Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Rooon
Level 3

Wat is nodig in nieuwe TV

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb vragen die waarschijnlijk in allerlei topics al (gedeeltelijk) zijn beantwoord.

Soundbar Deze week heb ik een 9.1.4 soundbar gekocht, uitgezocht op geluidskwaliteit (voor wat het waard is bij een soundbar). Dit wordt ondersteund, of ik het nodig heb weet ik niet: Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, DTS:X, Dolby TrueHD, DTS-HD MA, 5.1 PCM. Connecties: HDMI in, HDMI uit, ARC/eARC, Optisch in, Bluetooth en WiFi.

Ziggo ontvanger We hebben de Mediabox Next en een modem met 350 Mb/s lijntje.

Televisie ?? Onze oude tv wil ik vervangen maar ik word gek van alle afkortingen (HDCP, HDR10 of HDR10+, Dolby Vision, HLG, VRR, CEC, CEC, ALLM, enz. pppfffff). Op beeldkwaliteit kan ik wel iets uitzoeken maar hoe het nu zit met al die afkortingen? Wat wel of niet nodig is? Wat wel of niet werkt via Ziggo ontvanger?

Ziggo ontvanger en TV worden via switch (nog kopen) en Lan kabels op het modem aangesloten.

1. Wat moet er minimaal in de tv ondersteund worden (qua beeld & geluid) voor wat de Ziggo Next ontvanger aan kan?

2. Als bijvoorbeeld NetFlix niet in hoge beeld- of surround geluid via de Ziggo ontvanger kan, is het dan mogelijk dit op een andere manier te doen?

Graag jullie hulp.

0 Kudos
Oplossing
70 Reacties 70
Meldingen
Aan Uit
Andre Verbeek
Level 9

@MR_CHIP  Oooh? Bij mijn Samsung 6 serie tv gebeurd dat niet. Stereo en een “zielige” dolby geeft die 😄😄 Maar ja, ik ben sowieso een voorstander van Apple tv 4K waardoor m’n tv alleen maar nodig is voor een strak beeld.

MR_CHIP
Level 19

dit laat hij zien op mijn tv 

Screenshot_2022-10-30-22-40-58-909-edit_com.miui.gallery.jpg

 samsung 55Q74A met samsung soundbar Q600B

met de tijd ga ik ook een 15meter lange hdmi 2.1 kabel halen zodat ik direct mijn game pc kan aansluiten op tv 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@MR_CHIP  schreef:

dit laat hij zien op mijn tv 

 samsung 55Q74A met samsung soundbar Q600B

met de tijd ga ik ook een 15meter lange hdmi 2.1 kabel halen zodat ik direct mijn game pc kan aansluiten op tv 

Wat je daar ziet is niet zo veel zeggend, geeft het display van je balk ook aan dat er Dolby Atmos signaal binnenkomt? Het is een leuke soundbar maar heb je er ook achter luidsprekers bij anders heb je nauwelijks echte atmos surround  werking.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

mijn soundbar geeft dat idd aan dolby atmos is immers een geluid codec

netflix site:

Als je een systeem hebt dat geschikt is voor Dolby Atmos, plus een abonnement dat Ultra HD ondersteunt, wordt bij beschikbare titels het Dolby Atmos-logo naast de beschrijving weergegeven: 

die icoontjes verschijnen alleen in beeld bij een netflix titel als en de titel en tv het allebei ondersteunen

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Andre Verbeek  schreef:

@RoWi.  De next haalde ik aan als vergelijking. Het is leuk om een stb in een setup te hebben. Persoonlijk ga ik voor mediaplayer. Oke beeldkwaliteit van Go is dan nog geen fhd maar wie weet wat de toekomst brengt? 
streamdiensten kunnen beter op mediaplayers draaien als men een (betere kwaliteit) surround thuis hebben. 

Voor de streamdiensten heb je gelijk elke dedicated mediaspeler doet dat beter dan de boxen van een TV provider. Een stb heb je uiteraard voor de reguliere TV kanalen en dan ligt het echt aan de zender/content leverancier hoe de audio is. Dat is via de Ziggo Go TV app niks beter of slechter dan via de Next. 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Andre Verbeek Schreef: Oooh? Bij mijn Samsung 6 serie tv gebeurd dat niet. Stereo en een “zielige” dolby geeft die

Staat je TV soms op PCM? In dat geval moet je deze even op Bitstream zetten.

Schermafbeelding 2022-10-30 233549.png

Schermafbeelding 2022-10-30 233628.png

@Andre Verbeek Schreef: Maar ja, ik ben sowieso een voorstander van Apple tv 4K waardoor m’n tv alleen maar nodig is voor een strak beeld.

Helemaal mee eens, daarom gebruik ik ook voor al mijn streamingdiensten een mediaspeler (in mijn geval een Schield TV Pro), dit geeft een veel mooie beeld dan de apps op mijn TV zelf

Andre Verbeek
Level 9

@MR_CHIP Een glasvezel hdmi is aan te raden bij langere lengtes.

MR_CHIP
Level 19

i know ik koop wel kwaliteit

Wanneer je een ultra hoge resolutie aansluiting op langere afstand wil maken, maar de maximale resolutie hoger is dan 4K, dan heb je een HDMI 2.1 actieve kabel nodig. Passieve (normale) HDMI 2.1 kabels hebben een lage maximale lengte, omdat het beeldsignaal al snel verloren gaat over langere lengtes kabel. Deze premium actieve kabel beschikt over glasvezel aderkern, waardoor overdracht van een hoge bandbreedte over grote afstanden mogelijk gemaakt wordt. Zo riskeer je nooit signaal verlies en speel me moeiteloos 8K resoluties af. De kabel is slechts 4,8mm in diameter (connectoren niet meegeteld) waardoor deze toch flexibel en gemakkelijk weg te werken is.

https://www.kabeldirect.nl/actieve-hdmi-2.1-kabel-8k-60hz-verguld-15-meter-zwart.html

kost wat maar is wel goede kwaliteit denk ik dan 

RoWi.
Level 20

@Andre Verbeek  schreef:

@MR_CHIP Een glasvezel hdmi is aan te raden bij langere lengtes.

Ik wist niet dat er optische HDMI kabels bestonden. 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

ik ook niet pas toen ik begon te zoeken op een hdmi 2.1 kabel kwam ik ook die versies tegen 🙂

0 Kudos
Rooon
Level 3
Topicstarter

@WED Helemaal juist.

Ziggo Next aangesloten op HDMI ingang (TV). En de eARC (TV) aangesloten op eARC (soundbar). In mijn geval DAB+/internet radio op optisch van soundbar. Smartphone via bluetooth kan ook.

In de soundbar zit een optie "audio delay" 0-300 msec maar die is bij mij niet nodig omdat de beeld/audio sync goed is.

0 Kudos
Rooon
Level 3
Topicstarter

Ik las ergens hierboven of de tekst "Atmos" in beeld wel/niet iets zegt of dit werkelijk het geval is. Het is heel simpel, als je "hoogte" hoort in het geluid dan weet je het 🙂
Via de youtube app (in de tv) zijn er waanzinnige Atmos demo's.

Ik ben het met @RoWi.  eens. Het minimum voor een Atmos soundbar is weliswaar 3.0.2 (anders mag het Dolby Atmos logo er niet op) maar voor een ruimtelijk effect is minimaal een 5.1.4 nodig. Met andere woorden, een 5.1 met rondom in elke hoek een speaker via (of vanaf) het plafond. Een subwoofer erbij is ook aan te bevelen voor een diep laag geluid. De Atmos processor zorgt voor een fantastisch "object" gevoel in de ruimte, ook boven je.

@WED Voor de streaming diensten gebruik ik de apps van de TV. Op de afstandsbediening zitten sneltoetsen voor de 4 bekende diensten. Ook heb ik de tv en ziggo next ontvanger bekabeld op het Ziggo modem aangesloten via switch TL-SG105E

RoWi.
Level 20

Soundbars die het geluid naar boven sturen is best leuk, maar zonder speakers aan het plafond krijg je nooit het Atmos effect zoals in een bioscoop.  Althans dat schrijven diverse websites betreffende audio apparatuur.

Ik heb zelf sinds kort de HW Q60B 

Echt surround of ruimtelijk geluid hoor ik er niet aan af. Ik zal eens op YouTube rond zoeken.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

jij en ik hebben bijna dezelfde ik heb de Q600B

0 Kudos
WED
Level 8

Volgens mij heeft YouTube geen surround sound of Dolby Atmos

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@RoWi. Daar heb je natuurlijk gelijk in, dat speakers aan het plafond een nog beter Atmos effect geven. Maar ik heb zelf een soundbar 7.1.4 set en ben toch zeer tevreden over het Atmos effect van de vier naar boven gerichten speakers, het geeft een iedergeval zoveel meerwaarde dat ik het bij een volgende sound-set zeker weer wil hebben 😉

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@WED  schreef:

Volgens mij heeft YouTube geen surround sound of Dolby Atmos

https://thehometheaterdiy.com/can-you-get-dolby-atmos-on-youtube-videos/

Blijkbaar niet, dus die demo's kunnen hooguit 5.1 zijn en mogelijk zelfs dat niet.

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

In deze film zitten een aantal mooie Atmos effecten.

Screenshot_20221031_172137_Netflix.jpg

MR_CHIP
Level 19

als ik het geld er voor heb wil ik in de toekomst ook die wireless rear speaker set kopen voor mijn soundbar

RoWi.
Level 20

@DON PAPA  schreef:

In deze film zitten een aantal mooie Atmos effecten.

Screenshot_20221031_172137_Netflix.jpg

Dank voor de tip, Netflix krijgt al genoeg van mij dus die titel is net als de rest HD 5.1

Gelukkig zijn HBO Max, Disney+ en Primevideo niet zo flauw.

0 Kudos