1
Vraag
2
Reacties
flupke01

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Vragen Quantis: Traag zappen en aanpassen display?

Vandaag Quantis radio aangesloten op versterker en Next. Werkt prima, maar er vallen 2 dingen op.

 

- Zappen gaat bijzonder traag. Tussen de 1 - 4 seconden. Is dat normaal? Klantenservice weet het eigenlijk ook niet.

- 3 cijfers voor Zendernaam in display. Is er een mogelijkheid die standaard weg te krijgen? Voor mij voegen ze niets toe (zeker niet als de voorkeurzenders zijn ingesteld) en ze nemen onnodig ruimte in op het display. 2 x drukken op de info/rds knop levert de gewenste situatie op, maar dat is niet permanent. Heb handleiding en menu al helemaal bekeken, er lijkt niets aan te doen, maar misschien mis ik toch iets?

 

Anders zou dat laatste wel(licht)  een goed idee zijn om te implementeren via firmware @Ziggo? Stelde de klantenservice medewerker ook al voor dit in de ideeënbox te gooien, maar volgens hem werd er toch niet naar hem geluisterd. Dan maar hier dus...

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @flupke01 

graag gedaan, en dichterbij als bij Quantis kunnen je ideeën niet komen. En daar komt het via mij absoluut terecht. Als zij me daar uitsluitsel over geven, laat ik het weten. 

Bekijk in context

11 Reacties 11
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hai @flupke01

Fijn dat alles goed is aangesloten en dat het werkt! Wel erg jammer dat het zappen zo traag gaat. Dit is niet bekend en ook geen bekend issue momenteel. Zou je hem eens kunnen resetten misschien? Is dit al vanaf het begin zo? 

Ah, er is geen manier om dit permanent weg te krijgen. Ik zal het doorgeven, misschien dat ze dit inderdaad een goed idee vinden! 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik zal eens kijken hoe snel het gaat met de Quantis welke hier staat. Maar zappen heeft nou eenmaal even de tijd nodig. De 3 cijfers zijn inderdaad niet permanent uit beeld te krijgen. Maar door enkele malen op de Info toets te drukken gaat de tekst wel scrollen. Iets waarvan men eerder aangaf dat dit niet zou kunnen. Of er updates komen voor de Quantis is me nog niet bekend. Kun jij daar wat over melden @Maud ?

Sluit de Next liefst separaat aan en niet op de Quantis. Op het schema van Ziggo word het doorlussen van de coax aansluiting wel aangegeven, maar dat is vaak niet aan te raden. Als het nu goed werkt, prima, maar anders de Next dus even op een andere manier aansluiten. Een mediabox XL moet sowieso afzonderlijk worden aangesloten, en dan moet er voor de Quantis een retourband stopfilter worden geplaatst. Dit even ter info.

Willem
ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

PS: Zappen tussen favorieten duurt hier maximaal 2 seconden. Dat is met het zappen op de gebruikelijke manier niet anders. Is je ontvangst wel helemaal correct? Haal anders de coax kabel naar de Next eens uit de Quantis. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. 

flupke01
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank voor de toelichting. Ik zie dat ik me niet nauwkeurig hebt uitgedrukt: met aansluiten op Quantis en Next had ik moeten zeggen dat dit alleen voor de toslink-kabel geldt, niet voor de Coax. De Coax is apart aangesloten via de antenneversterker (hier dus werkend als splitter)...

 

Ontvangst is op zich prima en lijkt zelfs mooier dan met fm, maar dat kan ook zelfbedrog zijn 😉 Met fm ging het zappen wel véél sneller.Nooit gemeten hoelang dat daarmee duurde, want er is me nooit enige vertraging opgevallen tijdens het zappen...

 

@MaudResetten wacht ik toch nog even mee, heb net alle voorkeurzenders ingesteld 😉 Overigens dacht ik in zoverre nog iets aan die 3 cijfers te hebben, dat ik daarmee snel naar een bepaalde zender zou kunnen gaan. Echter krijg ik dan standaard een foutmelding. Zou dat niet moeten kunnen? Kan nu eigenlijk alleen maar alle kanalen op en af gaan (vandaar ook dat ik nu nogal gehecht ben aan die voorkeurzenders).

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@flupke01 duidelijk. Dan kan de Next dus niets beïnvloeden. Maar hoelang duurt het zappen nu echt? Want dat kun je vrij gemakkelijk meten, en met mijn testapparaat is dat eigenlijk steeds identiek. 

Voorts kun je door een kanaalnummer in te toetsen snel naar een zender toe. Want je noemde eerder de 3 cijfers voor de zendernaam, en daar ik vanmiddag wat haast had heb ik daar niet veel aandacht aan besteed, maar dat is simpelweg het kanaalnummer van de betreffende zender. Dat dus weghalen door middel van een update is dus niet echt handig @Maud ...

Maar stel dat je naar 100%NL luistert op kanaal 821, dan kun je door bv. door 823 in te toetsen naar Qmusic Non Stop toe. Maar toets je in dit geval 822 in, zal er niets gebeuren, daar op dat kanaal geen zender aanwezig is. Luister je naar Qmusic Non Stop en je toetst 850 in, ga je naar WDR2 etc. En daarom is het dus niet handig dat kanaalnummer uit het display te verwijderen. Maar je moet altijd met een 8 beginnen bij het zoeken. Dus bv. 821, 830, 850 etc. vanaf 800, of eigenlijk 801 beginnen de radiokanalen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

flupke01
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zappen blijkt na nauwkeuriger meten tussen de 2 - 3 seconden te zitten. Die 4 was blijkbaar een uitzondering, kan ik i.i.g. zo snel niet reproduceren. Blijf het vergeleken met FM erg traag vinden, maar beter wordt het blijkbaar niet...

 

Wat betreft die foutmelding bij het rechtstreeks intoetsen; het bleek dat ik een 9 had opgeschreven op mijn presetlijstje, waar dit een 8 had moeten zijn. Dat schiet natuurlijk niet op... Het werkt dus wel zoals bedoeld.

 

Als @Maud inderdaad iets zou kunnen laten veranderen in de firmware, dan zou dat wat mij betreft ook niet het verwijderen van die 3 cijfers zijn (want inderdaad, ze hebben een functie), maar wel om een optie aan te bieden in het menu deze standaard niet te laten zien. En dan zo nodig wél bij drukken op info.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @flupke01 

als het apparaat verder goed werkt, dan moet je de 'tijd' voor het zappen inderdaad voor lief nemen. Gaat ook wel weer wennen. 

Mooi dat het nu werkt om via het intoetsen van kanaalnummers een andere zender te kunnen kiezen.

Maar ik denk dat het absoluut niet handig is die 3 cijfers uit het display te halen, en alleen bij het intoetsen van de Info toets weer oproepbaar te maken. Als ik zo alle zenders afga, is het ook zeer duidelijk om welke zenders het gaat. 

Maar ik leg dit wel even neer bij mijn contactpersonen van Quantis. 

Groet,

Willem

Ondersteuning Humax/Quantis electronics

flupke01
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nogmaals: ik zou dan ook als standaard die cijfers willen handhaven, maar tevens de optie ze uit te schakelen in de instellingen willen zien. Ikzelf kan ruim toe met de 8 presets; eenmaal ingesteld hoef ik die 3 cijfers niet meer te zien...

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@flupke01 ik snap je punt, en ik ga het ook even bij Quantis deponeren, maar men kan natuurlijk niet alles gaan aanpassen zoals de klant dat wil. Dat jij genoeg hebt aan de 8 presets, zegt natuurlijk niets over anderen. Als je het alle gebruikers vraagt, zal iedereen weer andere wensen hebben en dat kan onmogelijk allemaal worden opgevolgd. Jij kan aangeven dat je de kanaalnummers niet wilt, zien, maar een ander juist wel. 

Ziggo zal al in overeenstemming met Humax/Quantis moeten gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik heb vaker gezien dat men allemaal wensen ging uitten bij Humax ontvangers/PVR's/decoders, die er uiteindelijk ook niet of maar mondjesmaat kwamen. 

Ik heb inmiddels genoeg ervaring om te zeggen dat de kansen klein zijn. En ik verleen al zo'n 17 jaar ondersteuning voor Humax/Quantis, dus zit dicht bij het vuur. 

Als voorbeeld: jij wilt dit, een ander wil dat niet. De volgende wil dat het display kan dimmen, een ander wil dat het display geheel kan worden uitgezet  etc. Dat kan gewoonweg niet altijd. Niet alles werkt alleen met software. 

Maar ik leg het wel bij ze neer, en dat gaf ik eerder ook al aan. Ik snap dus niet helemaal je reactie met 'nogmaals'...

Willem

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@flupke01 

 

nog iets; Ziggo zal bij dergelijke dingen altijd aangeven het mee te nemen, of het zelfs te beloven dat iets er gaat komen. Dat doen de moderators (niet kwaad bedoeld) dus ook, want die willen de klanten tevreden houden. Maar eigenlijk kunnen ze maar beter eerlijk zijn, en gewoon zeggen waar het op staat, zonder loze beloftes, want als een klant op iets rekent, wat uiteindelijk toch niet komt, is de frustratie nog groter. Daarmee zeg ik niet dat wat jij wilt per se niet geïmplementeerd gaat worden, maar...  

Eerlijkheid. Dat is waar het om gaat. Daar is een klant, maar ook een bedrijf zelf, uiteindelijk het beste bij gebaat. 

flupke01
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

'Nogmaals' ging erover dat ik zeker niet pleit voor een standaard verwijdering van die cijfers, maar wél voor een optie daar desgewenst voor te kunnen kiezen. Aangezien je nogal stellig aangaf verwijdering een slecht idee te vinden, vond ik het nodig mijn visie nog eens te benadrukken.

 

Verder heb ik geen verwachtingen in deze. Het zou me sterk verbazen als er in de praktijk iets met mijn wens hierin zou gebeuren, maar ik denk dat het van belang is dat dit soort wensen/signalen op de juiste plek terechtkomen. Niet geschoten is altijd mis.

 

Ik ben er zelf sterk voor klanten zoveel mogelijk zélf de controle te geven over de instellingen waar het de gebruiksvriendelijkheid betreft; inderdaad, ook het al dan niet kunnen dimmen van het display is een prima voorbeeld hierin. En zo is er vast wel meer...

 

In ieder geval hartelijk dank voor alle uitleg en inspanningen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @flupke01 

graag gedaan, en dichterbij als bij Quantis kunnen je ideeën niet komen. En daar komt het via mij absoluut terecht. Als zij me daar uitsluitsel over geven, laat ik het weten. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic