Vraag
Reacties
Oplossing
twansalemink
Level 1

Wanneer wordt IP-TV zonder vertraging mogelijk?

Wanneer wordt ip-tv nu live zonder vertraging? Analoog heeft minder delay dan dvb-c dvb-T of ip-tv.

is dit technisch op te lossen vooral fijn voor het al voetbal of andere sport evenementen?

0 Kudos
32 Reacties 32
Meldingen
Aan Uit
DON PAPA
Level 17

@Karel. Schreef: Vertragingen zijn niet te voorkomen. Het signaal aangeboden door de aanbieder wordt omgezet naar een geschikte uitzendnorm bij de diverse providers wat bij hen mogelijk is.

Ik lees net dat KPN er wat aangaat doen bij de NPO zenders, ze schrijven namelijk op hun eigen forum dat ze over 2 a 3 maanden de volgende aanpassing gaan doen "Ten eerste gaan we de bron-streams van de NPO gebruikt worden. Dat betekent dat we bij KPN iTV de streams niet nog een keer gaan encoden, en dus zul je met minder vertraging het beeld ontvangen. Fijn als je een belangrijke voetbal wedstrijd kijkt en niet de buren eerder wilt horen juichen. Ander bijkomend voordeel is dat de bron-streams een nog hogere bitrate hebben (rond de 14Mbit)"

Bron: KPN introduceert KPN TV+ | KPN Community

Hopelijk gaat Ziggo ze hierin volgen met ipTV 😉

trebor66
Level 12

Blijkbaar niet nog niet, kijk net weer via de Mediabox  Next Mini, en hoorde en zag het bericht komen dat Nederland gisteren de 1-0 scoorde. Op de tv moest het nog plaats vinden:-)

Bij KPN TV gaat dat beter. Zou mooi zijn als Ziggo daar eens wat aan deed.

Pasi
Level 19

@trebor66  schreef:

Blijkbaar niet nog niet, kijk net weer via de Mediabox  Next Mini, en hoorde en zag het bericht komen dat Nederland gisteren de 1-0 scoorde. Op de tv moest het nog plaats vinden:-)

Bij KPN TV gaat dat beter. Zou mooi zijn als Ziggo daar eens wat aan deed.

Iedere apparaat in de lijn bron <> tv, veroorzaakt een vertraging. Hoe minder apparatuur tussen bron en tv, hoe minder vertraging, hoe eerder beeld en geluid te zien en te horen zijn.

Het bron signaal, zal bij alle providers op dezelfde wijze worden aangeleverd, echter daarna is er een groot verschil. Bij Ziggo moet het signaal dan ook nog eens 1 ( of zelfs 2 ) keer van medium veranderen ( van/naar coax ), wat m.i. de meest vertraging zal opleveren.

Bij Ziggo met Next :
IP van bron > Ziggo > glasvezel >> coax > Next > HDMI > tv

1 keer omzetten van medium.

Bij Ziggo met Mini :
IP van bron > Ziggo > glasvezel >> coax >> Modem/Router > IP > ( Wifi ? ) >> Mini > HDMI > tv

Waarbij 2 keer omzetten van medium en wifi veel vertraging zal veroorzaken.

Bij KPN :

IP van bron > Ziggo > glasvezel > Wifi ?  >> Mediabox > HDMI > tv

Zo ( toegegeven, erg simpel ) bekeken zal de vertraging met een Mini altijd het grootste zijn en laat nu juist dat Ziggo's nieuwe standaard zijn ! Daaraan zal Ziggo weinig kunnen veranderen, want coax vervangen door glasvezel zal m.i. nooit zal gebeuren.

wewanl
Level 17

Is de vertraging ook niet groter met IPTV op de coaxkabel dan op glasvezel?

Aangezien de latency altijd groter is op de coaxkabel dan op glasvezel kan dit ook invloed hebben op de vertraging van het videobeeld.

0 Kudos
trebor66
Level 12

Ik dacht KPN TV+ gaat via Ethernet, Next mini van Ziggo gaat via Ethernet. 

Waarom dan toch zoveel trager via Next mini

Maar zo simpel is het niet als ik jouw uitleg zie:-)

Het kan irritant zijn als je sport volgt bijvoorbeeld en je gebruikt daar een app bij die alle scores doorgeeeft.

Bij F1 heb je bijvoorbeeld ook een mogelijkheid om real data te volgen via F1 TV, maar ja dat sluit dan dus niet aan als je tegelijk naar de tv kijkt.  

Met de CI+module kan je het nog een beetje oplossen, omdat die nog rechtstreeks aan de coax kabel zit(als dat nog zo is tenminste). 

0 Kudos
Karel.
Level 17

Ook als alle omzettingen een tijdsduur van 0 hebben, dan zal nog het beeld vertraagd weergegeven worden.

Bij ontvangst van een IP-TV stream zal in de ontvanger eerst een kleine buffergeheugen gevuld worden voordat met afspelen wordt begonnen. De stream over het internet is meestal niet continue maar in brokjes. Als er een kleine onderbreking in de stroom pakketjes is, zal de ontvanger gewoon blijven afspelen vanuit het buffergeheugen en is er vaak tijd genoeg om het buffer geheugen weer aan te vullen. Als kijker merk je van de verstoring dan (nauwelijks) niets van.

0 Kudos
Videopionier
Level 10

Voor de kijker merkbare vertraging treedt niet op bij omzettingen van glas naar RF en WiFi gebruik.

Dan praat je over milliseconden!

Wel merkbare vertraging ontstaat bij het encoderen van de bron (HDSDI) naar H26x.

Die vertraging wordt bepaald door het aantal beelden van de GOP, Group Of Pictures.

En dan praat je over 40 mS per beeldje.  Bij een GOP van 28 is dat al ruim 1 seconde.

Maar dat is voor alle aanbieders hetzelfde, hoewel bij sommigen meerdere encoders achter elkaar staan.

Bij IPTV komt daar ook een extra encoder (H265), een scaler en natuurlijk de benodigde buffertijd bij.

Er zijn wel ontwikkelingen om IPTV buffering te verkorten maar die zijn vooralsnog voor point-to-point verbindingen bedoeld.

Pasi
Level 19

@Videopionier  schreef:
...

Wel merkbare vertraging ontstaat bij het encoderen van de bron (HDSDI) naar H26x.

Die vertraging wordt bepaald door het aantal beelden van de GOP, Group Of Pictures.

En dan praat je over 40 mS per beeldje.  Bij een GOP van 28 is dat al ruim 1 seconde.

Maar dat is voor alle aanbieders hetzelfde, hoewel bij sommigen meerdere encoders achter elkaar staan.
...

"...Maar dat is voor alle aanbieders hetzelfde..."

Inderdaad. Dus daar zal het tijdsverschil tussen KPN en Ziggo niet door veroorzaakt worden ! Dus zullen andere zaken die vertraging veroorzaken. Vandaar mijn ( simpele ) poging om dit voor iedereen uit te leggen.

0 Kudos
Videopionier
Level 10

@Pasi  schreef:

@Videopionier  schreef:
...

...

"...Maar dat is voor alle aanbieders hetzelfde..."

Inderdaad. Dus daar zal het tijdsverschil tussen KPN en Ziggo niet door veroorzaakt worden ! Dus zullen andere zaken die vertraging veroorzaken. Vandaar mijn ( simpele ) poging om dit voor iedereen uit te leggen.

Dat verschil zal hem zitten in het gebruik van DASH. Ik heb begrepen dat dat nog niet zo lang geleden is uitgeschakeld door KPN. Ze meldden trots dat ze nu het bron signaal van de provider gebruiken, zonder verdere encoding.

Videopionier
Level 10

De resultaten van een klein onderzoekje:

Ik heb geen KPN hier, wel de Ziggo Next Mini.

Ik heb op mijn telefoon zowel de KPN+ app als de ZiggoGo app.

Dus die verschillen kan ik wel meten.

Het beeld op de KPN+ app is er ca 2 seconde eerder dan op de Ziggo app.

Dat zijn geen dramatische verschillen. Temeer daar de vertraging altijd varieert bij IPTV.

Het verschil tussen het DVB-C signaal en de ZiggoGo app is ca 10 seconden. Dat is zeer redelijk te noemen. Toen ik nog Canal Digitaal had was de vertraging van hun app tussen de 30 en 45 seconden vergeleken met het DVB-C signaal van Ziggo.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Videopionier  schreef:

...Ik heb begrepen dat dat nog niet zo lang geleden is uitgeschakeld door KPN. Ze meldden trots dat ze nu het bron signaal van de provider gebruiken, zonder verdere encoding.

Ik denk dat KPN daar trots op mag zijn, want hoe minder er aan het originele signaal veranderd wordt, des te beter het ( signaal ) is !

Garihd
Level 17

@Pasi  schreef:

@Videopionier  schreef:

...Ik heb begrepen dat dat nog niet zo lang geleden is uitgeschakeld door KPN. Ze meldden trots dat ze nu het bron signaal van de provider gebruiken, zonder verdere encoding.

Ik denk dat KPN daar trots op mag zijn, want hoe minder er aan het originele signaal veranderd wordt, des te beter het ( signaal ) is !

Niet veel om trots op te zijn het zal tijd worden. Eerdere leveranciers via glasvezel hadden dit rond 2015 of eerder al. Bij KPN waren er toen wel 10 kanalen met een iets hogere bitrate en bij die andere providers alle kanalen. Eigenlijk vergelijkbaar met de paar kanalen die via Ziggo Go TV wel in 1080p worden doorgeven en gewoon Ziggo Go niet.

Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Ikzelf geef niks om voetbal, maar soms kan die vertraging misschien best wel handig zijn: als de buren gaan schreeuwen dan heb je in elk geval 10 à 15 sec. om 💩 door te trekken en vol verwachting af te wachten wat er gaat gebeuren. 🙃