1
Vraag
2
Reageer en help mee
marcveen

Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

Wederom EPG "geen info beschikbaar" bij NPO en SBS zenders.

Het is een tijdje goed gegaan maar sinds eergisteren krijg ik weer “geen info beschikbaar” in de EPG bij de NPO en SBS zenders. 

Een Connectbox reset, de C7 opnieuw laten opstarten en de Next via de schakelaar achterop UIT en AAN zetten hadden geen resultaat.

De Next zit bedraad aangesloten op een Extra WiFipunt C7 (de zwarte).

Vragen:

  1. Kan de C7 nog steeds de boosdoener zijn in dit probleem?
  2. Of kan het ook nog de ipv6 zijn?

 

 

60 Reacties 60
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je vragen roepen verwondering bij me op. Is ooit goed vastgesteld dat je daar last van hebt gehad ivm een gidsprobleem? Ik zie niet zo makkelijk een oorzaak-gevolg verband.

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

@hanh

“geen info beschikbaar” bij de NPO en SBS zenders in de EPG is een al langer bekent probleem op de Next. Tot nu toe is er geen permanente oplossing gekomen.

Er spelen twee zaken volgens de experts in de community.

 

De combinatie Next met C7 schijnt niet de beste te zijn.

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/next-epg-geen-info-beschikbaar-npo-1-2-3-en-sbs-565...

 

De EPG van de Next schijnt problemen met IPV6 te hebben. Dit is op te lossen door IPV6 uit te laten zetten.

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/next-epg-geen-info-beschikbaar-npo-1-2-3-en-sbs-565...

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dat C7 probleem is niet meer dan gerucht. Ik ken het wel, maar het is nooit goed uitgezocht.

Er was kennelijk een tijdelijk probleem als de Next ook een IPv6 adres heeft. Meer niet.
Mijn Next communiceert  probleemloos via IPv6. En er zullen er heel veel meer moeten zijn in het land.

Ik zou beginnen de Next 30 sec van de spanning af te halen, maar ja dat deed je wijselijk al.
Je kunt ook bekijken of aansluiting van een PC of Laptop op de kabel tussen Next en C7 een probleemloze Internetverbinding geeft.

Een vage Tip is nog de afwijkend gekleurde Ethernetpoort van de C7 ongebruikt te laten.

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes
hanh wrote:

Een vage Tip is nog de afwijkend gekleurde Ethernetpoort van de C7 ongebruikt te laten.

De blauwe poort op de C7 is toch de poort vanaf/naar de Connectbox?

Hoezo zou je die niet gebruiken en waar sluit je kabel van de Connectbox dan aan?

Verder zit er een nieuwe Cat6 kabel van de C7, via een TP-Link TL-SG105 Switch achter de TV, naar de Next. Op de EPG na werken alle functies waar de Next internet voor nodig heeft feilloos. De Next geeft ook zelf aan dan de verbinding goed is. En ook de TV en de Humax werken prima op internet.

 

Ps. Ik heb nogmaals de reset procedure gedaan. Eerst de Connectbox minimaal 2 minuten spanningsloos en weer laten opstarten. Toen de Next minimaal 2 minuten spanningsloos en weer laten opstarten. Helaas weer zonder resultaat.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Op een originele TP-Link Archer C7 Router is de blauwe poort de WAN/Internet Poort.
Op de C7 Booster is het een vijfde LAN poort en niet speciaal bedoeld voor aansluiting aan je Modem/Router.

 

 

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

@hanh 

Als ik op de Ziggo site de installatie instructies voor de C7 lees is de blauwe poort de verbinding naar je modem. Dus gewoon in gebruik.

Zo zit het bij mij ook aangesloten.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifibooster/installeren#/wifibooster-via-internetkabel/wifi...

 

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Vanavond en vanmiddag meteen  na de melding gecheckt en hier is er niets mis met de gids.

Geen C7 wel ipv6 dual stack.

Ik heb niet de hele week gecheckt. Tot zondag.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Als ik op de Ziggo site de installatie instructies voor de C7 lees is de blauwe poort de verbinding naar je modem. Dus gewoon in gebruik.

Dat lijkt mij flauwekul. Nooit gezien trouwens. Heb zelf geen C7 Booster,.
Zou niet weten waarom deze manier van aansluiten nodig zou zijn. Try it out.

Ik geef de Tip de blauwe poort niet te gebruiken, omdat ik ooit tegenkwam dat via de blauwe poort vreemde (IPv6 gerelateerde) dingen op het netwerk terecht kwamen, die het netwerk verstoorden. Of dat ooit werd opgelost, weet ik niet. Ik geef geen verdere details. Dat voert te ver. Het blijft dus vaag, maar het is wel als test domweg het proberen waard de blauwe poort tijdelijk te mijden, als je problemen veronderstelt met de C7.

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

@hanh

 

Op verzoek van de helpdesk een fabrieks reset gedaan.

Helaas, een fabrieks reset werk juist averechts.
Nu ben ik alle zender info in de EPG kwijt.
Voor de reset alleen de NPO en SBS zenders.
Ook na een uur wachten blijft de EPG geheel leeg.

Op advies van jou de Lan kabel vanaf de Connectbox op de C7 WiFi booster van de blauwe ingang naar een gele gezet. 
Echter zonder resultaat.

Verder nog een reset van de Connectbox gedaan en vervolgens de Next opnieuw laten opstarten.
Ook zonder resultaat.

Wat ook opvalt is dat alle selecties in "opnames" heel traag gaan.
Als je een opgenomen programma wil terugkijken zit er een vertraging van minstens 10 seconden tussen het indrukken van een knop op je afstandbediening en een reactie van de Next op het scherm.
Is dat normaal?

TOEVOEGING: Ook het gewoon zappen tussen zenders duurt nu minimaal 10 seconden.

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

@hanh

@Alex Ziggo

@Paul Ziggo

Note: Even de moderators erbij gezet die mij bij de vorige EPG problemen van advies hebben voorzien zodat zij dit ook weten. (Alex en Paul)

 

Als laatste redmiddel nog een hard reset op de Next gedaan via de AAN/UIT knop i.c.m. "-" en het status LEDje.

Een uur lang tegen een oranje knipperende LED en download pijl op het scherm aangekeken.

Of terwijl, er gebeurde helemaal niks.

Toen de helpdesk opdracht gegeven om de IPv6 uit te zetten.

En je raad het al. Nadat IPv6 uitstond op de Connectbox;

Binnen een paar minuten alles op de lijn, inclusief gevulde EPG en snelle zapp tijden.

Dit geeft wel degelijk aan dat er een link is tussen mijn Next problemen en IPv6.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ja, ik sta nu even met de mond vol tanden. Dit is een ernstige zaak, die goed onderzocht had moeten worden ivm evt mogelijke andere slachtoffers. Jammer, maar helaas.

Het lijkt me niet dat IPv6 DS-Lite, wat je had, de oorzaak was. Anders zou je veel meer klachten tegenkomen. Je had geen IPv6 Full Dual Stack, want dan kan overstap naar IPv4 niet.

Kortom ??????
Gelukkig is het nu voor je opgelost.
Bedankt voor je inspanningen mijn achteraf nutteloze Tips nog ff te volgen.

VincentL

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Marc,

 

Dank je voor je berichten hier.

Ik heb/had precies hetzelfde probleem deze week. (EPG laat geen info zien, langzaam zappen, etc.)

Ook net als jij de box terug naar fabrieksinstellingen gezet, waarbij de problemen erger werden.

Hierna ook een hard reset doorgevoerd nadat ik dit bericht van jou in deze Community heb gevonden, waarbij de Next box ook bleef hangen en nu met customer support heb gesproken.

Maar ondanks dat we dezelfde problemen hebben/hadden, denk ik niet dat IPv6 en de C7 booster het probleem zijn in combi met de Next box en dat het in dit geval misschien toeval was dat de veranderingen werkten voor jou (?).

 

Hier mijn verhaal mochten andere dezelfde problemen hebben:

Volgens de customer support medewerker staat IPv6 bij mij uit en loopt alles op IPv4

Mijn Next box staat direct op het Ziggo modem aangesloten, zonder de C7 booster.

Jammer genoeg werkte de stappen die jij hebt doorgaan bij mij dus niet.…

 

Nu heb ik voor vrijdag een afspraak met een monteur om het te bekijken/op te lossen en (eventueel) de Next box om te ruilen.

Een eventuele oplossing tot vrijdag is dat mijn modem terug gezet wordt naar fabrieksinstellingen en dat ik dan nog een hard reset van de Next box doorvoer.

 

Dit wordt dan eventueel mijn 3de Next box, aangezien ik dezelfde problemen hiervoor ook al had, en een vervanging uiteindelijk de enige mogelijkheid bleek aangezien deze ook niet meer reageerde na fabrieksinstellingen en verschillende resets (in contact met customer support doorgevoerd).

 

Het is een heel prettige box als hij werkt.... (En gelukkig doet werkt het ook lang goed)

 

Hopelijk zijn jouw problemen verder opgelost en blijft het nog lang zijn werk doen. Ik ga ervan uit dat mijn Next box ook snel weer werkt.

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes

@VincentL  

VincentL wrote:

 

Volgens de customer support medewerker staat IPv6 bij mij uit en loopt alles op IPv4

 

Weet je dat zeker.

In eerste instantie werd dat ook tegen mij gezegd; “Je IPv6 staat al uit”.

Maar na controle in mijn Connectbox bleek IPv6 nog gewoon aan te staan.

Kijk even in je Connectbox onder -beheer-, -Informatie-, -Internet Informatie-.

Daar mag je alleen een IPv4 verbinding zien.

Hieronder twee foto’s van mijn Connectbox voor en na uitschakelen IPv6.

Succes,

Marc

Ps. Bij mij was de C7 niet de boosdoener maar de IPv6.

 

Voor uitzetten van IPv6.

Na het uitzetten van IPv6. 

 

VincentL

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Marc, dank je voor de reactie. Ik heb net gekeken en zie idd dat IPv6 aanstaat…

Ga ik dan toch nog even terugbellen…

groetjes,

Vincent

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes
VincentL wrote:

Hi Marc, dank je voor de reactie. Ik heb net gekeken en zie idd dat IPv6 aanstaat…

Ga ik dan toch nog even terugbellen…

groetjes,

Vincent

In principe kunnen ze dat zo uit zetten.

Bij mij was het binnen twee uur voor elkaar via de Facebook helpdesk (Messenger).

Wel na die twee uur even je Connectbox opnieuw opstarten.

gr,

Marc

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Een probleem met de C7 met een Next erachter is met regelmaat voorbijgekomen.

De C7 lijkt iets geks te doen met IPv6 als dat ook op je modem aanwezig is, updates die niet doorkomen, gidsen die niet gevuld worden en steeds was de C7 ertussenuit de oplossing of je modem in IPv4 only.

Kun je proberen om de Next eens rechtstreeks aan te sluiten aan het modem met een netwerkkabel of via wifi de internetverbinding te laten maken?

marcveen
Topicstarter
Level 6
  • 134Posts
  • 10Oplossingen
  • 24Likes
Be rt wrote:

Een probleem met de C7 met een Next erachter is met regelmaat voorbijgekomen.

...

Kun je proberen om de Next eens rechtstreeks aan te sluiten aan het modem met een netwerkkabel of via wifi de internetverbinding te laten maken?

Rechtstreeks bedraad naar de Connectbox was dus het probleem.

Bedraad naar de C7 was al een hele opgave in ons huis en de enige optie.

WiFi op de Next was bij ons heel instabiel, viel om de havenklap weg.

Vandaar deze bedrade oplossing via de C7 en met de IPv6 uitgeschakeld.

Het werkt nu, dus ik ga niet te veel meer experimenteren.

Gr,

Marc

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@marcveen Als het nu werkt, niets meer doen, geen enkele reden meer voor.

Veel kijkplezier verder gewenst.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@marcveen  @VincentL @Be rt 
De ervaringen van Marc en Vincent laten zien dat de gemiddelde servicemedewerker geen goed inzicht heeft in de configuratie van de Connectbox. Beweren dat je geen IPv6 hebt, terwijl dat wel zo is, geeft te denken.

Wat ik zeer opmerkelijk vind komt uit de plaatjes die Marc liet zien over de configuratie.
Eerst was er IPv6 Full Dual Stack (Router heeft IPv6 en IPv4 adres). Nu is er  IPv4-only.
Let op: Er bestaat ook nog IPv6 DS-Lite: Router heeft alleen IPv6 adres.
Wat heb jij Vincent?

Een omzetting Full-DS-->Ipv4 was voorheen niet mogelijk, maar goed, het is gebeurd en dat vind ik dus vreemd. Bij DS-Lite is dat gebruikelijk als je ondermeer Port Forwarding nodig hebt,want dat kan niet bij DS-Lite.

Dat de aanwezigheid van IPv6 de oorzaak van het probleem voor Marc was en voor Vincent is zou kunnen, maar kan niet het structurele probleem zijn.
Er zijn immers zoveel klanten met Next en IPv6 die het gemelde gidsprobleem niet hebben!

Wel kan er iets specifieks aan de hand zijn met het toegewezen IPv6 adres aan de Next. Geen verdere details hier. Voor in elk geval Marc, kan het toch niet meer bekeken worden met tests.
Dat was wel beter geweest om het probleem beter te kunnen vastpinnen, alvorens de overstap naar IPv4  te gaan maken als evt beredeneerde snelle noodoplossing.
Nu was het een shot in the dark, met een gelukkig prettige uitkomst.

Het geheel is nog zo mysterieus, dat ik intern wat vragen heb gesteld aan deskundigen hierover. Dit ivm met mogelijke andere slachtoffers, die langs kunnen komen.
Als de uitkomst daarvan nog relevant is voor dit Topic dan zal ik dit melden.

Technische noot. Een Route-probleem tussen het aan de Next toegewezen IPv6 adres en de Server die de Gids aanlevert zou een oorzaak kunnen zijn. Om dat te onderzoeken heb je de hostname resp het IPv6 adres nodig van die Server. Dat is thans onbekend, maar daar is via de Mods wel aan te komen.


 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic