1
Vraag
2
Reacties
D1959

Level 4
  • 27Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

YMVK kabel met Ziggo kabel door mantelbuis naar appartement.

Goedemiddag allen,

Ik woon in een vrij nieuw appartement op 2 hoog.

-In de meterkast zit een flexibele groene mantelbuis met Ziggo kabel vanaf een kabelgoot in de parkeergarage onder gebouw naar het AOP punt in meterkast. De kabel is wit met groene streep in de lengte. 

-Er loopt ook een flexibele zwarte mantelbuis met de vrij harde oranje glasvezelkabel naar het KPN AOP.

(Niet in gebruik, wij hebben een Ziggo abonnement)

-Ik overweeg de aanleg van een elektrische oplaadpaal bij mijn parkeerplaats in de parkeerkelder (volgens de regels van de VVE) maar moet dan wel eerst een stroomkabel (laten) trekken.

-Om te kijken of dit haalbaar is vraag ik mij af of ik een YMVK Kabel 5x6mm vanuit de meterkast door de groene of zwarte mantelbuis naar de parkeergarage mag trekken of niet.
Weet iemand hier iets over te vertellen? Ik stel het op prijs en bij voorbaat dank. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

YMVK Kabel 5x6mm, bedoel je YMVK 5 X 6 mm2 of YMVK 5 X 1,5 mm2 van 6mm dik?

 

Een opgesloten kabel moet mb zijn, moeilijk brandbaar, anders mag hij niet door een buis of opgesloten worden en bij brand wordt daar naar gekeken wat er gebruikt is en die kabels zijn bijna 2 maal zo dik.

Bekijk in context

5 Reacties 5
RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die mantelbuizen zijn van de netwerkbeheerder mijn advies niet doen.  De kabel in een eigen buis is om meerdere redenen verstandiger. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

YMVK Kabel 5x6mm, bedoel je YMVK 5 X 6 mm2 of YMVK 5 X 1,5 mm2 van 6mm dik?

 

Een opgesloten kabel moet mb zijn, moeilijk brandbaar, anders mag hij niet door een buis of opgesloten worden en bij brand wordt daar naar gekeken wat er gebruikt is en die kabels zijn bijna 2 maal zo dik.

D1959
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Beiden bedankt v.d. reactie, de bedoeling was YMVK 5 X 6 mm2 maar ik zie er vanaf. De mantelbuis loopt verticaal vanaf onze meterkast naar de meterkast van onderburen en dan vandaar weer door naar de buren daaronder en vervolgens naar de parkeergarage. Ik ga het risico niet lopen, als er ooit gewerkt moet worden aan de kabels in de mantelbuizen of er breekt een brandje uit of i.d. ligt het probleem bij mij. Maar nogmaals dank voor het meedenken. Topic mag worden afgesloten 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

 

@D1959 

Iets verder meegedacht.

 

In het appartementen complex waar ik eeder woonde is ook voor een auto een laadpunt gecreëerd die komt vanuit de centrale ruimte waar alles het pand binnenkomt en heeft zover mij bekend een eigen meter. 

D1959
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je meedenken, dat gaat hier niet lukken vanwege diverse andere zaken en belangen in onze VvE.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic