Vraag
Reacties
albert.vanriel
Level 1

Uitval internetradio

De laatste tijd heb ik veel problemen met uitval van internetradio.

Soms langer, maar meestal korte periodes.

0 Kudos
47 Reacties 47
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je woning binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Op welk soort/merk/type apparaat en met welke applicatie/site luister je naar internetradio?
  • Is dit apparaat via ethernet of Wi-Fi verbonden, direct met het modem of via andere netwerkapparatuur?
  • Maakt het verschil als je van stream/zender wisselt?
Bierflesje
Level 4

Bekend euvel. Had ik ook last van. Maar mijn oplossing hoeft niet voor jou te gelden.

Ik heb bij de Action een switch gekocht. Alle netwerkkabels van het thuisnetwerk zitten nu in de switch en vanuit de switch gaat er nog maar 1 kabel naar de Ziggo Connectbox.

Tot op heden heb ik zeer weinig uitval/haperingen meer op mijn internetradio (via wifi).

Waarschijnlijke oorzaak: de Connectbox kan niet de hoeveelheid van verbindingen aan die zowel bedraad als over WiFi gevraagd worden. Via de switch loopt er nu veel minder intern netwerkverkeer over de Connectbox.

0 Kudos
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Dag @albert.vanriel - vervelend dat je hier problemen mee ervaart. Ik zie dat je al wat tips en adviezen van andere users hebt gekregen, fijn. Heb je hier iets aan gehad en zou je antwoord kunnen geven op de gestelde vragen zodat we je allen goed op weg kunnen helpen?

0 Kudos
Rallye20e
Level 5

Ik heb met EXACT hetzelfde probleem te kampen. Zeer regelmatig (1-3x/uur) valt mijn internetradio weg voor ca 10-40 sec. Ik gebruik 2 netwerkstreamers voor internetradio en die hebben dat beide. De ene in de huiskamer(Cambridge Audio CXN V2) zit rechtstreek bekabeld op 1 poort van mijn Smart Wifi modem. De andere (Imperial Dabman i400, puik streamertje trouwens voor die 110 euro…) zit 20 meter verderop ook bekabeld vanaf het modem een switch op het netwerk. Met diezelfde switch zijn ook 2 TP-link boosters (slaves) verbonden. De master TP-link booster zit ook direct op het modem, net als m’n Ziggo Next. 4 poorten op het Smart Wifi modem zijn dus bezet. Ondanks het feit dat vrijwel altijd slecht 1 v/d 2 streamers aanstaat, valt toch de internetradio uit. De CNX is er zelfs onder garantie voor retour gestuurd met als resultaat: helemaal NIETS mis mee. Dat merkte ik helaas zelf ook toen tijdens de afwezigheid van mn CXN DE Imperial in de huiskamer had staan om de leemte te vullen. Opk die viel regelmatig uit. Toen besefte ik al dat het NIET aan mn CXN lag… 😖. Ben benieuwd wat hier aan ten grondslag kan liggen

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Komt de uitval op een specifieke stream/zender (welke?) of alle streams/zenders voor?
  • Als de internetradio's tegelijk gebruikt worden, komt de uitval dan op beide (min of meer) tegelijk voor of is het willekeurig?
  • Maakt het verschil als alleen een enkele radio internetradio op het modem is aangesloten, zonder de switch en de Deco's?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • Ervaar je ook instabiliteit/uitval op andere apparaten binnen het netwerk?
0 Kudos
Rallye20e
Level 5
  • Uitval komt op alle zenders voor
  • Of de uitval op beide radio’s tegelijk voorkomt, is eigenlijk niet te checken. Ze staan op 2 verschillende ruimtes in het pand, en voordat ik bij uitval in die andere (afgesloten werk)ruimte ben, is het probleem al wel voorbij. 
  • Het uitschakelen van een deel van het netwerk is in mijn situatie behoorlijk omslachtig door de opbouw. Tevens vraagt dat overleg met andere gebruikers.
  • ik kan de genoemde opties mbt instellingen via inlog op mijn modem eens proberennuit te voeren
  • Ik ervaar op mijn laptop inderdaad ook regelmatig stagnatie  van internet. Bij een langere onderbreking onlangs deed ik snel een verbindingtest: wifi-signaal tussen laptop en DECO werd op dat moment wél als goed beoordeeld. 
  • M. Vr. Groet, Herwin
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
0 Kudos
Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Hey @Rallye20e Tobias had je nog gevraagd om enkele dingen aan te leveren. Heb je hier nog naar kunnen kijken? We horen graag nog van je om dit aan te kunnen vliegen. 

0 Kudos
Rallye20e
Level 5

Hallo @Ryan ,
 De laatste dagen van 2024 ben ik weinig aanwezig geweest en mijn focus lag ook even elders. Foto's gaan van de aansluitingen gaan 'm niet worden. Die zitten weggewerkt en of ingebouwd achter kasten en onder een vloer. Dan moet ik een halve inrichting afbreken en dat is het me niet waard. Dan wordt overstappen naar glasvezelinternetaanbieder een eenvoudiger te nemen stap en daarmee een reëlere oplossing.

Ik heb er echter zojuist wél even de inlog- en instellingstips van @tobiastheebe  wat betreft het modem bekeken EN opgevolgd.  Het resultaat daarvan is te zien in de bijgevoegde foto's. Maar net nadat ik deze aanpassing deed en opgeslagen heb dat  gedurende het invoeren van deze de rest van deze tekst, viel de internetradio alweer een keer uit voor 10 sec. Ik denk dus te kunnen stellen, dat deze aanpassing niet werkt? 

Rallye20e_2-1735816577515.jpeg

Rallye20e_3-1735816738434.jpeg

0 Kudos
Rallye20e
Level 5

Ik kan (voor wat het dan waard is)  wel nog 2 foto's aanleveren: 1 van een DECO op een kast in mijn woonkamer en de aangesloten netwerkswitch die in een 'koppelputje' onder de vloer van mijn woonkamer huist.
PS: deze woonkamer bevindt zich op de eerste verdieping boven een winkel
 IMG_0108.jpgIMG_0112.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Kun je de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
  • De Deco's zouden in AP mode geconfigureerd moeten zijn, is dat het geval? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app.
0 Kudos
Rallye20e
Level 5

De DECO's stonden NIET in AP-modus denk ik. Als AP voor Acces Point staat was dat niet het geval, want de instelling op de genoemde pagina stond op Wifi-router. Dit nu aangepast. Maar ook gedurende deze 'schrijfsessie' mbt de gedane aanpassingen en het inscannen van de geprinte gegevens valt de internetradio weer een aantal seconden weg. 🤔

De gevraagde netwerkgegevens hieronder. Ik ben erg benieuwd of er wat, en zo ja wat, hieruit naar voren komt.
netwerkgegevens blad 1.jpgnetwerkgegevens blad 2.jpgnetwerkgegevens blad 3.jpgnetwerkgegevens blad 4.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en de historie laat geen bijzonderheden zien. Ik zou het modem voor de zekerheid nog even opnieuw opstarten, het modem is ~45 dagen online.

Het was overigens niet nodig om de gegevens uit het modem te printen en vervolgens in te scannen, je had ze direct naar een tekstbestand kunnen kopiëren en dat vervolgens in het topic plaatsen.

0 Kudos
Videopionier
Level 10

@albert.vanriel  @tobiastheebe 

Ik zie toch wel wat problemen op je modem, n.l. instraling van zowel up (Vodafone, 703-713 MHz) als diverse LTE downlinks in de hoogste kanalen.

Als je niet meer bij je aansluiting kunt komen dan is er een 2e mogelijkheid, n.l. het plaatsen van ferrietkernen.

Dat kan werken omdat (mijn eigen) onderzoek heeft aangetoond dat de instraling bij dit modem (en wellicht andere) plaats vindt via de aangesloten kabels. Zelfs op de coaxkabel, omdat de mantel (afscherming) als antenne kan fungeren.

Zo ziet mijn (Compal) modem er nu uit:

ferrietkernen.jpg

Ik heb op alle aangesloten kabels ferrietkernen geplaatst, maar de ferrietkern op de coax had bij mij het meeste effect.

Ze zijn verkrijgbaar bij de meeste on-line kabelshops, in 2 maten.

Als extra maatregel zou ik je adviseren om je GSM uit de buurt van het modem te houden. Directe instraling van de upstream zender van de GSM is niet te voorkomen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De geleidelijk oplopende 'Post RS Errors' (die correctable codeword errors bij de Compal CH7465) naarmate de frequentie toeneemt duiden niet op instraling. Kanaal 9 toont inderdaad wel een lichte instraling van 5G uplink.

Het is jammer dat er geen foto's gemaakt kunnen worden van de coaxinstallatie.

0 Kudos
Videopionier
Level 10

@tobiastheebe  schreef:

De geleidelijk oplopende 'Post RS Errors' (die correctable codeword errors bij de Compal CH7465) naarmate de frequentie toeneemt duiden niet op instraling. Kanaal 9 toont inderdaad wel een lichte instraling van 5G uplink.

...

@tobiastheebe 

Je hebt gelijk als je constateert dat die errors geleidelijk meer worden naarmate de frequentie hoger wordt. Maar als er tussen 2 aansluitende channels plots een verdubbeling optreedt komt dat door LTE instraling.

Of dat ernstig is kan ik niet beoordelen, omdat we normaal gesproken een andere notering kennen voor BER, n.l. het aantal bit errors gedeeld door het totale aantal verwerkte bits. Het modem laat alleen het totale aantal bit errors zien over de tijd dat het modem actief is geweest. Het is zelfs niet duidelijk of die errors voor of na RS error correctie zijn gemeten. Die teksten boven die kolommen slaan nergens op, in ieder geval die van Pre-RS Errors. Dat getal geeft een indicatie van het aantal ontvangen bits/bites/codewords? Jij en ik gebruiken het alleen om de tijd te calculeren dat het modem actief is geweest. Ik gebruik 3 Miljard als dageenheid.

Mijn meetapparatuur kent 3 BER waarden voor docsis 3.0: Channel BER, Viterbi BER en packetloss.

Viterbi BER is gemeten na Viterbi en vóór RS. Als er na RS bit errors zijn, dan worden die ontdekt door controle van de checksum van elk packet. Dat betreffende packet krijgt een flag, die aangeeft dat het packet onbetrouwbaar is en als verloren moet worden beschouwd.

Als ik een lange meting doe, dan zie ik geen packetloss, terwijl de biterrors op het modem oplopen. Dus schiet mij maar lek.

Als de BER lager is dan 4,0e-4 dan wordt dat beschouwd als QEF (Quasi Error Free) in de DVB techniek. Dat is al bij een MER van 30 dB bij 256QAM. Dus bij een MER van 38 dB verwacht ik eigenlijk geen biterrors bij docsis 3.0.

@tobiastheebe  schreef:

... Kanaal 9 toont inderdaad wel een lichte instraling van 5G uplink.

...

Instraling van een GSM is kortstondig en heftig en zal zeker leiden tot packetloss. Ik heb er hier ook last van. Niet van mijn telefoon, maar die van de nieuwe buren, het modem hangt aan de spouwmuur. Hoe ik dat kan zien? De instraling is op een uplink frequentie van Vodafone en ik gebruik KPN....

Ik heb weer een klusje erbij. Wellicht helpt het om zilverpapier achter het modem te plakken.

Hier nog een 1dags meting van vandaag:

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De Compal CH7465 toont andere soorten codeword(s) (errors) dan andere typen modem, namelijk unerrored (inderdaad 2,5~3 miljard per dag) + correctable codewords.  De uncorrectable codewords worden niet getoond in de webinterface, maar kunnen met enig kunst- en vliegwerk wel opgehaald worden uit de backend. Hieronder voorbeeld van (vrij ernstige) instraling van 4G + 5G op een Compal CH7465:

downstreamkanalen 1.jpgdownstreamkanalen 2.jpg

Videopionier
Level 10

@tobiastheebe  schreef:

De Compal CH7465 toont inderdaad andere soorten codeword(s) (errors) dan andere typen modem, namelijk unerrored (inderdaad 2,5~3 miljard per dag) + correctable codewords.  De uncorrectable codewords worden niet getoond in de webinterface, maar kunnen met enig kunst- en vliegwerk wel opgehaald worden uit de backend.

Bedankt voor de uitleg, zoiets vermoedde ik al.

@tobiastheebe  schreef:

... Hieronder voorbeeld van (vrij ernstige) instraling van 4G + 5G op een Compal CH7465:

Ja, als ik prikkeldraad gebruik i.p.v. coax zie ik dat ook!😂

0 Kudos