1
Vraag
2
Reacties
Mackeyfound

Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zeer veel queries via Ziggo Next in mijn netwerk

Hallo,

Sinds ik de Ziggo Next heb, is het geluid bagger, maar dat een andere keer. Graag wil ik weten waarom de Next zoveel queries verstuurd. Het zijn er 27.676 in 24 uur tijd en dat is niet normaal. Ik wil dit stoppen/verminderen, tips?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Het is al eens eerder iemand opgevallen: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/mediabox-next-1-week-20-000-dns-calls-42258

nuance schijnt dus voor spraakherkenning te zijn. Interessanter is misschien wel of er behalve de DNS requests ook echt data naar deze servers gaat. Gevalletje wireshark?

Bekijk in context

41 Reacties 41
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Graag wil ik weten waarom de Next zoveel queries verstuurd.”

Dat heb ik nog niet eerder gelezen, mogelijk heeft niemand dit nog ontdekt.

Heb je hier een paar voorbeelden van?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

DNS queries? Naar welke domeinen?

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deze heb ik eerst maar eens in beeld gebracht:

 

 

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb deze geblokt via Pi-Hole.

 

DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes

Ik denk dat je spraakbediening dan niet meer werkt. Is mij ook opgevallen en bleek een keep alive opdracht naar de server daarvoor

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Het is al eens eerder iemand opgevallen: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/mediabox-next-1-week-20-000-dns-calls-42258

nuance schijnt dus voor spraakherkenning te zijn. Interessanter is misschien wel of er behalve de DNS requests ook echt data naar deze servers gaat. Gevalletje wireshark?

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hartelijk dank voor alle reacties. Het grappige is dat ik spraak herkenning niet gebruik. Dus dat kan best uit. Zit er ergens een uitknop?

DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes

Nee niet in de software van de box. Spraakherkenning werkt alleen wanneer je de knop op de ab indrukt.


Je hebt nu via een omweg een alternatieve uitknop gevonden 😉

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oké@Mackeyfound  dus je gebruikt spraakherkenning niet en mat toch al die dns queries? Da's dan toch wel een beetje vreemd….

keep alive, sja….

Zou me haast gaan afvragen of de Chinese overheid geïnteresseerd is in ons kijkgedrag maar wie ben ik.

DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes

De zoekopdracht van wat je inspreekt gebeurt online. Als je de connectie pas opzet als je de functie daadwerkelijk gebruikt dan reageert hij een stukje trager. Om de spraakherkenning dus 'snappy' te houden, gaat er om de minuut een korte 'hier ben ik!’ naar de server.

 

Heb persoonlijk ook geen interesse in de spraakfunctie en heb die ook in de pihole geblokkeerd

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oké klinkt plausibel. Dat heb je goed uitgezocht, thanks. Weer beetje wijzer.

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Allen,

Nou, dan hebben we weer met z’n allen een oplossing gevonden die blijkbaar werkt. Wel grappig om te zien dat 50%!! van de geblokte queries door de Next worden veroorzaakt. Zie plaatje 😉

 

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aanvulling is dat de overige 50% ook door de Next is ontstaan, omdat ik gisteren de blokkering ff had uitgezet om te kijken wat dit zou doen 🙂

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

27.676 queries in 24 uur tijd is natuurlijk ‘helemaal niks’.
Je kunt je wel afvragen of ze allemaal noodzakelijk zijn. Dat kan liggen aan de efficiency van de opzet van de software. Daar hebben we geen inzicht in.

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat ben ik helemaal met je eens @hanh, maar blijft toch de vraag waarom.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

In code gaat access op een server vaak met een URL. Daar kun je de domain name van de host bij gebruiken of het Ip van de host, als je dat tenminste al kent en beschikbaar hebt gemaakt om overal te gaan gebruiken. Gebruik je de domain name, heb je telkens een DNS query nodig. Van die dingen.

Ik heb hier geen diep onderzoek naar gedaan, maar ken bv Web Pages van Ziggo, die per Refresh zo’n 50 queries opleveren. Dit kan misschien ook wel wat minder als de opzet beter in elkaar zou zitten. Hoe dit gemiddeld bij willekeurige Web Pages zit, weet ik niet.

27.676 zou bij 50 gemiddeld, dan gelijk kunnen zijn aan het openen van 553 Web Pages. Da’s wel veel in 24 uur, maar goed, het geeft toch een beetje een beeld vanuit een andere hoek bekeken.

Ik heb het idee dat de gedachte bij software ontwikkeling is, dat het allemaal niet zoveel zal uitmaken. Weer een zorg minder. Doordat DNS Servers behoorlijk aan caching doen, is de belasting aldaar te overzien.
Met een eigen caching DNS Server, kun je ook nog wel wat doen om queries naar buiten te reduceren, maar dat is weer een ander verhaal.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
hanh wrote:

27.676 queries in 24 uur tijd is natuurlijk ‘helemaal niks’.
Je kunt je wel afvragen of ze allemaal noodzakelijk zijn. Dat kan liggen aan de efficiency van de opzet van de software. Daar hebben we geen inzicht in.


Het is veel, vind ik, maar dat heeft vast met een korte time to live van deze DNS records te maken, wat misschien weer is gedaan ivm load-balancing. Ik heb het niet uitgeplozen, maar zoiets zal het zijn. Een korte TTL, terwijl de Next wel graag het bijhorende IP “paraat” wil hebben. De requests an sich zijn niet zo interessant. Wel een mooie kill switch. Interessanter is welke data er wel of niet naar dergelijke servers gaat.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
hanh wrote:

...Met een eigen caching DNS Server, kun je ook nog wel wat doen om queries naar buiten te reduceren, maar dat is weer een ander verhaal.

 

De Pi-Hole doet ook aan caching.
 

 

Mackeyfound
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

We interessant om deze data eens te vergelijken Ik gebruik normaal DNS Watch en ben nu wat aan het uit proberen, maar dit is wat ik krijg:

 

Een grote blocklist en weinig cache, maar dit kan mogelijk komen omdat de PiHole recentelijk door mij opnieuw is geïnstalleerd.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic