1
Vraag
2
Reageer en help mee
DirkVisser

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Van analoog naar digitaal

Ik heb mijn Onkyo CR-505 receiver via een optische kabel aangesloten op de HUMAX 5300C mediabox. De coaxkabel van de radio is ook nog aangesloten op de wandcontactdoos, zoals Ziggo in de instructies aangeeft. Toch ontvang ik geen digitale radiosignaal en hoot slechts het gesproken bericht dat analoog is gestopt. Wat is hier fout? Onkyo zegt dat mijn apparaat geschikt is voor digitale ontvangst. Graad advies/tips, b.v.d.

24 Reacties 24
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Omdat het radio signaal niet meer via de coax binnenkomt moet je nu radio luisteren via de HUMAX 5300C .

Deze moet je dan met een optical (spdif) kabel verbinden met de Onkyo CR-505.

 

De coax kan uit de Onkyo CR-505, die heeft geen nut meer.

Je kunt nog wel een losse FM antenne gebruiken en de zenders uit de ether ontvangen .

 

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dat is precies wat ik, zoals beschreven in mijn bericht, heb gedaan (spdif-kabel) tussen Humax en dat werkt niet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DirkVisser Heb je op de Onkyo de juiste ingang gekozen waar je Humax 5300c op aangesloten is.

Het lijkt er nu op dat je de tuner gekozen hebt op je Onkyo.

 

Ik heb hier ook een Humax 5300c op een Onkyo, top geluid.

Zet de Humax instellingen wel op stereo.

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Misschien zit daar wel het probleem. Op het achterpaneel v.d. Onkyo zit n.l. een aansluiting "optical digital out" (zie foto) en is dat niet de juiste poort. Toch zegt Onkyo (zie meegeleverde correspondentie) dat het kan.IMG_5772.jpgIMG_5774.JPG

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie alleen een optical out.

Dan blijft alleen scart naar tulp over als mogelijkheid, voor zover ik kan overzien.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @DirkVisser, welkom hier op de Community!

 

Het is natuurlijk hartstikke fijn dat de apparatuur die je al in huis hebt ook digitaal het signaal aankan. Nu moet het alleen nog goed ingesteld worden. Dat is even een puzzeltje, als ik het zo lees. Ik zie dat @Bert als laatste een reactie heeft gestuurd. Ben je er verder uitgekomen of kan de Community je nog verder helpen? 🙂

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nee, we zijn niet verder gekomen. Vervolgens heb ik met de Ziggo klantenservice gebeld. Daar zegt men dat het aan de Humax 5300c ligt. Volgens de medewerker is die niet geschikt om digitaal radiosignaal te verwerken. Dit vind ik wel vreemd, want ik ontving én ontvang wel radio op mijn TV. Ik krijg nu een Mediabox XL toegestuurd. Ben benieuwd....

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Vervolgens heb ik met de Ziggo klantenservice gebeld. Daar zegt men dat het aan de Humax 5300c ligt. Volgens de medewerker is die niet geschikt om digitaal radiosignaal te verwerken. "

 

Waar halen ze die onzin vandaan?

Het lijkt erop dat men maar wat verzint, niet geremd door enige kennis van zaken.

Ik heb hier een Humax 5300c aan een Onkyo hangen met een prima radiogeluid via de radio kanalen boven de 800.

 

Maar de Onkyo CR-505 heeft geen optical in, alleen een optical out, dus de optical verbinding van de Mediabox XL gaat je ook niet helpen.

Met de mediabox XL heb je de radio kanalen via een app en niet is meer via kanalen in te stellen.

 

Heb je het al geprobeerd via scart naar tulp?

Mits je die spullen hebt liggen uiteraard.

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Misschien ligt het dan toch aan de installatie. De Onkyo CR-505 is al wel een jaar of 8 oud. Met scart/tulp heb ik misschien hetzelfde probleem. De tulpaansluitingen op de CR-505 zijn volgens de handleiding analoge aansluitingen (kijk maar naar de foto die ik eerder meestuurde). Bovendien heb ik dan een kabel van 10 meter nodig. Maar..... de scartkabel zit in de TV, evenals een HDMI kabel. Haal ik de HDMI kabel los van de TV, heb ik een storend bromgeluid. Haal ik de scart kabel los, heb ik geen signaal (blauw beeld). Wellicht moet ik de instellingen wijzingen, maar zou niet weten hoe.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Misschien ligt het dan toch aan de installatie. De Onkyo CR-505 is al wel een jaar of 8 oud. Met scart/tulp heb ik misschien hetzelfde probleem. De tulpaansluitingen op de CR-505 zijn volgens de handleiding analoge aansluitingen (kijk maar naar de foto die ik eerder meestuurde)."

 

Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken, want je hebt tulp audio in op je versterker en geen audio spdif optical in op je versterker, alleen audio spdif optical uit.

 

"Haal ik de HDMI kabel los van de TV, heb ik een storend bromgeluid. Haal ik de scart kabel los, heb ik geen signaal (blauw beeld). Wellicht moet ik de instellingen wijzingen, maar zou niet weten hoe."

 

Haal de scart kabel eens los en kies een andere ingang op je TV, zijnde de HDMI ingang van je TV, dan zou je beeld uit de Humax 5300c moeten hebben.

 

Voor de verbinding naar je Onkyo, zo heb ik het ook ooit aangesloten, toen ik nog een oudere versterker had.

Als je dan een scart verloop neemt naar audio b.v.:

Hama Adapter Scart 3.5mm Stereo Jack - Scart-stekker – stereocontrastekker 3,5 mm Voor de aansluitin...

 

Met een 10 meter Jack - Tulp Kabel - Jack - Tulp Kabel, Stereo Jack 3.5mm Male naar 2x Tulp Male, Signaal: Analoog, 1...

 

1111.png2222.png

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je wel voor deze info. TV staat inmiddels op HDMI dus scartkabel is nu vrij. Ik ga de aanbevolen kabels bestellen en laat t.z.t. weten of het is gelukt. Fijne avond!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DirkVisser  schreef:

Ik heb mijn Onkyo CR-505 receiver via een optische kabel aangesloten op de HUMAX 5300C mediabox. De coaxkabel van de radio is ook nog aangesloten op de wandcontactdoos, zoals Ziggo in de instructies aangeeft. Toch ontvang ik geen digitale radiosignaal en hoot slechts het gesproken bericht dat analoog is gestopt. Wat is hier fout? Onkyo zegt dat mijn apparaat geschikt is voor digitale ontvangst. Graad advies/tips, b.v.d.


TOP, veel luister en kijkplezier gewenst.🙂

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Je zou ook nog kunnen denken aan een kleine DAC die het digitale signaal uit de Humax omzet naar analoog.
Dat hoeft geen kapitalen te kosten: 

Digitaal naar analoog

Er komen dan nog wel een paar kabeltjes bij. 

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Kabeltjes ontvangen en aangesloten, de CR-505 blijft zo dood als een pier. Het is einde oefening, denk ik.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DirkVisser Even voor de zekerheid:

 

In welke audio ingang heb je de tulp stekkers aangesloten?

 

Heb je de juiste ingang gekozen op de Onkyo?

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

"Line in" (nr. 9 op pagina 9 v.d. handleiding).

DirkVisser
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het is gelukt! Via de aansluiting "Line in" heb ik nu radio op de CR-505.  De volumeregeling en de kanaalafstemming kunnen niet meer met de afstandsbediening van de Onkyo, maar moeten met de Humax afstandsbediening van de mediabox 5300c. Bovendien, en dan vind ik heel vervelend, zie ik op de display van de CR-505 niet op welke zender ik afstem. Vandaag krijg is de de mediabox XL (+ nieuw modem) toegestuurd die ik volgens Ziggo nodig zou hebben. Ik twijfel of ik die ga installeren.....

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DirkVisser Probeer toch maar eens de Mediabox XL om TV te kijken, die heeft allerlei meer mogelijkheden, afhankelijk van je abonnement.

Heb je TV Start, kun je in ieder geval al programma's vanaf het begin terugkijken, mocht je iets te laat zijn.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DirkVisser  schreef:

Het is gelukt! Via de aansluiting "Line in" heb ik nu radio op de CR-505.  De volumeregeling en de kanaalafstemming kunnen niet meer met de afstandsbediening van de Onkyo, maar moeten met de Humax afstandsbediening van de mediabox 5300c. Bovendien, en dan vind ik heel vervelend, zie ik op de display van de CR-505 niet op welke zender ik afstem. Vandaag krijg is de de mediabox XL (+ nieuw modem) toegestuurd die ik volgens Ziggo nodig zou hebben. Ik twijfel of ik die ga installeren.....


De volumeregeling zou ook nog met de afstandsbediening van de Onkyo moeten kunnen, als je dan de Humax op een flink volume hebt staan.

Hier heb ik de Humax ook op een Onkyo zitten en kan met de Onkyo het volume regelen, maar niet de zenders.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic