1
Vraag
2
Reacties
Jan Maalderink

Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Volume niveau Beam niet altijd gelijk

Het geluid niveau is niet gelijk in verschillende situaties en moet ik steeds het niveau aanpassen en maakt in de volgende dag de verkeerde keuze dat staat volume veel te hoog!

Wanneer:

Bij TV kijken:

  • NPO1, NPO2, NPO3, RTL 4 staat de Beam op      niveau 30-35
  • TV GLD en andere regionale zenders                 niveau 15-20
  • NETFLIX        (NEXT maar ook van de TV)          niveau 30-35
  • YOUTUBE      (NEXT maar ook van de TV)           niveau 30-35

  • Normale TV luidspreker is bij alles                    niveau 15-20

 

En gebruikt je nu GOOGLE HOME dat staat Beam dus vaak veel te hard wanneer je ’s avonds TV op NPO1 uit gezet hebt!

 

Kunnen jullie mij helpen met dit probleem?

Ik heb een probleem met de combinatie:

 

  1. Ziggo NEXT
  2. SONY KD-43X89JAEP
  3. Harman Kardon Citation MultiBeam 700

 

Aansluitingen:  

  • JanMaalderink_0-1631729075103.png

     

    JanMaalderink_1-1631729075109.png

     

    NEXT met HDMI naar TV HDMI poort 4
    JanMaalderink_2-1631729075113.png

     

 

  • Beam via HDMI ARC naar TV HDMI-ARC poort 3
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan Maalderink
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste mensen,
Bedankt voor het mee denken de oplossing van Paul helpt wel maar dan is alleen de Bass minder maar het verschil blijft.
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden:
Binnen de NEXT is het mogelijk de dolby Audio uit te zetten en met deze instellen zijn alle geluidsniveau van verschillende zenders gelijk en ben ik er heel tevreden mee.
Zie ook hieronder!
Julie allen bedankt voor het meedenken.
20210922_193553.jpg

Bekijk in context

8 Reacties 8
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Verschillen in geluidssterkte van de zelfde bron kunnen niet eenvoudig opgelost worden. Er zal verschil blijven tussen de regionale zenders en NPO.

Zo als ik het zie sturen de apps/zenders met Dolby geluid minder hard dan de stereo zenders.

Dit verschil zou de Beam moeten compenseren. Aan de bron valt niet veel te veranderen.

 

Ik heb geen Beam en weet daarom niet of er instellingen zijn per geluidstype of andere compensatie functies.

 

Ik heb een Denon receiver en hoor ook dezelfde verschillen. De Denon heeft een functie om geluid te normaliseren naar een zelfde niveau. Met die functie zijn in ieder geval de grote verschillen weg.

Verschillen tussen tv en Next ingang kan ik aanpassen door de tv of Next ingang te versterken of verzwakken zodat ze even hard klinken.

 

Het is aan de Beam om de verschillen op te lossen. En dat is lastig omdat de bron, de tv, dezelfde is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes




@Jan Maalderink  schreef:

Het geluid niveau is niet gelijk in verschillende situaties en moet ik steeds het niveau aanpassen en maakt in de volgende dag de verkeerde keuze dat staat volume veel te hoog!

 

Wanneer:

Bij TV kijken:

  • NPO1, NPO2, NPO3, RTL 4 staat de Beam op      niveau 30-35
  • TV GLD en andere regionale zenders                 niveau 15-20
  • NETFLIX        (NEXT maar ook van de TV)          niveau 30-35
  • YOUTUBE      (NEXT maar ook van de TV)           niveau 30-35

  • Normale TV luidspreker is bij alles                    niveau 15-20......


Helaas, grote kans dat er maar weinig aan dit probleem veranderd kan worden.

M.b.t. het volume verschil tussen tv zenders, daar is niets aan te doen, want het zijn de zenders zelf, die niet allemaal op het zelfde geluidsniveau 'uitzenden'. Misschien hebben hele dure tv's een pre-volume per zender, maar daar heb ik nog nooit iets van gelezen. Sommige tv's hebben wel een functie, die het volume automatisch aanpast naar een bepaald niveau, maar dat werkt niet altijd erg goed/snel en kan invloed hebben op de kwaliteit ( o.a. dynamiek ) van het geluid.

Sommige versterkers hebben een aparte pre-volume instellingen per input/aansluiting. Maar mocht de MultiBeam zo'n instellingen hebben, dan heeft deze in dit geval geen nut, want al uw genoemde 'bronnen' komen waarschijnlijk allemaal via dezelfde ingang bij de MultiBeam.

De beste kans hebt u, als u een 'auto volume' functie hebt op uw tv, deze aanzet en vanaf uw tv de MultiBeam aanstuurt. Nadeel van deze opzet is wel, dat e.e.a. wat 'ingewikkelder' qua instellingen ( o.a. beeld/geluids-synchronisatie ) wordt en dat het nu ook belangrijk wordt welke geluidsstandaarden uw tv ondersteund, want ( behalve de Next ) bepaald nu ook uw tv wat u hoort.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Pasi mijn laatste Sony beeldbuis tv had de mogelijkheid om per tv kanaal het volume in te stellen. Nooit gebruikt omdat de meeste zenders wel ongeveer hetzelfde niveau uitzenden. Zijn ook eisen voor lijkt me. Dan nog sturen commerciële zenders een harder klinkend geluid tijdens de reclame dat netjes aan de regels voldoet.

Nu ik dynamisch volume gebruik op mijn receiver is ook dat issue zo goed als voorbij. 

Jan Maalderink
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dynamisch volume op reciever? Kan dit ook op beam 700?

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19172Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

Goedemorgen @Jan Maalderink en een warm welkom op de Community,

 

Top dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag. Zo te zien is er door de hier aanwezige experts al fanatiek met je meegedacht en zijn al diverse adviezen gegeven. Ik begrijp uit je laatste bericht dat je niet weet of je Harmon Kardon Citation MultiBeam 700 beschikt over Dynamische Volume instellingen. In de online handleiding kwam ik dit hierover tegen. Mogelijk dat je hier iets aan hebt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jan Maalderink  schreef:

Dynamisch volume op reciever? Kan dit ook op beam 700?

 


Even in de handleiding kijken en zoeken naar iets wat lijkt op 'auto volume'.




@bloemen64  schreef:

...Dan nog sturen commerciële zenders een harder klinkend geluid tijdens de reclame dat netjes aan de regels voldoet.

Nu ik dynamisch volume gebruik op mijn receiver is ook dat issue zo goed als voorbij. 


Inderdaad. Maar 'dynamisch volume' of 'auto volume' heeft natuurlijk ook invloed op muziek en juist daar wil ik geen onnodige invloeden.

Het is hetzelfde als met een lichtsensor op je tv voor de helderheid. Het is makkelijk om zo overdag en 's avonds de helderheid automatisch aan te laten passen, maar daardoor veranderen er vaak ook andere instellingen ( b.v. grijs- en kleurwaarden ), die invloed hebben op de beeld kwaliteit.

Misschien lijkt het allemaal wat overdreven en misschien is dat overbodig bij de top modellen tv's, maar juist  bij het segment daaronder, daar waar bespaard wordt op dit soort functies, kan het belangrijk zijn. Alle beetjes helpen tenslotte.

Jan Maalderink
Topicstarter
Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste mensen,
Bedankt voor het mee denken de oplossing van Paul helpt wel maar dan is alleen de Bass minder maar het verschil blijft.
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden:
Binnen de NEXT is het mogelijk de dolby Audio uit te zetten en met deze instellen zijn alle geluidsniveau van verschillende zenders gelijk en ben ik er heel tevreden mee.
Zie ook hieronder!
Julie allen bedankt voor het meedenken.
20210922_193553.jpg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19172Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Jan Maalderink Ontzettend bedankt voor je terugkoppeling! We zijn blij dat je het met het aanpassen van de instellingen hebt opgelost. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic