1
Vraag
2
Reacties
Anique

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Waarom is er een limiet op extra digitale ontvangers?

Waarom kan de klant van Ziggo maar maximaal 2 extra mediaboxen of 2 extra CI+ modules krijgen?
Ik vraag me echt af wat de reden daarvan is.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Anique wrote:
Waarom kan de klant van Ziggo maar maximaal 2 extra mediaboxen of 2 extra CI+ modules krijgen?
Ik vraag me echt af wat de reden daarvan is.

De capaciteit van het netwerk. Als iedereen een onbeperkt aantal apparaten zou kunnen aansluiten, zou dat te veel capaciteit vragen. Nu wordt de beschikbare capaciteit eerlijk tussen de klanten verdeeld.

Bekijk in context

46 Reacties 46
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Anique wrote:
Waarom kan de klant van Ziggo maar maximaal 2 extra mediaboxen of 2 extra CI+ modules krijgen?
Ik vraag me echt af wat de reden daarvan is.

De capaciteit van het netwerk. Als iedereen een onbeperkt aantal apparaten zou kunnen aansluiten, zou dat te veel capaciteit vragen. Nu wordt de beschikbare capaciteit eerlijk tussen de klanten verdeeld.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jan F. wrote:

Anique wrote:
Waarom kan de klant van Ziggo maar maximaal 2 extra mediaboxen of 2 extra CI+ modules krijgen?
Ik vraag me echt af wat de reden daarvan is.
De capaciteit van het netwerk. Als iedereen een onbeperkt aantal apparaten zou kunnen aansluiten, zou dat te veel capaciteit vragen. Nu wordt de beschikbare capaciteit eerlijk tussen de klanten verdeeld.


Tja, maar je kan er natuurlijk altijd apparaten bij kopen in de handel. Dan wellicht alleen voor de vrije zenders, maar toch... je sluit ze wel aan op het netwerk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Voor de ontvangst van Live-TV zenders zie ik geen capaciteitsprobleem.

Die staan toch op de kabel. Zoals Willem al opmerkt kun je het vrije digitale Kabel-TV pakket op net zoveel TV's ontvangen als je maar wilt. Via de DVB-C Tuner die in de TV zit, of via een zelf aangeschafte voor Ziggo geschikte Mediabox. Dat er een limiet van slechts 3 zit op het kunnen decoderen van zenders via losse Smartcard, ingebouwde Smartcard in een Ziggo Box of CI+ Module + Smartcard, heb ik nooit zo goed begrepen. Limiet ok, maar waarom 3?
Zelf had ik (in voormalig Ziggo) trouwens 5 Smartcards. Dat is nu 4 + een Next geworden. Dat is een oude fZiggo regeling, die voor je blijft gelden. 5 lijkt me een begrijpelijker maximum.

Wat wel extra beslag legt op de capaciteit is het gebruik van Interaktieve diensten, die via Internet worden geleverd. Kunnen decoderen levert meteen die diensten (behalve in fUPC met CI+Module/Smartcard). Dan moet je die wel tegelijk gaan afnemen op meer dan drie TV's, als dat zou mogen.
In de normale praktijk gebeurt dat niet. En als je iets idioots doet, op een Bungalowpark bijvoorbeeld, dan loop je vanzelf tegen de beperking van je Internetverbinding aan, als er geen limiet zou zitten op het gebruik van interaktieve diensten. Ook hierbij zie ik dus geen capaciteitsprobleem voor Ziggo.

Kortom: max 3 keer mogen decoderen (+ vaak ook interaktieve diensten), snap ik niet en vind ik aan de lage kant, die overigens wel zo'n beetje zal voldoen bij de meeste gezinnen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Zelf had ik (in voormalig Ziggo) trouwens 5 Smartcards. Dat is nu 4 + een Next geworden. Dat is een oude fZiggo regeling, die voor je blijft gelden. 5 lijkt me een begrijpelijker maximum".

De Next telt, net als de XL mee als smartcard. Het zijn er dus nog 5. Ook in die apparaten is een smartcard aanwezig, maar niet fysiek.
Anique
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ok... Extra uitleg bij mijn vraag: Ik sta al een paar jaar in de Ziggo shopinshop en ik zoek een antwoord naar mijn klanten toe. Steeds meer klanten (met name de recente die dus niet in het bezit zijn van een eigen smartcard) balen van dat limiet. Ik ben uiteraard bekend met diverse alternatieven. Maar ik begrijp dus dat het afschakelen van analoge televisie (ook dat maakt menig klant niet vrolijk) niet voldoende is om de kwaliteit van het netwerk te waarborgen...
Bedankt voor jullie reacties!
Anique
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
hanh wrote:
Voor de ontvangst van Live-TV zenders zie ik geen capaciteitsprobleem.

Die staan toch op de kabel. Zoals Willem al opmerkt kun je het vrije digitale Kabel-TV pakket op net zoveel TV's ontvangen als je maar wilt. Via de DVB-C Tuner die in de TV zit, of via een zelf aangeschafte voor Ziggo geschikte Mediabox. Dat er een limiet van slechts 3 zit op het kunnen decoderen van zenders via losse Smartcard, ingebouwde Smartcard in een Ziggo Box of CI+ Module + Smartcard, heb ik nooit zo goed begrepen. Limiet ok, maar waarom 3?
Zelf had ik (in voormalig Ziggo) trouwens 5 Smartcards. Dat is nu 4 + een Next geworden. Dat is een oude fZiggo regeling, die voor je blijft gelden. 5 lijkt me een begrijpelijker maximum.

Wat wel extra beslag legt op de capaciteit is het gebruik van Interaktieve diensten, die via Internet worden geleverd. Kunnen decoderen levert meteen die diensten (behalve in fUPC met CI+Module/Smartcard). Dan moet je die wel tegelijk gaan afnemen op meer dan drie TV's, als dat zou mogen.
In de normale praktijk gebeurt dat niet. En als je iets idioots doet, op een Bungalowpark bijvoorbeeld, dan loop je vanzelf tegen de beperking van je Internetverbinding aan, als er geen limiet zou zitten op het gebruik van interaktieve diensten. Ook hierbij zie ik dus geen capaciteitsprobleem voor Ziggo.

Kortom: max 3 keer mogen decoderen (+ vaak ook interaktieve diensten), snap ik niet en vind ik aan de lage kant, die overigens wel zo'n beetje zal voldoen bij de meeste gezinnen.






" Dat er een limiet van slechts 3 zit op het kunnen decoderen van zenders via losse Smartcard, ingebouwde Smartcard in een Ziggo Box of CI+ Module + Smartcard, heb ik nooit zo goed begrepen. Limiet ok, maar waarom 3? "

Stukje hierboven is dus ook waar ik tegenaan loop in mijn gesprekken met de klanten..
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Anique wrote:
........" Dat er een limiet van slechts 3 zit op het kunnen decoderen van zenders via losse Smartcard, ingebouwde Smartcard in een Ziggo Box of CI+ Module + Smartcard, heb ik nooit zo goed begrepen. Limiet ok, maar waarom 3? "

Anique
Dit is niet correct. Lees de algemene voorwaarden art 12.7
robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Dat is (deels) onzin. Voor de mediaboxen met terugkijk functies geldt dit ja hoewel met een degelijke implementatie het geen verschil zou mogen maken. Je zou hierbij kunnen denken aan het beperken van de interactieve functies tot maximaal 2 mediaboxen per abonnement. Maar ik kan mij niet voorstellen dat wanneer je een 250 of 500 Mbps abonnement hebt een mediabox meer of minder veel uitmaakt.

 

CI+ modules gebruiken geen bandbreedte. Het enige wat ze doen is de codes van de smartcard vragen en een gecodeerde DVB-C substream decoderen. Ik snap dus ook niet waarom Ziggo niet gewoon de totale limiet op 5 zet. Dus 2 mediaboxen en dan nog 3 CI+ modules met smartcard.

 

Maargoed, Ziggo snijdt zichzelf in de vingers want mensen zoals ik hebben om die reden geen abonnement meer. Ik vind het allemaal al veel te duur en dan moet ik ook nog per toestel verplicht een CI+ module gaan huren als ik extra pakketten wil? Tien jaar terug kostte kabelTV €16 en had ik Digitaal Totaal €10 en Film1 €15 op 4 smartcards. Als ik hetzelfde nu zou willen ben ik ruim €60/maand kwijt en dan voor 3 televisies.

 

Maar alles gaat naar huur toe. Digitenne doet dit sinds DVB-T2 ook en Canal Digitaal vraagt gewoon zo belachelijk veel voor smartcards en administratiekosten dat je mogelijk met huur zelfs goedkoper uit bent. Het verhuren van apparatuur is gewoon het "verdienmodel". Vind ik overigens zo'n naar woord, als ik het hoor dan grijp ik al naar mijn portemonnee om te controleren of al mijn geld er nog is. Als iemand "verdienmodel" zegt dan hoor ik "geldklopperij".

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Zie mijn vorige bericht. Gewoon decoderen van zenders kost geen bandbreedte. Alleen de interactieve functies van de mediaboxen en dit kan makkelijk opgelost worden door het aantal interactieve gelijktijdige functies per klant te beperken. Er is geen technische reden waarom een klant niet 2 mediaboxen en 3 CI+ modules zou kunnen gebruiken.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

@robinhey 

als je al een bestaand abonnement met 4 smartcards hebt dan kun je die gewoon blijven gebruiken  

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het is een topic uit 2019 mannen... Nooit als 'opgelost' aangemerkt @Maud ? 😉

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Het topic is waarschijnlijk open komen te staan door de overgang naar ons nieuwe systeem @Willem-A1

Geen man over boord, Jullie mogen hier best nog even over discussiëren 😉

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @Jiri 

Ik dacht dat een opgelost topic altijd werd gesloten. Dat begreep ik laatst ook nog van een collega van je. Jullie denken daar waarschijnlijk verschillend over. is ook niet erg dat er nog wat wordt geplaatst, maar de mensen van toen zullen het waarschijnlijk niet meer lezen. Van één persoon weet ik dat helaas zeker ... 😪

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Willem-A1 het hangt er een beetje van af of het echt over hetzelfde gaat of dat het probleem compleet anders is. 
Officieel hoort het topic dan ook gesloten te zijn, maar door een fout is deze heropend. Nu kan ik dit topic sluiten en de nieuwe reacties naar een ander topic verplaatsen, maar dat heeft in mijn ogen niet heel veel zin. 

Helaas kan niet iedereen het meer lezen inderdaad 😞

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Dat geldt voor bestaande abonnementen en bestaande geactiveerde smartcards. En het probleem is veel breder. Je kunt als nieuwe klant nog steeds niet meer dan 3 apparaten registeren en je kunt oude smartcards als nieuwe abonnee niet meer gebruiken.

 

Ik, en met mij veel mensen, zijn geen bestaande Ziggo klant meer. En vanwege de zwaardere beperkingen zijn ik, en met mij diezelfde mensen, niet van plan een Ziggo abonnement te nemen. Het grote voordeel van kabel Televisie was altijd dat je een onbeperkt aantal Televisies op een aansluiting kunt aansluiten. Het was ook lang de reden dat ik geen Digitale Televisie had.

 

Pas toen Ziggo mij een GRATIS ontvanger aanbood in 2007 (Lees goed: GRATIS, dus geen aanschafkosten, en ook geen huur, GRATIS!) en ik erachter kwan dat je op marktplaats voor een paar tientjes Humax IR Fox-C ontvanger inclusief smartcard kon kopen stapte ik over.

 

Al mijn televisies hebben een DVB-C ontvanger. En ik heb nog een stuk of 5 Humax HD decoders en smartcards.

 

Maar blijkbaar wil Ziggo mij niet weer als klant want ik wordt alleen klant als ik alle 5 de oude smartcards geheractiveerd kan krijgen zonder dat ik huur hoef te betalen.

 

Misschien neem ik het basis pakket wat je vrij kunt ontvangen op alle televisies. Maar ik vraag mij af hoelang dat feest nog doorgaat. Ik denk dat je straks ook voor het basis pakket voor elke TV een ontvanger of CI+ module nodig hebt. In het oude ziggo gebied was dit ook zo (op een paar zenders na). UPC was degene met een FreeToCable basis pakket. Ik vermoed dat die keuze puur is gemaakt omdat er anders problemen zouden optreden bij heel veel UPC klanten.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Ik denk dat de discussie ook nog wel blijft zolang Ziggo het "rent-or-die" en "4-is-teveel" beleid hanteert.

 

En de oplossing is heel simpel:

- weer koopapparatuur aanbieden naast de bestaande huurapparatuur

- de mogelijkheid losse smartcards te kopen en oude smartcards te heractiveren

- de limiet voor ontvangers verhogen tot 5 (en eventueel tot 10 voor grote aantoonbare huishoudens)

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@robinhey 

Wat jij wilt gaat echt niet meer gebeuren. Smartcards worden gewoonweg niet meer geactiveerd. Die kun je dus gewoon weggooien. Losse smartcards komen er ook niet meer, of er moet al een wonder gebeuren. Wil je nog een (IRdeto) smartcard voor een van je Humax  decoders/PVR's, zal je een module moeten huren en daar de smartcard van gebruiken. En er is een limiet aan smartcards, waarbij de mediabox XL of Next ook in mee tellen. Maar dat alles maakt je Humax apparaten niet waardeloos, want je zal vast weten dat je hiermee wel gewoon de vrije zenders kan bekijken. Meer kan ik er niet van maken, en Ziggo ook niet. Nou ja, die willen er niet meer van maken. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

PS: @robinhey , je schrijft dit wel tussen aanhalingstekens: "rent-or-die".  Maar ik weet toch niet helemaal goed wat ik mee moet. Ikzelf vind het niet helemaal gepast, maar dat is mijn mening natuurlijk... 

Willem

Ondersteuning Humax/Quantis electronics

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dit "probleem" kan en zal ook bij de leveranciers liggen, die zullen Ziggo het limiet van 3 of 5 opleggen, want ook via de Ziggo Go apps mogen er maar 3 tegelijk kijken.

 

Ps @robinhey  alle overige providers hebben ook een maximum zolang de ongecodeerde kanalen genoeg zijn kan je bij Ziggo de meeste TV's en of DVB-C ontvangers aansluiten zonder extra kosten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic