1
Vraag
2
Reacties
Zilverbeuk

Raadgever
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Verhelpt software update 4.41 voor Mediabox Next ook probleem af en toe zwart beeld / geen geluid

Sinds het weekend hebben wij een nieuwe televisie (Philips 50PUS8506). Nu valt het ons op dat regelmatig beeld en geluid voor 1 á 2 seconden wegvalt. Wordt dit probleem met de nieuwe update naar 4.42 voor de Mediabox Next ook opgelost? Of zijn hier andere oplossingen voor?

Wij hebben een JBL soundbar aangesloten op HDMI 1 en de Mediabox Next is rechtstreeks aangesloten op HDMI 2. Alle apparatuur gaat met 1 knop op de Ziggo afstandsbediening aan. Dit hebben we ook al uitgeschakeld gehad, maar dit gaf geen oplossing. Ook hebben we de Next op 4K ingesteld.

Next en soundbar waren overigens ook zo aangesloten op onze andere tv, een Philips 43PUS6704/12. Hier hadden we het probleem met wegvallen van beeld en geluid helemaal niet mee.
Verschil met de oude TV is dat de nieuwe HDR heeft. 

Nu ben ik natuurlijk gelijk op het forum gaan zoeken en ik kwam veel gelijkwaardige meldingen tegen. Maar nergens is nog echt een oplossing vanuit Ziggo gekomen voor zover ik heb gezien.

De enige oplossing die ik vond is om een CEC killer tussen de Next en de tv te plaatsen, waardoor je de Next voor zover ik begreep apart moet inschakelen. Dit is natuurlijk niet iets wat ik graag wil, want ja gemak dient de mens en helaas is hier in huis niet iedereen handig met de tv.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Zilverbeuk
topicstarter
Raadgever
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Gisteren heb ik toch nog wat veranderd. Beeld en geluid bleven af en toe wegvallen. En in de middag kwam er nog een andere error bij. We zaten een film te kijken via Prime video en toen viel de film uit met een error betreft de HDMI kabel. Dit was de error: “HDMI Connection

There is a problem with the connection to your TV. Try using a different HDMI cable for more help go to amazon.com/videohelp

Toen heb ik een andere kabel geprobeerd tussen de TV en de JBL. Maar de error kwam weer terug. Dus eerst op zoek gegaan naar een oplossing voor dit probleem. Daardoor kwamen we erachter dat de TV alweer een nieuwe update nodig had (die had die zaterdag pas gehad). En ook een aantal apps moesten een update krijgen. Dus dat allemaal eerst af laten werken.

Uiteindelijk, omdat we hier in huis het idee hebben dat de communicatie niet goed loopt tussen de JBL soundbar en de TV, toch ook de HDMI kabel van de soundbar in HDMI 4 gedaan (hoewel alle HDMI aansluitingen op onze TV voorzien zijn van ARC HDMI 1, 3 en 4 en eARC HDMI 2).
En tot nog toe gaat het goed. Vandaag geen last gehad van het wegvallen van beeld en geluid, ook niet van uitvallen van apps als Prime video of Disney+.

Maar of het nu komt door de update van de TV of het wisselen van de HDMI kabel naar HDMI 4 weet ik dus niet precies. Maar het werkt in elk geval allemaal op het moment.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7741Posts
  • 295Oplossingen
  • 2711Likes

@Zilverbeuk  schreef:

Next en soundbar waren overigens ook zo aangesloten op onze andere tv, een Philips 43PUS6704/12. Hier hadden we het probleem met wegvallen van beeld en geluid helemaal niet mee.
Verschil met de oude TV is dat de nieuwe HDR heeft. 

De enige oplossing die ik vond is om een CEC killer tussen de Next en de tv te plaatsen, waardoor je de Next voor zover ik begreep apart moet inschakelen. Dit is natuurlijk niet iets wat ik graag wil, want ja gemak dient de mens en helaas is hier in huis niet iedereen handig met de tv

Je geeft hier eigenlijk zelf het antwoord , de nieuwe Tv heeft het probleem wel en de oude niet.

En idd de cec killer kan het oplossen , zelf heb ik ook een Philips Oled Tv jaar of 1,5 oud die het ook heeft gehad.

En mijn andere Sony Tv heeft het niet dus in mijn optiek is het echt het een probleem vanuit de TV.

Ik zou de next aansluiten op HDMI 1 en de soundbar op de HDMI aansluiting waar je de ARC mogelijkheid ziet staan.

Als alle HDMI de ARC aanduiding hebben gebruik dan de 4e HDMI voor de soundbar.

En alle HDMI kabels moeten de hoge streamsnelheden aankunnen,.

AlexHelpt
Expert
Expert
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 681Likes

Ik zou inderdaad ook wat puzzelen met de gebruikte HDMI-ingangen van de tv, en eventueel andere HDMI-kabels als je die hebt liggen of kan lenen.

Heeft de JBL toevallig ook een HDMI-ingang waar je de Next op kan aansluiten? Kan ook het proberen waard zijn 🙂

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7741Posts
  • 295Oplossingen
  • 2711Likes

@AlexHelpt  schreef:

Ik zou inderdaad ook wat puzzelen met de gebruikte HDMI-ingangen van de tv, en eventueel andere HDMI-kabels als je die hebt liggen of kan lenen.

Heeft de JBL toevallig ook een HDMI-ingang waar je de Next op kan aansluiten? Kan ook het proberen waard zijn 🙂

Zo ver ik het weet ( maar niet 100% zeker ) kan dan de 4 K resolutie detectie van de Next wel de mist in gaan , omdat de soundbar niet 4 k resolutie doorgeeft ondanks dat het in de specs kan staan van wel.

Zilverbeuk
topicstarter
Raadgever
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@AlexHelpt 
Aansluiten van de Next op de JBL ga ik niet meer aan beginnen.  In het begin hadden we het zo op onze oude TV aangesloten en dat geeft alleen maar problemen met geluid wat niet werkt, of soundbar die niet aanwilde enz. Toen na lang zoeken erachter gekomen dat je beter alles rechtstreeks op de tv aansluit ivm conflicten in communicatie. En dat zorgde ervoor dat alles op onze vorige tv prima werkte. 

Vandaar ook nu voor deze manier van aansluiten gekozen om problemen in communicatie tussen apparatuur te voorkomen.

----

Ik heb inmiddels een andere HDMI-kabel gehaald voor tussen de Next en TV, dus gaan hier mee testen. De HDMI-kabel voor naar de JBL was al een high speed kabel. 

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7741Posts
  • 295Oplossingen
  • 2711Likes

@Zilverbeuk  schreef:

@AlexHelpt 
Aansluiten van de Next op de JBL ga ik niet meer aan beginnen.  In het begin hadden we het zo op onze oude TV aangesloten en dat geeft alleen maar problemen met geluid wat niet werkt, of soundbar die niet aanwilde enz. Toen na lang zoeken erachter gekomen dat je beter alles rechtstreeks op de tv aansluit ivm conflicten in communicatie. En dat zorgde ervoor dat alles op onze vorige tv prima werkte. 

Vandaar ook nu voor deze manier van aansluiten gekozen om problemen in communicatie tussen apparatuur te voorkomen.

----

Ik heb inmiddels een andere HDMI-kabel gehaald voor tussen de Next en TV, dus gaan hier mee testen. De HDMI-kabel voor naar de JBL was al een high speed kabel. 

Laat even het resultaat hier weten 😉 

Zilverbeuk
topicstarter
Raadgever
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Gisteren heb ik toch nog wat veranderd. Beeld en geluid bleven af en toe wegvallen. En in de middag kwam er nog een andere error bij. We zaten een film te kijken via Prime video en toen viel de film uit met een error betreft de HDMI kabel. Dit was de error: “HDMI Connection

There is a problem with the connection to your TV. Try using a different HDMI cable for more help go to amazon.com/videohelp

Toen heb ik een andere kabel geprobeerd tussen de TV en de JBL. Maar de error kwam weer terug. Dus eerst op zoek gegaan naar een oplossing voor dit probleem. Daardoor kwamen we erachter dat de TV alweer een nieuwe update nodig had (die had die zaterdag pas gehad). En ook een aantal apps moesten een update krijgen. Dus dat allemaal eerst af laten werken.

Uiteindelijk, omdat we hier in huis het idee hebben dat de communicatie niet goed loopt tussen de JBL soundbar en de TV, toch ook de HDMI kabel van de soundbar in HDMI 4 gedaan (hoewel alle HDMI aansluitingen op onze TV voorzien zijn van ARC HDMI 1, 3 en 4 en eARC HDMI 2).
En tot nog toe gaat het goed. Vandaag geen last gehad van het wegvallen van beeld en geluid, ook niet van uitvallen van apps als Prime video of Disney+.

Maar of het nu komt door de update van de TV of het wisselen van de HDMI kabel naar HDMI 4 weet ik dus niet precies. Maar het werkt in elk geval allemaal op het moment.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic