1
Vraag
2
Reageer en help mee
Torro60

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volume radio op afstandsbediening

I.v.m. de overgang van analoge naar digitale radio heb ik mijn mediabox via een optische kabel verbonden met de audioset. Omdat je via spraakbesturing van zender kunt wisselen, kun je zo dus radio luisteren zonder de tv aan te zetten. Alleen heb ik voor de volumeregeling nog weer de afstandsbediening van de radio nodig.

Nu kun je het volume van de radio ook laten regelen via de afstandsbediening van de mediabox, maar het omschakelen van volume van tv naar radio vergt veel handelingen waarvoor je toch weer te tv moet aanzetten.

Kan dit eenvoudiger of liefst ook via spraakbesturing?

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

"Kan dit eenvoudiger of liefst ook via spraakbesturing?"

 

Tot nu toe nog niet, voor zover ik kan overzien.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Via spraak zal lastig worden. Die zal hooguit de functie van de volume toetsen gebruiken. 

Om die volume toetsen te kunnen gebruiken zou je de Next/XL kunnen instellen op je versterker/receiver als bediener van het volume. Nu zal dat waarschijnlijk op de tv staan.

Nadeel is dan wel dat je tv niet meer reageert op de volume toetsen. Stuurt de tv echter een receiver/versterker aan dan is dan niet zo'n groot probleem.

Torro60
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Om die volume toetsen te kunnen gebruiken zou je de Next/XL kunnen instellen op je versterker/receiver als bediener van het volume. Nu zal dat waarschijnlijk op de tv staan.

 

Inderdaad nu staat het volume standaard op tv. Maar als ik naar de radio wil luisteren wil ik gemakkelijk de volumefunctie kunnen omzetten van tv naar radio, zonder dat ik eerst de tv moet aanzetten, naar het menu moet gaan, naar instellingen etc. om het volume op radio te zetten.  Pas dan kan ik het volume regelen met de ab van de Next/XL

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ik begrijp hieruit dat de versterker die voor de "radio" gebruikt wordt niet tijdens tv kijken gebruikt wordt.

Dat kan maar geeft wel het omschakel probleem. Als dezelfde versterker ook gebruikt wordt tijdens tv kijken dan zou de AB van de Next gewoon op volume van de versterker kunnen blijven en is het omschakelen niet nodig.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Via een optische verbinding kan je geen volume regelen, dit werkt enkel bij via HDMI aangesloten apparatuur.

Zoals het nu is aangesloten ben je van de volume regeling van de audioset de "radio" afhankelijk.

 

Zelfs met de genoemde optie werkt dat alleen als de betreffende apparaten via HDMI zijn verbonden.

Torro60
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Via een optische verbinding kan je geen volume regelen, dit werkt enkel bij via HDMI aangesloten apparatuur.

 

Miijn audioset heeft er geen probleem mee. Hij volgt prima de volume toetsen van de Ziggo ab. Alleen het omschakelen is zo bewerkelijk, zelfs met de tv aan.

De enige oplossing is dus dat ik de boxen dichter bij de tv moet zetten om ook het tv geluid via de audioset te laten horen.

Maar ik sta open voor een betere oplossing.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Torro60 dan wordt je set blijkbaar via infrarood aangestuurd. Zover ik weet wordt via een optische kabel geen volume regeling mee gestuurd.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Torro60. Als je de mediabox xl hebt, zou je ook eens kunnen testen door het audiosignaal uit de analoge aansluiting van de box te halen. Of een losse decoder van humax neerzetten, zijn genoeg te koop op MP.

 

Teun.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Er is geen volume regeling op de XL of Next. Wat er uitkomt op hdmi of optisch is vast. Volume regelen moet de ontvanger van het signaal doen.

 

De Humax regelt volgens mij wel het volume op de hdmi en optische uitgang. Hdmi weet ik zeker, optisch zou ik moeten uitproberen. Zou zelfs zo kunnen zijn dat PCM signaal wel geregeld wordt maar DD signaal niet.

 

De volume toetsen op de AB sturen optisch (IR) de tv of receiver aan. Dat gaat niet via hdmi-cec.

Zonder de XL of Next werkt de AB nog steeds. Die functie zit in de AB zelf. De Next/XL programmeert de AB zodat een aantal toetsen op de AB IR signalen sturen naar het apparaat dat op de XL/Next is gekozen als apparaat dat de volume regeling doet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic