1
Vraag
2
Reageer en help mee
IDidNotDoIT

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vastlopen Mediabox XL - en blokkerig beeld - alleen op NPO1

Recentelijk loopt mijn Mediabox XL regelmatig vast. Met enige zekerheid heb ik kunnen vaststellen dat dit enkel op NPO 1 gebeurt.
Dit is gaan optreden na een upgrade van compleet naar max pakket.
Uiteraard niet 100% zeker dat het niet op een ander kanaal gebeurt, maar nog niet kunnen waarnemen.
Mediabox loopt geheid vast (=blokkerig / stilstaand beeld - geluid loopt prima door) binnen 30 (soms al binnen 5) minuten op NPO 1. Elk ander kanaal weigert hij (gelukkig) vast te lopen.

Overige info: signaal sterkte op 50%, Signaal kwaliteit 100% geen issues met internet haal de 400Mbit/s met speedtest. Elke dag cold boot geen thuisnetwerk op box.
Jaar geleden alle kabels hirschman splitters en controle Ziggo incl nieuwe muurpunt.

NPO 1 in de reply mode gaat gelukkig wel goed dus altijd even 5 minuten wachten en dan kijken, maar de kids/vrouw zetten hem ook op NPO 1 en ben je weer 3 minuten kwijt met rebooten....
7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74637Posts
  • 5109Oplossingen
  • 21684Likes
Als eerste een flauw lijkende, maar wel effectief in 75% van deze specifieke storing, mocht je dit nog niet gedaan hebben.
Alle stekkers, van AOP tot en met achter op de Mediabox XL. een keer loshalen en weer stevig aandraaien of drukken.
Teun

Level 17
  • 4200Posts
  • 181Oplossingen
  • 806Likes
Je zou dan het probleem ook moeten hebben op ned 2 en 3. Deze zitten namelijk in dezelfde transportstroom.

Teun.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3865Posts
  • 224Oplossingen
  • 1572Likes
Hallo IDidNotDoIT, welkom op onze Community. Tof dat je erbij bent! Zo te horen heb je al aardig in de kwaliteit van je binnenhuisbekabeling geïnvesteerd. Ik merk dat je eigenlijk het kanaal NPO1 al wat aan het ontwijken bent omdat de boel dan vast slaat, dat is niet echt lekker genieten.

Meestal is er bij blokkerig beeld iets mis met het signaal. Maar dan merk je dat ook zeker in het geluid, helemaal wanneer het beeld zo slecht is dat deze stilstaat of zelfs helemaal zwart wordt. Als de oorzaak een signaalprobleem is kan het geluid eigenlijk niet doorlopen op die momenten. En zoals Teun aangeeft mag je dezelfde problemen dan ook op NPO2 verwachten want die deelt het signaal met NPO1.

Het kan een andere digitale storing zijn. In de box, in de HDMI kabel, of in de tv. Die laatste 2 zijn niet waarschijnlijk want dan had je het bij alle zenders gehad.

Ik wil toch van je vragen of een andere HDMI kabel verschil maakt. En of het probleem blijft bestaan na een reset van de fabrieksinstellingen vanuit het menu.
IDidNotDoIT
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank Bert, Teun & Anne, voor jullie advies. Teuns advies gevolgd en alle kabels en stekkers een keer goed nagelopen, zelfs de mantels in de stekkers volgens Hirschmann instructies geoptimaliseerd.

Het leek net iets langer dan gebruikelijk goed te gaan maar na 65 minuten was het wederom raak op NPO1. Frequent NPO2 kijker en daar loopt hij nooit vast, NPO3 wordt te weinig en te kort bekeken, maar ook daaar nooit een vastloper gekregen.

Als de Mediabox XL eenmaal is vastgelopen laten alle zenders brokkelig beeld zien en moet er reboot worden.

IK heb er nu (onnodig) dure HDMI kabels tussen zitten, genoeg HDMI kabels liggen dus dat ga ik nog wel even proberen.

Het enige wat ik nog verdenk is mijn Tratec FRA-752/N versterker die minstens 10/11 jaar oud is. Zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3865Posts
  • 224Oplossingen
  • 1572Likes
IDidNotDoIT wrote:
Als de Mediabox XL eenmaal is vastgelopen laten alle zenders brokkelig beeld zien en moet er reboot worden.
Dit wijst eerder op een probleem met HDMI of met de box, probeer de reset naar Fabrieksinstellingen aub.

IDidNotDoIT wrote:
IK heb er nu (onnodig) dure HDMI kabels tussen zitten, genoeg HDMI kabels liggen dus dat ga ik nog wel even proberen.
Dit kan geen kwaad! En zou het probleem op kunnen lossen.

IDidNotDoIT wrote:
Het enige wat ik nog verdenk is mijn Tratec FRA-752/N versterker die minstens 10/11 jaar oud is. Zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Zeker, ook dit is eenvoudig uit te sluiten door de versterker tijdelijk niet op te nemen in je systeem.

We horen graag van je! 🙂
Nico_H

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag,

Wij hebben hetzelfde probleem, de box is al een keer vervangen maar dus nog steeds dit probleem. Is hier al een oplossing gevonden?
Steefb

Level 20
  • 15714Posts
  • 2968Oplossingen
  • 7139Likes
Nico_H wrote:
Goedemiddag,

Wij hebben hetzelfde probleem, de box is al een keer vervangen maar dus nog steeds dit probleem. Is hier al een oplossing gevonden?

Hoe staat je automatisch schijfbeheer? Uit is het best.
menu> voorkeurinstellingen> automatisch schijfbeheer

Ook een te volle harde schijf kan problemen geven..

Wat is je signaal kwaliteit en sterkte?

Menu > Instellingen en dan Diagnostiek
Sterkte hoort ergens in goed te staan, Uitmuntend is vaak te hoog.
Kwaliteit moet uitmuntend zijn

Gebruik je nog versterkers ed.?
Om te testen of aansluitingen het probleem zijn kun je de box het beste met een zo kort mogelijke goede kabel rechtstreeks op het aop aansluiten.

Wat je ook nog kan proberen .

Een keer echt herstarten

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/mediabox-herstarten/#Horizon

De box resetten

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/opnieuw-instellen/#met-een-mediabox/H...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic