boertio

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volumeregeling met Yamaha RX-v6a werkt niet meer

hallo allemaal,

 

mijn opstelling:

mediabox next via hdmi naar mijn yamaha rx-v6a versterker. Daar komt ook de nvidia shield en ps4 op binnen. Dan één hdmi kabel naar de tv. Tot een week of 2-3 werkte dit zonder problemen. Sinds een paar weken, reageert de versterker niet altijd op de volume- en muteknoppen. Met de afstandsbediening van de versterker kan ik wel het geluid regelen, maar dat is onhandig(er). Ik heb, na een tip op het forum, de batterijen vervangen. Toen heeft het weer een dag gewerkt en daarna stopte het weer. De enige manier om het werkend te krijgen, is mediabox next van de stroom te halen en opnieuw op te starten. Ik heb het apparaat al gereset naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft niet geholpen. Ook heb ik de timeout voor het automatisch uitschakelen van de versterker op <nooit> gezet. Er is geen nieuwe firmware van de Yahama en de mediabox next wordt gewoon periodiek bijgewerkt. Ik heb de hdmi kabels ook al vervangen.

 

Is er iemand die enige idee heeft wat dit zou kunnen zijn?

17 Reacties 17
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Misschien even ontkoppelen dan de Media Box Next uitzetten en en weer aankoppelen kijken of dan de HDMI's en alles weer de Next vinden.

Of Menu drukken dan naar tandwiel op rechts en kies Beeld en Geluid, dan bij Volume TV de Yamaha versterker kiezen of invoeren als audiobron.

boertio
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

hoi Dave, dank voor je reactie. Helaas lost het het probleem niet op. Wat ik zo raar vind...nu kan ik ook met de yamaha afstandsbediening het volume niet meer regelen. Ook met de draaiknop werkt dat niet. Net of ergens het volume "vastgezet" wordt. Enig idee?

groet,

Wim

boertio
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

extra info...de versterker reageert bij andere bronnen ook niet op de volumetoetsen of volumeknop van de versterker. Dat werkt pas weer als ik de hdmi kabel uit de mediabox next heb gehaald.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Misschien dat er nog andere gebruikers iets weten, of een moderator die komen de topic's ook door en hun kennis ligt veel breder. Ik heb het geprobeerd en hou het topic in de gaten, duurt het te lang dan kan ik altijd nog een medewerker vragen topic op te pakken.

 

Misschien kan je de Zoekfunctie op de Community of Google eens proberen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @boertio Welkom hier op de Ziggo Community!

Goed dat je deze problemen bij ons voorlegt! 

Eigenlijk moeten we voor eerst gaan uitvogelen waardoor dit precies mis gaat. Komt het omdat de Yamaha en de Next niet goed communiceren waardoor het signaal niet goed opgepakt wordt of komt het omdat de afstandsbediening niet goed gekoppeld is. Ik noem zomaar wat scenario's. Om dit uit te vogelen, moet je eigenlijk wat veranderen zodat je kunt testen of dat beter gaat.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de Next rechtstreeks op te TV aan te sluiten in plaats van via de Yamaha?
Werkt het dan wel goed?
Wat als je de Yamaha met een optische kabel aansluit op tv? Hoe gaat het dan?

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Zo te lezen heb ik mijn receiver op dezelfde manier aangesloten als @boertio en bij mij werkt het prima. En ik neem aan de je de TV hebt aangesloten op de HDMI-OUT-poort van je Yamaha-receiver? En je gebruikt geen optische kabels maar alleen HDMI?

Wat nog wel eens valt te proberen (en om mogelijke oorzaken uit te sluiten) is om even alle andere HDMI-kabels los te halen en alleen de verbinding tussen de Mediabox Next naar je receiver en van je receiver naar de TV in stand te houden. 
De kwaliteit van HDMI-kabels wil ook nog wel eens een issue zijn, maar ik ga er vanuit dat je met deze top-versterker er geen goedkope rommel in drukt. 😳

boertio
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor jullie reactie. Als ik de mediabox rechtstreeks op de tv aansluit, is er geen probleem. Maar ja, dan loopt het geluid ook niet over de versterker. Als ik 'm weer via de versterker aansluit en de rest loskoppel, blijft het probleem bestaan. Wel heb ik iets gevonden dat het probleem tot nu toe voorkomt: eerst de versterker aanzetten en dan de mediabox en tv. Toe nu toe levert dat geen problemen op, al is het een beetje onhandig. Een ander probleem dat speelt, is dat het lijkt dat ik de versterker steeds harder moet zetten om hetzelfde volume te krijgen. Voorheen zette ik de versterker op "45", nu zit ik al op 30 en soms 25. Voor muziek via b.v. spotify staat het volume op 55 voor een normaal volume. Als ik de hdmi kabels wissel, verandert er niets. Doet dit nog bij iemand een belletje rinkelen?

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @boertio. Zo te lezen heb je een omweg gevonden maar echt ideaal is het niet. Ook het niveau van het volume werkt nog niet helemaal lekker begrijp ik. Bij mij gaat niet direct een belletje rinkelen maar wellicht heeft de Community nog een geniale ingeving. @robbo heb jij misschien nog een idee? 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Wat wel eens wil helpen is eigenlijk al uitgevoerd. Ook even de functie bepaal je volume ook al eens bv op tv zetten en  opnieuw de versterker te selecteren hierna even de box uitzetten. Naast de Next ook even de versterker stroomloos zetten wil wel eens helpen... 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@boertio 
Voor jou is het een lullig probleem en voor ons 'meedenkers' wellicht een uitdaging. Als ik het zo lees  zit het probleem tussen de Next en je Yamaha. Misschien zit ik er naast, maar ikzelf heb een sterk vermoeden dat de HDMI-kabel tussen de Next en de versterker niet helemaal jofel is en vraag ik me af of je al geprobeerd hebt om te testen met een andere HDMI-kabel.

boertio
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

opnieuw dank voor de suggesties. Ik heb ondertussen denk ik alles geprobeerd. Het probleem blijft bestaan, ook na het vervangen van de HDMI kabel of het loskoppelen van zowel de ps4 als de nvidia shield. Ook met alleen de next en de versterker speelt het probleem. Het enige dat ik gevonden heb, is dat het tv volume heel veel zachter is als er op de next dobly 5.1 (volg signaal of Altijd) gekozen wordt. Ik denk dat ik het opgeef, wellicht komt er van één van beide apparaten ooit een update die het probleem oplost.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Staat de Next wel aan of in standby?

Begrijp ik het nu goed dat u de Yamaha wilt aansturen om het geluid van andere bronnen op die versterker aan te sturen?

boertio
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

jazeker, in standby met de optie hoog en midden energie verbruik geprobeerd. Wat ik graag weer wil kunnen, is met de next afstandsbediening het volume van de yamaha regelen, zodat dat tot een paar weken geleden nog goed werkte.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De afstandsbediening van de Next kan zover ik weet de Yamaha alleen via de HDMI CEC functie bedienen. Vandaar mijn vraag de andere vraag is dan echt wat is er veranderd? Er zal toch een instelling zijn gewijzigd of juist een update van de Next.

 

Een afstandsbediening kan ook via infrarood aansturen daar is wel een code set voor nodig. Hierin kan het probleem zitten. Mogelijk helpt het om in de Next eerst een verkeerde receiver te kiezen, en daarna weer de juiste.

 

Het eerst aanzetten van de Yamaha laat deels al zien dat het een zoals dat heet handshake probleem kan zijn.

 

Het eerder genoemde volume nivo probleem is lastig. Ik dacht niet dat de Next een instelbare volume heeft. Spotify draait op de Yamaha zelf?

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@boertio tussen de regels door las ik een vraag of je bij de Mediabox Next het geluidssignaal moet instellen als Volg signaal of Altijd. Ik zou hem altijd instellen op Volg signaal  anders krijg je bij bepaalde zenders een soort nep Dolby Surround en dat klinkt voor geen meter.
Voor wat het waard is: de problemen die jij hebt tussen de Mediabox en je receiver zijn niet uniek en ik weet bijna zeker dat het niet ligt aan hoe je het spul hebt aangesloten; ik heb het op dezelfde manier aangesloten en het heeft gewerkt dus moet het gewoon weer werken. Maar de Mediabox Next is niet echt makkelijk om je afstandsbediening te koppelen aan andere apparatuur en het heeft me behoorlijk wat tijd gekost om het werkend te krijgen.
Waarschijnlijk kun je via de menu's je Yamaha RX-v6a elke HDMI-poort apart configureren. En ik weet niet of je daar al eens bent ingedoken? En misschien moet je ook eens kijken hoe of het zit met de updates van je  Yamaha.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Goede aanvulling @Wim C. het probleem is dat de afstandsbediening van de Next simpel weg geen echte universele afstandsbediening is, niet zoals de gestopte Logitech modellen. 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@boertio, Heb je de berichten en tips nog gelezen en hoe gaat het momenteel? 🙂 

Uitgelicht topic