NPO lanceert op 1 december de nieuwe NPO app
Op 1 december lanceert NPO de nieuwe NPO app en vervangt hiermee de huidige app. Hierdoor is het niet meer mogelijk om de NPO app te gebruiken op de Mediabox XL. De nieuwe app is vanaf 1 december wel ...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en heb vragen die waarschijnlijk in allerlei topics al (gedeeltelijk) zijn beantwoord.
Soundbar Deze week heb ik een 9.1.4 soundbar gekocht, uitgezocht op geluidskwaliteit (voor wat het waard is bij een soundbar). Dit wordt ondersteund, of ik het nodig heb weet ik niet: Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, DTS:X, Dolby TrueHD, DTS-HD MA, 5.1 PCM. Connecties: HDMI in, HDMI uit, ARC/eARC, Optisch in, Bluetooth en WiFi.
Ziggo ontvanger We hebben de Mediabox Next en een modem met 350 Mb/s lijntje.
Televisie ?? Onze oude tv wil ik vervangen maar ik word gek van alle afkortingen (HDCP, HDR10 of HDR10+, Dolby Vision, HLG, VRR, CEC, CEC, ALLM, enz. pppfffff). Op beeldkwaliteit kan ik wel iets uitzoeken maar hoe het nu zit met al die afkortingen? Wat wel of niet nodig is? Wat wel of niet werkt via Ziggo ontvanger?
Ziggo ontvanger en TV worden via switch (nog kopen) en Lan kabels op het modem aangesloten.
1. Wat moet er minimaal in de tv ondersteund worden (qua beeld & geluid) voor wat de Ziggo Next ontvanger aan kan?
2. Als bijvoorbeeld NetFlix niet in hoge beeld- of surround geluid via de Ziggo ontvanger kan, is het dan mogelijk dit op een andere manier te doen?
Graag jullie hulp.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@MR_CHIP schreef:als ik het geld er voor heb wil ik in de toekomst ook die wireless rear speaker set kopen voor mijn soundbar
Ik op zich ook, enkel kan ik deze vanwege de layout/akoestiek van onze woning geen optimale plek geven. Om diezelfde reden verwacht ik weinig nut van plafond luidsprekers.
Daarom een soundbar en geen 'echte' versterker.
ik weet het ook nog niet zeker hoor heb maar simpel appartement
Dolby Atmos is niet afhankelijk van het aantal luidsprekers omdat het "object georiënteerd" is. Volgens Dolby zijn oordopjes op een smartphone voldoende voor het effect. Het minimum voor huiskamer is 5 luidsprekers (waarvan 2 omhoog) en het minimum voor een bioscoop is 128 luidsprekers (anders is het geen Atmos bioscoop).
Het is daarom onzinnig om de thuissituatie met een bioscoop te vergelijken! Bovendien is het niet fraai om het plafond vol te hangen met luidsprekers. Het gaat om de beleving.
Ondanks dat Youtube geen Atmos ondersteunt zorgt de Atmos processor toch voor hoogte beleving, net als de oordopjes bij een smartphone. Hoe weet ik niet, het zal met de aansturing van de omhooggerichte luidsprekers gaan denk ik.
De discussie die nu gaande is werd vroeger ook gevoerd toen we van mono naar stereo gingen. Toen vonden veel mensen het ook niet zinvol om 2 losse luidsprekers in huis te hebben. Een houten radio met 1 luidspreker was toch meer dan voldoende 🙂
@RoWi. De HW Q60B is een 3.1.2 soundbar zonder achter luidsprekers. Volgens rtings.com is een nadeel van de Q60B : "Downmixes surround and Atmos content into stereo." Het klopt dus dat het ruimtelijke er niet is.
@Rooon Schreef: Ondanks dat Youtube geen Atmos ondersteunt zorgt de Atmos processor toch voor hoogte beleving
Ik vraag mij echt af hoe de Atmos processor dit dan kan doen, zonder de juiste input. Heb je hier meer info over, want ik kan daar niks over vinden bij youtube?
@Rooon nee, want dat past niet in de inrichting. Beter gezegd daar is geen plek voor. Wat dat atmos betreft in de filmpjes op YouTube wordt zelfs aangeraden oordopjes te gebruiken. In ieder geval met de paar test filmpjes merk je het wel ook geluid uit de hoogte, of dit in een film echt merkbaar is geen idee.
Met multiroom luidsprekers zet je toch ook in elke ruimte maar 1luidspreker dus ja dat is inderdaad genoeg.
Als het geluid mooi in stereo is vast gelegd hoor je dat verschil natuurlijk wel. Met dubbel mono hebben twee luidsprekers minder nut.
@DON PAPA Het gaat niet specifiek om Youtube. Het is de manier waarop Atmos werkt. Mensen hebben immers 2 oren, geen 7.1.4 oren 🙂 Het idee van kanalen in een plat vlak zoals bijvoorbeeld 5.1 is niet van toepassing bij Atmos..
Zoals RoWi aangaf hoor je in youtube demo's op 2 oordopjes het hoogte effect. Dit heeft te maken met de manier hoe hersenen het geluid via de 2 oren verwerken, bijvoorbeeld tijdverschil, verandering van toonhoogte, volume verandering, enzovoort. Hiermee kunnen objecten in de ruimte worden geplaatst, zelfs bij 2 oordopjes.
Ik kan mij goed voorstellen dat de Atmos processor ook een niet-atmos signaal als objecten in de ruimte kan plaatsen. Ik ga ook even googelen.
@Rooon Schreef: Het is de manier waarop Atmos werkt.
Precies, bij een film met Dolby Atmos hoor ik bijvoorbeeld de regendruppels door de 4 boven speakers, zodat je het gevoel krijgt dat deze van boven komen, en niet door de (7.1) andere speakers/sub. Vandaar dat ik mij dus afvraag hoe dat dan zou moeten werken bij jouw uitleg van "Ondanks dat Youtube geen Atmos ondersteunt zorgt de Atmos processor toch voor hoogte beleving", want hoe moet de Atmos processor nou weten welke geluiden (bijvoorbeeld de regendruppels) voor de boven speakers moeten zijn als die audio kanalen niet aanwezig zijn in de audio stream? En zover ik weet, werken mijn boven speakers ook alleen maar als de content Dolby Atmos heeft, want anders doen ze helemaal niks.
Ik hoor echt de druppels van boven in een Youtbe filmpje ondanks dat youtube in stereo is. Maar ik heb een update over mijn soundbar.
De HW Q930B (9.1.4 set, dus in elke hoek een speaker naar boven) ondersteunt veel surround's en heeft aanvullend een aantal modes.
Standard mode: Alle inkomende signalen blijven ongewijzigd. Dus stereo wordt 2.1, de diverse surround's wordt 5.1 en Atmos/DTS:X wordt 7.1.4.
Surround mode: Stereo en alle surround's worden door de processor in realtime omgezet in 9.1.4 Hierbij worden kanalen die in het signaal missen aangevuld. Het geluid is hierdoor iets breder meer om je heen. Atmos blijft ongewijzigd met weergave in 9.1.4
Game mode:
Handleiding zegt: Biedt stereoscopisch geluid om je onder te dompelen tijdens het gamen (niet zo interessant).
Adaptive Sound mode: Analyseert het signaal in realtime en biedt automatisch het optimale geluid op basis van de kenmerken van het signaal. In deze mode wordt elk signaal in 9.1.4 weergegeven. Atmos blijft ongewijzigd met weergave in 9.1.4
Ha, de soundbar staat in Adaptive Sound mode en geeft de hoogte beleving. Werkt erg goed.
Dit staat los van de ingebouwde virtual modes waarin het geluid niet wordt geanalyseerd.
Ik heb die van mij ook op adaptive staan dat klinkt het mooiste in mijn beleving.
@Rooon Schreef: de soundbar staat in Adaptive Sound mode en geeft de hoogte beleving. Werkt erg goed.
Ow dat verklaart waarom je bij alle content een "nep" 9.1.4 Atmos beleving ervaart (tenzij het echte Atmos content is, want dan hoor je wel de ongewijzigde Atmos content).
Ja persoonlijk hou ik zelf meer van de standard mode, zodat ik de content krijg te horen zoals hij wordt aangeleverd 😉
Behalve Dolby Atmos wordt ook de content van DTS, DTS-HD Master, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, en Dolby TrueHD ongewijzigd weergegeven. Voor wat betreft nep atmos, ik heb maar 2 oren 🙂 de processor doet het werkelijk goed met ruimtelijke weergave. Bij een concert is de muziek ook niet in een plat vlak.
Het geluid wordt in realtime geanalyseerd. De virtuele surround instellingen in de soundbar gebruik ik niet.
Alles bij elkaar ben ik super tevreden, zowel voor tv (arc/earc) als voor muziek (optisch aansl)
Het gaat om geluidskwaliteit en beleving. Ter vergelijking, veel mensen vinden coca cola in een pepsi fles niet lekker omdat ze niet weten dat er coca cola in zit In het algemeen bedoel ik daarmee dat beleving iets anders is dan tekst op een etiket.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Op 1 december lanceert NPO de nieuwe NPO app en vervangt hiermee de huidige app. Hierdoor is het niet meer mogelijk om de NPO app te gebruiken op de Mediabox XL. De nieuwe app is vanaf 1 december wel ...
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.