Al enige tijd, maanden (dec 2021, jan/feb 2022), komt het steeds vaker voor dat er storingen zijn op diverse kanalen.
Bijv Comedy Central, Sat1, Discovery Science, CBS reality.
Dit uit zich in blokken in beeld, het wegvallen van beeld (zwart) terwijl ondertiteling doorloopt, soms geheel wegvallen van zowel beeld als geluid.
Tijdens dit soort storingen geeft ontvanger aan dat deze geen fouten ziet Ber:0 (errorcorrectie).
Volgens mijn nuchter IT/telecom verstand zeg ik dan, de fout is er al voordat signaal op kabel gezet wordt.
Of komt zo al binnen of storing komt vanuit centraal punt.
Ook gekeken naar de draaggolf (Mhz) of deze toevallig gelijk zijn, maar dat is niet het geval.
Laats test gedaan, Discovery science op TV en gelijktijdig ook op ziggogo.tv via notebook.
En ja hoor, op beide zelfde storing(en) te zien. Ook in de tijd op exact het zelfde moment tijdens het programma.
Je meldt dit aan Ziggo servicedesk. Je geeft ook door dat het dus niet aan de kabel of ontvanger ligt, namelijk
kabel en ziggogo.tv zijn twee verschillende aanleverroutes aan de klant, en ontvanger(s), CI++ maken geen correcties. Storing is bij binnenkomst op ontvanger al integraal deel van het signaal met alle pariteiten eraan hangende.
Helaas krijg je weer te maken met het syndroom "ik moet een monteur sturen, die moet dat constateren".
Maar zoals in veel gevallen, als de monteur ter plekke is, heeft men geen storing. Het wordt dan niet verder ge-escaleert binnen Ziggo en zo blijft de storing(en) bestaan.
Mochten er klanten zijn die eenzelfde ervaren meldt het aan Ziggo servicedesk. Misschien bij meerdere meldingen dat men zich toch eens achter de oren gaat krabben en zelf eens kijkt.