1
Vraag
2
Reageer en help mee
jack_kerkrade

Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Veel storingen diverse zenders

Al enige tijd, maanden (dec 2021, jan/feb 2022), komt het steeds vaker voor dat er storingen zijn op diverse kanalen.

Bijv Comedy Central, Sat1, Discovery Science, CBS reality.

Dit uit zich in blokken in beeld, het wegvallen van beeld (zwart) terwijl ondertiteling doorloopt, soms geheel wegvallen van zowel beeld als geluid.

Tijdens dit soort storingen geeft ontvanger aan dat deze geen fouten ziet Ber:0 (errorcorrectie).

Volgens mijn nuchter IT/telecom verstand zeg ik dan, de fout is er al voordat signaal op kabel gezet wordt.

Of komt zo al binnen of storing komt vanuit centraal punt.

Ook gekeken naar de draaggolf (Mhz) of deze toevallig gelijk zijn, maar dat is niet het geval.

Laats test gedaan, Discovery science op TV en gelijktijdig ook op ziggogo.tv via notebook. 

En ja hoor, op beide zelfde storing(en) te zien. Ook in de tijd op exact het zelfde moment tijdens het programma.

 

Je meldt dit aan Ziggo servicedesk. Je geeft ook door dat het dus niet aan de kabel of ontvanger ligt, namelijk

kabel en ziggogo.tv zijn twee verschillende aanleverroutes aan de klant, en ontvanger(s), CI++ maken geen correcties. Storing is bij binnenkomst op ontvanger al integraal deel van het signaal met alle pariteiten eraan hangende.

Helaas krijg je weer te maken met het syndroom "ik moet een monteur sturen, die moet dat constateren".

Maar zoals in veel gevallen, als de monteur ter plekke is, heeft men geen storing. Het wordt dan niet verder ge-escaleert binnen Ziggo en zo blijft de storing(en) bestaan.

Mochten er klanten zijn die eenzelfde ervaren meldt het aan Ziggo servicedesk. Misschien bij meerdere meldingen dat men zich toch eens achter de oren gaat krabben en zelf eens kijkt. 

17 Reacties 17
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Dit is een klant helpt klant Community waar Ziggo medewerkers, zij hebben een Ziggo logo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Maar ik zou je toch willen vragen naar volgende om alles uit te sluiten:

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste, volgens mij heb je artikel niet goed gelezen. 

Het gaat om digitale TV en niet over internet. 

Dus bedankt voor de suggestie maar die is niet van toepassing op omschreven probleem.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Ja maar als de aansluiting de AOP (Abonne Overname Punt ) niet goed is dan kan je dus ook een storing hebben en als je ruis in je modem hebt, kan dit dus ook storing veroorzaken, zo had ik laatst gehele nieuwe AOP gekregen en via Ziggo een Versterker gekocht en ik was van het probleem af.

 

Ik kan dit voor je bij een Ziggo medewerker neerleggen, zij komen topic binnen en kunnen je hiermee verder helpen.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Goedemiddag @jack_kerkrade! Erg spijtig dat je al geruime tijd problemen ervaart met enkele televisiezenders en dat dit steeds vaker voor lijkt te komen. Blokjes in beeld en ook wegvallend beeld/geluid wijst in de richting van een probleem met het signaal. Zonder een goede analyse te doen is het onmogelijk te zeggen waar het precies fout gaat. Het kan in ons netwerk fout gaan, maar natuurlijk ook bij je thuis. De precieze oorzaak laat ik eerst in het midden.

Wat me opvalt in het systeem is dat er een monteursafspraak voor morgen gepland staat. Het lijkt me verstandig dat eerst af te wachten. Uiteraard hoop ik dat de monteur tijdens zijn bezoek een boosdoener kan vinden. Als het probleem in ons netwerk zit zal hij vervolgstappen uitzetten om het probleem op te lossen. Hopelijk kun je ons in dit topic morgen een terugkoppeling geven van het monteursbezoek. 

Noteer daarnaast de programma's waarbij je de problemen ervaart (datum en tijdstip) zodat we door het programma terug te kijken kunnen checken of het aan het programma zélf ligt (bijv. de stream), of dat het probleem toch ergens anders zit. Dit omdat je aangeeft de problemen zowel op Ziggo GO als je televisie te ervaren.

Tom Tix

Level 5
  • 67Posts
  • 8Oplossingen
  • 21Likes

Is het digitale TV kanaal wat je kijkt wel live? Dus dat het op dat moment uitgezonden wordt? In dat geval gaat het signaal via de coax kabel en niet via een ethernet stream. Als er niet live gekeken wordt kan de storing van de vertraagde stream tegelijk verstoord zijn met de Ziggo GO app. Want dan gaan beide via het modem.

Dus om dat uit te sluiten moet je live kijken op de TV en dan vergelijken met de Go app.

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste, lees aub goed artikel. Zelfde moment digitale tv discorvery science kijken en via ziggogo.tv ook kijken. Als dan in dezelfde frames dezelfde fouten zitten kan het niet aan de AOP liggen. 

En lees: de ontvanger doet geen errorcorrect uitvoeren, blijft tijdens die storing op NUL staan. Dat betekend dat de storing reeds op signaal zit (encapsulated) voor dat het de kabel op wordt gezet. 

 

Ik weet dat jullie graag willen helpen, maar lees aub goed wat er geschreven wordt. Dat voorkomt vragen stellen of suggesties doen die nvt zijn. 

 

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Echt nu? beste lees het bericht goed. Daar staan ook al de handelingen die ik als IT-er doe of heb gedaan voordat ik een storing aanmeldt. 

En er staat in bericht ziggogo.tv dat is niet de app. 

En natuurlijk kijk je live, hoe wil je het anders vergelijken? Dat is een niet echt nuttige opmerking. 

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste inderdaad, er is een afspraak. maar zoals ik ook al schreef, in heel veel gevallen zijn storingen er niet als monteur op locatie is. Dit al zo vaak meegemaakt bij mezelf thuis/kantoor als bij andere klanten van ziggo waar ik op dat moment ook bij was. 

Er wordt dan niet ge-escaleert omdat monteur geen fout ziet. Vaak genoeg ook meegemaakt met slechte verbinding, NOC wordt niet op de hoogte gesteld en ticket dicht, fout blijft. 

Misschien een optie dat servicedesk medewerkers via een ziggo account tenminste alle zenders kunnen checken via ziggogo.tv of de app. Wellicht kan je dan al veel problemen identificeren en doorzetten naar tweedelijns support.

En dan toch even een stuk sarcasme, neem me niet kwalijk, maar dat servicedesk medewerkers, zeker voor de zakelijke servicedesk, de kennis hebben. En een utp netwerkkabel geen internetkabel noemen. Of zeggen "ik reset modem blijft u aan de lijn" terwijl je met de vaste lijn ziggo naar servicedesk belt. 🙂 het komt voor echt waar. 

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Zo de ziggo monteur geweest. En zoals ik al verwachte, geen storingen. Monteur geeft aan niets te kunnen doen, gooit de armen de lucht in en vraagt: "ja wat verwacht je dat ik nu doe?". Na wat bakkeleien over om het toch escaleren en dieper in systeem te zoeken zal hij het met teamleider bespreken. En dit is nu exact zoals veel zaken worden behandeld bij Ziggo. Als monteur het niet constateert, ook al laat je video ervan bijv. dan is het niet waar. Eenzelfde is aan servicedesk. Ze zien geen storing dus het ligt aan jou. Maar interessant was wel dat monteur melde dat servicedesk van Ziggo de storingen niet kan zien, althans alleen de landelijke storingen. Dus als een hele wijk plat ligt, jammer dan, voor hun geen storing, komt niet op storingschecker. En zo hou je het netwerk zogenaamd stabiel. Je registreert in die zin minder storingen en je komt beter uit de bus bij Tweakers. DUHHH. Neem de klant serieus want ze betalen wel je salaris. Nu maar hopen dat ze eens gaan kijken hoezo er storingen zijn op diverse kanalen (niet op zelfde draaggolf) en dat men het oplost. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Beste,

heb je onderstaande tekst van Erik S wellicht over het hoofd gezien?


"Noteer daarnaast de programma's waarbij je de problemen ervaart (datum en tijdstip) zodat we door het programma terug te kijken kunnen checken of het aan het programma zélf ligt (bijv. de stream), of dat het probleem toch ergens anders zit. Dit omdat je aangeeft de problemen zowel op Ziggo GO als je televisie te ervaren."

 

 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Jammer dat het bezoek van de monteur geen verbetering heeft gebracht, @jack_kerkrade. We moeten dan toch even inzoomen op het feit dat je aangeeft dat het zowel via de mediabox als via Ziggo GO speelt, op hetzelfde moment. Heb je actuele voorbeelden die we nog kunnen nagaan? Dan ontvangen we die graag. En als je voorbeelden hebt, zie je dan de beeld problemen ook als je het programma terugkijkt? Of speelt het alleen in de live uitzending?

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste,

Bedankt voor je reactie en vraag.

 

Zou tegen Ziggo willen zeggen hou het in de gaten via tv en bijv notebook, pc en tablet, actieve monitoring. Zet ziggogo.tv op. Meest last heeft Discovery Science. Daar zie het het vaaks voorkomen. 

En het terug kijken nog niet gedaan. Maar als het zit in twee separate systemen, waarbij bij zwart beeld en geen geluid de ondertiteling wel doorloopt. De storing is encapsulated in het signaal wat de kabel op gaat. Was dat niet dan zou ontvanger een BER (errorcorrectie) aangeven, dat is dus niet het geval. Dat betekend voor mij dat het signaal met fout is gedigitaliseerd en gemoduleerd op de draaggolf inclusief de storing, waardoor ontvanger de juist pariteiten ziet en niets corrigeert. Het is zover ik het zie ook niet mijn taak om het werk van Ziggo te gaan doen. Kan, maar dat kost € 45,00 per uur exclusief BTW. Ziggo heeft afdelingen die zich er mee bezig moeten houden, als het niet bij het NOC zit, dan bij videoverwerking. Maar het is dat Ziggo voor storingen geen ITIL hanteert. Zouden ze dit wel doen, dan zou probleem nu bij Problemmanagement liggen. Maar helaas ITIL is een onbekend iets bij Ziggo. 

Ben benieuwd of er nog wat gaat gebeuren, het komt dus op meerdere kanalen voor die niet op zelfde draaggolf zitten en hierdoor niet kan liggen aan 1 systeem maar aan meerdere. Kan dus ook zijn dat die signalen al verstoord binnen komen bij Ziggo en dus bij de echte bron liggen. Maar dan is het toch wel aan Ziggo om hier hun provider over in te lichten, en niet aan een klant om hun storingsanalyse te doen. 

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste, 

 

Dank voor reageren en de vraag.

 

Maar is het aan de klant om storingsanalyse te doen? En wat je vraagt is doorgegeven aan Ziggo zakelijke (b2B) servicedesk. 

Dbchef

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Klopt ik heb dezelfde problemen en er wordt maar zeer zelden serieus en of goed op gereageerd,

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ja dat is probleem. Ik heb zelf een IT afdeling opgezet met een servicedesk conform ITIL. Callcenter opgezet en eigenhandig meer dan 200 servers geïnstalleerd en beheerd. Maar zo slecht als ziggo klachten afhandelt zou onder mijn leiding niet gebeuren. De klant, zowel extern als intern, heeft in die zin gelijk. Die ervaart problemen en die moet je serieus nemen. Dan doe je er alles aan om het probleem op te lossen. Is het niet direct zichtbaar, dan ga je monitoren, zowel actief (zelf kijken, naast klant zitten) of passief (doormiddel van software). Maar Ziggo heeft nog altijd de mentaliteit zoals @Home ook had : Ik zie niets, dus ligt bij u. En helaas is de kennis die op servicedesk zit meestal niet voldoende om een probleem/storing te kunnen inzien. Als een ziggomedewerker al begint over internetkabel, weet ik dat het waarschijnlijk een student geneeskunde of bedrijfskunde is zonder IT kennis. Heb een keer rondleiding gehad bij Teleperformance in Maastricht (ziggo helpdesk). Diegene wat ons het liet zien zei letterlijk : "Jack dit is niets voor jou, je kennis is te groot, je weet te veel. Hier moet je voorgekauwd vragenlijstje afwerken. Echte kennis willen ze hier niet" En ja dan solliciteer je bij Vodafone/Ziggo voor telefonische helpdesk. Met 35 jaar ervaring in IT wordt je afgewezen. En wat zeggen de dames van Vodafone Maastricht : "ja gezien je leeftijd denken we dat je de targets van 3 minuten per klant niet gaat halen". Dus pure leeftijdsdiscriminatie. Maar hieraan kan men zien dat ze geen kennis willen maar puur goedkope krachten. Noch even en dan vragen ze vrijwilligers. 

 

Dbchef

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Klopt wordt vaak nogal jolig en kinderachtig op klachten en vragen gereageerd verwacht je niet van een bedrijf als ziggo maar er heerst daar idd dat probleem wat je heel duidelijk maakt.

jack_kerkrade
Topicstarter
Level 5
  • 111Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Nog even op Vodafone. Kennis van me, nog werkende bij vodafone maastricht, wat ouder, gaf ook aan : die gaan je niet in dienst nemen. Wij ouderen worden er ook uitgewerkt. Ze verzinnen wel wat. En wat Vodafone doet volgt Ziggo ook. Is 1 bedrijf he. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic