1
Vraag
2
Reacties
Michelono

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ziggo Next HDMI-CEC uitschakelen

Ik ben op zoek naar een optie om de HDMI-CEC op de Ziggo Next mediabox uit te schakelen.
De TV en Soundbar werden keurig automatisch gekoppeld, alleen functioneert de Aan/Uit functie niet als gewenst. Zodra ik de Mediabox uitschakel, schakelt deze ook automatisch mijn TV en Soundbar uit. Terwijl ik bijvoorbeeld alleen van bron wil veranderen om bijvoorbeelt een gameconsole te gebruiken.

CEC/EasyLink op mijn TV uit schakelen is geen optie omdat deze wel gebruikt wordt voor de soundbar en mijn computer. Weet iemand of er een optie bestaat de CEC op de Next uit te zetten?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

*Moderator edit: Dit is vanaf nu mogelijk.

Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.

  1. Druk op het ‘Huisje’ op de op de afstandsbediening
  2. Navigeer naar “Instellingen” en druk op ‘OK
  3. Selecteer het tabblad "Beeld en geluid
  4. Navigeer naar: “Eén knop voor aan- en uitzetten
  5. Druk op ‘OK’ om de functie aan of uit te zetten

 

Bekijk in context

22 Reacties 22
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

*Moderator edit: Dit is vanaf nu mogelijk.

Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.

  1. Druk op het ‘Huisje’ op de op de afstandsbediening
  2. Navigeer naar “Instellingen” en druk op ‘OK
  3. Selecteer het tabblad "Beeld en geluid
  4. Navigeer naar: “Eén knop voor aan- en uitzetten
  5. Druk op ‘OK’ om de functie aan of uit te zetten

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Michelono Op dit moment is het zoals het is... CEC kan inz de Next niet handmatig uit of aangezet worden... Met de komende updates zal er verbetering zijn.( hier en daar vermeldt)
Michelono
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Steefb en robbo heel hartelijk bedankt voor de snelle reacties. We wachten het rustig af. 🙂
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
https://www.bol.com/nl/p/transmedia-hdmi-cec-killer-versie-1-4/9200000061503410?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Haander wrote:
https://www.bol.com/nl/p/transmedia-hdmi-cec-killer-versie-1-4/9200000061503410?referrer=socialshare_pdp_androidapp


Had het zelfde probleem, en dit was de oplossing, deze CEC killer heeft overigens geen 1.4 restrictie.
Sijtske

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb een HDMI CEC gekocht maar het werkt niet.
elke keer als ik de mediabox next uitzet gaat mijn tv ook uit en dat wil ik NIET!
ik wil streamen via mijn ipad en dus de mediabox next apart uit kunnen zetten.
mijn tv gaat straks stuk door steeds dat aan en uit gedoe.
ik heb een HDMI CEC in de mediabox next gestopt en daar de HDMI kabel in gedaan naar de tv ingang.
op de tv Sony bravia heb ik de sync voor alles uitgezet en toch gaat mijn tv steeds uit als ik de media next box uitzet.
hoe los ik dit op?
ik wordt stapelgek van steeds dat uit en aan gedoe!!!
als ik de tv uitzet via de tv knop op de mediabox next afstandsbediening gaat de mediabox next niet uit, maar zet ik de mediabox next met dezelfde afstandsbediening uit dan gaat de tv ook uit.
wat is dit voor onzin?
ik wil zelf baas zijn over mijn apparatuur en niet ziggo!!!
ik kan ook niet in de mediabox next kiezen voor een andere tv dan mijn Sony zodat de koppeling weg is want dan zegt hij dat er geen andere tv aan zit.
ik wil dit zsm opgelost hebben anders zeg ik mijn abbo op.
ziggo heeft het recht niet om mijn apparatuur te besturen als ik dat niet wil!!!
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sijtske wrote:
Ik heb een HDMI CEC gekocht maar het werkt niet.
. . . .

De Next doet buiten CEC ook gewoon de IR codes sturen. Daar kan de TV ook gewoon op reageren. Blokkeer de afstandsbediening van de Next eens en kijk dan nog eens.

Voor zover ik weet gaat de TV en Next beide uit als je op de "uit" van de next drukt. Dat kan je vast instellen. Heb dat al voorbij zien komen. Even dit forum onderdeel lezen of zoeken.

Opzeggen kan ook. Dreigen daarmee zal echt niet helpen.
De Next is nog steeds niet officieel uit. Daar heb je zelf voor gekozen.
jan1978

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Mocht Ziggo meelezen: Het lijkt erop dat de Ziggo Next continu een commando uitstuurt om te schakelen naar hem toe. Ik raad aan dit te updaten naar alleen een CEC "ga naar mij" commando wanneer een afstandbediening toets gebruikt wordt. Zo werkt dat ook met de Apple TV bijvoorbeeld en dat is een mooie methode om te schakelen tussen bronnen.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Dit lijkt TV afhankelijk. Heb de Next net aangesloten. Heeft de TV en versterker gevonden. Na opstarten de tv omgeschakelt naar de Next hdmi ingang.
Ik kan gewoon naar een andere HDMI ingang of tv stand zonder blokkade.
Een channel up/dwn schakelt niet terug naar de tv. Dat lijkt hij maar 1x te doen.
Uit zet alles uit. Next aan zet de next en versterker aan. De tv niet. Dat is jammer.

Jou tv lijkt te kijken naar het hdmi status signaal. Is dat aan dan lijkt de tv daar gewoon op te blijven reageren. Mijn tv lijkt dat gewoon te negeren. Misschien negeert mijn tv wel alles via de hdmi kabel. Morgen even kijken of het niet allemaal via de ir verbinding gaat. Omschakelen naar de next ingang heeft de next zelf gedaan. De batterijen van de ab waren toen nog niet verbonden en de installatie moest nog gedaan worden.

Als ik iets meer tijd heb gaat de Next aangesloten worden op de versterker. Dan zal de hele hdmi-cec ellende wel boven water komen. Heb al een killer daarvoor.
DirkZutphen

Level 6
  • 105Posts
  • 6Oplossingen
  • 69Likes
Hier geen problemen met CEC.
Next aangesloten op een 4 poorts HDMI switch. Aangesloten op de switch: Home Cinema, Media player en de Next.

Als alles uit is en ik doe de tv en de Next aan, beeld van de Next. Als ik de Home Cinema aan zet neemt deze het signaal over en krijg beeld op de tv. Schakel Ik deze weer uit gaat de switch automatisch weer naar de Next. Zelfde geld voor de Media player. Ook al heb ik alle apparaten aan staan signaal op de tv blijft wat gekozen is op de switch, deze gaat dus niet steeds terug naar de Next.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
DirkZutphen wrote:
Hier geen problemen met CEC.
Next aangesloten op een 4 poorts HDMI switch. Aangesloten op de switch: Home Cinema, Media player en de next.
.......

De switch bemoeit zich ook met het schakelen vermoed ik. Ik heb ook een tijdje zo'n switch gehad en die had een prioriteit op de ingangen. Ik had toen nog een tv met 1 hdmi ingang en de versterker had er geen. Sinds 2012 is tv en versterker vervangen en ben ik voor hdmi-cec aansturing gegaan omdat toen hdmi-arc een beetje standaard werd op tv's.
Sindsdien heeft alles vlekkeloos gewerkt behalve de Ziggo boxen.

Mijn oude 7400 blokkeert cec als die op de versterker aangesloten zit. Aangesloten op de tv is er niets aan de hand.
De Next gaat dit waarschijnlijk ook doen. Niet blokkeren hoop ik maar wel de controle overnemen.

Ziggo en mediaboxen is niet zo'n goede combinatie. Voor de meeste mensen wel denk ik. Maar als je iets meer wilt dan Mediabox op tv en geluid via tv dan wordt het feest.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Update na 1 dag Next.
Aangesloten direct op de tv heb ik geen noemenswaardige issues gehad met hdmi-cec. Een aantal keren wilde de tv niet terug naar de tv stand. Hij sprong terug naar de Next ingang. Nogmaals terug schakelen was voldoende om hem wel op tv te laten staan. Dit is een keer of 3 gebeurd. Steeds op dezelfde manier.
Gisteren was mijn geluid volume regeling nog nog via de IR op de versterker geschakeld. Vandaag op de tv die indirect de versterker aanstuurt. Ook dat is zoals het zou moeten.
Direct de Next op de TV geeft blijkbaar geen problemen. Tenzij je de next uit wilt zetten en de tv aan wilt houden. Dat is jammer. Alles gaat uit. Dan zou ik verwachten dat ook alles aangaat als je de Next aanzet. Alles gaat aan behalve de tv. Daar gaat dus iets niet lekker. Gelukkig kun je de tv ook met zijn eigen knop op de Next ab aanzetten.
Steefzz

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik had redelijk wat last van het "agressieve gedrag" van CEC.

Ik heb een Philips TV met daarop een Sony home cinema systeem aangesloten. De tv stuurt de audio set netjes aan en schakelt automatisch mee in/uit met de tv.

Sinds ik de Media Next ook aangesloten heb ervoer ik een aantal issue's:

  • Media Next vond het nodig steeds automatisch het volume controle direct naar de Sony te sturen. Dit werkt bij mij echter niet omdat deze niet binnen IR zichtveld staat. Als ik weer instelde dat volume regeling via de Philips tv moest zag ik na enkele minuten toch weer de melding dat deze omgeschakeld was naar Sony.
  • Audio begon binnen enkele minuten off-sync te lopen.

Ik zag de "oplossing" (wat eigenlijk een workaround is totdat Ziggo het CEC issue opgelost heeft) mbt de CEC-killer.
Aangezien ik geen geduld heb voor de levering, heb ik vandaag zelf een hdmi kabel "gemodificeerd". Het is niets meer dan te zorgen dat pin 13 van een van de connectoren geen verbinding meer kan maken met de connector in de TV (zo werkt dat ook in een CEC-killer).
Deze pin heb ik met een zeer klein schroevendraaiertje plat kunnen duwen waardoor deze geen verbinding meer maakt met de connector in de tv.

Onderstaande is niet de foto van mijn kabel maar geeft wel aan welke pin je moet hebben. Het pinnetje heb ik met een schroevendraaiertje naar boven geduwd.

Hierdoor heb ik momenteel geen last meer van bovenstaande issues.

Mvg Stefan
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Steefzz bij mij ging het precies andersom. Na installatie waren tv en versterker gevonden. De volume knop was op de versterker gezet. Niet handig want dat gaat bij mij ook via IR. Wel via een IR verlenger maar die is niet zo gevoelig als de tv. Na een dag was het vanzelf gewisseld en wordt nu de volume van de tv aangestuurd.
Enige issue nu is dat de alles uitgaat als ik de Next uitzet.
Ik ben bijna klaar met de opnames kijken op de MBXL. Dan gaat de Next de kast in en wordt dan op de versterker aangesloten ipv de MBXL. Dan ben ik benieuwd wat er aan en uitgaat via de Next ab.

Zo te zien maakt de Next verschil bij ongeveer gelijke aansluitingen.

Ik begrijp van jou dat de Next de volume keuze instelling in de box zelf aanpast. Ik heb daar niet aangezeten.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
De optie om de tv via cec in te schakelen stond uit. Daarom ging de tv niet aan als de Next aanging. Met aangepaste instelling gaat nu alles aan als ik op de Next on/off knop druk.

Helaas gaat ook alles uit als ik de Next uitzet. Ook als de optie in de tv uitstaat.
Heb de ab afgedekt. Het gaat echt via de Next. Dat zou ik graag anders zien. Ik kijk ook vaak direct tv of blu-ray. En moet nu de Next aan laten staan. Of niet gebruiken.
Haemka

Level 10
  • 438Posts
  • 2Oplossingen
  • 112Likes
Heb CEC blokker gekocht en geplaatst op de NEXT.
nu start alleen de NEXT op via de afstandsbediening.
precies wat ik wilde.
via mijn Harmony Touch en hub afstandsbediening schakel ik tussen de uit-/ingangen op mijn versterker EEN Onkyo NR-525
Cable/sat voor Humax 5200C en GAME voor de NEXT.

TV blijft netjes op de HDMI 2 uitgang staan.
en kan nu ook zonder dat de TV terug spring naar de HDMI 2 uitgang schaken naar mijn gewone TV

werkt allemaal prima nu en ik ben tevreden..
WiZZiE

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Algemene vraag aan één van de Ziggo admins/medewerkers hier. Ik begreep dat er wellicht in een toekomstige firmware update de overweging is om CEC softwarematig aan/uit te kunnen zetten. Kunnen jullie bevestigen of dit er op korte termijn aan zit te komen?

Verder inmiddels, na een aantal issues opgelost te hebben te, erg tevreden over de Next. Op alleen het zeer agressieve CEC na.
DaWacko

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
jan1978 wrote:
Mocht Ziggo meelezen: Het lijkt erop dat de Ziggo Next continu een commando uitstuurt om te schakelen naar hem toe. Ik raad aan dit te updaten naar alleen een CEC "ga naar mij" commando wanneer een afstandbediening toets gebruikt wordt. Zo werkt dat ook met de Apple TV bijvoorbeeld en dat is een mooie methode om te schakelen tussen bronnen.


Ik lees veel over een update die het uitschakelen van CEC mogelijk zal maken. Zelf zou ik graag zien wat jan1978 al voorstelde. Zorg er voor dat de CEC niet continu naar de Next schakelt maar alleen wanneer de AB wordt bediend.

In mijn geval, met een Onkyo A/V receiver en verschillende aangesloten HDMI apparaten, is het nu echt onhandig. CEC volledig uitschakelen is niet echt een oplossing, aangezien dit het gebruiksgemak niet ten goede komt.
Heula

Level 5
  • 75Posts
  • 2Oplossingen
  • 23Likes

Werkt dit ook met Next mini op deze manier?

Ervaar ook het probleem dat alles uit gaat met de aan/uit knop van de Next mini remote.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic