1
Vraag
2
Reacties
NvdL

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Volume ziggo voice afstandsbediening werkt niet als next achter deurtje staat

Ik beschik over een Philips tv (47PKF7109/12), Denon AVRx2600H en de Next met een ziggo voice afstandsbediening.

Alles functioneert prima. Slechts één klein probleem: de Next staat achter een deurtje. Als deurtje gesloten is, kan ik alles bedienen met de afstandsbediening. Maar niet het volume (wel dus als deurtje open is). Nu vraag ik mij af of volume inderdaad alleen via IR gaat of dat ik ergens een iets verkeerd heb aangesloten of dat een instelling verkeerd staat. Ik denk dat het laatste het geval is, want alle andere zaken werken wel met deurtje dicht. Kan iemand mij helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@NvdL de oplossing is heel eenvoudig. Koppel de Tv via hdmi-arc aan de Denon. Stel de TV in dat het geluid via de receiver moet lopen.

Dan kun je de Next vertellen om het volume van de TV te regelen. De TV stuurt dat commando door naar de receiver. De receiver kan dan gewoon achter het dichte deurtje.

 

Zo werkt het bij mij al jaren. Al voor de Next. Dit is een van de voordelen van hdmi-cec en hdmi-arc.

Misschien staat de optie al aan maar heb je onbewust de receiver gekozen om de volume te regelen.

 

Toch heeft mijn receiver ook zo'n receiver verleng IR oogje. Dan kan ik de receiver ook gebruiken via andere IR afstandbedieningen of als ik de receiver als radio gebruik.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De next heeft zelf geen volumeregling. Het gaat na koppeling via ir.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Vreemd. De Next doet niets met de IR en ook niets met de volume toetsen.

Als de Next gekoppeld is dan moet je wel met de AB van de Next op de TV of receiver "mikken". Die moeten het signaal "zien".

Voor de Volume regeling zou je de Next zelfs uit kunnen laten. Dan nog moet die functie werken.

 

Ik gok dat de receiver ook achter hetzelfde deurtje zit als de Next en het deurtje de receiver blokkeert en niet de Next.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @NvdL! Welkom op de Ziggo Community! Wat naar dat je de volume niet meer kunt bedienen op het moment dat het deurtje dicht is. Wil je deze stappen eens doorlopen om te kijken waar de afstandsbediening precies mee gekoppeld is: 

  1. Druk op het ‘Huisje’ op de op de afstandsbediening
  2. Navigeer naar “Instellingen” en druk op ‘OK
  3. Selecteer het tabblad "Beeld en geluid
  4. Navigeer naar: “Eén knop voor aan- en uitzetten
  5. Druk op ‘OK’ om de functie aan of uit te zetten

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@bloemen64  schreef:

Vreemd. De Next doet niets met de IR en ook niets met de volume toetsen.

Uh, ik bedien de Next (bijna)helemaal met mijn Harmony IR afstandsbediening. Of moet er nog een vraagteken achter je zin🤔?

NvdL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Maud @bloemen64 @Steefb 
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat @bloemen64 gelijk heeft. Mijn next is gekoppeld aan de receiver. De receiver staat inderdaad ook achter een deurtje. En dat de ziggo afstandsbediening via IR werkt  en dus de receiver moet zien. Dus dan toch maar zo'n oogje kopen. Of er moet nog een andere eenvoudige oplossing zijn (ben niet zo handig met instellingen veranderen van receiver en tv).
Overigens heb ik de next inderdaad bij instellingen ingesteld staan op  één knop aan- en uitzetten.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@NvdL de oplossing is heel eenvoudig. Koppel de Tv via hdmi-arc aan de Denon. Stel de TV in dat het geluid via de receiver moet lopen.

Dan kun je de Next vertellen om het volume van de TV te regelen. De TV stuurt dat commando door naar de receiver. De receiver kan dan gewoon achter het dichte deurtje.

 

Zo werkt het bij mij al jaren. Al voor de Next. Dit is een van de voordelen van hdmi-cec en hdmi-arc.

Misschien staat de optie al aan maar heb je onbewust de receiver gekozen om de volume te regelen.

 

Toch heeft mijn receiver ook zo'n receiver verleng IR oogje. Dan kan ik de receiver ook gebruiken via andere IR afstandbedieningen of als ik de receiver als radio gebruik.

NvdL
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@bloemen64 Bedankt voor de oplossing. Soms kan het inderdaad heel eenvoudig zijn. De hdmi kabel had ik op de receiver verkeerd aangesloten (monitor i.p.v hdmi-arc). Na aansluiting op hdmi-arc op de receiver en vervolgens de next bij instellingen op de tv gezet te hebben, werkt alles prima en naar behoren.

IR Oogje heb ik nu niet nodig want de receicer kan ik voor muziek en radio bedienen met een app.
Iedereen die op dit topic heeft gereageerd wil ik bedanken voor het meedenken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic