1
Vraag
2
Reacties
MennoW95

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ziggo Mediabox Next is al twee maanden koppeling met Bose 700 soundbar en Samsung UHD tv kwijt

Hallo mede Ziggo Next gebruikers,

Ik gebruik de Ziggo Mediabox Next afstandbediening voor het volume van mijn Bose 700 Soundbar + bass module en surround speakers en daarnaast ook voor het aan/uitzetten van mijn Samsung UHD tv. Tot twee maanden geleden werkte dit probleemloos. Echter twee maanden geleden stopte de werking ineens. Gevolg: ik moet nu op drie afstandsbedieningen drukken om alle apparaten afzonderlijk aan of uit te zetten.

Ik heb de Mediabox Next al eens terug naar fabrieksinstellingen gezet, meermaals de koppeling van het Bose systeem in het instellingenmenu van de Mediabox gedaan zonder succes. En in de tv instellingen gekeken naar CEC en Anynet+. Dit staat gewoon goed.

Hoe kan het dat de Mediabox de koppeling plots niet meer heeft en hoe los ik dit op? Het testen van de volumeknop bij het koppelen met Bose werkt niet. Ook het invullen van het Bose serienummer heeft geen effect. Ik heb een vermoeden dat deze problemen zijn ontstaan na de laatste update van Ziggo.

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

OEPS, ik heb een beetje vals gespeeld maar hierdoor werkt wel weer alles haha:
Het aan/uitzetten en volume regelen van Bose luidsprekers werkte weer met de Ziggo afstandsbediening door het aansluiten van de Next met tv via HDMI 1 (STB). En dan het Bose aansluiten op tv met HDMI 3 (ARC). Echter bleef het geluid ontbreken.

Dit heb ik opgelost door de optische kabel tussen het Bose en de tv te hangen 🙂
Geluid gaat dus via optische kabel en het aan/uitzetten via HDMI.

Thnx voor alle hulp!

Bekijk in context

18 Reacties 18
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik heb geen Samsung tv maar een LG tv, maar ik heb de onderstaande instellingen gedaan en kan nu met zowel de Next, LG & Bose afstandsbediening het volume regelen op de Bose 700.

Instellingen in bose app
Universele afstandsbediening TV
   LG TV
Bronnen configureren
   Arris DCX960
   HDMI 1 (ligt eraan waar de Nextbox opzit)
Geavanceerd
   Universele Bose-afstandsbediening
Aan/Uit synchronisatie (UIT)
Automatisch ontwaken (UIT)
Geavanceerde CEC (AAN)

Instellingen in Nextbox
Beeld en Geluid
   Bepaal je volume LG TV

Instellingen in LG TV
Geluidsuigang HDMI ARC
   Digitaal geluid uit < Automatisch >

   eARC < Aan >

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb deze instellingen eens geprobeerd, met uitzondering van geluid via HDMI. Dit heb ik namelijk via optische kabel en werkte voorheen.
 

vanuit de Next gaat een HDMI kabel naar de tv (HDMI 3 ARC). En vanuit de Next gaat een optische kabel naar het Bose.

 

Echter kan ik nog steeds niet mijn tv aan/uitzetten en Bose volume veranderen met de Ziggo afstandsbediening. Ik moet iedere afstandsbediening van ieder apparaat gebruiken. Bij het koppelen van de tv en Bose in de instellingen van de Next kan ik ontelbaar vaak testen of de tv/Bose reageert op de testsignalen, maar niks werkt.

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Maak de TV eens even stroomloos

Maak de Media Box Stroom loos

 

Controleer de optische audio kabel desnoodseven eruit en er weer in

 

Zet de Next weer op de stroom

Zet de TV weer op de Stroom

 

Selecteer op de TV de volume optie en zet deze op Audio input 

 

Als het goed is moet hij het weer doen, het heeft niets met de Next te maken, je TV update ook en is zijn instelling af en toe kwijt. Ik heb zelf een Samsung UHD TV

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
MennoW95 wrote:

En vanuit de Next gaat een optische kabel naar het Bose.

Waarom heb je voor deze aansluit optie gekozen als ik vragen mag ?

En niet voor een HDMI (ARC) poort vanuit de TV naar de Boze 700 voor alle audio vanuit de TV

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Dave- we zijn een maand geleden verhuisd en toen heb ik alles opnieuw ingesteld. Dus toen is de stroom er ook lang af geweest, maar ook dat had niet geholpen.

 

@DON PAPA ik heb de optische kabel toen gekozen omdat ik alle apparaten rechtstreeks op de Next aangesloten wilde hebben (geen idee waarom). Dus de HDMI poort had ik nodig voor het beeld naar de tv en toen bleef alleen nog de optische poort over voor het Bose.

 

Ik kan eens proberen of het wat uitmaakt om de optische kabel te verwijderen en te vervangen door een HDMI kabel tussen tv en Bose. Dan is er alleen geen directe koppeling meer tussen Bose en Next. (Hopelijk werkt het automatisch aan/uit en volume dan ook gewoon zodra het probleem verholpen is).

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Bij mij zit de Nextbox op HDMI 1 (Geen ARC), dan de Bose 700 op HDMI 2 (wel ARC), en mijn Chromcast op HDMI 3 (geen ARC), van de TV. En in het TV menu staan deze HDMI poorten allemaal op Bitstream bij de geluid opties.

Wel belangrijk dat als je het op bovenstaande manier aansluit dat je Dolby in het Nextbox menu uitzet (op dit moment). En de audio vertraging op 0ms. Anders loopt het geluid en beeld niet synchroon met elkaar. Ziggo is bezig om dit probleem op te lossen, zodat je in de toekomst ook Dolby aan kan zetten zonder dat het beeld/geluid out of sync loopt. Ondanks dat deze optie uitstaat heb ik gewoon prima geluid tijdens tv kijken (test het maar eens).

Met eerder genoemde instellingen kan ik nu met de Nextbox afstandsbediening gewoon alles bedienen. Rode knop op Next afstandsbediening alles Aan/Uit (TV, Nextbox & Bose) en het volume van de Bose werkt ook gewoon met de Nextbox afstandsbediening. Maar ook met de Bose afstandsbediening kan ik gewoon alles bedienen, dus ook de Nextbox en de TV zelf. En dit telt trouwens ook voor de LG tv afstandsbediening. 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ging iets fout, dus dubbele posting verwijderd...

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
DON PAPA wrote:

Bij mij zit de Nextbox op HDMI 1 (Geen ARC), dan de Bose 700 op HDMI 2 (wel ARC), en mijn Chromcast op HDMI 3 (geen ARC), van de TV. En in het TV menu staan deze HDMI poorten allemaal op Bitstream bij de geluid opties.

Wel belangrijk dat als je het op bovenstaande manier aansluit dat je Dolby in het Nextbox menu uitzet (op dit moment). En de audio vertraging op 0ms. Anders loopt het geluid en beeld niet synchroon met elkaar. Ziggo is bezig om dit probleem op te lossen, zodat je in de toekomst ook Dolby aan kan zetten zonder dat het beeld/geluid out of sync loopt. Ondanks dat deze optie uitstaat heb ik gewoon prima geluid tijdens tv kijken (test het maar eens).

Met eerder genoemde instellingen kan ik nu met de Nextbox afstandsbediening gewoon alles bedienen. Rode knop op Next afstandsbediening alles Aan/Uit (TV, Nextbox & Bose) en het volume van de Bose werkt ook gewoon met de Nextbox afstandsbediening. Maar ook met de Bose afstandsbediening kan ik gewoon alles bedienen, dus ook de Nextbox en de TV zelf. En dit telt trouwens ook voor de LG tv afstandsbediening. 

Ik heb bovenstaande instellingen ook bij mij zo gezet. De Next is met HDMI verbonden met de tv op poort HDMI 1 (STB). Het Bose 700 is met HDMI verbonden met de tv op poort HDMI 3 (ARC). In de instellingen van de tv is niet veel aan te passen. Hier heb ik gekozen voor externe luidsprekers en Dolby Neo 2:5. Er is maar één andere optie, namelijk PCM, maar aan deze keuze kan het betreffende probleem niet liggen. Dit heeft namelijk altijd gewerkt. (Alles werkte eigenlijk voorheen )

Op de Bose afstandsbediening kan ik de tv aan en uitzetten dus die koppeling lijkt te werken. Echter blijven de problemen bestaan wanneer ik de Next afstandsbediening wil koppelen aan de tv en het Bose. Ik kan zoveel toetsen testen als ik wil en ieder mogelijk modelnummer invoeren, maar de signalen die de Next afstandbediening doet uitzenden worden niet opgepikte door de tv en Bose. Het lijkt wel alsof de Next afstandsbediening niet meewerkt.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

En welke stappen doe je dan om de Next afstandsbediening te koppelen?

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
DON PAPA wrote:

En welke stappen doe je dan om de Next afstandsbediening te koppelen?

Dan ga ik op de Next naar instellingen → Beeld en geluid → Koppel je afstandsbediening aan andere apparaten → Kies een andere tv en/of kies een ander audiosysteem → dan het betreffende merk selecteren: Samsung en Bose → als ik dan die test moet uitvoeren door op OK te klikken geven de apparaten (tv en Bose) niet het signaal zodat ik op Ja, gelukt kan klikken. Ik moet dan steeds Nee en nogmaals testen doen maar er komt niks uit. Op een gegeven moment vraagt de Mediabox om de eerste 4 tekens van het modelnummer van de apparaten in te vullen, maar ook via die weg reageert de tv en Bose niet op de afstandsbediening.

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nu het Bose 700 systeem via HDMI is verbonden met de tv krijg ik helemaal geen geluid meer van de Ziggo Next :’(
 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
MennoW95 wrote:

Nu het Bose 700 systeem via HDMI is verbonden met de tv krijg ik helemaal geen geluid meer van de Ziggo Next :’(
 

Zet CEC is uit in de Bose app, wacht dan even 2 minuten, en kijk dan nog eens of je geen geluid krijgt. Ik weet van een andere forum gebruiker dat hij ook geen geluid kreeg via hdmi op zijn Bose 700 en toen hij CEC  uit had gezet in de bose app kreeg hij wel geluid 

Bron: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/geen-beeld-in-combinatie-met-sony-bose-700-soundbar...

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
DON PAPA wrote:
MennoW95 wrote:

Nu het Bose 700 systeem via HDMI is verbonden met de tv krijg ik helemaal geen geluid meer van de Ziggo Next :’(
 

Zet CEC is uit in de Bose app, wacht dan even 2 minuten, en kijk dan nog eens of je geen geluid krijgt. Ik weet van een andere forum gebruiker dat hij ook geen geluid kreeg via hdmi en toen hij CEC  uit had gezet in de bose app kreeg hij wel geluid 

Bron: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/geen-beeld-in-combinatie-met-sony-bose-700-soundbar...

Nog voordat je dit bericht stuurde is het ineens gelukt om de Next afstandsbediening weer te koppelen met Bose en TV. Geen idee hoe dit kan. Ik heb de batterijen ook eens uit de afstandsbediening gehaald en er kwam tevens opeens een melding in beeld dat ik deze twee apparaten kon bedienen met de Next afstandbediening. Bedankt voor alle tips!!!

Wat het geluid betreft. Ik wacht eens even af en kijken of het inderdaad zometeen werkt 🙂 Ik laat wat weten.

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

OEPS, ik heb een beetje vals gespeeld maar hierdoor werkt wel weer alles haha:
Het aan/uitzetten en volume regelen van Bose luidsprekers werkte weer met de Ziggo afstandsbediening door het aansluiten van de Next met tv via HDMI 1 (STB). En dan het Bose aansluiten op tv met HDMI 3 (ARC). Echter bleef het geluid ontbreken.

Dit heb ik opgelost door de optische kabel tussen het Bose en de tv te hangen 🙂
Geluid gaat dus via optische kabel en het aan/uitzetten via HDMI.

Thnx voor alle hulp!

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Wel vreemd dat het geluid weg bleef via HDMI, was dit dus ook als CEC uit stond ? Hou er rekening mee dat dit wel even kan duren, en misschien moet je dan ook nog een instelling in het tv menu bij geluid opties goed zetten  (geluidsuigang op  HDMI). Maar goed om te horen dat de Next afstandsbediening het een iedergeval weer goed doet.

MennoW95
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
DON PAPA wrote:

Wel vreemd dat het geluid weg bleef via HDMI, was dit dus ook als CEC uit stond ? Hou er rekening mee dat dit wel even kan duren, en misschien moet je dan ook nog een instelling in het tv menu bij geluid opties goed zetten  (geluidsuigang op  HDMI). Maar goed om te horen dat de Next afstandsbediening het een iedergeval weer goed doet.

Klopt, het geluid bleef weg. Maar het Bose ging ook niet mee uit als ik CEC op uit had. Dus dit was sowieso niet ideaal. Misschien als ik nog langer had gewacht dat het geluid dan wel hoorbaar was.

 

Maar met de test met optisch en HDMI werkt alles wat ik nodig heb. Dan laat ik het mooi zo zitten ?

Korenwolfje

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik was heel sceptisch over de oplossing van de batterijen maar omdat ik hetzelfde probleem had en er niet uit kwam het toch maar geprobeerd. En het werkt echt.

Weer wat geleerd.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Zo zie je maar weer 🙂 Heel fijn dat je dit toch hebt getest en super dat het nu werkt!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic