1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kevinmastah

Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

Ziggo’s plannen met 4k 2160p uitzendingen

Het blijft angstig stil bij Ziggo omtrent 4k 2160p content.

 

Leuk een Nextbox en Ci+ met ondersteuning voor 4k. 
Maar eigenlijk hebben we er nog niet zo veel aan.

Want wat heeft Ziggo nu te bieden in 4K ?

 

Weet iemand de plannen van Ziggo voor meer 4k. Sporadisch een CL wedstrijd in 4k ?

 

Laten we anders internetsnelheid omhoog gooien want het is nog niet snel genoeg….


Ziggo mag wel eens wat gaan doen met 4k.

Word tijd!!

231 Reacties 231
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. schreef: “Is het kopen van een 4K tv wel of niet Zinvol dat is een goede vraag prijs technisch maakt het zover ik weet weinig verschil en in de meeste winkels zal je goed moeten zoeken om een niet 4k tv te vinden.

Die vraag heb ik mezelf natuurlijk ook gesteld. Onze Samsung Smart TV begint linksboven in het scherm een donkere vlek te vertonen. Nu is het nog geen écht storend verschijnsel, maar tussendoor ben ik wel aan het kijken naar een vervangend apparaat. En dan komt jouw vraag natuurlijk ook naar boven.
Alle op mijn TV aansloten apparatuur is 4K, behalve de TV zelf.

Het blijkt dat een 4K televisie met Ultra HD resolutie heeft in het algemeen pas echt zin vanaf 60 inch. Je moet dan wel óók nog redelijk dicht bij de tv gaan zitten. 

 

▲ In deze grafiek kun je aflezen vanaf welke beeldschermmaat en kijkafstand het voordeel van een 4K resolutie overduidelijk zichtbaar zal zijn. Voor veel mensen is de extra scherpte nog eerder waarneembaar. Deze interpretatie is uiteraard wel subjectief en kan van persoon tot persoon verschillen. Bron: https://4k-uhd.nl

 

Tsja, daar ga ik al: ik heb nu een 40 inch Samsung HDTV (2015) en ik wil per se niet groter dan 50 inch. En nu ben ik niet zozeer geïnteresseerd in welke kanalen door Ziggo wel of niet in 4K worden uitgezonden, maar veel meer hoeveel content er is te streamen in 4K.

 

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

.


@Kevinmastah  schreef:

Ook nergens een overzicht welke wedstrijden ze op kanaal 425 Espn UHD uitzenden.

Ik vermoed dat die info niet door ESPN verstrekt wordt, ESPN 425 geeft doordeweeks alleen herhalingen, in het weekend wordt de programmering van 421 gevolgd.

jenson

Level 10
  • 440Posts
  • 35Oplossingen
  • 169Likes

Hier werden de uitzendingen in UHD vermeld, maar het wordt nu niet meer bijgewerkt.

https://espnkijken.nl/uhd/

 

Mei 2022.

Zon 1-5 Fortuna Sittard - Feyenoord

Zat 7-5 Willem ll - Heracles Almelo

Zon 8-5 Vitesse - sc Heerenveen

Zon 8-5 AZ - Ajax

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat een UHD TV pas zin heeft vanaf 60 inch is in mijn beleving klinkklare onzin.

UHD is meer dan alleen de hogere resolutie, neem de HDR kleur ruimte bijvoorbeeld.

 

Kortom zelfs voor een 40 inch scherm kan het echt wel meerwaarde hebben @Wim C. 

 

Ik durf te stellen dat je vanaf 60 inch juist weinig hebt aan een 4K scherm vanwege het gebrek aan lineaire kanalen. Zeker voor de Ziggo Go app zou ik dus nooit een grote Android TV kopen op onze 49 inch 4K scherm was dat nog wel goed daarboven...........

 

Wat content betreft bij Ziggo is er het een en ander. Bij Disney+ vooral  de recente producties dat geldt voor Netflix en Primevideo ook. Het grootste nadeel van Netflix is dat je het duurste abonnement moet afnemen dat doen wij dus niet. Dan maar geen uhd, het gaat mij meer om het verhaal van een film of serie.

 

 

Aanvullend bij mijn opmerking over het beeld diagonaal  het aantal pixels (de resolutie) blijft gelijk, op een groter scherm heb je dus verhoudingsgewijs minder pixels per inch dan op een  kleiner scherm.

 Een kleiner scherm 40 inch zal in mijn beleving eerder een scherper beeld geven dan een 75 inch scherm dat is pure natuurkunde en fysica. 

 

Met de oude crt schermen die nog echt zichtbare beeldlijnen hadden was het advies zover weg te gaan zitten zo dat je die lijnen niet meer zag. Omdat de pixels kleiner worden kan je dus dichterbij gaan zitten dan voorheen voordat je daadwerkelijk de afzonderlijke pixels ziet daar zijn die adviezen deels op gebaseerd.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. of het klinklare onzin is dat weet ik niet. Ik scharrel wat rond en vind hier en daar wat; daarom heb ik de bron ook genoemd. En voordat ik zo’n grote doos ga ophalen, kijk ik voorlopig nog even rond. 🤔

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@RoWi. of het klinklare onzin is dat weet ik niet. Ik scharrel wat rond en vind hier en daar wat; daarom heb ik de bron ook genoemd. En voordat ik zo’n grote doos ga ophalen, kijk ik voorlopig nog even rond. 🤔


Er zijn nog veel meer bronnen. Neem de afbeelding 4K kwaliteit  is heel iets anders dan de resolutie de kwaliteit gaat veel verder dan dat. Betere kleuren zie je zelfs op een kleiner scherm. Lees de diverse topics hier erop na, wat mij opvalt is dat het juist de klanten met grotere beeldschermen zijn die de problemen hebben met de huidige kwaliteit/ bitrate die Ziggo biedt dat heeft verder niks met de resolutie te maken.

 

De TV'S moeten gewoonweg te hard werken om het beeld acceptabel te maken. Daarom zou een niet UHD TV en niet te groot een slimmere aankoop zijn als het puur en alleen is om reguliere TV te kijken.

jenson

Level 10
  • 440Posts
  • 35Oplossingen
  • 169Likes

https://espnkijken.nl/uhd/

De Eredivisiewedstrijden die op het eerste kanaal van ESPN te zien zijn, worden ook in

Ultra HD uitgezonden op ESPN UHD.

 

Dit weekend zouden dat zijn:

13 aug 22 20:00 Eredivisie = FC Utrecht - SC Cambuur

14 aug 22 14:30 Eredivisie = Ajax - FC Groningen

14 aug 22 16:45 Eredivisie = Sparta Rotterdam - AZ

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@jenson 

Bedankt voor de info.

Ik vind dit toch te mager. Een Extra Espn UHD kanaal zou niet verkeerd zijn ipv maar 1 kanaal.

Ook al is dit maar 1080p UHD HDR.

 

Hebben we het nog steeds niet niet over Native 2160p 😉

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Ziggo zou XITE 4K kunnen doorgeven. Ziggo is al een aantal jaar geleden met de thema radiozenders overgestapt van Stingray naar XITE. (Grootste fout ooit, maar dat terzijde)

Meer dus van XITE, maar nog niet de 4K versie ervan.

 

Ook is INUltra ook best leuk om naar te kijken af en toe.

Het moet je wel liggen zulke zenders, maar het aanbod is schaars.

Wie weet wat we nog voorgeschoteld krijgen met het WK voetbal in november. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@sebas14  schreef:

Ziggo zou XITE 4K kunnen doorgeven. Ziggo is al een aantal jaar geleden met de thema radiozenders overgestapt van Stingray naar XITE. (Grootste fout ooit, maar dat terzijde)

Meer dus van XITE, maar nog niet de 4K versie ervan.

 

Ook is INUltra ook best leuk om naar te kijken af en toe.

Het moet je wel liggen zulke zenders, maar het aanbod is schaars.

Wie weet wat we nog voorgeschoteld krijgen met het WK voetbal in november. 


Inultra? Ik weet wel dat de groene provider Insight inUHD doorgeeft.  Ben je meer fan van extreme sporten? Dan is Insight wat voor jou, adrenaline boost gegarandeerd.

 

dinandus

Level 9
  • 297Posts
  • 0Oplossingen
  • 184Likes

De supercup was mooie gelegenheid om ons een UHD wedstrijd aan te bieden geweest. 

Ik ben maar uitgeweken naar de schotel. 

Via RTL DE UHD was het prima te kijken, goede native 4K uitzending, inclusief de HLG ondersteuning.

Afgelopen vrijdag was het helemaal beeldtechnisch en ook op geluid een nog betere ervaring. SAT1 UHD had de  Bundesliga openings wedstrijd. Deze was in 4k, met HLG en als extra bonus Dolby Atmos ondersteuning. 

Ook zie je dat o.a. in Duitsland de grote shows op de commerciële zenders al tijdje in 4K met DA en HLG worden geproduceerd en uitgezonden, parallel aan de HD, en zelfs nog mondjesmaat SD uitzendingen. 

Of kijk naar Sky Sports, veelal bijna alles in UHD, HLG en ook DA voor een stadion ervaring op geluids gebied.

 

Er zijn best een aantal leuke native 4K zenders beschikbaar, maar deze moeten worden ingekocht, daar zit denk ik het grote probleem, de providers hebben dit er gewoon, helaas niet voor over. 

Je hebt o.a. HeriTage in UHD, met werkelijk de schitterende natuur en geschiedkundige programma's om er eentje te noemen. Of neem NASA UHD, prachtige beelden vanuit de ruimte. 

In andere landen neemt vaak een nationale zender het voortouw, zoals Rai 4K in Italië.  

Hier blijven we hopeloos achter de feiten aanlopen, terwijl we in de tijd van PAL Plus destijds best voorop liepen. 

 

Voor de schotel bezitters zijn er op o.a. Astra en Eutelsat wel een paar leuke demo zenders vrij beschikbaar. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@dinandus dan heb je het dus specifiek of satelliet zenders DVB-T2 stopt in Duitsland zover ik weet bij 720p. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Kevinmastah schreef: “Maar eigenlijk hebben we er nog niet zo veel aan. Want wat heeft Ziggo nu te bieden in 4K ?

Als je alléén afgaat op wat Ziggo te bieden heeft dan kom je niet zo heel veel verder dan Love Nature. Maar als je optimaal wilt gebruiken van je 4K-TV dan hoef ik denk ik niet te vertellen dat streamingdiensten meer en meer content in 4K leveren. 

 

“Weet iemand de plannen van Ziggo voor meer 4k. Sporadisch een CL wedstrijd in 4k ?”

Nee.

 

Laten we anders internetsnelheid omhoog gooien want het is nog niet snel genoeg….”

Als het om 4K gaat, welke snelheid heb je nu en welke snelheid denk je nodig te hebben voor 4K?

dinandus

Level 9
  • 297Posts
  • 0Oplossingen
  • 184Likes

De UHD uitzendingen c.q. zenders  worden in DE naast de schotel ook gewoon door de diverse providers doorgezet op hun netwerken,  deels via de bekende coax, en het in minder mate aanwezige glasvezel netwerk. 

Voor dit moment durf ik het niet te zeggen, maar in Berlijn is ook langere tijd UHD beschikbaar geweest, deels als test via het DVB-T aanbod. 

Benieuwd of er weer zoiets mogelijk beschikbaar is tijdens de komende IFA begin september in Berlijn. 

Probeer daar weer de Messe te bezoeken voor de nieuwe ontwikkelingen.  

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

@RoWi. de TV kanalen van InSight hebben sinds kort een andere naam gekregen. InPlus is het HD kanaal en InUltra is het UHD kanaal.

 

Ziggo...begonnen als oorsprong TV kabelboer met de basis doorgeven van TV/Radio zenders, de provider die de meeste jarenlange ervaringen heeft vergeleken met de andere providers, laat het nu wel een beetje liggen om vooruitstrevend te zijn op dit gebied.

 

Een zwakke Love Nature 4K die al jaren wordt doorgegeven en daarnaast geen enkel volledige 4K kanaal erbij. Ziggo Sport wordt niet volledig benut (nu helemaal niet) en ze hebben zoveel mogelijkheden om meer door te geven. Maar op 1 of andere manier loopt het een beetje stroef/stug/stroperig. Dat hebben we ook wel gezien met de opwaarderingen van TV zenders naar HD. Het staat een beetje stil zeg maar.

 

Best wel jammer voor een provider die altijd vooraan stond met vernieuwingen op het gebied van doorgifte TV/Radio kanalen. Dat is de afgelopen 5 jaar in 1 klap verdwenen.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat heb heb ik dan gemist, wat een fantasierijke namen, zo weet je meteen wat het kanaal biedt. Ieder zijn voorkeur zelf denk ik niet dat die twee kanalen heel veel meerwaarde hebben, maar beter dan wat het nu is.

 

Wat HD kanalen betreft lijkt Ziggo er nu wel weer de meeste te hebben.

 

Of Ziggo nu echt altijd vooraan stond durf ik niks over te schrijven in mijn beleving valt dat wel mee. Dat is in mijn ogen langer dan vijf jaar al iets minder. 

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@dinandus **bleep**, ik wou dat ik een schotel had. 4K en Dolby Atmos. (Sinds kort hier ook een 5.1.2 Atmos opstelling, straks 5.1.4.

Dan lijkt het net alsof je in het stadion zelf zit of niet? Wat gaaf!

Maar wat kost dat dan wel niet? Schotel enz?
Ik ben nu rond de €80,- per maand kwijt bij Ziggo. Dat is wel incl Espn Pakket van €15,-

 

 

Kevinmastah
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 5Oplossingen
  • 104Likes

@Wim C. 

 

Zakelijk internet 500/50 snel zat.

Mijn opmerking was sarcastisch bedoelt naar Ziggo toe.

 

Ziggo is te druk met nog meer internetsnelheid ipv tv zenders uitbreiden in 4k.

Terwijl internetsnelheid voor de meeste al ruim snel genoeg is.

 

4k 2160p zenders daarintegen VEELSTE weinig.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ieder zijn kijnk daarop

ik heb internet giga en die upload is echt veel te traag gebruik hem meerdere uren per week tot de max

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Kevinmastah 

Wat kost een schotel?

Het hangt er een beetje vanaf waar je de die schotel wilt gebruiken; thuis, op de camping of in een vakantiehuisje?

  • Schotel en muurbeugel.
  • Op die schotel moet een LNB (Low Noise Block). Als je er een koopt met een dubbele kop dan kun je twee satellieten tegelijk ontvangen.
  • Vrij zicht iets links van het zuiden is wel handig; dus geen grote flat of bomen.
  • Een satelliet-ontvanger of een TV geschikt voor CI-module
  • Om je satelliet goed uit te richten is een zogenaamde SatFinder wel handig
  • Tsja, dan nog een abonnement.

Succes!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic