1
Vraag
2
Reacties
Jaap1961

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo TV standard met mediabox Humax 5500c: blijft TV werken bij glasvezel internet (via T-Mobile)

Ik ben nogal snel in paniek dus ik hoop dat hier mensen zijn met de nodige persoonlijke ervaring over het volgende:

We hebben sinds jaren (vanaf 2019) TV middels een Ziggo Standard abonnement. TV via de Ziggo mediabox, een Humax 5500c. Werkt allemaal prima, soms even tv uit maar na 20 seconden al weer aan. No problem.

Ik ben van de leeftijd dat ik geen extra zenders hoef. Dus nooit uitgebreid. Viaplay kijk ik wel bij mijn neefje thuis als we Max Verstappen willen zien.

 

De glasvezel is jaren geleden in de wijk aangebracht, ik heb wel uit voorzorg laten doortrekken naar de meterkast, maar ik heb er verder niks mee gedaan. Internet is namelijk snel genoeg via Tele2 (inmiddels zit Tele 2 binnen T-mobile want 1 firma geworden) en ik doe toch niet meer dan googlen, mailen en regelmatig bestanden downloaden. 

Kortom, we hebben internet + bellen via Tele2 (T-Mobile) sinds mensenheugenis.  Tevrden over.

We hebben Ziggo Standard via Ziggo, via haar mediabox Humax 5500c. Tevreden over.

 

Maar nu komt het. Het schijnt, dat beweert T-Mobile, dat KPN per 1 december 2022 aanstaande de KPN het koper-netwerk afschaalt/uitzet in onze gemeente (of postcodegebied 3621) Stichtse Vecht en dat als we niet overstappen op glasvezel voor die tijd we straks geen internet (en bellen?) meer hebben.

Dus wil T-Mobile ons op de glasvezel aansluiten en komt een monteur op 15 sept langs.

 

Ik vind het prima dat het gaat gebeuren. De extra kosten van een glasvezelabonnement Internet + bellen vind ik ook prima, het is zoals het is.  Als het maar straks weer goed en vlot werkt vind ik dat echt wel prima.

Maar ik ben huiverig en lichtelijk in paniek (ik heb een ernstige thuissituatie met en partner, mijn vrouw, die bij het minste geringste compleet in paniek raakt, zware medicijnen gebruikt maar dat helpt ook weinig tot niks etc etc...ik bespaar jullie verder info want ik voel de waterlanders al weer opkomen). 

Ik ben namelijk totaal een leek qua dit gebeuren en mijn zorg is dus of de TV wel blijft werken?!

Blijven wij TV zenders zien nadat de glasvezel intenet + bellen werkt?!

Blijft de Ziggo TV standard met mediabox Humax 5500c werken zodat mijn vrouw en ik nieuws en spelletjes programma en komedies kunnen blijven zien?!

 

Graag zoveel mogelijk duidelijkheid voor 15 september. Dank u wel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
PJD_

Level 10
  • 424Posts
  • 6Oplossingen
  • 335Likes

@Jaap1961Eerst de geruststelling, TV zal het blijven doen zonder probleem zoals het nu gaat als de koper tele 2 overgaat naar T-Mobile glas, zolang je maar geen TV via T-Mobile afsluit met overstap service, dan gaat het wel fout.

Bekijk in context

11 Reacties 11
PJD_

Level 10
  • 424Posts
  • 6Oplossingen
  • 335Likes

@Jaap1961Eerst de geruststelling, TV zal het blijven doen zonder probleem zoals het nu gaat als de koper tele 2 overgaat naar T-Mobile glas, zolang je maar geen TV via T-Mobile afsluit met overstap service, dan gaat het wel fout.

Jaap1961
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@PJD_   Beste Raadgever, ik ben blij, heel erg opgelucht, als u uit eigen ervaring spreekt. Ik wou inderdaad sowieso niet overstappen (bang als ik ben dat dingen misgaan, helemaal met mijn vrouw erbij). Ik ben straks heel blij dat ik dus geen kabels langs/op plinten zie gaan vanuit het modem in meterkast door de hal naar de woonkamer en dat ik zelf anders ook nog moet regelen dat iemand in kruipruimte gaat (doet T-mobile monteur sowieso niet en ik denk ook niet naderhand een Ziggo monteur want gaten boren doen ze niet) en woning is uit 1997 dus veel loze leidingen zijn er niet (meer) waart kabels doorheen getrokken zouden moeten worden richting TV in woonkamer.

 

Nogmaals, mijn oprechte dank dat u zo vlot reageert. ik word ook extra gerustgesteld door de vele duimpjes omhoog bij uw reactie.

Jaap1961
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@PJD_  Ik ben blij dat ik dat vinkje /pakket met TV voortaan ook via T-Mobile niet heb geaccordeerd. Ik wou altijd al bij Ziggo blijven. Niks is perfect in het leven maar het was en is meer dan genoeg goede TV voor ons thuis met z'n tweetjes.  Ik blijf graag bij Ziggo TV, al jaren gewoon TV Standard. Ik kan misschien wel Netflix erbij nemen voor 7,- euro per maand extra? Mijn vrouw wil dat graag en zij is ziek dus misschien maar ik haar daar blij mee. Ik wacht nog even tot ruim na 1 december en dan misschien. Als het allemaal maar blijft werken...?!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Uw TV signaal komt via een andere kabel binnen dus dat zal inderdaad niet veranderen.

 

Het is wel van belang waar bevindt zicht het T-Mobile modem nu dus het ISRA punt en waar zit het glasvezel punt? Er zal een netwerk kabel van het glasvezel punt naar de modem/router moeten komen. Bevinden beide zich in de meterkast is het een kwestie van een ander kabeltje in de modem/router meer niet.

PJD_

Level 10
  • 424Posts
  • 6Oplossingen
  • 335Likes

@Jaap1961 Geen eigen ervaring, maar zoals @RoWi. ook al zegt, zijn twee verschillende kabels die niks met elkaar te maken hebben, TM doet niks met de COAX van Ziggo, laat de monteur daar ook vanaf blijven.

 

Wat ik wel jammer vind is dat T-Mobile je gewoon meer laat betalen omdat je over moet op die glasvezel, je kan er ook voor kiezen om het internet via Ziggo te laten lopen,weet alleen niet of je vast zit aan je e-mail adres bij Tele 2 en je die mee neemt naar T-Mobile, zou je eens kunnen uitrekenen wat goedkoper is, let wel, moet je niet vast zitten aan je e-mail adres, de huidige raak je dan kwijt.

TV van T-Mobile kan niet aanraden, lastiger en minder beeld dan via Ziggo, dat is wel eigen ervaring, heb voor dat ik vanaf KPN naar Ziggo zat bij TM gezeten.

 

Netflix, ik lees dat je een Humax hebt, je weet dat daar de netflix app niet op zit, je hebt dan een eigen methode nodig om dat te bekijken, hetzij een Smart TV waar de app op draait, een DVD/Blu-Ray waar die opstaat of een chromecast via een smartphone of de chromecast met googleTV, shield of apple TV of ander android kastje waarmee je kan streamen, even een reminder voordat je iets aanschaft en er niks mee kan, en ik zou Netflix rechtstreeks afsluiten, makkelijker met opzeggen.

 

Jaap1961
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@RoWi Dank u wel dat u het bevestigd wat FJD_ ook aangaf. Dan voel ik mij helemaal ontspannen.    En wat T-Mobile modem (vandaag T-Mobile doos met spullen ontvangen), dat gaat een monteur van Guidion (ingehuurd door T-Mobile begrijp ik uit hun brief) op do 15 sept 2022 installeren. Ik heb momenteel de modem van mijn Tele2 ook in de meterkast staan. En dat wil ik (en kan volgens mij) straks met T-Mobile dat glasvezelmodem heeft opgestuurd want de galsvezelaansluitpunt is al aanwezig in de meterkast. Ik heb namelijk zo'n oranje box in de meterkast hangen (eigenlijk zijn het 2 oranje plastic boxen naast elkaar) en ik zie het orange kabel in de rechter oranje box 'aangesloten' zitten. Ik vermoed dat de monteur de linkerbox open maakt (klik klak) en daar het modem op aansluit middels een netwerkkabeltje.   Op hoop van zegen...

Jaap1961
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@PJD_  Ik blijf met Internet en Bellen liever bij Tele2, nu dus T-Mobile. Dan kost mij dat meer maar liever dat dan dat ik thuis met gedoe zit als ik er iets weken of maanden niet werkt.  Maar ik vind het wel fijn dat u het oppert hoor.      En wta betreft Netflix: dank - veel dank - dat u mij daarop attendeert. Ik was er bijna ingetuind op wat ik las op Ziggo website over extra's: netflix voor 6,99 euro per maand. Blijkbaar komt er, als ik uw tekst zo lees, veel meer bij kijken, aanschaf van andere tv met niewere technolgie dan de onze, of DVD/Blu Ray speler van nieuwste versie  of andere kastjes. Ik wacht voorlopig nog maar even en dan ga ik uitzoeken of ik Netflix rechtstreeks kan afsluiten en dan kan ontvangen door simpelweg TV aan te zetten.   Of misschien moet ik een nieuwe TV over een tijdje (jaartje als energieprijzen weer wat zijn gezakt) kopen want als ik zaken kijk als Mediamarkt dan zie ik er allemaal mooie stickers op zitten met aanduidingen als Smart en Apps en Netflix.  

 

Dank voor al uw hulp en wijsheid!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jaap1961 het zal inderdaad ongeveer gaan zoals u beschrijft het oranje kapje gaat eraf en daar komt zoals het officieel heet een mediaconverter voor in de plaats. 

 

Ik lees verder dat een en ander wat betreft Netflix is besproken, ik wil u natuurlijk onnodige kosten besparen echter zou ik voor een betere kijkbeleving het middelste abonnement van Netflix aanraden dat zal u € 11,99 gaan kosten. 

 

Wat de prijs van het abonnement bij TM betreft let er op dat u het abonnement van 100 Mb krijgt dat zal € 37,50 gaan kosten inclusief bellen. U heeft nu vermoedelijk een lagere snelheid vanwege de koper telefoonlijn die inderdaad steeds meer wordt uitgeschakeld door KPN, uw provider moet u noodgedwongen op glasvezel aansluiten. Dit moet voor 22 februari gebeuren. Dit puur ter info.

 

De vraag betreffende Ziggo is beantwoord de rest is goed bedoelde advies en hulp al betreft dit de dienst van een andere provider.

Jaap1961
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@RoWi  Dank u wel ... ok wat betreft oramje kapje verhaal.   Netflix wil ik tzt wel voor mijn vrouw (en dan is het er ook mijzelf dat is prima al mis ik het niet). Maar op/via de ziggo mediabox Humax 5500c werkt dat niet, dat geeft @PDJ_ mij aan om op te letten. Dus misschien dat ik volgend jaar gewoon een nieuwere TV koop (Samsung Qled ...Q90T of een andere soortgelijke variant... Mediamarkt heb ik vanavond gegoogled), een Smart TV.  Eerst maar eens paar maandjes zien dat alles naar behoren werkt en blijft werken.    Fijne avond, Jaap

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als u een tablet in huis heeft zal de Netflix app daar ook op werken maar een smart TV kijkt toch net iets lekkerder.

 

Succes met de omzetting.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Puur ter informatie.

 

U heeft nu de Humax 5500C die zal u van Ziggo hebben 'gekregen'  omdat uw TV enkel met analoge TV om kan gaan. Als mijn vermoeden klopt neemt u nu het KabelTV pakket af van ongeveer 20 euro.

 

In navolging van wat PJD al schreef zou u internet en telefonie ook gaan afnemen bij Ziggo zou u kunnen upgraden naar TV Start, daarbij krijgt u nu de Next Mini in bruikleen waar de Netflix app wel op aanwezig is. Het abonnement zou u gewoon via netflix.com zelf kunnen bestellen, dan hoeft er nog niet meteen een andere TV te worden aangeschaft.

 

Als u verder tevreden bent met na de omzetting kunt u alles laten hoe het is. Mocht u niet tevreden zijn is er een alternatief.  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic