1
Vraag
2
Reacties
Meulemanski

Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Welk surroundset ondersteunt de Mediabox Next?

Wij hebben een ‘oude’ Philips HD tv van 10 jaar oud. Nu hebben wij de mediabox next en een Bose soundbar 600 met subwoofer en rear speakers. Nu loopt het geluid via de tv via hdmi naar de subwoofer, echter ondersteunt de tv niet de latere dolby atmos, etc. 

nu zat ik te denken om de soundbar via een hdmi splitter aan te sluiten op de mediabox next, dus de tv en de soundbar als output op de next. Maar gaat dit werken en krijgen we dan een beter surround sound dan nu via de tv?

 

wij horen graag.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Nog even een laatste reactie, het is gelukt (alleen niet via de ziggo box). Ik heb een andere (degene hierboven werkte helaas niet) earc hdmi audio extractor gekocht en daarna een nieuwe apple tv. Van de apple tv naar de extractor, dan naar de tv en de soundbar. Op deze wijze heb ik alle belemmeringen kunnen opzeilen en dolby atmos nu over mijn soundbar. Dank voor de tips en de richting.

Bekijk in context

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Aangezien mijn soundbar een (e)arc signaal verwacht heb ik de Nedis HDMI naar 2x HDMI eARC splitter/extractor gekocht. Deze geplaatst tussen de apple tv en tv/soundbar.

Bekijk in context

16 Reacties 16
sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Een HDMI splitter gaat niet werken.

Ik zou het zo laten.

De Next rechtstreeks in de TV en vanaf de TV met HDMI (arc) naar je Bose soundbar. Op de Bose soundbar zit maar 1 HDMI (arc) aansluiting op.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Een splitter gaat volgens mij niet werken. Het geluid en beeld kunnen dan wel eens te ver uit elkaar gaan lopen.

Met een Next kun je ook optisch het geluid doorgeven. Dat zou wel synchroon met het beeld moeten kunnen lopen. En optisch zal ook het surround doorgeven.

 

Atmos zal je niet kunnen horen. Dat komt niet uit de Next. DD of DD+ zal het hoogste zijn. Maar dat is al een stuk beter dan Stereo.

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de snelle reacties.


Ai, dat is balen. Zo vervelend dat je dolby atmos mogelijkheden hebt, maar dat je ze dan alleen kunt benutten wanneer je ook een nieuwe tv koopt. Ik zat al te denken aan een nieuwe Apple tv (Netflix en Prime), maar dan zal de splitter waarschijnlijk ook niet gaan werken.

 

iemand nog een andere tip?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

De enige oplossing die ik zie is het vervangen van de tv door een modernere waar de Apps opzitten die je wilt gebruiken. En ook meer kanaals geluid doorgeven via de hdmi ingangen.

Andere optie is een Soundbar die ook een extra hdmi ingang heeft. Dat is niet het geval nu.

 

Het enige dat ik nu zie wat zou werken met de huidige apparatuur is een optische verbinding tussen Next en soundbar. Daarmee zou je meerkanaals geluid kunnen krijgen.

Of je die ingang makkelijk kunt kiezen op de soundbar weet ik niet. 

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Via de optical zal je max Dolby Digital kunnen krijgen en dat is eigenlijk ruim voldoende, want ik heb met mijn 5.1 opstelling en de optical Next-Reciever, een mooi, vol geluid!

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Een splitter valt te proberen, bv deze

https://www.amazon.nl/HDMI-Splitter-1x2-Mini-60Hz/dp/B083JVPXDY/ref=asc_df_B083JVPXDY/?tag=nlshogost...

 

 

maar bv niet deze waarbij expliciet gezegd wordt dat hij alleen voor 2 schermen geschikt is en niet voor een audio-apparaat.

 

https://www.amazon.nl/Yiany-splitter-uitgangen-dupliceren-uitbreiden%E3%80%91/dp/B09VK72WC7/ref=asc_...

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dank, ik ga de splitter een kans geven. Kan hem altijd nog terugsturen. 

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Houdt er rekening mee, dat je met een audio extractor / splitter max DD+ kan krijgen vanuit de Next.
Als je een optical aansluiting hebt, kan je beter Next - Reciever via optical gebruiken, scheelt weer extra kosten en een evt. geluidverbetering DD / DD+, lijkt mij zelf moeilijk te horen, maar ik heb geen audio systeem/speakers van duizenden euro's.
Succes

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Ik ga het beide testen. Mocht de splitter goed werken, dan ga ik een nieuwe Apple TV bestellen die Atmos ondersteunt. Ik wil het toch voornamelijk gebruiken voor Netflix, Prime, etc. Mocht ik geen verschil merken of tegen beperkingen aanlopen, dan ga ik voor de optical.

 

Dank voor het meedenken.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Meulemanski een AppleTv zal hetzelfde probleem geven als de Next. Zodra je die op je tv aansluit verdwijnen de surround kanalen.

 

Je hebt twee apparaten die nu de beperking vormen om surround geluid weer te geven. De Bose geeft geen video weer als je daar iets op aan zou kunnen sluiten. De tv geeft alleen surround en dergelijke via ingebouwde apps. Zodra je iets aansluit via hdmi verdwijnen de surround kanalen.

Je moet daarom "om" je tv heen als je surround wilt horen. Die mogelijkheid is via optisch van Next naar Soundbar of via een hdmi splitter naar tv en Soundbar.

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Dat was ook mijn gedachte. Daarom heb ik de splitter besteld die achter de “oude” Apple TV geplaatst wordt. Vandaar uit naar de Bose EN de tv. Als dit werkt en geen vertraging oplevert wat niet weg te werken is, dan vervang ik de oude voor een nieuwe Apple TV en zou het volgens mij Dolby Atmos moeten kunnen ondersteunen. Dat is in ieder geval mijn logica die ik wil gaan uitproberen. Wederom bedankt voor het meedenken. Ik zal terugkoppelen hoe het verloopt. 

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Vanavond aan het puzzelen geweest met de splitter die dit zou moeten ondersteunen. Beeld gaat prima, maar ik krijg geen geluid uit mijn soundbar 😞 De apple tv 3 geeft het signaal keurig door aan de splitter, vervolgens geeft de tv beeld en geluid en gaat er niets naar de soundbar. Heeft iemand nog een idee of wordt het terugsturen. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Mijn ervaring met splitters aan de Next is dat beveiliging van het signaal om de hoek komt kijken. Als de beveiliging geen goed gekeurd apparaat ziet dan wordt het signaal geblokkeerd.

 

Ik ken deze extractors niet. Die kunnen best werken maar het splitsen kan roet in het eten gooien.

Ook kan het zijn dat de soundbar een compleet hdmi signaal wil hebben. Niet alleen het audio deel.

 

Alleen een optische verbinding maken tussen Next en SB zou moeten werken. Geen hdmi verbinding. Die heeft misschien voorrang. 

 

In het kort:

Next via hdmi naar tv. Tv naar SB verbinding verwijderen. En een optische kabel tussen Next en SB.

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Nog even een laatste reactie, het is gelukt (alleen niet via de ziggo box). Ik heb een andere (degene hierboven werkte helaas niet) earc hdmi audio extractor gekocht en daarna een nieuwe apple tv. Van de apple tv naar de extractor, dan naar de tv en de soundbar. Op deze wijze heb ik alle belemmeringen kunnen opzeilen en dolby atmos nu over mijn soundbar. Dank voor de tips en de richting.

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

@Meulemanski 
Wellicht kan je iemand helpen, die evt met dezelfde problematiek te maken krijgt, door een linkje van de wel  werkende HDMI extractor hier in het topic te zetten.
In ieder geval mooi dat je het hebt opgelost!

Meulemanski
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Aangezien mijn soundbar een (e)arc signaal verwacht heb ik de Nedis HDMI naar 2x HDMI eARC splitter/extractor gekocht. Deze geplaatst tussen de apple tv en tv/soundbar.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic