Even juridisch.
De datum van lancering van 1 maart heeft Ziggo niet gehaald, terwijl het Viaplay abonnement met de bijbehorende kosten wel per 1 maart ingaat. Met klanten die dit abonnement hebben afgesloten, is Ziggo overeengekomen dat zij tegen betaling het mogelijk maken om per 1 maart gebruik te maken van Viaplay op:
- mobiele apparaten (deze Viaplay apps lijken te werken) en
- op een televisie middels:
* kanaal 200 (tijdelijk; werkt nog niet) en
* streamen via Chromecast of Airplay (niet voor iedereen geschikt + onnodige kosten) en
* een app op de mediabox Next (is er nog steeds niet)
Klanten zonder (geschikte) smart tv hebben de app op mediabox Next nodig om Viaplay op de tv te kunnen kijken.
Ziggo pleegt wanprestatie door niet 100% te leveren per 1 maart wat zij conform het abonnement met klanten zijn overeengekomen. Als gevolg hiervan lijden klanten schade, namelijk zij kunnen geen of niet volledig gebruik maken van Viaplay, terwijl zij hier wel voor moeten betalen. Deze schade die volledig aan Ziggo is toe te rekenen, moet derhalve door Ziggo vergoed worden.
Kortom Ziggo, hoe gaat u klanten compenseren voor de periode dat zij niet of niet volledig gebruik kunnen maken van hun Viaplay abonnement?
Voor de duidelijkheid:
Het gaat natuurlijk niet om een juridische discussie. Daar heeft niemand wat aan. Waar gaat het wel om? Ziggo belooft iets, maar kan die belofte niet waarmaken. Kan gebeuren. 1. Geef dat dan ook ruiterlijk toe en 2. Communiceer duidelijk en bied 3. je klanten een oplossing of 4. een compensatie, bijv. een extra korting, een maand een extra pakket.
Klantvriendelijkheid, hoe ingewikkeld kan het zijn?!
Ik voorspel dat Ziggo, feitelijk een semi-monopolist, net zoals op Twitter niet op deze vraag zal reageren. Dat is namelijk de beproefde methode die veel (grote) bedrijven en ook overheden tegenwoordig hanteren: lastige vragen negeren. Hoe hooghartig en respectloos kan je zijn. Het is volledige minachting van de klant. Als er onverhoopt toch een reactie komt, is het een nietszeggende reactie waar je geen klap aan hebt. En ondertussen het internet vervuilen met hiephiephoera berichten over hoe geweldige Ziggo is en hoe fantastisch hun producten zijn.