Peeties

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volumeverschil tussen zenders (DolbyDigital instelling = volg signaal)

Hallo

 

waarom zijn de volumes van alle ziggo zenders steeds zo 10 db hoger dan de andere zenders, heel vervelend om steeds het volume lager te moeten zetten bij een ziggo zender en daarna weer terug 

Uitgelicht
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Reacties
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoi allemaal, dit probleem is bekend maar heeft een lage prioriteit omdat er weinig klachten over binnenkomen. Het zal t.z.t worden opgelost, maar ik kan niet beloven wanneer.

19 Reacties 19
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wordt met de "Ziggo zenders" kanaal 14 bedoeld en de andere Ziggo Sport Totaal kanalen?

Of wordt het  verschil met de diverse streamdiensten bedoeld?

 

Peeties
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Alle ziggo kanalen 13, 14 en sport zenders, ik maak gebruik van een humax 5200c

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Peeties  schreef:

Alle ziggo kanalen 13, 14 en sport zenders, ik maak gebruik van een humax 5200c


Dus niet bij kanalen zoals NPO, RTL en dergelijke. Dit is mij niet zo opgevallen, het is heel goed mogelijk dat het meegestuurde volume inderdaad hoger is op die kanalen.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Peeties Heb je in de humax bij instellingen het geluid al eens op stereo gezet ipv dolby?

 

Teun.

Buurman

Level 14
  • 987Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Kijk eens in instellingen van je TV….Tegenwoordig hebben die heel vaak een instelling genaamd “auto volume”  als je die instelling inschakelt dan komen zenders op gelijk volume niveau

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

En als vervolg op Teun:

Als de Humax op Dolby (Digital) staat, verhoog dan het volume op de Humax naar maximaal. Anders zal de Humax maximaal uitsturen bij Dolby, maar bij stereo (bepaalde zenders) in de door jou, op de Humax ingesteld volume. Dat zorgt voor grote volumeverschillen. 

Maar verschillen zijn er altijd wel. Ook tussen reclames en een uitzending. de ene keer is dat meer dan de andere, 

Peeties
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Humax staat op maximaal en op Dolby, want wil graag zenders in Dolby ontvangen, dus al die zenders hebben een goed volume, echter de Ziggo zenders zijn fors hoger in volume meet 10 db

Peeties
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik luister via een avr receiver geen auto volume

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik denk dat je daar weinig aan kan doen. Ik merk het ook wel op, maar ben gewend dat er niet echt een standaard is in het geluidssignaal dat men uitstuurt. Die verschillen zijn soms hinderlijk, maar helaas niet te voorkomen. Hetzelfde zie je bij CD's DVD's etc. Maar misschien kan er een moderator naar kijken waarom dit speelt bij de Ziggo zenders, zoals je noemt. @Paul heb jij daar een verklaring voor? En nog beter; kan jij er wel wat mee? 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19174Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Goedemiddag @Peeties en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum! Zo te lezen heb je al veel respons gekregen van de  hier op het forum aanwezige experts. Ik begrijp uit je bericht dat je een groot verschil merkt in het volume van zender tot zender. Wat @Willem-A1 hierover aangeeft in zijn bericht klopt los van hoe de Mediabox (regulier, XL of Next) en de TV/audio apparatuur staan ingesteld zal het volumverschil ook te verklaren zijn door de manier waarop de audio van het programma wordt meegestuurd met het programma. Net als het volumeverschil bij CD's /DVD's zoals Willem-A1 in z'n voorbeeld noemt. 

Als Dolby staat ingesteld en het volumeverschil is bij het zappen van de ene naar de ander zender, dan is de kans groot dat de betreffende zender alleen een Stereo audiospoor heeft. Hier is dan qua volumeverschil weinig aan te doen. Test anders eens of je het verschil in volume ook hoort op het moment dat je Dolby uitzet en Stereo gebruikt. Het verschil in volume mag dan eigenlijk niet voorkomen.

En in geval van de Mediabox Next mag het ook niet voorkomen op het moment dat de optie voor Dolby op "Altijd aan" staat ingesteld. Die instelling zet alles om naar Dolby en normaliseert daarmee het volume niveau. Maar het kan voorkomen wanneer je de Mediabox Next op "Volg signaal" hebt of wanneer je een mediabox XL Dolby instelling op "ingeschakeld" hebt staan. Aanvullend hierop; controleer ook altijd nog eventjes de instellingen van de TV en audio apparatuur voor wat betreft de audio. Ook een instelling in de TV/Audio apparatuur zou voor verschil in volume kunnen zorgen.

Peeties
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Paul, zoals je kunt lezen in het topic gebruik ik een Humax, ingesteld op volledige volume en op Dolby out.

 

Op kanalen die in stereo uitzenden bespeur ik nagenoeg geen verschil met de kanalen die in Dolby uitzenden, alleen de Ziggo kanalen zijn bij mij fors hoger

 

en het geluid gaat van de Humax via HDMI naar mijn AVR receiver een Denon

 

Peter

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het is inderdaad wel apart dat het alleen om de Ziggo kanalen gaat. Maar het zal te maken hebben met hoe sterk men ook deze uitzend. Het is jammer dat daar niet een standaard/eenheid voor is. Maar ik denk dat je hier niet veel aan kan doen, dan af en toe het volume even aan te passen. Ik zal @Paul nog een keer voor je taggen. Hopelijk kan hij het dan intern benoemen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1  schreef:

Het is inderdaad wel apart dat het alleen om de Ziggo kanalen gaat. Maar het zal te maken hebben met hoe sterk men ook deze uitzend. Het is jammer dat daar niet een standaard/eenheid voor is. Maar ik denk dat je hier niet veel aan kan doen, dan af en toe het volume even aan te passen. Ik zal @Paul nog een keer voor je taggen. Hopelijk kan hij het dan intern benoemen. 


Op het TV platform kan dit worden 'genormaliseerd' zover ik weet gebeurde dat ook altijd. Gezien het verschil met de commercials op een aantal kanalen lijkt dat niet meer te gebeuren.

 

Op dit moment is het geluid op kanaal 13 tennis blikkerig.  Vreemd genoeg is 14 dezelfde wedstrijd met beter geluid. Beiden wel iets harder dan andere kanalen  niet echt storend.

Hier ook een Humax maximaal volume naar een Philips geluids systeem.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19174Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@Peeties Goed dat je de audio ook getest hebt op het moment dat de Humax op Stereo staat ingesteld. Ik ben zelf de afgelopen dagen ook even flink aan het testen geslagen en merk ook dat er verschil hoorbaar is in het volume van zender tot zender. En naast jou, zie ik dat er meer zijn die hetzelfde constateren. Ik heb daarom de kwestie even intern aangekaart richting de collega's van Video Engineering om hier eens naar te kijken. Zodra ik een terugkoppeling heb deel ik het onder dit topic. 

@Peeties Kun je ten behoeve van het onderzoek jouw postcode en huisnummer toevoegen aan het Community profiel? 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1329Posts
  • 203Oplossingen
  • 669Likes

Er is een reactie gekomen van de betreffende afdeling, alleen is dat nog niet duidelijk. Daar hebben we een aantal vragen gesteld en zodra hier duidelijkheid over is volgt hier ook een reactie. We houden jullie op de hoogte!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Nou, tot over een jaar dan maar weer @Jos ... 😁


Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoi allemaal, dit probleem is bekend maar heeft een lage prioriteit omdat er weinig klachten over binnenkomen. Het zal t.z.t worden opgelost, maar ik kan niet beloven wanneer.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Mark , dan zit ik wel goed met 1 jaar denk ik haha. 

Petersn

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jaar is blijkbaar niet genoeg

Uitgelicht topic