1
Vraag
2
Reacties
gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Ziggo Next beeld en geluid vallen 1 seconde weg sinds een paar maanden

Hoi,

 

Ik heb de Ziggo Next al sinds het begin, prachtig apparaat!
De laatste 1.5 jaar heb ik hem (ZONDER PROBLEMEN) op deze manier aangesloten :

 

Ziggo Next (originele HDMI kabel)-->

Yamaha RX-V685 Receiver (Audio en Video passthrough)-->(High Speed HDMI 2.0b)

Samsung QLED 55Q70R (in HDMI-ARC)

Ziggo Next Instellingen:

  • Snelle Start
  • 24 uur standby
  • HDMI Resolutie Automatisch
  • Dolby Audio Volg Signaal
  • Netwerk verbinding LAN (alles optimaal)

Sinds ca. 3 maanden (zeg maar sinds de eerste 4k uitzending van de F1 Race op Ziggo Sport) valt het beeld/geluid 1 seconde weg....dit gebeurd zeg maar 2x tot 3x per uur.
Als ik de Next (30s) uitzet is het ff weg, maar na uurtje of zo begint het gelazer weer

Ik ben er achter dat als ik de Resolutie op de Next op 1080p zet....NO PROBLEMO!!!!
Echter...kan ik dan niet naar 4K zender Ziggo Sport kijken.....daar staat dan een mooi 4K logo.
Als ik voor Resolutie 4K kies wel overal beeld en geluid, maar ook dezelfde beeld/geluid storing

Kan het zijn dat er is geklooid met de firmware v.w.b. 4K uitzendingen de afgelopen maanden?
Is de automatische resolutie stand echt geprogrammeerd als passthrough of is het een soort switch?

Als ik namelijk de HDMI Resolutie op de Ziggo Next op Automatisch zet, zou je verwachten dat deze, als het een 4K uitzending is 4K doorgeeft aan de Receiver en als het een 1080p uitzending is 1080p doorgeeft.
Maar dat gebeurd helemaal niet! Als ik de Ziggo Zender informatie op de Receiver opvraag is het 4k bij alle zenders.....dus is de Automatische stand helemaal geen passthrough....dit zou misschien het probleem wel eens kunnen zijn.


Ik zou heel graag een oplossing zien...


(En alstublieft niet over andere kabels zeuren of rechtsreeks in de TV want het heeft meer als een jaar goed gewerkt met de huidige setup. Bovendien hebben alle andere apparaten die ik aan de Receiver gekoppeld heb, en die ook 4k en 1080p content versturen, dit probleem niet omdat zij een passthrough stand hebben.
De TV regelt wel het beeld formaat....en de Receiver regelt wel het Audio formaat, want dat kunnen zij over het algemeen beter dan een mediaspeler)

Greetzzz,

Gerben

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
gschmidt
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Hoi,

 

Ik vermelde eerder dat ik de originele Next kabel (HDMI 2.0a) had aangesloten.

Echter er hing toch een andere kabel aan (HDMI 2.0b). Dit is waarschijnlijk gekomen doordat we de muur moesten verven achter het AV Systeem. Hiervoor moest alles losgekoppeld worden…blijkbaar heb ik een andere kabel uit de kluwe getrokken.

Ik heb nu vooralsnog geen storing meer op de Automatische resolutie stand en dus voorlopig geen monteur nodig. Excuses hier voor.

 

Dit neemt niet weg dat de Next naar mijn inziens nog steeds een echte passthrough optie zou moeten hebben (voor zowel audio als video)…anders dan de Automatische stand.

dat zal zeer waarschijnlijk een hoop storingen en bijbehorende ergernissen van klanten aan het adres van Ziggo voorkomen. Want als de klant dan nog AV problemen heeft, zal het aan de Audio enof TV fabrikanten liggen.

Maar ik denk dat met deze optie het aantal (gemelde) problemen aanzienlijk verminderd.

En ik neem aan Ziggo zo veel mogelijk klanten wil behouden?


Ik vind het wel jammer dat er geen ziggo next programmeurs reageren op dit forum.

Tenminste zo lijkt het omdat niemand van de moderators mij kan uitleggen waarom een passthrough optie niet zou werken of waarom deze niet mogelijk zou zijn. Of wordt de firmware voor de Next door een extern bedrijf gemaakt?

 

Natuurlijk kunnen jullie het gross van de problemen oplossen door een monteur te laten komen of een standaard procedure (b.v. Reset, Fabrieksinstellingen of juiste HDMI kabels) te adviseren, maar als je een product efficiënt wilt verbeteren is het ook slim om een kort lijntje in de gelederen te hebben om aangedragen oplossingen te onderzoeken of een technische reactie te geven aan de gebruiker waarom de aangedragen oplossing niet gaat werken.

Dat voorkomt waarschijnlijk veel ergernis…en mogelijk verlies van een klant of klanten.

 

Greetzzz,

 

Gerben

 

 

 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey @gschmidt

Thanks voor je bericht hier, wat frustrerend dat je opeens problemen ervaart terwijl het hiervoor al zo'n tijd goed is gegaan. 

Ik ben voor je op onderzoek uit gegaan en sinds de 4.25-update voor de Next valt het geluid bij een deel van de klanten af en toe gedurende enkele seconden uit. Er zijn aanwijzingen dat dit gerelateerd is aan de resolutie van het videosignaal en/of de Dolby settings in combinatie met de aansluiting van de TV en de soundbar op de Next.

Nu ben je hier zelf al achter gekomen want zoals je schrijft is er geen probleem op het moment dat je kiest voor 1080p. Ik plan graag een monteur voor je in die op locatie de situatie gaat onderzoeken zodat dit verder kan worden onderzocht en zo snel mogelijk kan worden opgelost. Hoe sta jij hierin? En als je hiervoor open staat, heb je een voorkeur voor een dag wat betreft het monteursbezoek? 

gschmidt
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Ik denk dat dit niet een hardware probleem is maar een firmware.

De mensen die problemen hebben, hebben bijna allemaal een 4K TV en een 4K Receiver of Soundbar…..ik denk dat de Next firmware voor deze gebruikers iets fundamenteels mist of halfbakken is…iets wat iedere mediaplayer of blu-ray player heeft….een correct geprogrammeerde HDMI functie voor audio/video Passthrough, waarbij het apparaat (Lees: Next) het originele AV signaal naar het volgende apparaat in de HDMI-CEC lijn doorstuurt zonder dat het ver/bewerkt wordt.

de “Automatische” Resolutie optie in de instellingen impliceert dit wel, maar in feite wordt bij deze instelling elk signaal wat door de coax lijn of via internet bij de Next binnenkomt eerst verschaalt naar 4K (tenzij het al een 4k signaal is). De huidige 4K TV’s (2018-2021) en nieuwe 4K Receivers kunnen dit ook. En het is waarschijnlijk dat deze apparaten er nog beter in zijn dan de Next, gezien de prijs van de hardware componenten.

Het voordeel van zo’n optie is ook dat als er wél iets aan de hand is met het AV signaal, het iig niet aan de Next kan liggen.

 

Natuurlijk zijn er klanten die nog verouderde apparaten hebben en daar moet de Next ook op werken, dus die opties moeten er ook zijn. Maar er is volgens mij geen juiste HDMI Passthrough optie geprogrammeerd voor Video signalen

 

ik neem aan dat de monteur die u adviseert, geen programmeur is die de firmware bij mij komt aanpassen?

 

ik zou het wel eens interessant vinden om hierover te sparren met een programmeur die verantwoordelijk is of aanpassingen maakt voor de Next firmware…

 

 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @gschmidt! Ik snap je vragen hoor, die zijn volledig terecht. Wat precies het probleem veroorzaakt kan ik helaas niet zeggen. Ik zit niet aan de knoppen wat dat betreft. Wel weet ik dat er een storingsticket voor dit probleem openstaat en dat vanuit dat ticket verzocht wordt om een monteur in te plannen bij deze problemen. Vandaar dat mijn collega Mariska hierop aanstuurt want met een beetje geluk lost de monteur ter plekke het probleem bij je op.

 

Vandaar nogmaals het verzoek om aan te geven of je openstaat voor een monteursbezoek en zo ja, op welke dag dit voor jou het beste uitkomt. Wij gaan vanuit ons systeem dan opzoek naar een geschikte afspraak. We horen het graag! 🙂

gschmidt
Topicstarter
Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Hoi,

 

Ik vermelde eerder dat ik de originele Next kabel (HDMI 2.0a) had aangesloten.

Echter er hing toch een andere kabel aan (HDMI 2.0b). Dit is waarschijnlijk gekomen doordat we de muur moesten verven achter het AV Systeem. Hiervoor moest alles losgekoppeld worden…blijkbaar heb ik een andere kabel uit de kluwe getrokken.

Ik heb nu vooralsnog geen storing meer op de Automatische resolutie stand en dus voorlopig geen monteur nodig. Excuses hier voor.

 

Dit neemt niet weg dat de Next naar mijn inziens nog steeds een echte passthrough optie zou moeten hebben (voor zowel audio als video)…anders dan de Automatische stand.

dat zal zeer waarschijnlijk een hoop storingen en bijbehorende ergernissen van klanten aan het adres van Ziggo voorkomen. Want als de klant dan nog AV problemen heeft, zal het aan de Audio enof TV fabrikanten liggen.

Maar ik denk dat met deze optie het aantal (gemelde) problemen aanzienlijk verminderd.

En ik neem aan Ziggo zo veel mogelijk klanten wil behouden?


Ik vind het wel jammer dat er geen ziggo next programmeurs reageren op dit forum.

Tenminste zo lijkt het omdat niemand van de moderators mij kan uitleggen waarom een passthrough optie niet zou werken of waarom deze niet mogelijk zou zijn. Of wordt de firmware voor de Next door een extern bedrijf gemaakt?

 

Natuurlijk kunnen jullie het gross van de problemen oplossen door een monteur te laten komen of een standaard procedure (b.v. Reset, Fabrieksinstellingen of juiste HDMI kabels) te adviseren, maar als je een product efficiënt wilt verbeteren is het ook slim om een kort lijntje in de gelederen te hebben om aangedragen oplossingen te onderzoeken of een technische reactie te geven aan de gebruiker waarom de aangedragen oplossing niet gaat werken.

Dat voorkomt waarschijnlijk veel ergernis…en mogelijk verlies van een klant of klanten.

 

Greetzzz,

 

Gerben

 

 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Bedankt voor je update @gschmidt! Goed om te horen dat hiermee de storing voor jou is verholpen.

 

Ook bedankt voor je feedback hierin. De setting "Automatisch" betekent in dit geval dat de box altijd de hoogst mogelijk resolutie van de TV weergeeft. Dus op een 4K TV is de hoogst mogelijke resolutie 4K. Het betekent dus niet dat de resolutie zich aanpast aan de bronresolutie van de zender. Als het namelijk op deze manier zou werken, dan zou je elke keer als de resolutie wisselt, een handshake krijgen tussen de box en de tv. Het beeld valt dan steeds even weg en dat is voor de meeste gebruikers toch geen fijne ervaring. 

De Community is een plek waar Ziggo gebruikers elkaar antwoord geven op vragen en kennis delen. En daarnaast zijn wij als moderators natuurlijk aanwezig. We staan zeker in contact met bijvoorbeeld programmeurs!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic