1
Vraag
2
Reageer en help mee
TheoRijswijk

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat is de bitrate bij Digitale TV?

Om HD tv te kunnen ontvangen (1080i) is een minimale bitrate nodig.
Deze ligt tussen 10 en 15 Mbt/s.
Het lijkt er op dat men niet hoger komt dan 720p i.p.v 1080i.(6 tot 8Mb/s)
Welke bitrate zend Ziggo uit bij de hd kanalen in het pakket?
10 Reacties 10
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hoe meet je die bitrate?

Gr Han
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ziggo zend uit in 1080I als het gaat om HD uitzendingen. De meeste Humax modellen geven dit ook zo weer, de XL voert er een de-interlacing op uit en stuurt dan dus uit in 1080P. Doet een decoder/mediabox dat overigens niet, zal een moderne Tv de de-interlacing voor haar rekening nemen, waardoor je dus bijna altijd naar een progressief beeld kijkt.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Kijk hier

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

Tussen 720p & 1080i zit niet zoveel verschil, 1080i heeft meer pixels maar worden per frame maar de helft van de beeldlijnen verstuurd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bij 720P, of beter, een progressief signaal, worden alle beeldlijnen in één keer opgebouwd. Bij een interlaced signaal, gebeurt dit in twee keer, oftewel, bv. eerst de even, dan de oneven beeldlijnen. Daardoor is een progressief beeld doorgaans rustiger, alhoewel het ook afhangt van de Tv of decoder/ontvanger/mediabox/Tv welke het interlaced signaal zal gaan de-interlacen. Doet deze dat zeer goed, kun je van een uitstekend progressief beeld genieten.

De reden dat Ziggo in 1080I uitzend, is simpelweg omdat een interlaced signaal maar de helft van de bandbreedte inneemt t.o.v. 1080P, ofwel een progressief signaal.

Verschil is er dus zeker, want als bv. de XL er geen de-interlacing op uitvoert, doet de Tv dat nagenoeg altijd wel. Je kijk dus uiteindelijk naar een progressief beeld met 1080 beeldlijnen. Maar als een Tv of ander apparaat dit niet lekker doet, zal het beeld desondanks wat onrustiger zijn als wanneer een progressieve resolutie word aangeboden, zoals 1080P.

En ik denk dat de meesten ook niet akkoord zullen gaan als men in max. 720P zou uitzenden. Dat word vaak wel als een HD variant gezien, maar is de HD-ready norm. Een Tv dient dan tenminste over één HDMI ingang te beschikken en dient minstens over 720 horizontale (liggende) zichtbare beeldlijnen te beschikken. In bepaalde gevallen zijn dat er meer, bv. 735. Maar daarvan kan een deel wegvallen i.v.m. de beeld- of overscan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Tussen 720p & 1080i zit niet zoveel verschil, 1080i heeft meer pixels maar worden per frame maar de helft van de beeldlijnen verstuurd".

Helaas denken toch steeds nog veel mensen dat 1080I ook weergegeven kan worden op een HD-ready Tv. Zo werkt het toch niet, want daarvoor zijn op een dergelijke Tv simpelweg te weinig pixels/beeldlijnen aanwezig. Een HD-ready Tv kon eerder helemaal niet met een hogere resolutie dan 720P uit de voeten, kon daarna overweg met 1080I en later ook met 1080P. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een dergelijke Tv dit dan ook kan weergeven, maar ermee om kan gaan, en de hogere resolutie dus kan downscalen naar de werkelijk weer te geven resolutie. Maar als je in een dergelijke situatie een bron kan instellen op 720P is dat altijd beter daar de Tv dan geen onnodige handelingen hoeft te verrichten en dat er doorgaans toch beter uitziet.

Toch zie ik nog maar al te vaak dat men aangeeft dat hun HD-ready Tv zeker wel Full-HD is, omdat er in de hoek een resolutie van 1080P word getoond. Je kan ze dan vaak niet uitleggen dat het hier om in de inkomende resolutie gaat en niet om wat de Tv daadwerkelijk weergeeft.

Nu is de vraag van TheoRijswijk in welke bitrate Ziggo uitzend bij het HD kanalen pakket, en dat kan ik niet beantwoorden. En gezien daar ook nog geen antwoord op is gekomen, is dit wellicht een vraag voor een van de moderators. Dus Anne H Ziggo, vertel.... :wink:
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Er ligt me iets van bij dat bijvoorbeeld Duitsland voetbal in 720p uitzendt. Omdat dat beter met snel bewegende beelden omgaat.

Een aanvulling even gekeken op ZDF en dat is 720p
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik heb boven nog een 720p TV staan en daar heb ik elke mediabox die ik erop heb gehad op 720p gezet, dan hoeft de TV niet 1080i weer terug te zetten naar 720p.

Ben benieuwd of dat een verbetering is van je beeld.

Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je een 720p TV hebt, ik heb dit niet goed duidelijk.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Klopt Steefb,

maar daarom gaf ik in ieder geval dat Ziggo in max. 1080I uitzend. Dat kan dus ook lager zijn. Maar je kan niet standaard aangeven dat dit beter met snel bewegende beelden omgaat. Zoals gezegd is een progressief signaal wel wat rustiger. Maar als een bron of Tv goed met een interlaced signaal omgaat, kan ook dat gewoon een mooi vloeiend plaatje neerzetten, ook bij snel bewegende beelden. Alleen zijn niet alle trucs welke in een Tv worden gestopt, daar toereikend voor. En het hangt enorm van de Tv (techniek) zelf af of snel bewegende beelden er goed uitzien, naast, uiteraard, goede uitzendingen/software (DVD/Blu-ray). Want ook aan die laatste schort nogal eens wat.

Op een oude LCD zien snel bewegende beelden er doorgaans niet erg fraai uit. Op nieuwere hoeft dat ook niet noodzakelijk beter te zijn, hetgeen overigens ook voor Led geldt, omdat het naast een andere manier van backlight, dezelfde techniek is en deze techniek nou eenmaal niet zorgt voor de snelste responstijd. Daarom doet men daar ook van alles aan het beeld vloeiender te krijgen, hetgeen niet altijd geslaagd is.

Plasma maakt gebruikt van een heel andere techniek, en daarbij is nauwelijks sprake van een responstijd. Maar daarbij is dan ook geen sprake van openen en sluiten van pixels en backlight. Daarom is er ook geen sprake van bv. 'clouding' of 'backlight bleeding' en is elke pixel een eigen lichtbron, zoals dat nu ook geld voor de Oled Tv. Dat zorgt voor een zeer snelle respons/reactietijd en voor een (veel) betere weergave, waaronder betere zwartwaarden. De pixels welke dan donker moeten zijn, worden niet afgesloten zoals bij LCD/Led, maar worden simpelweg uitgeschakeld waardoor deze zwart worden. Dat zorgt uiteraard voor een heel andere beeldweergave. En omdat deze ook zo snel reageren, zullen ze een beter plaatje neerzetten, ook bij interlaced beelden. En gelukkig gebruikt men steeds beter chipsets, waardoor de de-interlacing en de up- of downscaling veel beter verloopt.

Nu zijn er ook wel toestellen met 'local dimming' wat ook weer voor een wat beter resultaat zorgt, maar persoonlijk zie ik dat als noodoplossing voor een probleem dat men niet verholpen krijgt in de LCD/Led: clouding, backlight bleeding en slechte zwartwaarden. Natuurlijk word het beeld zwart op die plaatsen waar je het backlight uitschakelt, maar daarmee gaan vaak ook details verloren in het gebied met bv. grijstinten. Het beeld is dan mooi zwart, maar met testen sloot ik vaak 2 tv's aan op 1 bron, en bij een zwart deel in het scherm van de Led, wat er op het eerste zicht mooi uitzag, bleek de plasma nog van alles weer te geven aan kleine details in dat gebied. Daar weleens met een verkoper over gehad en dan was het antwoord simpel: "Als men dat niet weet, mist men het ook niet". ......
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Ik heb boven nog een 720p TV staan en daar heb ik elke mediabox die ik erop heb gehad op 720p gezet, dan hoeft de TV niet 1080i weer terug te zetten naar 720p.

Ben benieuwd of dat een verbetering is van je beeld.

Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je een 720p TV hebt, ik heb dit niet goed duidelijk.


Kijk Be rt

Dat doe je goed. Een scherm hoeft dan niet te gaan rekenen en downscalen en bovendien bied je deze meteen een Progressief signaal aan. Ook dan hoeft de Tv dus niet om te gaan rekenen en te de-interlacen. Maar heb je een Full-HD Tv, en er word via Ziggo een signaal aangeleverd van 1080I, is de XL wel erg goed in de de-interlacing. Overigens doet de nieuwe Humax 5500c/5550c dat ook prima. Ergens dus jammer dat de andere types deze chipset niet aan boord hebben, maar deze zijn dan ook ouder. En van opvolgers daarvoor is nog niets bekend. Sterker nog, de Humax 5400c is uit het gamma gehaald en de 5200c is alleen nog te koop als bundel met de TV+H3. Er verandert dus stiekem weg wel wat. Ben dus benieuwd naar het vervolg....
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo TheoRijswijk, welkom op onze Community. Dit is een leuk onderwerp die je hebt aangesneden, maar je schitttert wel een klein beetje door afwezigheid van verdere reacties.

TheoRijswijk wrote:
Het lijkt er op dat men niet hoger komt dan 720p i.p.v 1080i.(6 tot 8Mb/s)

Waar ervaar je dit? Meet je dit of heb je dit ergens opgepikt? Vind je de kwaliteit in de praktijk niet goed?

Willem-A wrote:
Nu is de vraag van TheoRijswijk in welke bitrate Ziggo uitzend bij het HD kanalen pakket, en dat kan ik niet beantwoorden. En gezien daar ook nog geen antwoord op is gekomen, is dit wellicht een vraag voor een van de moderators. Dus Anne H Ziggo, vertel.... :wink:

We hebben geen lijst paraat die voor publicatie geschikt is. Wat ons betreft gaat het om interne technische details, er is geen minimale bitrate die we moeten leveren. Mensen mogen gewoon altijd goede kwaliteit verwachten. De bitrates zijn VBR en de target bitrate kan daarnaast ook variëren. Dit kan zelfs tijdelijk lager zijn om een veel-bekeken-item-met-snelle-beelden op dezelfde transportstream (voetbal!) iets meer bandbreedte te geven. Sommige mensen meten dit regelmatig met bepaalde meet tools. ArChie.DVB weet er veel meer van bijvoorbeeld 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic