1
Vraag
2
Reacties
Jeffberl

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volume van tv niet te bedienen middels ziggo next afstandsbediening

Sinds kort kan ik het volume van mijn Philips 70pus tv niet meer bedienen met de afstandsbediening van de next box…?

het heeft sinds enkele maanden perfect gefunctioneerd en van de ene op de andere dag deed ie het niet meer..

Ik heb reeds alle stappen, hard reset- soft reset-batterijen ab 1 uur verwijderd- instellingen koppelen apparatuur- tv en next box 1 uur spanningsloos…niets werkt

vandaag een nieuwe ab ontvangen…nog steeds niets

wat mij opvalt is dat de led van de next box geen indicatie geeft als ik op de volumeknop van de ab druk, bij het numeriek en programma toetsen zie ik het ledje wel knipperen.

de software is 4.36

ik heb het vermoeden dat het aan een software update kan liggen omdat dit zo plotseling gebeurt is.

Ik hoop dat er iemand is die mij ondersteuning kan bieden…

bvd Jeff

17 Reacties 17
Meldingen
Aan Uit
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

De Next heeft zelf geen volume regeling. Die knop is alleen voor externe apparatuur die via IR werkt.

Het klopt daarom dat de Next er niet op reageert.

Alle acties die je gedaan hebt zijn goed. Er mist er echter nog één. Je moet op de Next bij de instellingen ook vertellen wel apparaat de volume gaat regelen. Die instelling wil wel eens spontaan veranderen. 

Check daarom het apparaat dat ingesteld staat.

Voorwaarde is wel dat de juiste apparatuur gevonden is en bij het testen ook werkte anders moet de koppeling naar externe apparatuur opnieuw.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel voor je reactie 

waar moet ik deze instelling wijzigen?  Ik zie onder instellingen beeld en geluid geen optie om dit toe te wijzen… de ab is reeds gekoppeld aan mijn Philips tv

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17625Posts
  • 731Oplossingen
  • 4293Likes

@Jeffberl Je gaf aan dat je de Next ea hebt gereset etc. 

Heb je ook al eens de tv na koppeling even stroomloos gezet? (stekker er uit voor 3 a 5 minuten.)  Dit kan wel eens helpen.

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

@Jeffberl de optie om te kiezen is er alleen als er meer dan 1 apparaat is gekoppeld. Als het alleen een tv is dan is er geen keuze en is de optie ook niet in het menu.

De optie staat anders onder de koppel regel en boven de Audio keuze optie voor Dolby.

Misschien helpt de opmerking van @robbo ook. 

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Alle apparaten zeker 2uur spanningsvrij gemaakt…

zou het kunnen dat dit helemaal niet aan de ab van de next ligt maar aan mijn Philips tv ?

het heeft namelijk perfect gewerkt, misschien heeft mijn tv wel een update gehad

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

Tv's krijgen wel eens een update. Dat zou te zien moeten zijn in een van de tv menu's.  Welke versie en wanneer geïnstalleerd.  Bij de Next idem. Er is daar een menu die de versie noemt,  4.36 waarschijnlijk. Wanneer die erop is gezet is niet duidelijk. Daar heb je een email over gehad waarschijnlijk.

Software lijkt me niet de boosdoener. Eerder het terugzetten van instellingen die na een update gedaan worden.

Het beste/makkelijste is om de koppeling met de tv opnieuw te doen. Na de koppeling wordt gevraagd een aantal toetsen te proberen. Als dat werkt is de koppeling gedaan en zou de AB van de Next moeten werken. 

Indien er maar 1 apparaat gevonden is kan er geen verkeerde volume keuze zijn.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat heb ik geprobeerd… er is alleen één tv, als ik deze wil koppelen, op de ok knop drukken, dan zou het tv geluid moeten muten maar helaas reageert het niet… ook niet bij meermaals proberen.

ik heb van de nextbox en de tv urenlang de spanning eraf gehaald en nog niks 

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

Als er niet gebeurd wat er verwacht wordt door de Next dan is het gevonden apparaat niet de goede. Of de geteste knop wordt niet ondersteund in de test. Ik zou de volume knoppen proberen. 

bloemen64_0-1642428828036.png

Het kan helpen om zelf het merk en type in te voeren en dan checken of de gemelde controle toets werkt. Doet die toets het niet dan kun je "nee" kiezen en dan probeert de Next een volgend type van het gekozen merk. Dat kun je een aantal keer herhalen totdat de toets werkt of de Next niet meer keuzes aangeeft.

Geeft bij de invoer alleen de cijfers anders ben je niet specifiek genoeg als je begint met de algemene naamgeving. Voorbeeld: type 70PUS7805. Geeft dan "7805" als code. Niet "70PU". 

Wat de Next er mee doet is nog steeds niet duidelijk bij mij. Je krijgt ook geen terugkoppeling of de cijfers herkend zijn of niet.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hartstikke bedankt voor het meedenken… ik geef het op… alle tips worden gewaardeerd 👍👍

helaas wilt het niet functioneren… ik blijf het vreemd en jammer vinden.

nogmaals bedankt voor het meedenken 

groetjes Jeff

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

Hallo @Jeffberl . Ik begrijp het ook niet en heb ook geen idee nu omdat er niet veel informatie van jou kant afkomt op vragen behalve wat je al gemeld hebt in de beschrijving waarmee alles begonnen is.

Het heeft ook gewerkt en dat zou daarom ook nu weer moeten werken.

Misschien nog een stomme vraag: heb je de batterijen al vervangen in de AB?

Als die leeg gaan dan stopt het sturen van IR als eerste en blijft de RF afdeling gewoon werken. Je kunt dus alles met de Next doen terwijl de gekoppelde apparatuur niet meer werkt.

Dit zou natuurlijk een te makkelijke oplossing en verklaring zijn 😊

Als het niet de batterijen zijn toch nog een keer de vraag om de stappen van de koppeling door te nemen zoals ze vermeld staan op de website: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/afstandsbediening/koppelen-aan-tv#/

Als er een stap niet duidelijk is of niet werkt dan graag een foto van het scherm maken waarop te zien is wat er gemeld wordt. Dat is makkelijker dan vragen stellen.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo bloemen64,

bedankt voor de adviezen… helaas, ik heb er nu nieuwe batterijen in maar het maakt allemaal niks uit.

ik heb elke stap meermaals uitgevoerd en ik denk zelf dat het waarschijnlijk aan de tv ligt.

toen ik de next box kreeg, enkele maanden geleden, werkte alles de eerste keer bij het koppelen perfect. Dus daarom denk ik dat het aan de tv ligt. Opeens zonder een reden kon ik het volume van de tv niet meer regelen… ik heb van Ziggo zelfs een nieuwe afstandsbediening gekregen, ook met deze geen resultaat.

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

En de AB van de TV zelf. Die zal er toch wel zijn nog. Reageerd daar de tv wel op?

Voor zover ik me kan indenken staat de IR los van de tv software. De commando's zitten in de hardware ingebakken. 

Aangezien hij niet op de volume reageert kan het zijn dat de tv denkt dat volume regelen niet hoeft en daardoor de commando's negeert.

Wat er toch moet reageren is een optische indicatie ergens op je tv die reageert op IR signalen.

Met de originele AB zou je kunnen checken of de tv IR signalen ontvangt of niet. Meestal zitten er ook ergens knoppen om zelf de volume en kanalen te veranderen.

Ik ken de tv niet, heb nog geen type nummer gezien, dus weet niet wat er bij jou tv aanwezig is.

Op mijn slaapkamer tv van Philips zitten aan de zijkant 4 knoppen voor de volume en kanalen. Midden onder knippert een led als de AB gebruikt wordt.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is een Philips 70PUS6704/12

Met de originele afstandsbediening en de knoppen rechts onder de tv functioneert alles.

ik heb Easy Link van de tv ingeschakeld en als alles opstart, geeft de tv een melding: RC doorgang actief 

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

De opmerking over "RC doorgang actief" gaf een aantal hits op dit forum maar ging niet over deze issue.

Ik heb de handleiding opgezocht en daar staat geen beschrijving over deze melding. Toen maar gaan kijken naar de software release notes en wat staat daar in:

Software history – Philips 2K19 65x4/67x4/6804/6814/OLED754 ranges
TPM196E_091.004.070.001– Date: 2021/11/25
....
TPM196E_091.004.061.001– Date: 2021/08/31
- Fix for no response on RC commands
- Fix for unexpected start of screensaver
....

Ik begrijp hieruit dat er 31 Aug 2021 een software update is geweest die een probleem met de RC oplost.

Als de software op de TV ouder is dan 31 Aug 2021 dan zal een software update waarschijnlijk helpen. Begrijpen doe ik het nog steeds niet.

Als de originele AB werkt dan moet de AB van de Next ook werken.

Het kan zijn dat de originele werkt als de Next uit staat en dat het een combinatie is van Next/TV maar dan zou de originele AB ook niet werken als de Next in gebruik is.

Check de software versie van de tv en hoop dat die ouder is en nog geupdate moet worden.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo bloemen64,

ik de update van de tv gecontroleerd… de huidige update is zelfs iets nieuwer TPM196E_091.004.070.001

ik wil jou bedanken voor de genomen moeite 🤗🤗

helaas lukt het nog steeds niet…

ooit zal het lukken 😂😂

groetjes, Jeff

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5433Posts
  • 197Oplossingen
  • 3306Likes

Ik zie ook even geen oplossing meer.

De software versie klopt met de laatste gemelde van Philips  die staat boven degene die ik dik had gemaakt. Bij de vorige was namelijk iets opgelost voor de RC. 

De software is up2date. De hardware werkt met de originele AB. Blijft alleen de Next AB over die niet wil werken.

Wie weet werkt het opeens wel een keer. De grap is dat de Next steeds controlleert wat er aan de hdmi poort hangt. Misschien "ziet" de box het een keer goed.

Jeffberl
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Toch bedankt 👍👍👍