1
Vraag
2
Reacties
Jazzy66

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Worden we in de gaten gehouden door Ziggo?

Sinds een tijdje heb ik de Next. Vanaf het begin heb ik problemen, wat betreft het opnemen en kijken van films, docu's en F1. F1 bijv. neem ik op een DVD-recorder op, plak en knip, om een eigen samenvatting te maken. Films neem ik ook op, knip alle reclames eruit, en kijk dan, want ik wil niet doorspoelen tijdens het kijken. Als ik kijk is er niets aan de hand. Maar als ik tijdens het opnemen op mijn laptop werk ( aangesloten op de TV, ), gebeurt het volgende: na 1 minuut stopt het afspelen door Ziggo, en als ik verder wil kijken is de ondertiteling weg. Meestal komt hij ook niet meer terug. Dit is alleen alleen bij TV kijken, niet bij Radio luisteren.

Ik kan hier maar 1 conclusie uit trekken, en ben er helemaal niet blij mee: Ziggo registreert welke ingang op de TV in gebruik is, c.q. wat ik aan het doen ben. Staat Ziggo niet aan dat ik computer i.p.v. film kijk, dan wordt door Ziggo de film gewoon gestopt.

Hoe is dit mogelijk?? En nog verder: wat wordt er nog meer van ons geregistreerd? Is dit nou Big Brother?

 

Ik moet even kijken / wachten of dit klopt, maar als dit zo is, dan kan het zijn dat ik verdere stappen onderneem, want ik kan me niet voorstellen dat dit legaal is. Kijk, dat Ziggo kijkt en bijhoud wat ik kijk, daar heb ik me ondertussen bij neergelegd, maar dat ze zelfs kijken wat ik thuis aan het doen ben, gaat wel heel ver. Want het grote probleem is dat ik Ziggo niet meer vertrouw, terwijl ik al tientallen jaren klant ben.

 

Ik hoop dat Ziggo zelf hierop reageert.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even voor mijn begrip, de TV wordt via HDMI als monitor voor de laptop gebruikt, ook tijdens het opnemen op de DVD recorder? Dat zal voor de Next gelijk staan als geen activiteit dus wordt de schermbeveiliging geactiveerd of het info menu zoals in dit geval.

 

Mede dankzij wat Ziggo smartwifi noemt maar ook daarvoor al is elk apparaat aangesloten op de Connectbox exact bekend bij Ziggo. Het is zelfs zo erg met de nieuwe wifipods dat bij Ziggo precies te zien is welk apparaat via welke pod is verbonden.

 

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jazzy66  mijn vorige reactie is puur een vermoeden, absoluut geen feit, ik heb zelf geen Next dus kan dit niet reproduceren, verder als mijn gedachtegang klopt is dit niet omdat er wordt meegekeken, maar puur iets in de firmware, niet om jouw de opname via de scart poort te bemoeilijken. 

 

Wat betreft de Pods dat klopt wel dit staat letterlijk zo in een reactie bij een vraag over deze dingen. Dat betekent verder niet dat er continu wordt mee gekeken, maar bij vragen zal het gedrag van de verbindingen kunnen worden gecontroleerd.

 

Mijn vorige reactie is in mijn ogen nog niet het antwoord, ik zou eerst willen weten of ik de methode hoe je werkt goed begrijp. Mijn advies is namelijk haal de HDMI tussen de Next en de TV weg.

Ik neem aan dat je wel op de TV kan monitoren wat de DVD recorder opneemt. Als het dan wel goed gaat heb je de oplossing.

 

 

Bekijk in context

19 Reacties 19
bufferbloat

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel wat meevalt.

 

De precieze constructie die je gebruikt is me niet helemaal duidelijk, neem je dingen vanaf een ziggo kastje op op je computer via HDMI?

 

Er bestaat (helaas) HDCP wat er voor zorgt dat het "onderscheppen" van auteursrechtelijk beschermd materieel moeilijker is door een versleutelde verbinding met je TV of monitor op te zetten. Vaak word dit pas ingeschakeld als de rechthebbende hierom vraagt en hebben andere uitzendingen hier geen last van.

 

Ik heb het vermoeden dat dit roet in het eten gooit.

 

Je kan voor de zekerheid de privacy policy van Ziggo er op nalezen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo is in dit GDPR tijdperk 😉

Jazzy66
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Ik heb een DVD - recorder met Harde schijf en DVD - schijfjes. Ik speel een film van Ziggo af, neem deze op op de harde schijf van recorder, ( niet op laptop ) om te knippen.

Het grote verschil is: als je kijkt en opneemt is er niets aan de hand. Als je niet kijkt ( op laptop werken bijv. ) en opneemt, dan stopt dus de film, gaat naar info - menu.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ziggo zal deze manier van opnemen niet volgen. Waarom het menu komt weet ik niet. Nog nooit gezien. Er zal wel steeds door de Next "gekeken" worden wat er op de hdmi uitgang gebeurd. Daar wordt steeds eenzelfde apparaat verwacht. Als dat apparaat een tijd niet zichtbaar is dan kan het zijn dat het afspelen stopt.

 

Het is me nog niet duidelijk hoe je "opneemt". Next speelt af naar de TV en je gebruikt de scart uitgang om het beeld op de DVD recorder op te nemen. Dat zullen tv programma's zijn anders zit er geen reclame in. 

Waarom neem je die niet op de DVD recorder op? Dat deed ik vroeger met mijn Philips DVD recorder.

Later is die vervangen door een Humax. Van de Humax haal je eenvoudig de opname over op een computer en kunt die editten. Blijft opname ook HD.

Maar dat werkt alleen in fZiggo gebied denk ik.

Jazzy66
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Next is via HDMI op TV aangesloten.

Next is via scart op DVD-recorder aangesloten

DVD-recorder is via HDMI op TV aangesloten.

Komt geen PC bij te kijken. Deze is alleen op TV aangesloten.

Precies zoals jij aangeeft.

Ik neem al jaren op, nooit enig probleem.

Pas sinds de Next zijn er problemen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

het probleem is waarschijnlijk wel dat de de next geen hdmi signaal detecteer waardoor die het afspelen stopt 

zet de uitgang eens op scart

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even voor mijn begrip, de TV wordt via HDMI als monitor voor de laptop gebruikt, ook tijdens het opnemen op de DVD recorder? Dat zal voor de Next gelijk staan als geen activiteit dus wordt de schermbeveiliging geactiveerd of het info menu zoals in dit geval.

 

Mede dankzij wat Ziggo smartwifi noemt maar ook daarvoor al is elk apparaat aangesloten op de Connectbox exact bekend bij Ziggo. Het is zelfs zo erg met de nieuwe wifipods dat bij Ziggo precies te zien is welk apparaat via welke pod is verbonden.

 

Jazzy66
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Hoi RoWL, ik denk dat jij precies beschrijft waar ik al bang voor was.  Ik vindt dit niet kunnen. Sinds wanneer maakt Ziggo uit wat bij mij thuis gebeurt? In mijn ogen gaat dit hun niets aan. Wat je beschrijft inzake de pods past dan ook naadloos in dit verhaal.

Waarom doet Ziggo zoiets? Ze zullen wel een wazig verhaal hebben over service, verbetering enz. Maar feit blijft dat ze ons dus in de gaten houden.

Mijn vertrouwen in Ziggo is op een dieptepunt nu, en ik had niet gedacht dat dit gebeurt.

Ik hoop dat Ziggo ook reageert, want ook al stelt het in hun ogen niets voor, bij mij laat het een vieze nasmaak achter. Dankjewel voor je uitleg, en fijne kerstdagen ( ondanks lockdown ). Maak er iets van, groetjes, Stef.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jazzy66  mijn vorige reactie is puur een vermoeden, absoluut geen feit, ik heb zelf geen Next dus kan dit niet reproduceren, verder als mijn gedachtegang klopt is dit niet omdat er wordt meegekeken, maar puur iets in de firmware, niet om jouw de opname via de scart poort te bemoeilijken. 

 

Wat betreft de Pods dat klopt wel dit staat letterlijk zo in een reactie bij een vraag over deze dingen. Dat betekent verder niet dat er continu wordt mee gekeken, maar bij vragen zal het gedrag van de verbindingen kunnen worden gecontroleerd.

 

Mijn vorige reactie is in mijn ogen nog niet het antwoord, ik zou eerst willen weten of ik de methode hoe je werkt goed begrijp. Mijn advies is namelijk haal de HDMI tussen de Next en de TV weg.

Ik neem aan dat je wel op de TV kan monitoren wat de DVD recorder opneemt. Als het dan wel goed gaat heb je de oplossing.

 

 

Jazzy66
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Hoi RoWL, ik ben nog even voorzichtig, maar na het loskoppelen van de HDMI van Next naar TV lijkt alles te werken. Ben F1 jaaroverzicht aan het opnemen, het blijft draaien, voor de test de ondertiteling aangezet, blijft ook draaien. Het detecteren van de HDMI is dus het probleem. Nu loopt het van Next via scart naar recorder, en het werkt. Ik moet het komende uur alleen nog even checken of alles blijft draaien. Dankjewel. Groetjes, Stef.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Top, dat bevestigd een deel van mijn vermoeden, het gedrag wat je beschrijft mag in mijn ogen namelijk niet, als er via de Next radio wordt geluisterd zonder dat de TV aanstaat moet dat gewoon doorspelen, TV signaal zou in weze ook gewoon moeten doorgaan als een TV uit staat. Mogelijk is dit middels een instelling in de Next op te lossen zodat  beide kabels aangesloten kunnen blijven, dat verwacht ik eigenlijk niet.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

@Jazzy66 

heb je ook al geprobeerd de hdmi te laten zitten

en dan instellingen beeld en geluid, video-uitgang op scart te zetten

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Mede dankzij wat Ziggo smartwifi noemt maar ook daarvoor al is elk apparaat aangesloten op de Connectbox exact bekend bij Ziggo. Het is zelfs zo erg met de nieuwe wifipods dat bij Ziggo precies te zien is welk apparaat via welke pod is verbonden."

 

Dat staat in de voorwaarden voor je de SmartWifi app start.

En vind je dat een probleem?

Zo ja, neem dan de wifipods niet en zet ook je modem snel in bridge, want ook in je modem kan Ziggo zien welk apparaat er verbinding heeft met je modem via wifi of bedraad, en zet er een router achter met eigen wifi apparatuur of neem een ander mesh systeem waarvan je denkt dat die de verbindingen niet registreert.

Probleem opgelost.🙂

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert waar lees je dat het een probleem is? Het is puur een antwoord op de vraag. Elke internet provider monitort het gedrag van de klanten. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi.  schreef:

@Bert waar lees je dat het een probleem is? Het is puur een antwoord op de vraag. Elke internet provider monitort het gedrag van de klanten. 


@RoWi. Je schreef: "Het is zelfs zo erg met de nieuwe wifipods"

Vandaar mijn voorbarige indruk dat je het mogelijk een probleem vond.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het precies kunnen zien met welk fysieke punt een apparaat is verbonden en hoelang, is toch wel byzonder te noemen.  Dat gaat verder dan algemeen wat er via de Connectbox is verbonden. Zelfs kunnen zien welk merk apparaat we hebben gaat best ver, verder dan nodig is om een verbinding te leveren.

Jazzy66
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Ik vindt het wel opvallend dat het vanuit Ziggo muisstil is. Zouden ze weten dat dit onderwerp een wespennest is?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Dat het stil is vanuit Ziggo zegt niets. Als er niets te melden valt dan hoor/zie je niets. Dat wil niet zeggen dat ze niet meelezen. Ik zie alleen niets van een wespennest.

 

Ieder apparaat aan je hdmi poort kan uitlezen wat er aan hangt. Wat die apparatuur doet kunnen ze niet zien.

Idem bij de Pods en andere Wifi apparaten. Ieder apparaat aan Wifi en daardoor aan je netwerk verbonden kan uitlezen wie ermee verbonden is. Ook dan kunnen ze niet zien welke pagina's je bezoekt.

dat kan je connectbox wel en indien je toestemming geeft de Next/XL wel. Die kunnen volgen wat je doet en welke pagina's je bezoekt. Om dat te doen moet de data anoniem gemaakt worden en mag die anonimiteit pas opgeheven worden als er een gerechtelijk bevel is.

 

Daar moet je dan maar op vertrouwen als abonnee.

 

Hang je een "Alibaba" webcam aan je netwerk dan kan die gebruikt worden om op je netwerk te komen van buiten af en dan meekijken en dan ben ik niet zeker of die data wel anoniem blijft. Gevalletje van zwakste schakel. Alles dat verbonden is met je netwerk moet je vertrouwen anders niet eraan hangen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jazzy66  schreef:

Ik vindt het wel opvallend dat het vanuit Ziggo muisstil is. Zouden ze weten dat dit onderwerp een wespennest is?


Dat wespennest zal inderdaad wel mee vallen, om mijn eerdere opmerkingen wat die Pods en achterliggende systemen in perspectief te zetten, er zal niet constant iemand kijken naar hoe wie en wat. Het is meer dat bij problemen er gekeken kan worden waar het probleem zit.

 

Wat hier delicaat is de methode van opnemen, dat dit niet in de cloud gebeurd. Op zich niks mis mee, zover ik weet mogen we nog steeds voor eigen gebruik ergens een opname van maken, maar niet wat de content eigenaren graag zien.

 

Wat er gebeurde is niet omdat we 'in de gaten worden gehouden' maar puur firmware.

Kortom om het te nuanceren ja er kan worden meegekeken, maar in de gaten worden  gehouden is iets anders.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Jazzy66 of het in de gaten houden is weet ik niet. In zekere zin wel natuurlijk. Vanavond en gisteren heb ik twee keer gehad dat een op pauze gezette  opname werd gestopt en het menu in beeld stond nadat we even iets anders op tv hebben gekeken. 

Dat kon volgens mij "vroeger" wel. Dan kon je de Next op pauze zetten. De tv op een andere ingang zetten, CI+, en dan na een tijdje weer teruggaan naar de Next ingang om verder te kijken. 

Dat verder kijken kan omdat het afspelen gestopt werd en je via "verder kijken" weer verder kunt kijken.

 

De Next heeft blijkbaar door dat hij niet verbonden is met een actief display.  Zal een soort beveiliging zijn.

Of dit ook gebeurd als ik een tv programma op pauze zet ga ik nog checken.  En of live beeld wel door loopt.

Ik heb dit vaker gedaan en pas gisteren een keer het menu gekregen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic