1
Vraag
2
Reacties
Jackflash

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Van Ziggo next naar CI+

Ik heb een nieuwe tv en wil graag het aantal kabels en kastjes beperken in mijn nieuwe setup. Ik wil daarom het Ziggo next kastje vervangen door de CI+ module. Vraag die ik heb: 

- Krijg je bij ziggo dan een CI+ module houder (heet het zo eigenlijk?) erbij?

- Is de omruil van next naar CI+ kosteloos?

- installatie is gewoon module in de tv stoppen, coax in de tv, tv aanzetten en zenders laten zoeken? Ik vraag dit omdat ik de tv ga ophangen en de kabels al voor het ophangen in de tv wil stoppen. Ik vrees dat na het ophangen ik geen goede toegang meer heb tot de CI+ sleuf en de bekabeling. 

dank!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Jackflash  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Het moet mogelijk zijn om een CAM + smartcard te huren in jouw huidige abonnementsvorm, maar volgens mij kan deze de Mediabox Next niet vervangen, alleen een CAM + smartcard is v.z.i.w. alleen mogelijk bij TV Start zonder internet.

Met 'voorkant' wordt in dit geval de website bedoeld, dus bestellingen die klanten zelf kunnen plaatsen. Ik weet overigens niet welke lijst je bedoelt. Internet Elite is geïntroduceerd in oktober 2023 en verving Internet Giga aan de eerder genoemde 'voorkant'.

Ah ok, dat maakt het alweer wat duidelijker. Ik bedoelde de lijst die @Pasi hierboven toonde met de internet abonnementen.

Dus: ik kan de CI+ wel huren (2 euro per maand), bovenop het bestaande abonnement dat ik heb waar de next bij hoort. Het is niet mogelijk om met mijn huidige abo vorm de next te vervangen door de CI+. Helder. 

U kan altijd een CI+ huren. Even Google'n en voor voor €2,- per maand kan u een CI+ module ( en smartcard ) huren. Het voordeel van huren is, dat zolang u huurt u garantie hebt. Maar een CI+ module raakt zelden defect. Hier leest u wat Ziggo u daarover wil vertellen : Extra CI+ Module  

M.b.t. mijn lijst in een vorig logje. De door @Jacob genoemde abonnementen leken mij ook verouderd en dat schreef ik in een logje. Maar na wat google werk, kwam ik op de Ziggo website inderdaad dezelfde informatie tegen, dus kon ik dat niet tegenspreken en verwijderde mij eerste log ( zie "**delete** ). Dat achteraf die informatie verouderd is. Als je de Ziggo website al niet meer kan geloven...

Tja, zelfs de Ziggo website begint verschijnselen van ouderdom, achterstand en desinteresse te vertonen. Dat Ziggo overal op bezuinigd is bekend, maar een website van een bedrijf het hun uithangbord en bij Ziggo is zelfs dat niet meer te vertrouwen. Wil je niet bellen ( ok krijg je weer eens niemand aan de lijn ), dan zou de website ook uitkomst moeten bieden, maar we hebben het nu over Ziggo ....

Bekijk in context

Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Jackflash  schreef:

@wewanl  schreef:

Een CI+ module heeft niets te maken met 4K resolutie.

Het gaat erom welke content Ziggo in DVB-C op de coaxkabel plaatst.

En dat is dus voor CI+ en het ziggo next kastje gelijk? (ervan uitgaande dat je in beide gevallen de Coax kabel gebruikt).

Ja, beide ontvangen hetzelfde signaal. 

Maar met de Next, moet u kiezen tussen 1080 en 4K, waarna de Next de upscaling doet.

Met uw tv hoeft u niet te kiezen en verzorgt uw tv zelf de upscaling.

Ik verwacht dat de Next enkele tientjes kost, uw tv is veel duurder en dus is de kans dat deze o.a. de upscaling veel beter doet veel groter.

Hebt u een mid- of high-end tv, dat is het geen 'kans' meer, maar 'zeker'.

Al die beeld en geluids problemen, die u hier dagelijks leest, zijn alleen maar van toepassing als u de Next of Mini hebt.

Met een CI+ module doet uw tv alles. 

Bekijk in context

40 Reacties 40
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74446Posts
  • 5095Oplossingen
  • 21623Likes

Bedenk dat je met een CI+ minder mogelijkheden hebt als met een Next.

Welk abonnement heb je precies?

Want daarvan is afhankelijk wat de mogelijkheden zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 29894Posts
  • 2072Oplossingen
  • 15000Likes
- Krijg je bij ziggo dan een CI+ module houder (heet het zo eigenlijk?) erbij?

Je huurt inderdaad zowel de CAM (Conditional Access Module) als de smartcard.

- installatie is gewoon module in de tv stoppen, coax in de tv, tv aanzetten en zenders laten zoeken?

De zenderscan moet uitgevoerd met onderstaande instellingen, zonder dat de CAM is geplaatst. Nadat de scan is voltooid schakel je de TV uit, plaats je de CAM + smartcard en schakel je de TV weer in.

• Frequentie: 474 MHz
  • Modulatie: 64-QAM
  • Netwerk-ID: 5555
  • Symboolsnelheid: 6875 of 6900 kS/s
Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Bert  schreef:

Bedenk dat je met een CI+ minder mogelijkheden hebt als met een Next.

Welk abonnement heb je precies?

Want daarvan is afhankelijk wat de mogelijkheden zijn.

Inderdaad.

Maar zo 'ontwijkt' men wel een Ziggo mediabox !

Als men opnemen in de cloud niet interessant vindt en niet meer dan de apps op de tv nodig heeft, dat is een CI+ module de juiste oplossing voor een echte 'optimale kijk ervaring' !

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74446Posts
  • 5095Oplossingen
  • 21623Likes

"Als men opnemen in de cloud niet interessant vindt en niet meer dan de apps op de tv nodig heeft, dat is een CI+ module de juiste oplossing voor een echte 'optimale kijk ervaring' !"

@Pasi Wat ervaar je met de Next, dat je dat geen echte optimale kijkervaring vind ten opzichte van een CI+?

Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Bert  schreef:

"Als men opnemen in de cloud niet interessant vindt en niet meer dan de apps op de tv nodig heeft, dat is een CI+ module de juiste oplossing voor een echte 'optimale kijk ervaring' !"

@Pasi Wat ervaar je met de Next, dat je dat geen echte optimale kijkervaring vind ten opzichte van een CI+?

Ach @Bert, jij leest ook niet hè. Ik snap dat je moet reageren, maar wat is onduidelijk aan :

@Pasi  schreef:

...Als men opnemen in de cloud niet interessant vindt en niet meer dan de apps op de tv nodig heeft, dat is een CI+ module de juiste oplossing voor een echte 'optimale kijk ervaring' !

Jackflash
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

In een ander topic heb ik dit uitgebreid bevraagd en kom tot de conclusie dat dat wel meevalt. Ik heb een tv totaal abonnement. Ik neem zelden wat op, dus die behoefte heb ik niet zo. Voor on demand diensten wordt de ziggo go app gebruikt die op de tv zit. C'est ça! Geen kastje nodig en minder kabels in het zicht.

Jackflash
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Ai, dat gooit wel wat roet in het eten. Had gehoopt dat dat niet nodig was als hij eenmaal ophing. Dan kan ik beter die scan uitvoeren als de tv nog helemaal niet ophangt. Het is niet zo dat als de stroom van de tv af gaat de scan opnieuw uitgevoerd moet worden?

Zijn er andere situaties denkbaar dat ik de scan opnieuw moet uitvoeren en de CAM en smartcard er dus uit moet?  Als de TV een firmware update krijgt bijvoorbeeld?Of is dat echt iets eenmaligs.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 29894Posts
  • 2072Oplossingen
  • 15000Likes

Uitvoeren van de zenderscan is in principe eenmalig, behalve als de TV teruggezet zou worden naar fabrieksinstellingen. De CAM + smartcard hoeven in principe ook nooit meer verwijderd te worden als ze eenmaal geplaatst zijn, ook niet bij een nieuwe zenderscan.

Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Jackflash  schreef:

Ai, dat gooit wel wat roet in het eten. Had gehoopt dat dat niet nodig was als hij eenmaal ophing. Dan kan ik beter die scan uitvoeren als de tv nog helemaal niet ophangt. Het is niet zo dat als de stroom van de tv af gaat de scan opnieuw uitgevoerd moet worden?

Zijn er andere situaties denkbaar dat ik de scan opnieuw moet uitvoeren en de CAM en smartcard er dus uit moet?  Als de TV een firmware update krijgt bijvoorbeeld?Of is dat echt iets eenmaligs.

Geen idee waarop u reageert. Maar sinds ik ( jaren ? ) geleden de Ci+ heb geplaatst, heb ik nog nooit de scan opnieuw moeten uitvoeren.

Ik heb het zelf nog niet gehad, maar heel soms ( waarschijnlijk door steeds warm/koud ) heeft de CI+ module/smartcard slecht contact, maar dat is door de module/card simpele in/uit opgelost.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74446Posts
  • 5095Oplossingen
  • 21623Likes

@Pasi Leuke reactie, maar nog geen antwoord op de vraag:

Wat ervaar je met de Next, dat je dat geen echte "optimale kijkervaring" vind ten opzichte van een CI+?

Ik zal je helpen met wat ik bedoel: Wat zie je voor verschil tussen de Next en de CI+?

Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Bert  schreef:

@Pasi Leuke reactie, maar nog geen antwoord op de vraag:

Wat ervaar je met de Next, dat je dat geen echte "optimale kijkervaring" vind ten opzichte van een CI+?

Ik zal je helpen met wat ik bedoel: Wat zie je voor verschil tussen de Next en de CI+?

Blijkbaar heb jij zowel de Next als en CI+ in huis. Dus waarom vertel jij het niet?

Het is heel eenvoudig, zonder Next ben je niet beperkt tot de hardware en ( matige/beperkte ) software van de Ziggo Next. Maar ja, dat heb ik je al veel vaker vertelt, maar je wilt niet luisteren. Einde discussie !

Jackflash
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

"Geen idee waarop u reageert. Maar sinds ik ( jaren ? ) geleden de Ci+ heb geplaatst, heb ik nog nooit de scan opnieuw moeten uitvoeren."

Ik reageer op de reactie van @tobiastheebe. Ik zie niet waar de 'citeer' functie zit in dit forum. Dan maar even ouderwets knippen en plakken.

"Ik heb het zelf nog niet gehad, maar heel soms ( waarschijnlijk door steeds warm/koud ) heeft de CI+ module/smartcard slecht contact, maar dat is door de module/card simpele in/uit opgelost."

Hopelijk ga ik dat niet meemaken, want als de TV eenmaal hangt en vastgeklikt is, kom ik denk ik niet meer bij de CI+ ingang op de tv. Maar we gaan het zien.

Kameleon1987

Level 9
  • 351Posts
  • 6Oplossingen
  • 480Likes

Zonder te vragen waarom je geen echte optimale kijkervaring hebt etc, (daar start men naar mijn mening maar een eigen topic voor om over te discussieren)...

de CAM en CI+ modules willen nog wel een wat vuil worden of om andere redenen er even uit moeten. Als je je tv dan strak weg gewerkt hebt, kan het moeilijk bereikbaar zijn.

Als je met de klantenservice belt zullen ze er vast een ci+ aanbieden.
Verder zou je eventueel ook voor de next mini kunnen gaan misschien?
De mini kan je achter de tv weg plakken, dus uit het zicht. Dit kan je dan ook met de HDMI kabel doen.
Dan loopt er alleen een usb kabeltje van de mini naar je stopcontact toe. Je netwerkkabel stop je ook in je voedingsadapter, dus loopt ook niet in het zicht. 
Als je mazzel hebt, wil het draadloos ook nog wel eens goed werken, zonder netwerkkabel. Dit is alleen niet de aanbevolen manier van aansluiten.
Aangezien de mini bluetooth gebruikt zal dit ook geen gevolgen hebben voor de werking van de afstandsbediening van de Mini. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 29894Posts
  • 2072Oplossingen
  • 15000Likes
Ik zie niet waar de 'citeer' functie zit in dit forum.

Klik op 'Reageren' onder de betreffende reactie en vervolgens op 'Aanhalen' in de editor:

20240212-02.png

Jackflash
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Dank je @Kameleon1987 . Ik heb de mini overwogen, maar dan is het inderdaad weer een extra stroomkabel, en weer een extra afstandsbediening. Ik heb er inmiddels al 5 liggen. Ik vond de CI+ eigenlijk de netste oplossing, maar als die kaart er af en toe uit moet, is dat niet handig in mijn situatie.

Pasi

Level 18
  • 9502Posts
  • 487Oplossingen
  • 5294Likes

@Jackflash  schreef:

...Ik zie niet waar de 'citeer' functie zit in dit forum...

Sorry, ik was het overzicht even kwijt.

De quote/citeer knop.

A.png

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74446Posts
  • 5095Oplossingen
  • 21623Likes

@Pasi "Blijkbaar heb jij zowel de Next als en CI+ in huis. Dus waarom vertel jij het niet?"

Graag deel ik mijn ervaring met een TV met CI+ en de Next met een TV.

De Next heeft hier een veel betere kijkervaring met de TV waarop hij aangesloten is, dan de TV met een CI+.

"Het is heel eenvoudig, zonder Next ben je niet beperkt tot de hardware en ( matige/beperkte ) software van de Ziggo Next."

Een en ander is dus sterk afhankelijk van de kwaliteit van de TV en is in het algemeen niet te zeggen wat een betere kijkervaring oplevert, want welke hardware heeft de TV met welke (matige/beperkte) software of heeft de TV veel betere hardware/software.

Alle 4K-geschikte videoapparatuur heeft toegang to... - Ziggo Community

Jackflash
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

@Bert  schreef:

@Pasi "Blijkbaar heb jij zowel de Next als en CI+ in huis. Dus waarom vertel jij het niet?"

Graag deel ik mijn ervaring met een TV met CI+ en de Next met een TV.

De Next heeft hier een veel betere kijkervaring met de TV waarop hij aangesloten is, dan de TV met een CI+.

"Het is heel eenvoudig, zonder Next ben je niet beperkt tot de hardware en ( matige/beperkte ) software van de Ziggo Next."

Een en ander is dus sterk afhankelijk van de kwaliteit van de TV en is in het algemeen niet te zeggen wat een betere kijkervaring oplevert, want welke hardware heeft de TV met welke (matige/beperkte) software of heeft de TV veel betere hardware/software.

Alle 4K-geschikte videoapparatuur heeft toegang to... - Ziggo Community

Hoi Bert, even concreet voor mijn situatie: ik heb een sony Bravia oled uit 2023 (4k) waarin een CI+ kaart kan. Ik heb een TV compleet abonnement van ziggo. Opnemen doe ik niet en terugkijken zelden (dat doe ik dan via de ziggo go app). Ik hecht veel waarde aan geen extra kastjes en kabels. Zoals ik het begrepen heb, zijn de zenders die ziggo aanbiedt in 4k en op het next kastje te zien, ook allemaal via CI+ toegankelijk (correct?). Mis ik in mijn geval dan iets als ik voor de CI+ module kies i.p.v. het next kastje?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74446Posts
  • 5095Oplossingen
  • 21623Likes

@Jackflash Dan mis je verder niets, behalve de apps op de Next, maar als die apps ook op de TV aanwezig zijn, dan is er geen verschil en dan maar hopen dat Sony en de app makers niet te snel stoppen met de updates voor je TV.

Ik weet niet of omruilen kan of dat je een CI+ moet huren bovenop je huidige abonnement.

Een Ziggo forum medewerker komt hier binnen afzienbare tijd langs om naar je vraag te kijken en de mogelijkheden voor je op een rij te zetten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic