1
Vraag
2
Reacties
Frits Raaf

Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

Van Extra Horizonbox naar Mediabox Next

Ziggo melde dat de extra Horizonbox binnenkort niet meer zal werken en dat deze kan worden vervangen door een extra Mediabox Next. Op zich prima, want vooral de extra box loopt regelmatig vast en de Horizon XL is vaak erg traag.

De extra box is via een netwerkkabel met de XL verbonden, die weer met een coax is aangesloten. Kan dat straks ook met de beide Mediaboxen of moet de tweede ook via een coaxkabel? 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De tweede moet ook via een coax en op het netwerk (wifi/utp)

Voor live tv is coax nodig de rest gaat over 't internet. Als je alleen uitgesteld kijkt kun je eventueel alleen met wifi/utp toe.

De tweede next is overigens identiek aan de eerste .

Bekijk in context

21 Reacties 21
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De tweede moet ook via een coax en op het netwerk (wifi/utp)

Voor live tv is coax nodig de rest gaat over 't internet. Als je alleen uitgesteld kijkt kun je eventueel alleen met wifi/utp toe.

De tweede next is overigens identiek aan de eerste .

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@Frits Raaf Waar las u die melding?

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

@Jan F. We kregen een email van Ziggo.

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes
Steefb wrote:

De tweede moet ook via een coax en op het netwerk (wifi/utp)

Voor live tv is coax nodig de rest gaat over 't internet. Als je alleen uitgesteld kijkt kun je eventueel alleen met wifi/utp toe.

De tweede next is overigens identiek aan de eerste .

De situatie is nu als volgt: de Horizon XL is met coax via de Connect Box aangesloten. Daarmee kan alles: replay, pauzeren, Netflix en uiteraard opnemen.
De Horizon extra is met een utp-kabel op de XL verbonden en dus in feite doorgelust.
Dat is dus een vrij simpele en meestal goed werkende opzet.

Maar als ik het goed begrijp hebben straks beide Next boxen zowel coax als utp nodig?
Dat wordt dan weer kabels trekken (in ieder geval voor de coax).
Kan dat niet op dezelfde manier als bij de Horizon?

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Nee, allebei de boxen hebben coax en UTP nodig (UTP niet aan elkaar maar allebei los naar de moden/router). Dat wordt dus inderdaad kabels trekken.

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes
Conforto wrote:

Nee, allebei de boxen hebben coax en UTP nodig (UTP niet aan elkaar maar allebei los naar de moden/router). Dat wordt dus inderdaad kabels trekken.

De UTP kan ook op een switch of op een poort van het Ziggo access point worden aangesloten, neem ik aan.

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Uiteraard 

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes
Conforto wrote:

Uiteraard 


Mooi… dat scheelt een hoop kruipruimtekruiperij…

We wonen/werken namelijk in een voormalige lagere school, waar het modem op meer dan 20 meter afstand van de tv staat.
Alleen de coax voor de extra Next zal dan daarvandaan moeten worden getrokken via de kruipruimtes van de hal, gang en het (voorheen) lokaal voor groep 5 en 6 (klas 3 en 4).
Gelukkig heb ik lenige vrienden...

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Fijn dat deze onduidelijkheid opgehelderd is met de hulp van je mede-klanten Frits! Het komt vast goed als ik het zo hoor.

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

Ik zal de beide boxen bestellen, Mark. Installeren zal iets later worden, omdat ik eerst iemand moet vinden die ondergronds wil…

Maar ik heb nog even tijd:Per 1 september 2020 brengen we de Extra Mediabox niet meer bij je in rekening en per 1 oktober 2020 gaat de Extra Mediabox XL uit.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik weet niet of dit voor jou zou werken?

 

https://www.hdbtconnect.nl/coax-over-utp/

 

Dan zou misschien je huidige UTP kabel volstaan. 

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes
wewanl wrote:

Ik weet niet of dit voor jou zou werken?

 

https://www.hdbtconnect.nl/coax-over-utp/

 

Dan zou misschien je huidige UTP kabel volstaan. 


Op zich een goede, maar nogal dure oplossing. Ik heb nog genoeg Kabelkeur coax liggen, dus daar red ik me ook mee.

Maar bedankt voor de tip!

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

Is de C7 ook als router/switch te gebruiken?
De nieuwe mediabox moet, behalve coax, ook een utp-verbinding hebben en de C7 staat het dichtst bij.
Of kan de Next via wifi contact maken?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De next kan heel goed via wifi werken. Utp is stabieler.

Coax moet voor live tv altijd.

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes
Steefb wrote:

De next kan heel goed via wifi werken. Utp is stabieler.

Coax moet voor live tv altijd.


Dan probeer ik het eerst met beide Nexen via wifi.
Mocht dat niet lukken dan maar een utp-kabel naar de switch in het thuiskantoor trekken.

De vraag blijft wel of de C7 ook als router/switch te gebruiken is.
Volgens deze site wel: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674027

“De belangrijkste eigenschappen:

720 MHz MIPS + 2.4GHz 11n 3x3 + 2x USB 2.0 (Atheros QCA9558 SoC)
11ac 3x3: Atheros QCA9880-BR4A (op mini-PCIe kaart)
DDR2 RAM: 128 MByte
Flash: 16 MByte
4+1 Gigabit switch: Atheros AR8327N-BL1A”

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

't Is allemaal gelukt. De hoofd Next via wifi en de extra Next met een utp-kabel (die er nog lag van de extra Horizonbox) via de “Ziggo C7”.

Opvallend is wel dat het contrast wat hoger is en de kleuren wat te enthousiast/te hard. Ook het geluid heeft iets meer hoog. Iets wat ik bij wisseling van vorige decoders niet heb meegemaakt. Maar dat valt op de tv bij te stellen.

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

Nog even een vraag over de zenders in ons pakket: volgens mij mis ik er een aantal.
Al zappende zag ik bijvoorbeeld TV Oranje niet, evenals CNBC. De eerste kijk ik nooit naar, vanwege een andere muzikale smaak, maar ik kan me wel herinneren dat deze vroeger wel te bekijken was, net zoals CNBC.
Voor de rest ben ik goed te spreken over beide Next mediaboxen. Ze zijn een stuk sneller dan de Horizon. Het beeld lijkt wat minder gedetailleerd en wat fletser, in tegenstelling tot wat ik eerder heb gemeld (het “inspelen”van de bijgeleverde hdmi-kabel?). Dit heb ik op de tv bijgesteld. Bij het geluid lijkt de "loudness-knop" aan te staan: er is meer hoog en laag, zodat vooral de sub wat bijgesteld moest worden.
Mijn familieleden zien en horen het niet zo, maar ik ben lang professioneel als geluidstechnicus bezig geweest en heb daardoor een "extra" oor en oog...

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Die horen allebei bij movies & series xl, heb je dat?

 

 

Frits Raaf
Topicstarter
Level 9
  • 294Posts
  • 9Oplossingen
  • 37Likes

Ja, heb ik.
Moet ik dan eerst naar Movies & Series XL om deze  te kunnen zien i.p.v. via de “normale” kanalenkiezer?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic