Vanmorgen gebeld door een medewerker van Ziggo met de vraag hoe de next box bevalt. En hierop mijn verbeterpuntjes doorgegeven, en werd er gevraagd of ik hier een topic wilde maken met dit lijstje.
Het kan zijn dat er al een aantal dingen genoemd zijn in dit forum, en bekend zijn (ook bij mij).
Allereerst moet ik melden dat de NEXT box echt een verademing is ten opzichte van de XL box. Een verschil van dag en nacht. De Next box is niet een klein beetje sneller, maar lichtjaren sneller. En de UI is simpel en duidelijk, geen eindeloze menu's meer.
Echter zijn er wel wat opties en functies welke ik mis. Zowel gebruikservaring als (in mijn optiek) standaard functionaliteiten.
- HDMI-CEC, werkt in theorie fantastisch. Maar wanneer ik enkel de box uitzet gaat ook de tv uit. Niet handig.
- Mogelijkheid tot aanpassen grootte, en kleur, van de ondertiteling. Wit i.c.m. HDR is geen goede combinatie, en al helemaal niet in de huidige grootte.
- Screensaver, sommige tvs (o.a. Plasma, OLED, LCD) zijn gevoelig voor "burn-in" en statisch beeld kan dodelijk zijn. Bij de XL box kwam er een screensaver tevoorschijn na een bepaalde tijd. Echter bij de NEXT heb ik dit nog niet ontdekt (of een instelling hiervoor) enkel bij de radio app komt er een (slechte) screensaver naar voren waar de tijd e.d. alsnog statisch blijft staan. Dit is wenselijk bij b.v. pauzeren, de guide, radio etc.
- Audio-sync, het zou fijn zijn dat er een audio-sync functionaliteit toegevoegd zou kunnen worden.
- Dolby Audio, ik heb het idee dat deze anders werkt dan op de XL. Programma's welke eerder surround sound gaven, doen dit nu niet meer.
- Spraakbediening, voeg een tab toe in het menu met spraakbediening voorbeelden. (b.v.: "Opnames" "Ziggo Sport" "Instellingen" "Netflix" "Brad Pitt")
Dit zijn tot dusver mijn verbeterpuntjes welke ik heb kunnen bedenken, nu weet ik dat sommige al bekend zijn, andere wellicht niet. Dit is ook niet bedoeld als discussie, enkel als tips.