Vraag
Reacties
Oplossing
Emile WG
Level 4

WTA tennis verdwenen bij Ziggo Sport

Het vrouwen WTA toptennis lijkt definitief bij Ziggo Sport verdwenen te zijn. Op de officiële WTA site wordt Ziggo niet meer genoemd als uitzendkanaal. Het is dus ook maar de vraag of van het toernooi in Rosmalen straks in juni de vrouwenparttijen te zien zullen zijn. Al met al is Ziggo bij lange na niet hét tenniskanaal van Nederland.  Ziggo heeft klaarblijkelijk geen geld over voor kwalitatief hoogstaande WTA toernooien, maar wel voor uitsluitend ATP mannentoernooien, zelfs al doen daar relatief veel minder geklasseerde spelers aan mee. Het is een keus, maar wel eentje waarbij de WTA liefhebber volledig in de steek wordt gelaten. Schrale troost is, dat Ziggo nog wel Wimbledon uitzendt.....

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen
35 Reacties 35
HaJee83
Level 13

Ik lees dit op Totaaltv: "Toch kan een deel van de Nederlandse WTA-fans naar wedstrijden in dit toernooi kijken. Hiervoor is dan wel een nieuwer model Smart TV nodig van Samsung. Bij deze televisies is toegang aanwezig tot meer dan honderd zogenaamde FAST-kanalen via het online platform Samsung TV Plus. De tenniszender Tennis Channel is via kanaal 4513 beschikbaar. Op Tennis Channel is met enige regelmaat WTA-content te bekijken."

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-duwt-sportliefhebbers-richting-online-televisie/

Emile WG
Level 4
Topicstarter

Ja, dat klopt. Maar de 'Samsung variant' van Tennis Channel beperkt zich tot herhalingen van delen van wedstrijden van een paar jaar geleden.

0 Kudos
t10eke
Level 2

Ja en nee! WTA heeft zoals ik schreef geen app. De afspeelfunctie op hun website heeft wel een cast icoontje. Vanaf mijn laptop naar de TV werkt dat prima. Maar het is me nog nooit gelukt om dat vanaf mijn tablet te doen helaas (misschien moet ik eens een andere browser proberen). 

Jammer is wel dat bij terugkijken van eerdere wedstrijden de lengte erbij staat. Als je dan 1 set gezien hebt en de rest duurt nog maar een half uurtje, kun je wel raden wie er gewonnen heeft!

De ATP heeft wel een app, de castfunctie daarvan werkt prima. Vanaf de laptop kan ik ook met de cast functie van de browser naar de TV gaan vanuit hun website, ook goed. ATP heeft bij de instellingen een optie om score en lengte wedstrijd te verbergen. Dan blijft het echt een verrassing (als je de uitslagen nog niet hebt opgezocht 😀). 

Soms kijk ik meerdere wedstrijden tegelijk: eentje op Ziggo Tennis, eentje op mijn laptop en eentje op mijn tablet. Heerlijk om zoveel mogelijkheden te hebben.

Nog een tip: op vakantie in West-Europa heb ik tot nu toe geen last van Geoblocking gehad, altijd zowel WTA als ATP kunnen kijken.

En oh ja, hadden jullie begin van het jaar gemerkt dat de United Cup ineens bij Viaplay zat? Die hebben verder volgens mij ook geen tennis; pas nog gecheckt. Wel bij een enquête ingevuld dat ik graag WTA tennis zou zien. Maar betwijfel of dat gaat helpen!

0 Kudos
oosterhofm
Level 2

Jammer dat Ziggo liever minder goede herentennis toernooien laat zien, vaak zelfs op meerdere kanalen gelijktijdig terwijl er gelijktijdig toptennis WTA gespeeld wordt bij de dames.

zeet teleurstellend deze opstelling

Emile WG
Level 4
Topicstarter

Ja. Sinds begin dit jaar wordt het WTA tennis niet meer in NL uitgezonden. Alleen met een abonnement op WTA TV zijn de WTA toernooien nog te volgen. Ziggo laat de vele WTA liefhebbers dus gewoon in kou staan. Het interesseert ze ook gewoon niet.

0 Kudos
Kwabbernoot%
Level 1

Dag Jacob, Ik snap je antwoord, niettemin is het bijzonder spijtig dat het vrouwentennis, ook de kleinere toernooien, niet worden uitgezonden via Ziggo Sport. 

0 Kudos
oosterhofm
Level 2

Ziggo maakt een keuze welk toernooi het interessants is? Dat kan ik niet geloven.

Het lijkt erop dat het Ziggo totaal niets interesseert of dat het om andere, voor mij onduidelijke redenen, zo gaat, of men heeft er helemaal geen verstand van.

Er worden derderangs vage toernooien van herentennis uitgezonden waaraan tennissers meedoen waarvan ik nog nooit gehoord heb!!!

Vaak ook dezelfde wedstrijden tegelijkertijd op 2 kanalen, terwijl er op hetzelfde moment grote WTA toernooien gespeeld worden met toppers uit het vrouwentennis.

0 Kudos
t10eke
Level 2

Sorry, maar dat is geen realistisch antwoord van JAcob. Er zijn vrijwel elke week zowel WTA als ATP toernooien. Maar lang niet altijd zijn er zowel mannen als vrouwen op hetzelfde toernooi. Dus wat is nou dat argumentatie? Dat als er zowel mannen als vrouwen aan hetzelfde toernooi meedoen, jullie er voor kiezen om alleen de wedstrijden van de mannen te laten zien? Maar al die andere weken dan? De keuze is om "kleinere" WTA toernooien niet uit te zenden. Maar de grote zenden jullie ook niet uit. Wat noemen jullie trouwens "klein", de 250 toernooien? Neem de week van 27 januari: toen hebben jullie er voor gekozen het ATP 250 toernooi van Montpellier uit te zenden. En niets van het WTA 500 toernooi in Linz. En dan de week van 10 februari: toen hebben jullie de ATP 250 toernooien van Marseille, Delray Beach en Buenos Aires uitgezonden. En niets van het WTA 1000 toernooi in Doha. Zo is het ook het hele vorige jaar gegaan, ondanks dat er toen nog op de Ziggo Sport website stond dat beelden van WTA 500 en 1000 toernooien uitgezonden werden. En het is pertinent niet waar dat de WTA  100 toernooien altijd gezamenlijke toernooien met de ATP zijn, dat heb ik net bewezen.  Geef nou gewoon maar toe dat Ziggo Sport er voor gekozen heeft om geen enkel WTA toernooi uit te zenden. Dat zou een stuk eerlijker zijn!

Ik zie ook mensen die het over Eurosport hebben, maar daar hebben ze alleen de rechten van de Grand Slams. Ik heb een tijdje geleden ook al hier geschreven dat een abonnement nemen op de streamingdienst van de WTA de enige optie is voor Nederlandse ingezetenen om WTA tennis te kijken. Er wordt wel gesproken over Tennis Channel, maar vanuit Nederland kun je daar ook bijna geen WTA toernooien zien (rechtenkwestie). Een abonnement op de ATP streaming dienst kan ik trouwens ook aanbevelen. Want nu Ziggo Sport er zelfs geregeld voor kiest om ook op kanaal 4 voetbal uit te zenden terwijl er ATP tennis is, is het helemaal armoe troef.

Tenslotte nog een tip, zowel bij de ATP als de WTA kun je de toernooien uit de lagere klasse ( ATP Challenger, WTA 125) gratis kijken.

0 Kudos
t10eke
Level 2

Nee, WTA tennis is niet naar Viaplay gegaan. Het enig tennistoernooi dat Viaplay de laatste twee jaar heeft uitgezonden is de United Cup. Daar spelen zowel mannen als vrouwen in ene "landenteam".

Je kunt hier echt alleen maar WTA tennis kijken met een abonnement op de WTA streaming dienst (https://wtatv.com/). Die is trouwens niet eens zo heel duur.

Jos
Community Moderator
Community Moderator

@t10eke dank voor je uiteenzetting. Het gaat hier om een oud topic waar een reactie op komt. Voor de WTA heeft Ziggo Sport geen uitzendrechten en kan ik niet meer nagaan hoe dit in het verleden ging of er sprake was van dubbeling in uitzendtijden of dat simpelweg de keuze gemaakt werd het niet uit te zenden. 

Kijk op Ziggo Sport | Tennis voor het overzicht van het huidige aanbod wat Ziggo Sport te bieden heeft.   

Jouw tip om een abonnement op WTA streaming te nemen is op dit moment dan ook de enige oplossing. 

0 Kudos
MarqyF68
Level 1

Nu, inmiddels 2025 klopt deze uitleg niet (mogelijk eerder ook niet).

Het toernooi van Rome is zowel ATP als WTA.

Ik zie nu op een live score app, vrij armoedig dus, de scores van Aranxta Rus terwijl Ziggo, omdat er geen mannenwedstrijden meer worden gespeeld, naar totaal andere sporten uitwijkt op alle zenders...

Dit klopt echt voor geen meter.

0 Kudos
MarqyF68
Level 1

Mijn reactie belandt op dit forum volgens mij in 1998.

Maar reden om abbo te overwegen is alleen ATP tennis uit te zenden en geen WTA.

Andere data is een drogredenatie: Rome tt is voor vrouwen én mannen.

Succes ermee

0 Kudos
oosterhofm
Level 2

Helemaal mee eens. 

Ziggo zendt liever derderangs ATP toernooien uit of als er echt geen mannentennis te vinden is wordt er gekozen voor niet interessante voetbalwedstrijden of nog minder interessante sporten en dan vaak ook nog op 2 kanalen hetzelfde.

0 Kudos
Hatolex
Level 16

Net zo goed dat jij vrouwentennis interssant vind, zijn er waarschijnlijk meer mensen geïnteresseerd in een in jouw ogen minder belangrijke  voetbalwedstrijd.  Het is maar net waar je voorkeur ligt.

0 Kudos
Emile WG
Level 4
Topicstarter

Ziggo noemt zich dé tenniszender van Nederland. Maar dat klopt dus niet. Na de overname van de ATP en WTA rechten van FOXSports (ESPN) is het WTA geruisloos door Ziggo afgevoerd. Wat ws ook meespeelt is, dat er na het stoppen van Kiki Bertens toen, geen echte NL topper (v) meer in het WTA circuit meedraaide. De vele liefhebbers van het vrouwentoptennis zijn dus door Ziggo gewoon afgeserveerd als zijnde niet belangrijk. Alleen van het relatief kleine (maar wel leuke) toernooi in Rosmalen worden straks zowel mannen- als vrouwenpartijen uitgezonden. Waar in de vele ons omringende buitenlanden het WTA vrouwentennis als een volwassen topsport wordt gezien en dus ook via diverse kanalen wordt aangeboden, daar vindt Ziggo vrouwentoptennis te oninteressant  om er ook maar verder een seconde aandacht aan te besteden.

oosterhofm
Level 2

klopt helemaal, maar er wordt bijna dagelijks wel heel veel voetbal uitgezonden en ongeveer 2x per jaar wta tennis.

0 Kudos