1
Vraag
2
Reacties
Rooon

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Wat is nodig in nieuwe TV

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb vragen die waarschijnlijk in allerlei topics al (gedeeltelijk) zijn beantwoord.

 

Soundbar Deze week heb ik een 9.1.4 soundbar gekocht, uitgezocht op geluidskwaliteit (voor wat het waard is bij een soundbar). Dit wordt ondersteund, of ik het nodig heb weet ik niet: Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, DTS:X, Dolby TrueHD, DTS-HD MA, 5.1 PCM. Connecties: HDMI in, HDMI uit, ARC/eARC, Optisch in, Bluetooth en WiFi.

 

Ziggo ontvanger We hebben de Mediabox Next en een modem met 350 Mb/s lijntje.

 

Televisie ?? Onze oude tv wil ik vervangen maar ik word gek van alle afkortingen (HDCP, HDR10 of HDR10+, Dolby Vision, HLG, VRR, CEC, CEC, ALLM, enz. pppfffff). Op beeldkwaliteit kan ik wel iets uitzoeken maar hoe het nu zit met al die afkortingen? Wat wel of niet nodig is? Wat wel of niet werkt via Ziggo ontvanger?

 

Ziggo ontvanger en TV worden via switch (nog kopen) en Lan kabels op het modem aangesloten.

 

1. Wat moet er minimaal in de tv ondersteund worden (qua beeld & geluid) voor wat de Ziggo Next ontvanger aan kan?

 

2. Als bijvoorbeeld NetFlix niet in hoge beeld- of surround geluid via de Ziggo ontvanger kan, is het dan mogelijk dit op een andere manier te doen?

 

Graag jullie hulp.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

HDR High Dynamic Range ofwel een hoger kleurbereik meer kleurinformatie per pixel is er in deze varianten: HDR10 of HDR10+, Dolby Vision en HLG. Deze laatste Hybrid Log Gamma is van belang omdat dit de standaard is voor lineaire uitzendingen ESPN past dit toe. De andere varianten zijn van belang voor de streamdiensten. De Next kan Netflix netjes in de hoogste resolutie weergeven, uw nieuwe naar ik vermoed smart TV zal dit net iets beter doen.

 

De HDCP versie is van belang voor het goed samenwerken dit is een vorm van kopieerbeveiliging.

 

Wat de switch betreft WimC zal een Gigabit switch bedoelen, hierbij is van belang dat deze IGMP ondersteund.

 

ARC en CEC zijn protocollen die via een HDMI kabel werken, ARC is Audio return Chanel dit stuurt audio van de TV terug naar de soundbar u sluit de soundbar op de HDMI Poort aan die dit ondersteund.

CEC is Consumer elektronic Control. Hier mee kunnen meerdere apparaten worden aangestuurd.

Vanaf de afstandsbediening van de Next met 1 knop alles aanzetten.

 

Waar het de Next betreft en het aanbod van Ziggo heeft elke huidige TV op de markt meer dan nodig is.

 

@Rooon mijn oprecht gemeend advies koop geen gigantisch groot formaat TV! Omdat de eerste 5 tot 10 jaar HD nog wel de standaard zal blijven voor gewone uitzendingen is het aan te raden niet boven de 55 inch te gaan anders zal de upscaling van de TV al snel te kort komen. Uiteraard is dat uw eigen keuze om teleurstelling te voorkomen is dat formaat advies mogelijk belangrijker dan de andere zaken.

 

Bekijk in context

70 Reacties 70
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Dag @Rooon 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens óók klant ben. Maar dit terzijde.

 

De vraag die stelt is eigenlijk ook een hele persoonlijke en hangt er met name vanaf hoe je TV wilt kijken en wat je voornamelijk kijkt. 
Als je een 4K TV koopt dan wil je waarschijnlijk ook zoveel mogelijk 4K kijken en via Ziggo is het 4K-aanbod beperkt.

Je schrijft: ”Ziggo ontvanger en TV worden via switch (nog kopen) en Lan kabels op het modem aangesloten.” Ik zou in elk geval een Gigabit Switch kopen en de Mediabox Next rechtstreeks (dus zonder switch) op het modem aansluiten.

Ikzelf kijk mijn streamingdiensten trouwens niet via de mediabox maar gebruik ik Apple TV. Op die manier kan ik zelf bepalen welke apps ik wel en niet wil installeren.

Ik verwacht nog wel meer reacties op dit topic.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

HDR High Dynamic Range ofwel een hoger kleurbereik meer kleurinformatie per pixel is er in deze varianten: HDR10 of HDR10+, Dolby Vision en HLG. Deze laatste Hybrid Log Gamma is van belang omdat dit de standaard is voor lineaire uitzendingen ESPN past dit toe. De andere varianten zijn van belang voor de streamdiensten. De Next kan Netflix netjes in de hoogste resolutie weergeven, uw nieuwe naar ik vermoed smart TV zal dit net iets beter doen.

 

De HDCP versie is van belang voor het goed samenwerken dit is een vorm van kopieerbeveiliging.

 

Wat de switch betreft WimC zal een Gigabit switch bedoelen, hierbij is van belang dat deze IGMP ondersteund.

 

ARC en CEC zijn protocollen die via een HDMI kabel werken, ARC is Audio return Chanel dit stuurt audio van de TV terug naar de soundbar u sluit de soundbar op de HDMI Poort aan die dit ondersteund.

CEC is Consumer elektronic Control. Hier mee kunnen meerdere apparaten worden aangestuurd.

Vanaf de afstandsbediening van de Next met 1 knop alles aanzetten.

 

Waar het de Next betreft en het aanbod van Ziggo heeft elke huidige TV op de markt meer dan nodig is.

 

@Rooon mijn oprecht gemeend advies koop geen gigantisch groot formaat TV! Omdat de eerste 5 tot 10 jaar HD nog wel de standaard zal blijven voor gewone uitzendingen is het aan te raden niet boven de 55 inch te gaan anders zal de upscaling van de TV al snel te kort komen. Uiteraard is dat uw eigen keuze om teleurstelling te voorkomen is dat formaat advies mogelijk belangrijker dan de andere zaken.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Hardop gedacht.

 

HDR10 en HLG zijn wel vereist voor de beste weergave van de geboden 4K Films en Series via de apps als Netflix enz. enz. enz. en de in de toekomst meer wordende 4K live uitzendingen.

 

Ook het aantal Nits / cd/m2, voor het produceren van een behoorlijk HDR-beeld is minstens 1000 nits helderheid nodig, 700 heeft ook al een redelijk helder beeld, maar nog niet wat het zou moeten zijn.

300 Nits / cd/m2 laat HDR behoorlijk donker zien.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@RoWi. Gigabit aangepast. 😳

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dankjewel allemaal voor de goede info en suggesties. Ik ga jullie antwoorden lezen en een lijstje maken wat in ieder geval de tv nodig heeft. Daarna heb ik ongetwijfeld nog een vraagje.

 

Wat betreft formaat... we wilden 48 inch maar de soundbar steekt links/rechts uit, we gaan nu voor 55 inch.

We hebben in huis UTP6 achter het stucwerk weggewerkt en alles is 1 Gb/s. Omdat kabels uit zicht trekken niet gaat is een switch nodig voor de Next, de TV en een internet radio. Iemand een advies voor een merk/type switch met IGMP snooping (minimaal 4port).

 

 

 

Rooon
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Zijn HDR10 én Dolby Vision nodig voor het optimaal kijken van diensten/programma's. Van de 3 grote merken is er slechts eentje die beide heeft.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Zelf heb ik een Netgear de TP link verkrijgbaar via Ziggo is ook goed.

 

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@Rooon  schreef:

Zijn HDR10 én Dolby Vision nodig voor het optimaal kijken van diensten/programma's. Van de 3 grote merken is er slechts eentje die beide heeft.


Het is of het één of het ander. De filmmaker bepaald doorgaans welke variant wordt gebruikt. Een film is of HDR10( +) of Dolby Vision. Disney+ gebruikt zover ik weet hoofdzakelijk hdr 10, HBO Max heeft hoofdzakelijk Dolby Vision en voor geluid Atmos. Bij Primevideo wordt enkel HDR genoemd. Dit voornamelijk voor de meest recente films en series.

 

 

Bert heeft gelijk met zijn opmerking wat betreft de nits echter gaat dat voor elke TV op dit is de lichtsterkte van het scherm zelf (bron)  

HDR gaat om het aantal kleurbits per pixel (10 of nog beter 12) dat staat daar deels los van. Het speelt wel allemaal samen in de uiteindelijke kijkbeleving bron2

WED

Level 7
  • 190Posts
  • 5Oplossingen
  • 39Likes

Ik ben overigens heel erg benieuwd hoe de 9.1.4 soundbar werkt samen met de  Mediabox Next. Ik heb in het verleden ook een Sony Soundbar gehad samen met de Mediabox Next, en alleen maar problemen met o.a. wegvallend geluid, geluid niet synchroon e.d.  

Sinds die tijd heb ik geen soundbar meer, en durf er ook geen meer te kopen, wellicht ga k tzt weer terug naar de CI-module samen met een soundbar, dit werkt(e) destijds wel naar behoren.

 

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

9.1.4 is in mijn ogen overkill wat betreft de reguliere TV zenders. Een 2.1 of 5.1 is daar voldoende voor. Dit is puur mijn persoonlijke kijk. 

DON PAPA

Level 17
  • 3827Posts
  • 61Oplossingen
  • 3252Likes

@Bert Schreef: HDR10 en HLG zijn wel vereist voor de beste weergave van de geboden 4K Films en Series via de apps als Netflix enz. enz. enz. 

 

Gelukkig kiest mijn tv voor Dolby vision bij de Netflix films die dat ondersteunen 😉

Screenshot_20221019_211049.jpg

 

DON PAPA

Level 17
  • 3827Posts
  • 61Oplossingen
  • 3252Likes

@Rooon Schreef: Als bijvoorbeeld NetFlix niet in hoge beeld- of surround geluid via de Ziggo ontvanger kan, is het dan mogelijk dit op een andere manier te doen?

 

Ik gebruik voor de beste audio en beeld-kwaliteit voor al mijn streamingdiensten (Netflix, Videoland, Prime, F1TV, HBO Max) een Nvidia Shield TV Pro mediaplayer. 

S4R

Level 16
  • 2001Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

En neem een OLED TV.

En niet zo'n schreeuwende Samsung waar je pijn in je ogen van krijgt.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@S4R  schreef:

En neem een OLED TV.

En niet zo'n schreeuwende Samsung waar je pijn in je ogen van krijgt.


Mijn Samsung uit 2018 'schreeuwt' echt niet dat zal de instelling zijn.

Aangezien Philips geen echte Philips meer is zou ik die ook mijden maar ook dat is puur persoonlijk.

S4R

Level 16
  • 2001Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

@RoWi. laat ik het anders zeggen dan. Out of the Box staan Samsung tv's meestal over de top.

 

En alle tv's met Oled, daar komt het oled-paneel bij LG vandaan. Ik zweer bij oled. Enige nadeel van oled is wel het kijken met teveel licht van achteren.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@S4R  schreef:

@RoWi. laat ik het anders zeggen dan. Out of the Box staan Samsung tv's meestal over de top.

 

En alle tv's met Oled, daar komt het oled-paneel bij LG vandaan. Ik zweer bij oled. Enige nadeel van oled is wel het kijken met teveel licht van achteren.


Dat is in mijn beleving met elk merk zeker de demo modellen in de winkels.

Ongeacht het merk alle opties wat betreft beeldverbeteraars uitzetten. Dan eventueel met behulp van Rthings de boel instellen. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11495Posts
  • 131Oplossingen
  • 3966Likes

ik heb sinds kort een

55" QLED 4K 55Q74A (2021)

en als soundbar

Samsung Cinematic Q-series soundbar HW-Q600B

 

 

die combo is echt perfect op elkaar werkt heel goed samen dolby atmos via eARC niks geen lip sync issues meer,werkt perfect met mediabox next mini

 

 

S4R

Level 16
  • 2001Posts
  • 71Oplossingen
  • 1250Likes

@RoWi. in de winkel staan alle TV's waarschijnlijk in winkel-modus (de meeste tv's hebben deze mogelijkheid). En dat is ook geen leidraad om zo een tv te kopen.

Je tv beter afstellen zou je ook altijd moeten doen. Doe ik ook altijd. Maar ook hier moet je wel weten wat je doet. En wat ik vaak om mij heen zie gebeurd dat maar zeer weinig.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@S4R  schreef:

 En wat ik vaak om mij heen zie gebeurd dat maar zeer weinig.


Dat is ieders eigen beslissing wat persoon A wel fijn vind vind persoon B een drama, over het algemeen is de helderheid die cineasten voor ogen hebben donkerder dan menig TV wordt ingesteld we kijken vaak nooit zoals de maker het bedoeld heeft.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic