Vraag
Reacties
Alex3
Level 1

Ziggo On Demand portal verandert beeldmodus naar dynamisch

Sinds kort verandert mijn beeldmodus ( filmmakersmode) die ik standaard gebruik in (dynamisch) bij het inschakelen van de ziggo go tv app. Ik kan dan weer de filmmakersmode instellen en bij het afsluiten van de app om weer via de kabel te kijken verandert het weer in dynamisch. Dit verschijnsel doet zich alleen voor bij de ziggo app en zoals gezegd sinds kort.

De klantenservice weet van niks en kan niets, naar eigen zeggen. Ik heb een Samsung tv Q90 en kijk via een ci module van Ziggo.

0 Kudos
48 Reacties 48
Meldingen
Aan Uit
Dpbe
Level 3

Ik gaf aan dat de interactieve mogelijkheden van CI+ achterhaald zijn. Daarom doet Ziggo er ook niets meer mee. Interactieve functionaliteit gaat veel beter via apps over internet. Over het decoderen van versleuteld materiaal heb ik niets gezegd. Daar blijft CI+ natuurlijk gewoon prima bruikbaar voor.

HbbTV biedt de mogelijkheid om HTML5-applicaties te draaien op de Host-TV. Deze applicaties kunnen gewoon de API van de TV aanspreken en daarmee besturen. De hele interactieve portal is een applicatie die via HbbTV gedraaid wordt en met de TV kan communiceren. Ook spelletjes zijn mogelijk via HbbTV. Dat zijn gewoon applicaties die op het CI+ platform lopen. Dat heeft niets te maken met het doorgeven van versleuteld materiaal. Dat is gewoon HTML5-code die wordt uitgevoerd.

Er zijn zelfs hacks bekend waarbij een TV werd omgetoverd tot een bitcoin miner door adminrechten te krijgen op de Host TV.

https://www.itnews.com.au/news/hbbtv-holes-make-tellys-hackable-345632

Als je geen HbbTV gebruikt maar MHP dan kun je Java-applicaties starten die vervolgens alle connecties naar de TV kunnen gebruiken. Wat Ziggo gebruikt weet ik niet, MHP of HbbTV.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@Dpbe Wat nu HbbTV met een ci module doet is mij onduidelijk, de tv ondersteunt dit, niet een ci module.

Mi zijn dit verschillende systemen. 

HbbTV op je tv: wat is het en wat kun je ermee? | FWD

0 Kudos
Dpbe
Level 3

@SteefbHbbTV kan volledig door de TV geregeld worden maar ook door de CI+-module. Als jij de Ziggo on Demand portal opent via een CI+module met smartcard wordt de portalapplicatie in de CI+module gestart. Die zit niet in je tv. In de link die jij gaf gaat HbbTV via de TV zelf i.c.m. een internetaansluiting.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

De CAM heeft helemaal niets met HBBTV te maken behalve toegang verlenen tot dat systeem wat draait op een Ziggo server, er wordt absoluut niks in de cam gestart. Dat is de browser software van de TV of de STB Humax of Pace.

Het VOD systeem gaat via DVB-C zover mij bekend, de internet verbinding is om opdrachten te versturen naar dat systeem. 

Dat Ziggo meer aandacht geeft aan Ziggo Go zegt verder absoluut niks over het achterhaald zijn van VOD DVB systemen. Het is voor VodafoneZiggo gewoon te duur deze twee systemen naast elkaar te handhaven.

Dpbe
Level 3

Die internetverbinding heb je helemaal niet nodig. Dat gaat allemaal via de CI+ module en dat is juist wat ik bedoel. Een browser in een TV die een pagina rendert voert ook code uit. Een televotingsysteem is ook een applicatie die draait interactief waarbij er code op de TV wordt uitgevoerd en interactie is tussen TV en de module. Via interactieve TV kan er gewoon een Java-applicatie gestart worden die de API van de TV aanspreekt. Het staat gewoon allemaal beschreven in de specs.

De module kan zeker een (kleine) applicatie bevatten. Het kan goed zijn dat de portal op een server van Ziggo draait. Feit blijft dat dan de TV die portal moet laden en lokaal moet renderen. Daar wordt gewoon code bij uitgevoerd. Daar startte de discussie om. De module is geen "dom" doorgeefluik die een tv-signaal decodeert.

0 Kudos
Dpbe
Level 3

@RoWi. 

Hier is een link naar een document:

https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/101600_101699/101699/01.01.01_60/ts_101699v010101p.pdf

Paragraaf 4.3.3 beschrijft wat ik bedoel. CI+ kan sessies opzetten met de host (de TV) en zelfs van daar uit nog verder communiceren met bijv. aangesloten apparaten en de beschikbare API's aanspreken.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Zonder de internet verbinding werkt dat hele portaal niet!!

0 Kudos
Dpbe
Level 3

Excuus, je hebt gelijk. Daar zat ik fout.

Los daarvan geeft de specificatie van CI+ gewoon aan dat het API's kan aanroepen. De Command Interface van de CI+ specificatie biedt daar alle mogelijkheden toe.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Dpbe  schreef:

Excuus, je hebt gelijk. Daar zat ik fout.

Los daarvan geeft de specificatie van CI+ gewoon aan dat het API's kan aanroepen. De Command Interface van de CI+ specificatie biedt daar alle mogelijkheden toe.

Ik lees die paragraaf blijkbaar anders. Dat zullen we in het midden houden.

Terug on topic voor mij staat het redelijk vast dat het 'probleem' bij de fabrikant (Samsung) ligt en niet of nauwelijks bij Ziggo, dan eerder nog bij de fabrikant van de CAM modules, en de samenwerking met de TV fabrikanten.