1
Vraag
2
Reacties
AvC

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volume knoppen werken niet achter een kastdeurtje bij deurtje open wel.

Hallo,

 

weet iemand de oplossing ik heb de mediabox next en een Bose Lifestyle SoundTouch 135 entertement systeem. Deze staan in een tv kast achter een deurtje. Nu kan ik met de afstandsbediening van de Mediabox Next zowel de TV, Mediabox Next en de Bose Lifstyle (volume) bedienen als de kastdeur open staat. Nu is het gekken als de deur dicht is kan ik nog wel de mediabox  bedienen maar niet meer het volume regelen.  Ik snap hier geen ... van de mediabox staat immers ook in de kast achter een deurtje.

 

Ik hoop dat het heel simpel is dit op te lossen.

 

Groeten, AvC

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De IR verlenger heeft geen verbinding met de Bose. Het doel is om het IR signaal dat niet door de deurtjes wil op te vangen met de IR ontvanger. Dan wordt dit signaal via de draden elektrisch "verlengt" en gaat via de draad waar de leds aan zitten weer terug naar IR. Die led zit achter de deurtjes en zorgt ervoor dat de IR van de Next AB als IR achter de deurtjes komt.

 

De extender van de Bose is in feite alleen het tweede stuk van een normale IR extender. Alleen het omzetten van electrisch naar IR. De ontvanger zit in de Bose zelf en die ontvangt het via RF dat wel door de deurtjes gaat.

 

De AB van de Next praat ook via RF met elkaar. Daarom werkt dat ook met de deurtjes dicht.

Bekijk in context

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Dat zie je goed 😊.

De AB is multifunctioneel en programmeerbaar. Niet zoals bij andere AB alle toetsen maar alleen een paar toetsen worden geprogrammeerd voor het gekozen apparaat op de Next.

 

De "linker boven power" toets. En de Volume/Mute/Input selectie toetsen. Die sturen IR signalen. De rest van de toetsen is alleen voor de Next en gaat via RF.

 

Voor alledaagse zaken heb ik genoeg aan de Next AB. Daarmee gaat mijn Next/TV/Receiver aan en worden de ingangen goed gezet. Volume gaat naar de TV die via hdmi-cec de volume van de receiver regeld.

Met de power knop rechts boven gaat alles ook weer uit.

Mocht de verkeerde ingang op de tv gekozen zijn dan kan ik die nog goed zetten door de input selectie knop rechtsonder.

Wil ik echter TV kijken zonder Next dan kan ik de TV wel aanzetten en het volume regelen maar ik kan geen ander kanaal kiezen. Die toetsen zijn alleen voor de Next.

 

RF kan niet met een ander apparaat gepaired worden, Dat zal te lastig zijn. Zelfs 2 AB aan 1 Next kan niet. In theorie en praktijk moet dat kunnen maar niet met deze AB.

 

Ik kan bijvoorbeeld mijn MiniX AB (3D muis met toetsenbord) aan mijn laptop koppelen via een dongle en via een tweede dongle aan mijn mediaspeler.

Bekijk in context

18 Reacties 18
W.Schram

Level 7
  • 175Posts
  • 6Oplossingen
  • 107Likes

Deze kan je bedienen met Marmitek Invisible Control, werk hier al jaren mee en gaat perfect.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@AvC  schreef:

Nu is het gekken als de deur dicht is kan ik nog wel de mediabox  bedienen maar niet meer het volume regelen.  Ik snap hier geen ... van de mediabox staat immers ook in de kast achter een deurtje.

 

 


 

De next heeft zelf geen volumeregeling, maar gebruikt die van de Bose.

De next wordt bedient met radiosignalen (waar een dicht deurtje geen belemmering is), De rest gaat met infrarood licht (ir).

 

 

Een ir extender kan oplossing bieden.

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de tip. Ik had er beter bij kunnen zetten dat ik ook een  Harmony Hub en met een afstandsbediening in de kast heb staan. Deze werkt ook prima bij gesloten kastdeurtjes.

 

Ik wil als het mogelijk is alleen de afstandsbediening van de Mediabox next blijven gebruiken. Het microfoontje is wel heel handig van deze afstandsbediening. 

Ik wil ook snappen waarom de Mediabox wel en de Bose Lifstyle niet achter gesloten deur werkt. De Bose afstandsbediening werk zelf ook achter gesloten deur.

 

Het zou toch moeten kunnen werken.

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas de IR extender van de Bose zelf werkt niet.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De Bose zal ook wel via RF werken. Voor de IR extender moet wel het juiste type gebruikt worden. Niet alle IR is gelijk. Check de frequentie band die door gegeven wordt. 30 - 50 kHz of iets in die buurt volgens mij.

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De IR extender zat in de originele doos van de Bose ik ga ervan uit dat dit een juiste is. De afstandsbediening van de Bose zelf werk ook bij een dichte deur. Bij het inpluggen van de extender zie ik dan ook geen verschil.

 

Hoe of waar zou ik de frequentie kunnen vinden zodat ik dat kan vergelijken.  

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik heb het idee dat de Bose extender de signalen die de Bose ontvangt extend. Dat had mijn onkyo ooit ook. Je kon allerlei onkyo apparatuur doorlussen.

 

Ik zie geen reden voor Bose om een IR extender erbij te geven als de Bose ook werkt met gesloten deurtjes. Of het moet zijn dat het op die manier werkt via de Logipech hub. Die ontvangt ook via RF en stuurt dat door via IR.

 

Die hub zal het signaal van de Next AB niet ontvangen omdat die via IR gaan.

 

Hoe ziet de IR extender van Bose er uit?

Heeft die twee zwarte blokjes (ontvanger en zender) of een led en stekkertje?

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De extender heeft 3 zwarte blokjes.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Alleen 3 blokjes ? Of ook nog een plug zoals onderstaand plaatje?

bloemen64_0-1662763227956.png

 

Ik verwacht iets van:

bloemen64_1-1662763421318.png

 

Er zit nog een kastje bij waar deze snoertjes naar toe gaan en ook  nog een adapter aansluiting.

Het grote blokje is de ontvanger van de IR signalen. De 3 kleine zijn IR leds die het ontvangen signaal weer uitzenden.

 

Onderstaand wordt ook vaak gebruikt. Ook door mij. Het "kastje" is gecombineerd met de IR ontvanger.

bloemen64_2-1662763750128.png

 

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het is inderdaad de 3 blokjes met een plug. Precies zoals op de foto. Pas die infrarood verlenger dan wel in de Bose met de plug aansluiting. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De IR verlenger heeft geen verbinding met de Bose. Het doel is om het IR signaal dat niet door de deurtjes wil op te vangen met de IR ontvanger. Dan wordt dit signaal via de draden elektrisch "verlengt" en gaat via de draad waar de leds aan zitten weer terug naar IR. Die led zit achter de deurtjes en zorgt ervoor dat de IR van de Next AB als IR achter de deurtjes komt.

 

De extender van de Bose is in feite alleen het tweede stuk van een normale IR extender. Alleen het omzetten van electrisch naar IR. De ontvanger zit in de Bose zelf en die ontvangt het via RF dat wel door de deurtjes gaat.

 

De AB van de Next praat ook via RF met elkaar. Daarom werkt dat ook met de deurtjes dicht.

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik je uitleg goed begrijp is het signaal van de volumeknoppen van ab Next IR en de andere knoppen RF. Of zie ik dat nogsteeds verkeerd.

Kan deze dan niet ingesteld worden naar RF.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Dat zie je goed 😊.

De AB is multifunctioneel en programmeerbaar. Niet zoals bij andere AB alle toetsen maar alleen een paar toetsen worden geprogrammeerd voor het gekozen apparaat op de Next.

 

De "linker boven power" toets. En de Volume/Mute/Input selectie toetsen. Die sturen IR signalen. De rest van de toetsen is alleen voor de Next en gaat via RF.

 

Voor alledaagse zaken heb ik genoeg aan de Next AB. Daarmee gaat mijn Next/TV/Receiver aan en worden de ingangen goed gezet. Volume gaat naar de TV die via hdmi-cec de volume van de receiver regeld.

Met de power knop rechts boven gaat alles ook weer uit.

Mocht de verkeerde ingang op de tv gekozen zijn dan kan ik die nog goed zetten door de input selectie knop rechtsonder.

Wil ik echter TV kijken zonder Next dan kan ik de TV wel aanzetten en het volume regelen maar ik kan geen ander kanaal kiezen. Die toetsen zijn alleen voor de Next.

 

RF kan niet met een ander apparaat gepaired worden, Dat zal te lastig zijn. Zelfs 2 AB aan 1 Next kan niet. In theorie en praktijk moet dat kunnen maar niet met deze AB.

 

Ik kan bijvoorbeeld mijn MiniX AB (3D muis met toetsenbord) aan mijn laptop koppelen via een dongle en via een tweede dongle aan mijn mediaspeler.

AvC
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je uitleg en moeite die je hier ingestoken hebt. Het wordt dus een IR verlenger om dit echt op te lossen.

han.richters

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik wol ook een next box plaatsen achter een kastdeurtje, maar begrijp jiets van de gebruikte afkortingen e.d.  heb ik er andere apparaten bij nodig dan? Ik krijg ern LG Oled tv met Harmon set onder de tv beugel. Nextbox wil ik plaatsen in kast onder de tv. Maar achter gesloten deur?

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@han.richters  schreef:

Maar begrijp jiets van de gebruikte afkortingen e.d. 

 


Ir is infrarood, zo werken de meeste afstandsbedieningen. Infrarood is (onzichtbaar) licht, er mag dan geen obstakel (zoals houten kastdeurtje) tussen afstandsbediening en apparaat zitten. Ook moet de  afstandsbediening enigszins gericht worden.

 

 

 

Rf is een radio signaal dan zijn bovenstaande beperkingen niet of in veel mindere mate aanwezig.

 

De next kan dus in een afgesloten kastje, metaal zal overigens rf signaal sterk verminderen, ook dient er voldoende ventilatie te zijn.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Steefb bedankt voor de uitleg van de afkortingen.

 

@han.richters de extra apparatuur is alleen nodig indien je de Next met de AB (afstandsbediening) van je tv wilt bedienen. Dan blokkeren kastdeurtjes het signaal. De AB van de Next heeft daar geen last van. Die werkt door dichte deurtjes heen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @han.richters 

 

Het is alweer een aantal dagen geleden dat je zelf actief was in dit topic. Heb je nog vragen of is alles je zo helder rondom de Next box?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic