1
Vraag
2
Reageer en help mee
WED

Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Ziggo Next met (e)ARC aansluiten

Ik heb sinds kort een 2e hands surroundset van LG gekocht.

Deze heeft 2x HDMIin (HDMI 1 + HDMI 2)  en een HDMI ARC

 

Hoe sluit ik nu de Ziggo Next box aan ?

De TV (Sony) heeft een eARC aansluiting,  en ik heb nog een mediasplayer die verbonden is met mijn NAS

 

Ik wil natuurlijk dat het TV geluid automatich over de surroundset gaat.

 

 

12 Reacties 12
wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als je de surround set aansluit op de hdmi earc aansluiting van je televisie loopt alle geluid van je televisie via je surround set. Je kan de Next ook gewoon aansluiten op een hdmi van je televisie 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Of mogelijk slimmer de Next op een ingang van de surround set, waarbij ik ervan uit ga dat de uitgang/ARC ook video doorgeeft. Het voordeel daarvan is dat men radio kan luisteren zonder dat de TV aan hoeft.

 

Ter info de Next doet niks met ARC = Audio Return Channel.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Ik denk zelf dat wat  @RoWi. suggereert inderdaad een nèt wat slimmere manier is: op deze manier zorgt je surroundset voor het ontvangen van het signaal van de Mediabox Next geeft het signaal door naar de TV.

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Maar dan moet ik iedere keer als ik de MediaBox Next aansluit op de HDMI1 IN, iedere keer de surroundset aanzetten, en dan op HDMI1 IN zetten.
Ik denk als ik de ARC van de tv via de HDMI kabel op de ARC van de surroundset set, dat als ik de TV aanzet automatisch de surroundset aangaat.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Next gebruikt HDMI CEC en als je de afstandsbediening van de Next koppelt aan de TV zou normaliter alles in een keer aan moeten gaan. Je zal vermoedelijk alleen de ingangsbron op de set hoeven te veranderen als je wil wisselen naar je mediaspeler. Ik zou beiden namelijk hierop aansluiten.

 

Maar het is puur een goed bedoelde tip. Ik weet uit eigen ervaring dat je moet uitproberen wat het beste werkt. Wil je via de Next radio kunnen luisteren dan deze niet aan de TV verbinden, maar direct aan een audiosysteem.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@RoWi. Schreef: De Next gebruikt HDMI CEC en als je de afstandsbediening van de Next koppelt aan de TV zo normaliter alles in een keer aan moeten gaan.

 

Dat zou je wel verwachten, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit zeker niet altijd vlekkeloos werkt. Ik had in het verleden ook eerst de nextbox rechtstreeks op mijn LG soundbar en die via EARC op de LG OLED65C9, maar dan schakelde de TV of soundbar regelmatig niet automatisch in als ik de Nextbox aanzetten. Toen heb ik de Nextbox op een HDMI poort op de TV aangesloten en toen werkte het wel goed. Ik zou dus zeker voor de opstelling kiezen die @wewanl voorstelde 😉

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @WED! Heb je nog wat gehad aan de adviezen van de experts hierboven? 🙂 

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Ziggo box via HDMI aangesloten op de HDMI van de TV

en de  ARC surround aangesloten op de ARC van de TV, geen geluid

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Oke! Als je wel tijd hebt om te testen en nog vragen hebt of advies nodig hebt, horen we uiteraard graag van je! 

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

Ik heb inmiddels wel geluid, maar het geluid stottert, en valt we en komt weer terug, niet naar te luisteren, alle geluidsopties in de Nextbox getest, en vreselijk.

Aangesloten volgens:

 

Ziggo box via HDMI aangesloten op de HDMI van de TV

en de  ARC surround aangesloten op de ARC van de TV

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@RoWi. en @Wim C., hebben jullie nog tips? 🙂 

WED
Topicstarter
Level 8
  • 193Posts
  • 5Oplossingen
  • 41Likes

De Arris MediaBox Next aangesloten via de HDMI kabel op de Sony TV op HDMI4

HDMI3 (ARC) aangesloten op mijn Sony Soundbar HT-G700

Zie onderstaande filmpje

 

Instellingen MediaBox Next

 

Bepaal je volume: Sony audiossyeem

Dolby AudioL Volg signaal

 

Je hoort de haperingen, en ook de veranderingen zichtbaar op het display van de soundbar.

Ik wordt hier langzamerhand gek van, denk dat de soundbar maar op Marktplaats ga zetten

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=cRmdgVBGrFI

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic