1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Rooon

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Wat is nodig in nieuwe TV

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb vragen die waarschijnlijk in allerlei topics al (gedeeltelijk) zijn beantwoord.

Soundbar Deze week heb ik een 9.1.4 soundbar gekocht, uitgezocht op geluidskwaliteit (voor wat het waard is bij een soundbar). Dit wordt ondersteund, of ik het nodig heb weet ik niet: Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, DTS:X, Dolby TrueHD, DTS-HD MA, 5.1 PCM. Connecties: HDMI in, HDMI uit, ARC/eARC, Optisch in, Bluetooth en WiFi.

Ziggo ontvanger We hebben de Mediabox Next en een modem met 350 Mb/s lijntje.

Televisie ?? Onze oude tv wil ik vervangen maar ik word gek van alle afkortingen (HDCP, HDR10 of HDR10+, Dolby Vision, HLG, VRR, CEC, CEC, ALLM, enz. pppfffff). Op beeldkwaliteit kan ik wel iets uitzoeken maar hoe het nu zit met al die afkortingen? Wat wel of niet nodig is? Wat wel of niet werkt via Ziggo ontvanger?

Ziggo ontvanger en TV worden via switch (nog kopen) en Lan kabels op het modem aangesloten.

1. Wat moet er minimaal in de tv ondersteund worden (qua beeld & geluid) voor wat de Ziggo Next ontvanger aan kan?

2. Als bijvoorbeeld NetFlix niet in hoge beeld- of surround geluid via de Ziggo ontvanger kan, is het dan mogelijk dit op een andere manier te doen?

Graag jullie hulp.

70 Reacties 70
Meldingen
Aan Uit
Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

De TP-Link TL-SG105E switch heb ik net besteld. Dankje voor het advies.

@WED de 9.1.4 soundbar die ik heb gekocht is de HW-Q930B met subwoofer en 2 achterspeakers. Een wat betere soundbar is te breed t.o.v. de tv. Het zit nog in doos, ik laat het weten hoe het werkt op de Next.

Er zijn nu een paar modellen met QD OLED. Afhankelijk van merk en beeldformaat behoorlijk duur, echter het nadeel van te weinig brightness bij OLED is daarmee opgelost. Wel te duur voor mij.

De 3 merken waar ik naar kijk zijn

LG, de uitvinder van OLED en daarom zeer goede schermen.

Samsung OLED (niet de QLED) komt ook goed uit testen.

Sony heeft HDR én Dolby Vision (LG en Samung alleen HDR) maar behuizing is heel erg dik.

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

@Rooon Ik weet niet naar welk model je van LG je aan het kijken bent, maar de meeste hebben gewoon HDR format ondersteuningDolby Vision IQ, Filmmaker Mode™, HLG en HDR 10 Pro 

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

De LG 55C24LA OLED.

Heeft deze HDR en Dolby Vision? 

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

Ja die heeft: Dolby Vision IQ, Filmmaker Mode™, HLG en HDR 10 Pro

LG 55'' C2 OLED evo | LG Benelux Nederlands

Schermafbeelding 2022-10-19 235813.png

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Helemaal over het hoofd gezien. De keuze wordt al een stuk makkelijker 🙂 Het beeld in de winkel was erg goed (dat is elk oled scherm in de winkel) maar alle testen die ik lees zijn ook positief.

@RoWi. Nog even over de soundbar, die heeft naast Dolby Atmos op 9.1.4 uiteraard ook 2.0, 2,1, Dolby 5.1, 7.1 en DTS 5.1 (en via de app virtual surround keuzes). De oude ProLogic I/II ontbreken uiteraard, dat is historie.

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Over de instellingen out-of-the-box.

Op rtings.com vind je bij een tv de pre-calibration en post-calibration. De pre-calibration geeft een goede indruk hoe een tv uit de doos komt.

Calibratie na aankoop is in sommige winkels een verdienmodel geworden, toch wel apart dat een tv vanaf fabriek niet optimaal is gecalibreerd, dit geldt voor élk merk.

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Beeld/Audio sync kan bij meerdere tv modellen worden ingesteld. Dit las ik bij LG en Samsung. Hieronder de LG model C2 methode

Ten eerste, gebruik een kabel tussen tv/soundbar, geen Bluetooth. En gebruik geen hdmi switch voor de hdmi ingangen.

Loopt het geluid voor
dan de audio delay aanpassen. Bij LG C2 in menu Geavanceerde instellingen => Match beeld en audio => TV Speaker Delay

Loopt het geluid achter
dan de Audio Bypass aanzetten, en eventueel de AI processing en Auio compressie uitzetten.

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Vraagje over TV's .

De soundbar ondersteunt DTS maar niet elke TV heeft DTS Pass-Through.

Welke diensten en/of TV-zenders  hebben DTS ? Of wordt dit niet/weinig gebruikt?

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Zover ik weet komt dat niet veel voor bij TV en Films.

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

@Rooon Schreef: De soundbar ondersteunt DTS maar niet elke TV heeft DTS Pass-Through. Welke diensten en/of TV-zenders  hebben DTS ? Of wordt dit niet/weinig gebruikt?

Screenshot_20221020_143400.jpg

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ah, dankjewel, ik gebruik geen DVD of BluRay speler dus DTS is niet interessant voor mij. Als ik dit toch wil aansluiten zit er op de soundbar (voor het geluid) een optische ingang.

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@WED Uiteindelijk is het deze set geworden. Sync tussen beeld/geluid is perfect.

TV = LG OLED 55C24LA

Soundbar = Samsung HW-Q930B 9.1.4

Netwerk switch = TP-Link TL-SG105E

Verbinding TV / Soundbar via ARC/eARC.

DAB+ / internet radio had ik nog liggen, nu via optische kabel op soundbar.

Alle vaste apparatuur via netwerk bekabeling. Smartphone/tablet/enz. via WiFi.

Modem = ConnectBox (Mediabox Next)

Na 12 jaar oude tv nu erg blij met het resultaat.

WED

Level 8
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 44Likes

Heb je een CI module of Next Box ?

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Nee, geen CI+ kaart. De TV + Next box heb ik op een switch aangesloten die rechtstreeks naar het modem gaat. De DAB/internet radio heb ik op de optische ingang van de soundbar aangesloten dan kan de TV uit, scheelt flink stroom.

WED

Level 8
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 44Likes

Vraagje, hoe de soundbar verbonden.

Bijvoorbeeld

HDMI Nextbox -> HDMI TV

HDMI (eArc) TV ->  HDM (eArc) Soundbar ?

Andre Verbeek

Level 9
  • 303Posts
  • 21Oplossingen
  • 99Likes

Een mediaplayer (android / Apple) in de setup plaatsen zou mooi zijn. Deze aansluiten op de soundbar. Waarom? Via een mediaplayer kan je allerlei apps plaatsen zoals Netflix, ziggo go, enz.. Het voordeel is dat je de mediaplayer wel allerlei dolby’s doorgeeft aan de surround. Bijvoorbeeld; bij het duurste abo van Netflix kan je de streamkwaliteit op hoog zetten. Dan krijg je de 4K films met atmos / vision perfect op beeld en geluid. Een aantal andere streamdiensten kan je ook op hoge kwalteit zetten. Apple tv abo heeft standaard 4K en atmos. Google er effe op. Android is de nvidia shield tv oke en bij Apple de apple tv 4K. De next is wel leuk maar naar mijn idee is deze beperkter dan de betere mediaplayers. Eventueel kan je de next afkoppelen en tv kijken via de ziggo app als je een mediaplayer zou hebben.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@Andre Verbeek de Next is dan ook geen mediaspeler. Het is een Stb met wat extra's.

Zolang Ziggo via de app tot 720p gaat is dat het ook net niet.

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

@RoWi. Schreef: Zolang Ziggo via de app tot 720p gaat is dat het ook net niet.

Inderdaad, als de ZiggoGo app ooit 1080p wordt, dan gaat hier de Nextbox meteen de kast in, en gebruik ik alleen nog maar de Shield tv pro. Maar dat is nu helaas nog geen optie door de 720p stream.

Andre Verbeek

Level 9
  • 303Posts
  • 21Oplossingen
  • 99Likes

@RoWi.  De next haalde ik aan als vergelijking. Het is leuk om een stb in een setup te hebben. Persoonlijk ga ik voor mediaplayer. Oke beeldkwaliteit van Go is dan nog geen fhd maar wie weet wat de toekomst brengt? 
streamdiensten kunnen beter op mediaplayers draaien als men een (betere kwaliteit) surround thuis hebben. 

MR_CHIP

Level 19
  • 12973Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

ik heb via de streaming apps op mijn tv zoals netflix en apple tv + gewoon netjes Dolby Atmos op mijn soundbar via eARC bij de titels die dat hebben daarvoor hoef je geen mediaspeler te hebben