1
Vraag
2
Reacties
Arjan Blom

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volume receiver bedienen via mediabox XL afstandsbediening

Beste mensen,

ik zit met het volgende, ik heb een andere reciever aangeschaft. Dit maal een Philips/NAD 7.1 kanaals.

dit als volgt aangesloten.
mediabox via HDMI naar de reciever en daar vandaan weer met HDMI naar de tv.

voorheen had ik alles van Samsung, ook zo aangesloten en kon ik het volume van de reciever aanpassen via de mediabox afstandsbediening.

nu kan ik alles met de mediabox afstandsbediening behalve het geluid, daar heb ik een tweede afstandsbediening voor nodig. Zwaar irritant.

hoe kan ik dit anders aansluiten dat ik het geluid wel kan regelen zoals ik wel zou willen, zonder dat de geluidskwaliteit daar van achteruit gaat.

misschien handig om te vertellen dat mijn Samsung tv dus wel reageert op de afstandsbediening. Misschien met een optische kabel??

alvast dankt voor de hulp!
7 Reacties 7
Meldingen
Aan Uit
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17639Posts
  • 731Oplossingen
  • 4314Likes
Arjan Blom De hdmi kabel van de receiver naar de hdmi 2 ( ARC ) poort van de Samsung tv.

Laat de Samsung tv in het menu anynet+ uw Philips versterker vinden. Systeem> Aninet+ (hdmi cec) Ook evt ARC inschakelen voor het tv geluid. ( Van uitgaande Smart tv voor de apps etc) zodat deze ook de audio via versterker laat lopen.

Audio instellingen zo instellen dat je als de volume knop gebruikt in het scherm een speakertje ziet, met de melding: av reciever ziet.

Dit doe je in het menu audio om te kiezen dat volume via de versterker moet. ( deze is gevonden via het anynet+ menu >apparaat zoeken. ( Even van uit gaande dat de Samsung tv de Philips ondersteunt.

En van uitgaande dat het om een vrij nieuwe Samsung model gaat . bv Smart En zelfde menu structuur als mijn Samsung..

Laat dan eventueel weten welk type de Tv is.

Edit in het menu cec kan je ook nog evt selecteren dat als de reciever ook uit moet bij uitzetten tv...Selecteer dan "niet uitzetten" als je er voor kiest om dit apart te regelen. En hier nog een handige link als je het anders wilt proberen.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/afstandsbediening-koppelen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17639Posts
  • 731Oplossingen
  • 4314Likes
Arjan Blom In mijn vorige reactie de tekst wat aangepast..
Arjan Blom
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie Robbo.

het is al een wat oudere tv, maar er zit aynet op. Helaas kan hij de reciever niet vinden, maar weer wel de chromecast die ook op de reciever zit aangesloten.. dat is dus vreemd.

Via het aynet zal het ben ik bang dus niet gaan werken

tv is een Samsung ue55b7020wp
receiver Philips AVR 990 ook bekend als NAD 747
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17639Posts
  • 731Oplossingen
  • 4314Likes
Arjan Blom is er in het menu van de philips ook de CEC ingeschakeld? ( indien mogelijk) Wie weet vind de tv dan deze wel.
Arjan Blom
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dan zou ik eens moeten zoeken hoe dat moet?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17639Posts
  • 731Oplossingen
  • 4314Likes
Aanvulling: de optische aansluiting kan ook nog inderdaad. Maar Netflix via mbxl heeft voor dolby hdmi nodig... Sluit dit ook rechtstreeks aan mbxl>versterker. Via de tv de optische zou ik persoonlijk niet doen. Deze is vaak een dolby 2.0 stereo.

Hier voor de zekerheid de gebr aanw. va pagina 289 (Nederlands ) over anynet+
https://www.gebruikershandleiding.com/Samsung-ue55b7020/preview-handleiding-68994.html

Maar zorg er ook voor dat als dit mogelijk is in een menu van de philips daar ook cec in te schakelen.. Met name TV>versterker..

Cec is niet zo perse nodig..Maar steeds meer receivers werken samen met ARC. En ook makkelijk om apparaat te selecteren. Het belangrijkste ARC ..AUDIO RETURN CHANNEL. die audio regelt.

Verder wat kan je in het menu audio van de Samsung Selecteren qua hoe geluid moet gaan?

Maar gaat om de AB :relaxed: Ook al ab koppelen https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/afstandsbediening-koppelen

na ge keken? zie vorige reactie?
Arjan Blom
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb even goed de gebruiksaanwijzing gelezen van de receiver. Er zit geen ARC op en geen CEC. Daarom zal hij via het aynet niet te vinden zijn.
de vorige receiver had dat dus wel.
ik heb het gevoel dat de vorige receiver ook jonger is dan mijn “nieuwe”

ik heb de afstandsbediening ook geprobeerd in te regelen op de receiver in plaats van op de tv, dit met de code van Philips en die van NAD, dit omdat men zegt dat het een NAD receiver is in een jasje van Philips. Maar die vinden elkaar niet. Dit wordt ook bevestigd door de ziggo helpdesk.

ik zou het dus ook geen probleem vinden de tv met de hand uit te moeten zetten en niet met de afstandsbediening. Als de rest maar gebruikt kn worden met of de ziggo afstandbediening, dan wel een andere universele afstandbediening.