/7 mee kan vullen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic