Ik zit met een erg vervelend, onregelmatig probleem en weet echt niet meer waar ik de oplossing moet zoeken… Ik zal het probleem zo kort mogelijk omschrijven.
In de kerstvakantie werd mijn Ziggo Next spontaan erg ‘buggy’. Startte traag op, reageerde heel traag op commando’s van mijn universele (en ook originele) AB (soms wel 30 seconden!), geen TV gids, geen replay en/of zender info onder in beeld bij zappen. Het enige wat hielp was een harde en complete reset (schakelaar uit op achterkant en - knop en stand-by knop indrukken bij inschakelen). Ik heb dit een aantal keren gedaan. Contact gezocht met helpdesk. Alle kabels inmiddels vervangen. Tussendoor deed de Next het soms dagen of zelfs twee weken geen enkel probleem. Toch kwamen de klachten weer terug. Uiteindelijk zelfs de Next box vervangen voor een nieuw exemplaar. Prima service van Ziggo!
Je raadt het al…. Ook met dit exemplaar kreeg ik dezelfde klachten…. Het probleem moet toch ergens anders zitten. Ik begin erachter te komen dat het ‘iets’ met mijn netwerk te maken moet hebben. Als ik de netwerkkabel eruit trek na opstarten, geeft de Next aan dat ik geen internet heb. Heb vanmiddag geprobeerd via de WiFi contact te krijgen, ging probleemloos en voila: alle info van de gids kwam weer binnen en alles begin weer soepel te werken…. Maar ja, wat is nu wél het probleem?
De Next zit rechtstreeks op mijn router aangesloten (Amplifi), zit geen switch tussen. Modem van Ziggo staat in bridge modus. Ik had IP6 aanstaan op mijn router, nadat Ziggo had aangegeven hier mee te werken. Heb het nu toch maar weer uitgezet. Geen idee of hier het probleem zou kunnen zitten.
Wie weet raad?